UPDATE Ministerul Educației a publicat joi dimineață, 16 martie, toate subiectele și baremele de corectare de la etapele județene susținute până acum, după solicitarea Edupedu.ro de a le afișa, online, în mod transparent. Consultă documentele aici.
La mare căutare an de an, în aceeași zi sau în ziua imediat următoare, subiectele și baremele de la olimpiadele școlare județene și chiar și naționale sunt de negăsit pentru o foarte mare parte din disciplinele școlare, semnalează mai mulți profesori contactați de EduPedu.ro. Cel mai recent exemplu – subiectele și baremele de corectare pentru olimpiada județeană de limba engleză și pentru cea de limba franceză, susținute sâmbătă, 11 martie, nu au fost publicate de către Ministerul Educației sau de Centrul Național pentru Evaluare, din subordinea acestuia, cel care face și trimite aceste subiecte în centrele de concurs.
Zeci de mii de elevi care anual se înscriu la olimpiadele școlare naționale și profesorii lor sunt nevoiți să caute modele de subiecte pentru competiții și au de adunat, din surse, din edițiile anterioare, subiectele date și baremele pentru a se pregăti. Căutarea aceasta pare însă fără sfârșit, pentru că subiectele și baremele lor de corectare, de la diverse faze – locale, județene, naționale – apar cu întârziere de câteva luni și nici măcar în mod oficial în majoritatea cazurilor, ci publicate pe forumuri, bloguri sau aduse în școli de câțiva profesori care le-au obținut la consfătuiri sau au participat la scrierea lor; ori nu sunt făcute deloc publice, după olimpiade, de către grupurile de lucru care le-au conceput, după cum au declarat mai mulți profesori pentru EduPedu.ro.
În mod paradoxal, Ministerul Educației care susține la nivel declarativ, prin reprezentanții săi, că încurajează și promovează excelența și performanța, ține sub cheie resurse educaționale publice, cum sunt aceste subiecte și bareme pentru olimpiadele școlare județene și mai apoi naționale. Dacă în cazul examenelor și concursurilor de angajare, regula din legislație prevede publicarea lor în ziua în care au loc probele, pentru subiectele și baremele de la olimpiadele școlare legislația este săracă. Sub cele câteva prevederi disparate despre subiecte și afișarea baremelor se ascund funcționarii și cei din comisiile de olimpiade care, în marea lor majoritate, țin sub lacăt aceste resurse educaționale publice.
Conform metodologiei-cadru de organizare a concursurilor și olimpiadelor școlare, care stă la baza tuturor regulamentelor specifice de organizare și desfășurare, nicio prevedere nu se referă la publicarea subiectelor după terminarea timpului alocat rezolvării subiectelor. Conform articolului 20, alineatul 5, ”Secretarul/secretarii Comisiei centrale a concursului național are/au următoarele atribuții: (…) f) multiplică baremele aprobate de președintele comisiei și le afișează după epuizarea timpului destinat probei scrise/probei practice”.
Potrivit aceluiași document, articolul 20, alineatul 3, ”atribuțiile subcomisiei de organizare sunt: (…) e) multiplică baremele și le afișează după epuizarea timpului destinat probei scrise/probei practice”.
Altfel spus, responsabilitatea ca subiectele și baremele să fie publicate nu este în atribuțiile nimănui, deși vorbim despre teste și bareme făcute în cadrul competițiilor finanțate de către Ministerul Educației, din bani publici, susținute în școli publice, cu personal plătit din fonduri publice.
Cazul olimpiadelor de limbi străine
Etapele județene pentru 4 olimpiade s-au desfășurat în aceeași zi: sâmbătă, 11 martie, au fost probele Olimpiadelor Naționale de Limba engleză, Franceză, Matematică și Științe socio-umane, conform calendarelor oficiale, iar elevii care s-au calificat la acestea au avut de ales între două dintre ele care se suprapun dimineața, urmând să o susțină pe cealaltă de la prânz, cu o cel mult oră sau două la dispoziție pentru a ajunge la alt liceu organizator. EduPedu.ro a scris aici despre un adevărat „maraton” al olimpicilor care ar dori să participe la toate aceste concursuri.
La mai bine de 48 de ore de la încheierea probelor, subiectele și baremele sunt de negăsit. Conform surselor noastre, inspectorilor școlari li s-ar fi transmis de la Ministerul Educației să nu publice subiectele de la fazele județene, așa cum au făcut și în anii anteriori. Așa că fiecare s-a descurcat cum a putut, „traficând” aceste resurse educaționale „pe sub mână”, de pe un telefon pe altul, cu foi fotografiate, de cele mai multe ori conținând subiecte incomplete sau bareme parțiale. Asumarea publicării subiectelor și baremelor de către organizatorul olimpiadelor județene, Comisia națională din CNPEE, Ministerul Educației, a lipsit.
Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), organism subordonat Ministerului Educației, are în regulamentul de organizare și funcționare aprobat prin Ordinul de ministru 4435/2020, la articolul 11, litera c) obligația de a asigura subiectele pentru olimpiadele școlare județene, împreună cu direcțiile de specialitate din Ministerul Educației.
CNPEE este aceeași instituție care transmite public subiectele de la Evaluările Naționale de clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, a VIII-a, Bacalaureat, Titularizare și Definitivat în ziua susținerii lor, la ora 15:00. La fel se întâmplă și la simulările de la EN și Bac.
Cu lacătul pus pe transparența instituțională la nivel central, unele școli organizatoare de olimpiade publică frânturi de subiecte sau bareme. Așa cum este cazul unui colegiu din județul Suceava care a postat pe site subiectele și baremele de corectare pentru etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Limba franceză susținută sâmbătă, 11 martie, într-un document din care lipsesc, însă, paginile pentru regimul intensiv/bilingv de predare a limbii. În ceea ce privește Olimpiada Națională de Limba Engleză, un colegiu din Iași a publicat o arhivă .zip doar cu baremele și un alt liceu, din Ploiești, a afișat online un document .pdf cu bareme scanate, însă fără subiecte.
Totuși există și exemple de bună practică în publicarea subiectelor și baremelor, însă pare că se întâmplă asta doar când nu mai depinde de Ministerul Educației sau de Centrul Național pentru Evaluare. Pentru Olimpiada Națională de Matematică, de exemplu, organizată și ea de Ministerul Educației, dar în parteneriat cu Societatea de Științe Matematice din România din 2009, în baza unui protocol inițiat la acea vreme, înnoit succesiv (2012, 2017, 2022), competiția are o arhivă solidă, completă și actualizată rapid, pe site-ul ssmr.ro unde sunt postate subiecte și bareme de la etapele locale, județene și naționale, din 2016 încoace. La fel este și în cazul Olimpiadei Naționale de Informatică (ONI), organizație de ME în parteneriat cu SEPI – Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică – care asigură platforma de desfășurare a competiției, sistemul de feedback în timp real pentru participanți și publică imediat după probe subiectele de concurs și grilele de răspunsuri pentru corectare.
EduPedu.ro a solicitat Ministerului Educației toate subiectele și baremele de la olimpiadele școlare județene desfășurate în acest an școlar, până în prezent, precum și publicarea în mod transparent a acestora pe portalul instituției. În momentul primirii unui răspuns, îl vom publica.
Foto: © Vchalup | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.