Manifest public al comunității Declic, miercuri, în fața Ministerului Educației, prin care i se cere ministrei Ligia Deca să organizeze de anul acesta cursuri de prim ajutor pentru elevii, profesorii și personalul nedidactic din școli, așa cum prevede legea

279 de vizualizări
Foto: © Wellphotos | Dreamstime.com
Comunitatea Declic organizează, miercuri, 27 septembrie, de la ora 13.00, un manifest public la Ministerul Educației prin care i se cere ministrei Ligia Deca să respecte obligația de a organiza cursuri de prim ajutor pentru elevii, profesorii și personalul nedidactic din școli, chiar din acest an. 

În informare se arată că membrii Declic vor face demonstrații live de manevre de prim ajutor pe manechine (lovituri interscapulare, manevra Heimlich și compresii toracice), chiar pe trotuarul din fața instituției.

La mai bine de două luni de la promulgarea noilor Legi ale Educației, care prevăd implementarea cursurilor de prim ajutor în școli, suntem în fața unei realități alarmante: Ministerul Educației încă nu a finalizat normele și metodologia de aplicare a legii. Nu vrem să apară o nouă tragedie într-o școală pentru ca autoritățile să își amintească să lucreze la norme”, a declarat Anduța Karetsou, campaigner Declic.

Potrivit informării, protestul Declic “Resuscitați cursurile de prim ajutor în școli!” vine în contextul în care „70.000 de români mor anual pentru că nu li se acordă primul ajutor, 8 din 10 români nu știu să acorde primul ajutor, iar șansele de supraviețuire scad cu 10% cu fiecare minut în care nu se aplică manevre salvatoare de vieți.”   

Edupedu.ro a scris că petiția “Cursuri de prim ajutor în școli. Urgent!” a strâns peste 35.000 de semnături în 3 zile. Inițiatorii au cerut atunci senatorilor să includă cursuri de prim ajutor în proiectele legilor Educației.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede ca elevii să învețe în trunchiul comun elemente de educație rutieră, de alimentație, de educație civică, sănătate și altele.

Art. 88 – „(10) Planurile-cadru de învățământ și programele școlare pentru disciplinele de studiu și modulele de pregătire obligatorii din învățământul preuniversitar au în vedere, în mod obligatoriu, includerea următoarelor teme: educație pentru mediu și schimbări climatice, educație pentru sănătate, noțiuni pentru acordarea primului ajutor, educație financiară, educație juridică, educație antreprenorială, educație tehnologică, educație rutieră, educație civică, istorie și civilizație locală, educație interculturală, educație pentru cetățenie democratică, egalitate de șanse, etică, gândire critică, oratorie și dezvoltare personală, educație pentru cetățenie europeană, securitate cibernetică, educație pentru alimentație sănătoasă.”

În luna mai, după ce un proiect de lege care viza cursuri de prim ajutor în școli a primit vot negativ în Senat, PSD a precizat că aceste cursuri de prim ajutor trebuie introduse în programa şcolară, aşa cum se întâmpla în trecut, potrivit G4Media.ro.

Foto: © Wellphotos | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Petiția “Cursuri de prim ajutor în școli. Urgent!” a strâns peste 35.000 de semnături în 3 zile / Inițiatorii cer senatorilor să includă cursuri de prim ajutor în proiectele legilor Educației, aflate acum în Senat

5 comments
  1. când vor mai preda oamenii ăștia? acum învață cum să dea burse,că deh,metodologia e zilnic alta ..apoi vor merge la adulmecat droguri ..mai era ceva cu intoleranta la gluten ..acum asta cu primul ajutor…e numai septembrie ..până în iunie vor face zidărit,olărit,țesut…

  2. Bah, eu nu pun mana nici daca ma obliga mama ISJ-ului sau ministerului. Daca vroiam sa ma fac ceva in domeniul sanitar, faceam medicina, nu profesorat. Mi-e scarba, sunt lipsita de empatie medicala, nu doresc sa pun mana pe niciun copil pe viitor sa i suflu in gura,sa i fac masaj cardiac, sa pun mana pe rana nimanui. Ca nu a venit pana acum niciun medic sa predea materia in locul meu. Ati transformat profesorul in masina multifunctionala.

    1. Absolut de acord. Cine face cursul, își asumă automat și vinovăția pentru copiii pe care nu i-a putut salva, când NU este sarcina profesorului să fie și salvator. Pentru asta avem servicii de urgență. Nu ca să cădem – a câta oară – ca vinovați de serviciu pentru că n-am fost suficient de puternici să aplicăm compresii pneumo-toracice, sau să efectuăm respirație gură–la-gură zeci de minute, sau să ridicăm un copil supra-ponderal pentru a-i aplica manevra Heimlich. ANGAJAȚI și PLĂTIȚI un cadru medical în fiecare școală!! (Prin cadru medical înțelegând măcar o soră/asistentă medicală, care măcar știe ce face în caz de urgență!)

      Eu nu vreau responsabilitatea asta. Dacă aș alege să aplic primul ajutor, m-aș fi dus singură la cursuri. Dar nu mă simt capabilă să aplic un tratament corect și adecvat problemelor unui copil pe care risc să-l ucid în loc să-l salvez, dacă fac o manevră greșită, și nici nu vreau să adaug o nouă sursă de stres vieții mele. Am destule deja, lucrez în învățământ.

      1. Presupunem ca un elev cade. Dam sa il ajutam. Nu avem cunostintele medicale ca sa ne dam seama ca din felul cum e cazut, el are de fapt coloana fracturata si nu trebuie deloc miscat c sa nu fie paralizat. Nah, noi, ca omu’ ingrijorat…dam sa-l ajutam, sa-l ridicat, ca deh…suntem profesori, nu medici. Intrebarea mea este: Cat de vinovat sunt eu atunci ca s-a intamplat asta. Chiar nu am cunostinte medicale, eu predau istorie, nu mi-am dorit cariera in medicina. De ce sa port eu asemenea responsabilitate cand ar trebui angajat un cadru medical.SUNT PROFESOR, NU DOCTOR! Niciun doctor nu a predat vreodata in locul meu istorie la clasa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like