Opinie semnată de Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare:
În urmă cu nouă ani, pe 10.01.2011, era publicată în Monitorul Oficial Legea Educației Naționale care avea să aducă multe și importante schimbări în viața școlii. Una dintre schimbări era aceea că învățământul obligatoriu începe de la vârsta de 6 ani. Articolul 23 al LEN 1/2011 prevede că învățământul primar este format din clasa pregătitoare și clasele I-IV.
Așa începe aventura unei generații norocoase.
În acel septembrie au intrat pentru prima dată în școală elevi cu vârsta de 7 ani, dar și elevi de 6 ani. Începeau școala elevii cu săli dotate ca în reviste, cu materiale didactice deosebite, cu program deosebit. S-a dorit trecerea lină de la grădiniță la școală. Clasa pregătitoare a fost minuțios pregătită.
S-au angajat oameni noi în școli, special pentru aceste clase, care trecuseră prin stagii de pregătire minuțioasă pentru a întâmpina cu căldură și profesionalism micii școlari. S-au rezervat săli speciale pentru clasele pregătitoare, cu mobilier ergonomic, cu multe materiale didactice colorate și utile.
Modul de predare la clasă era unul deosebit: se renunţă la fragmentarea pe discipline în favoarea integrării disciplinelor. Prin metoda predării integrate, copiii puteau să participe, să se implice mai mult, efectiv şi afectiv, prin antrenarea unor resurse cât mai variate, prin prezentarea conţinuturilor cu ajutorul experienţelor diverse, al învăţării prin descoperire.
Lucrurile au rămas la fel: sălile sunt aceleași de 8 ani, cursurile minuțioase se desfășoară la fel, dar numai pentru cadrele didactice din învățământul primar.
Aceste schimbări au venit cu multe probleme: generația aceasta a învățat în fiecare an școlar după manuale noi care nu au fost niciodată prezente în septembrie pe băncile elevilor. Inerția sistemului de educație a făcut ca, pe măsură ce elevii treceau în alt an de studiu, metodele de predare să devină tot mai clasice. Trecerea la gimnaziu a consolidat predarea clasică; au mai existat unele tentative de predare integrată, dar asta ținea de colaborarea profesorilor.
Acești elevi au experimentat cele mai multe metode de predare, au învățat pentru prima dată după manuale digitale care, cu toată străduința autorităților, mereu întârziau.
Tot ei au știut încă din clasa a V-a că vor da examen la finalul clasei a VIII-a din mai multe discipline.
Au ajuns la final de gimnaziu. În iunie 2021 vor da examen de Evaluare Națională. Doar la limba și literatura română și matematică. Pentru a evita surprizele, Ministerul Educației și Cercetării a publicat devreme modele de subiecte pentru pregătirea acestui examen. Cu nedisimulată surprindere au primit elevii informația aceasta („of”, „ceee, vom da examenele după modelul acesta?”)
Ce va aduce schimbarea modelelor de subiecte? Din nou elevii acestei generații vor fi primii care vor susține examenele după aceste modele.
Cunoscând îndeaproape o parte din elevii aceste generații, am convingerea că vor face față foarte bine și acestui experiment.
Vezi aici noile modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021
_________________________________________________________________________________________________
Despre autor:
Sunt Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare. Sunt membră a Comisiei Naționale pentru Politici Publice pentru Educație a PLUS, coordonată de Ștefan Pălărie. Problemele școlii sunt multe și ne aflăm în punctul în care ori evoluăm, ori vom rămâne în urma lumii civilizate. Împreună cu colegii din echipă încercăm să găsim soluțiile cele mai bune pentru educația din România.