Opinie semnată de Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare:
Cursuri exclusiv online
În cele ce urmează voi încerca să aduc în atenția dumneavoastră scenariul învățării exclusiv online din toamnă. Am experiența a trei luni de predare a fizicii în acest mod.
Ce am învățat? Că e nevoie ca directorul școlii să imprime ritmul de lucru, să încurajeze colegii să experimenteze modalități noi de predare; să găsească oamenii „locomotivă” care să-i învețe și pe ceilalți cum să se descurce în mediul virtual de învățare. E nevoie de un colectiv de profesori deschis la nou. E nevoie de elevi sârguincioși și de părinți înțelegători. Toate astea le-am întâlnit și pot să vă împărtășesc din experiența mea.
Pentru ca procesul didactic online să decurgă fără probleme majore, consider că toată școala trebuie să funcționeze pe aceeași platformă de învățare și după același orar. Această platformă este aproape identică cu școala reală: are clase, are elevi în clase, are profesori care intră în clasa respectivă, are spațiu de predare (video), are spațiu de stocare a materialelor predate, are spațiu de evaluare, de rezolvare a temelor. Din clasă se pot apela diverse materiale, pregătite înainte, necesare pentru lecție sau acestea se găsesc online.
Să luăm ca exemplu o lecție de fizică: se comunică informațiile prin material scris, dar se explică în întâlnirea video a profesorului cu elevii. Se poate folosi și tabletă grafică pentru a facilita procesul didactic de predare.
Experimentele (simulări ale lor) se pot găsi online, se trimite elevul la adresa respectivă, face măsurătorile, culege datele, vine înapoi în clasă și le prelucrează. Prezintă rezultatele măsurătorilor sub formă de tabele, grafice etc.
Evaluarea se poate realiza sub forma unor proiecte pe care elevii le pregătesc acasă sau sub forma unor teste de evaluare rezolvate online în fața profesorului.
De ce avem nevoie?
Avem nevoie de licență pentru platforma aleasă. Dacă aveți nevoie de sprijin pentru accesarea platformei de învățare, eu, împreună cu un grup de colegi voluntari vă putem sprijini.
Avem nevoie de device-uri cu conexiune la internet de pe care elevii să acceseze platforma de învățare; de sprijin acordat elevilor pentru folosirea acestora; de profesori instruiți să folosească platforma și calculatorul în mod eficient. Un ajutor real ar putea veni, ca un act de voluntariat, de la elevii de la clasele de informatică sau de la studenți într-un stagiu de practică pedagogică. Poate chiar de laptopuri performante pentru profesori.
Dar în primul rând avem nevoie de materiale pregătite pentru lecții, adică de acea bibliotecă virtuală pe care profesorul să o acceseze pentru a prelua materiale, pentru a vedea experiențe ale altor profesori, pentru a se simți sprijinit în activitatea sa.
Mai avem nevoie de o gestionare sănătoasă a învățării online. Sfaturile ni le pot oferi psihologul școlar, cursurile pe care le vom urma despre cum să înveți online.
Ideile cuprinse în acest material au fost dezbătute în Comisia Națională pentru Politici Publice în Educație a PLUS coordonată de Ștefan Pălărie. Am fost cu toții de acord că e nevoie de investiții majore și imediate în educație, dar și de o legislație care să prevadă reguli foarte clare pentru desfășurarea învățării online dacă aceasta va fi unica posibilitate de desfășurare a actului didactic.
Toate acestea le vom putea face dacă există speranța că într-o zi ne vom revedea la școală.
_________________________________________________________________________________________________
Despre autor:
Sunt Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare. Sunt membră a Comisiei Naționale pentru Politici Publice pentru Educație a PLUS, coordonată de Ștefan Pălărie. Problemele școlii sunt multe și ne aflăm în punctul în care ori evoluăm, ori vom rămâne în urma lumii civilizate. Împreună cu colegii din echipă încercăm să găsim soluțiile cele mai bune pentru educația din România.