Marian Preda, rectorul Universității din București și unul dintre cei 12 rectori care vor să numească membrii CNATDCU, a declarat pentru Edupedu.ro că dacă Ministerul Educației vrea să le interzică persoanelor cu funcții de conducere să facă parte din comisiile de selecție, atunci același principiu trebuie aplicat și celorlalte consilii consultative ale ministerului. “Eu sunt acolo tocmai pentru a preveni formarea unei comisii în care să nu fie reprezentate cele mai bune universități și cele mai prestigioase nume pe domeniul științelor sociale”, a precizat Preda.
- Reacția vine după ce Edupedu.ro a publicat lista celor 12 rectori care se bat pe puterea de-a numi membrii CNATDCU și de a decide unde merg fondurile doctorale și afacerile plagiatelor. Tudorel Toader, Marian Preda, Daniel Breaz, Valentin Popa, Lucian Georgescu, Nicolae Istudor se află printre aceștia, în mijlocul unei dezbateri care a împărțit lumea academică în două: de ce vor să controleze rectorii direct și la vedere forul specialiștilor care decide toate promovările din universități, cine devine conducător de doctorat, către cine se împart banii de cercetare rezervați școlilor doctorale și soarta marilor plagiate?
- De remarcat că Monica Anisie, ministrul Educației – cel care are atribuția de a desemna membrii CNATDCU și deci decizia finală – este marele absent din această dezbatere. Demnitarul a evitat să tranșeze această discuție și să-și spună poziția cu privire la posibilitatea ca rectorii înșiși să propună membrii Consiliului.
“Dacă se impune restricția, atunci ea trebuie făcută conform unei reguli: toate persoanele cu funcții de conducere în cercetare sau învățământ superior ar trebui să fie scoase din lista de experți care îi selectează pe ceilalți. La nivel de principiu. Întrebarea mea este: ok, și până la urmă care este reproșul? Dar acum 4 ani, când eram președintele Senatului și am fost tot în calitate de expert, era vreo problemă? Presupunând că este o problemă pentru un director, ce pot face eu greșit? Să selectez pe cineva preferențial? Dar mai sunt alții care fac propuneri“, a declarat Marian Preda, pentru Edupedu.ro.
“Pe mine nu mă deranjează să mă retrag. Propunerea [ca Marian Preda să fie în comisiile de selecție a membrilor CNATDCU, în Comisia de Sociologie, ştiinţe politice şi administrative – N.Red.] a fost făcută de universitate. Dar nu mă voi retrage, atâta timp cât vor fi alte persoane cu funcții de conducere în comitele de selecție a CNATDCU, rectori, dar și directori de institute de cercetări sau reprezentanți ai Academiei și ai altor instituții. Întrebarea mea este: dacă anumitor persoane li se impun restricții pentru a fi în aceste comitete, care e regula?“, a susținut Preda.
Acesta a precizat: “mă retrag mâine, dar atunci vreau să fie o regulă aplicată pentru toți: cei care sunt în comitetele de selecție a membrilor CNATDCU nu ar trebui să fie conducători de instituții“.
“Haideți să vedem care este conflictul de interese și la membrii comisiilor. Eu nu am nicio funcție politică. Care este conflictul de interese? De ce alte persoane cu funcții de conducere să fie? Un prorector este subordonatul unui rector. Credeți că nu se va consulta cu rectorul lui dacă vrea să facă o selecție preferențială? Atâta timp cât alții se află acolo, eu voi apăra interesele comunității mele științifice. De asta sunt eu pe listă și nici nu cred că trebuie să mă retrag eu singur, atâta vreme cât nu se formulează o regulă clară. Atunci nici în alte comisii să nu fie rectori. În CNFIS sunt aproape numai rectori. Îi scoate și de acolo?“, a continuat rectorul Universității din București, aflat la primul mandat în cea mai înaltă funcție de conducere a universității.
Rep: Am văzut cum parte dintre cei 12 au forțat legea și sunt acum în al 3-lea mandat la conducerea universităților – fără ca universitățile să fie printre primele în topurile internaționale, parte sunt foști miniștri ale căror decizii și alegeri le-am văzut public. Ei creionează un profil moral al rectorilor care vor acum să decidă cine va fi membru CNATDCU. Cum estimați că vor fi deciziile lor în aceste comitete, având în vedere alegerile făcute de ei până acum?
Marian Preda: Asta văd eu aici: două probleme din alt plan, numărul de mandate și afilierea politică sunt transpuse în analiza capacității de a face o selecție. Este esențial ca în comisii să fie oameni de calitate. Dacă Ministerul consideră că este altcineva mai calificat și că aceste criterii de selecție a membrilor sunt incompatibile, eu sunt primul care se retrage de acolo. Eu nu vreau să fiu neapărat acolo, dar care sunt criteriile?
Eu sunt acolo tocmai pentru a preveni formarea unei comisii în care să nu fie reprezentate cele mai bune universități și cele mai prestigioase nume pe domeniul științelor sociale.
Sigur că discuția poate fi făcută, dar neexistând criterii clare, baleiem între criterii.
Rep: Rectorii au avut mare parte din decizia asupra metodologiei de evaluare a școlilor doctorale, acum tot ei vor decide cine devine doctor și rapiditatea cu care își vor forma școli doctorale de pe urma cărora vor primi finanțare de la buget. Vor alege performanța sau pe oricine le aduce rapid resursele financiare?
Marian Preda: Nu cred că este o miză financiară importantă aici. Eu nu văd miza financiară principală aici. Cred că fiecare, în felul lui, se gândește că poate să reprezinte mai bine acolo corpul profesional și universitatea.
Eu cred că fiecare este acolo pentru că el consideră că îi cunoaște pe experții din domeniul lui și e normal să spună cine ar trebui să fie în comisiile de experți și cine nu. Acum, depinde ce criterii personale are fiecare. Întrebarea este cine îi selectează pe cei care fac selecțiile. Însă trebuie să ne uităm la comisiile finale.
Putem prefera să ne trimitem acolo oameni. Eu, în momentul în care sunt parte într-un proces de decizie, prefer să mă implic, nu să stau pe margine și să-mi trimit intermediari.
Și trebuie să vedem și cum se completează aceste comisii, pentru că atunci când avem de-a face cu demisii, cum a fost cea din comisia de matematică (detalii aici), la completarea ei nu au mai fost respectate criterii la fel de dure ca la început.
Rep: Dacă componența CNATDCU ar fi fost decisă în 2011 de rectori, am fi văzut verdictul de plagiat dat prim-ministrului de atunci, Victor Ponta?
Marian Preda: Eu cred că decizia de plagiat o dau oamenii, și nu funcțiile. Eu am fost în CNATDCU acela, așa cum am fost în comitetele de selecție și în 2012, și în 2016, eram decan și apoi președinte al senatului Universității din București.
Nu ești acolo pentru a lua decizii permanent, e doar un grup care selectează viitorii membri ai Comisiei. Pentru moment, sunt printre cei care îi evaluează pe cei din domeniul său și care onest spune cine sunt specialiștii pe criterii de competențe și pe reprezentare pe subdomenii.
Noi trebuie să punem în față principiile: e o incompatibilatate? Care este? Și apoi să aplicăm un principiu.
Informații de background
În această vară, pe 10 iunie, expiră mandatele actualilor membri ai Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU). Forul este cunoscut publicului larg mai ales pentru că are ultimul cuvânt în afacerea plagiatelor din doctorate, după ce a fost prima instituție care a concluzionat public că Victor Ponta a plagiat în teza de doctorat, verdict dat în timp ce Ponta era prim-ministru și în aceeași zi în care CNATDCU a fost desființat de Liviu Pop.
CNATDCU este, însă, instituția care decide condițiile de îndeplinit pentru a deveni profesor universitar (criteriile minimale), condițiile pentru a deveni doctor, evaluează universitarii care vor să conducă doctorate și decide, astfel, dacă și unde se înființează școli doctorale. Este instituția care transformă metodologia de evaluare a școlilor doctorale într-un instrument eficient sau într-unul de acordare a granturilor pe criterii politice.
Decizia finală cu privire la componența comisiilor CNATDCU aparține ministrului Educației, Monica Anisie. Procedura de selecție a membrilor – creată în 2016 – prevede că ministrul hotărăște membrii comisiilor, după ce primește propuneri din partea a 16 organizații. Propunerile, deși consultative, i-au scos la lumină pe cei care vor să stea la marea masă de negocieri în universitar.
Cei 12 rectori care vor să decide componența viitorului CNATDCU se află pe lista de 70 de propuneri trimise de Consiliul Național al Rectorilor (CNR) către Ministerul Educației.
CNR are printre atribuții “formularea de propuneri” către Ministerul Educației, dar ministrul Anisie este cel care ca atribuție desemnarea membrilor CNATDCU.
În afară de CNR, Ministerul Educației a mai cerut opinia altor 15 organisme consultative, în formarea comitetelor de selecție CNATDCU:
1. Grupul pentru Reforma și Alternativa Universitara (GRAUR). Președinte – Dorin Isoc
2. Societatea de Științe Filologice. Președinte – Mircea Frânculescu
3. Societatea Romana de Educație Fizică și Sport. Președinte – Adrian Constantin Dragnea
4. Academia Română. Președinte – Ioan-Aurel Pop
5. Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU). Președinte – Ioan-Aurel Pop
6. Societatea de Geografie din România. Președinte – Corneliu Iațu
7. Societatea de Științe Matematice din România. Președinte – Radu Gologan
8. Societatea de Științe Biologie din România
9. Societatea de Științe Istorice din România. Președinte – Bogdan Murgescu
10. Consiliul Național al Rectorilor. Președinte – Sorin Cîmpeanu
11. Societatea de Studii Clasice din Romania. Președinte – Alexandru Barnea
12. Societatea Romana de Fizica. Președinte – Nicolae Zamfir
13. Societatea Academică Română din România (SAR). Președinte – Alina Mungiu Pippidi
14. Asociația Ad Astra
15. Societatea de Chimie din România. Președinte – Sorin Roșca
16. Asociația Facultăților de Economie din România. Președinte – Nicolae Istudor
Marian Preda / Foto: Inquam Photos – George Calin
2 comments
Preda e in CNFIS, dar nu face nimic pentru ca stiintele exacte sa nu mai dicteze criteriile pt stiintele umaniste. Sa mai lase gargara! Cat despre valoarea lui….
Cine naiba e Franculescu? N-am auzit de el! Sigur, de unii din ceilalti am auzit, dar nu neaparat ceva de bine.