Măndița Baias, profesor de fizică, despre alternarea predării la școală-acasă: Putem lua în calcul prezența unui profesor asistent, care să asigure învățarea online – rezolvarea temelor, consolidarea noțiunilor predate în clasă

6.322 de vizualizări
Mandita Baias / Foto: Facebook

Opinie semnată de Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare:

E momentul să ne gândim la anul școlar viitor. Cum va fi? Pentru elevi, acesta începe în 14 septembrie 2020. Vor trebui luate în calcul toate scenariile posibile.

Unul dintre aceste scenarii este acela că elevii vor urma cursuri atât în clasă, cât și online.

Numărul elevilor prezenți în clasă va trebui să nu depășească 15 elevi (jumătate dintr-o clasă obișnuită). Prezența la școală ar putea fi câte o săptămână, alternativ. Toți elevii unei clase vor lucra după același orar atunci când sunt la școală.

În săptămâna în care elevii sunt prezenți fizic în clasă, vor fi lecții de predare și exerciții (probleme) explicative pentru noțiunile predate. Volumul conținutului predat va fi mai mare decât într-o situație normală. Profesorul va preda de două ori lecția, va face exerciții de consolidare în două săptămâni consecutive care ar fi bine să fie diferite pentru ca elevii care sunt acasă să poată avea la dispoziție și alte exerciții. Toate materialele prezentate în clasă vor fi încărcate în clasa virtuală. Acolo unde sunt condiții lecția poate fi transmisă live.

Mare parte dintre exercițiile de consolidare se vor efectua acasă. Aici mai putem lua în calcul prezența unui profesor asistent care să asigure învățarea online: rezolvarea temelor, consolidarea noțiunilor predate în clasă.

De unde vin acești profesori asistenți? De oriunde din țară, din rândul studenților, din rândul profesorilor care vor să facă această activitate online în timpul lor extrașcolar, din rândul profesorilor pensionari. Ei vor fi remunerați (din fonduri publice stabilite prin lege).

Evaluarea poate fi în mai multe  variante: în clasă (oral sau scris), prin proiecte prezentate în ore special alocate pentru asta sau online cu ajutorul testelor pregătite din timp de către profesori după metodologia ce va fi legiferată pentru evaluarea online.

De ce avem nevoie pentru punerea în practică a acestui scenariu?

  • Cunoașterea clară a situației din fiecare școală: număr de elevi în clase, spații ce pot fi utilizate, situația fiecărui elev: are mijloace tehnice de a se conecta online? Are posibilitatea să rămână acasă în siguranță?;
  • Respectarea unei discipline sanitare drastice în școală. În acest scop e nevoie de o mobilizare permanentă a întregului personal al școlii;
  • Toate școlile să fie conectate pe o platformă de învățare online (toată școala pe aceeași platformă) astfel încât elevii să poată parcurge conținuturile atât online, cât și fizic.

Sigur că acesta este doar un scenariu, vom dezvolta și alte variante, dar ar fi bine să prevedem orice situație posibilă, cu reguli clare care să poată fi puse în practică oricând se impune.

____

Despre autor:

Sunt Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare. Sunt membră a Comisiei Naționale pentru Politici Publice pentru Educație a PLUS, coordonată de Ștefan Pălărie. Problemele școlii sunt multe și ne aflăm în punctul în care ori evoluăm, ori vom rămâne în urma lumii civilizate. Împreună cu colegii din echipă încercăm să găsim soluțiile cele mai bune pentru educația din România.

 

 


26 comments
  1. Oameni buni, nu înțelegeți că alternativa principală acestui plan/altora similare, este o situație haotică și similară cu ceea ce s-a petrecut în ultimul semestru? Bulversați, zăpăciți am fost inclusiv noi, studenții, în ultima jumătate de an, și totuși de asta nu se plânge atâta lume. Vrem schimbare, vrem schimbare, însă atunci când cineva propune ceva, îi dăm cu pietre în cap, mai ales când propunerea implică tehnologie de orice fel. Băi, daci liberi, băi, părinți comuniști, în caz că nu ați realizat deja, lumea noastră se schimbă fulgerător de repede, și dacă nu ne adaptăm ne vom infunda. Dar mă rog, ce știu eu.

  2. Niciodată nu mi-am imaginat ca un profesor să aibă un nivel intelectual si mental atat de jos … Doamne ferește! Trebuie sa ne luptăm pentru viitorul copiilor noștri! Scoala online e bătaie de joc! Copiii trebuie sa mearga la scoala…nu ne jucam de-a ascunselea………..executam la ordine!

  3. Lasa ca va trece voua ! Cand o sa fie un profesor unic pe tara , eventual robot , online si o sa va pierdeti to(n)ti posturile , nu o sa mai vreti sa stati acasa. V-ati vandut pe 2 bani la BAC si nu v-a pasat de copii , parinti si bunici. Acu va pasa ? Vreti sa luati salarii pe stat acasa ?

    1. Domnule, sunteți părinte/bunic? Dvs. v-ar place să aveți un astfel de ”dascăl” pentru copilul dvs.? Mie nu!
      Acest tip de comentarii și altele, mai rele, despre învățământ și profesori, evidențiază mentalitatea românilor despre locul și rolul școlii în formarea tinerilor și în evoluția societății în general.
      Nu știu câți dintre oamenii care comentează în acest fel, și, de multe ori, cu foarte multă dreptate, toate neajunsurile din domeniu, s-ar face profesori sau ar fi de acord ca să-i lase pe copii lor, copii eminenți(posibili profesori eminenți ca cei pe care-i doresc acum!) să se facă profesori? Dacă e atât de ușor, dacă sunt atâtea avantaje, de ce nu veniți să-i înlăturăm o dată pentru totdeauna pe cei pe care îi criticați? Și îi criticați pe ceea ce se vede, dar dacă ați lucra într-o școală cu astfel de rezultate și cu astfel de profesori?!
      De asemenea, nu i-am prea văzut/auzit la fel de critici, de fapt, de un milion de ori mai critici, acum vreo 25 de ani aproximativ, când unul dintre cei mai buni miniștrii ai educației(părere general acceptată, nu de mine!) a transformat învățământul superior în afacere. Și apoi, pe cale de consecință, pe scară în jos și pe cel preuniversitar! Știți câte ”diplome” dădea într-un an ”universitatea” aceea Spiru Haret(de ce i-o fi lăsat să-i pună numele acesta?)? Eu nu am numărat, dar comentariile erau că numărul era comparabil cu toate celelalte la un loc! Despre ce calitate a absolvenților putem vorbi? De unde au avut atâția profesori universitari pentru a face atâtea universități? Uite acum, din câte ies la iveală, că altele …, cum arătau, cum luau doctoratele(cu nea izmană îndrumător de doctorat! Vă dați seama cum se răsucesc în mormânt înaintașii?!!) Ce-i pot ”învăța” pe viitori profesori de preuniversitar, astfel de ”universitari”?
      De ce vă mirați?
      Și altele, și altele,…
      Apoi finanțarea, politizarea! Știți că nici o femeie de serviciu nu poate fi angajată într-o școală dacă nu e de acord tătucu? Cine-i tătucu? Păi acela cu banii! Cum era vorba: turcu’ plătește, turcu’ comandă! Înlocuiți turcu cu primarul!
      Se vorbește de inspectorat/ARACIP, etc… Apă de ploaie! Răspunsul unui director care habar n-avea de ce trebuia să știe și să facă el ca director, etc.: ”M-ai pus tu director?” Inspectorii nici nu dau prin școli, sunt școli care nu au avut NICIODATĂ vreun control, de nici un fel! Sau dacă dau au grijă ce fac și ce scriu în rapoarte! Ați văzut vreodată un astfel de raport și să-l puneți în opoziție cu ce se vede în școală? Nu știu ce e aia control! Despre ce vorbim? Și atunci?
      Aveți dreptate să criticați: sunt copii noștri, bani noștri și viitorul țării noastre! Dar cine i-a votat pe ”deștepții” ăștia, oricare, de orice culoare, că în 30 de ani au fost toți pe acolo, analfabeți funcțional, care au hotărât în acest fel organizarea României și a școlii românești ca să ne criticăm noi acum pe aici și să nu-i trimitem pe ei la școală sau acasă?! Cine i-a făcut ”profesori” pe cei pe care-i criticați dvs.? Pe aceia să-i criticați primii!
      Și pe urmă și pe aceștia!
      Și pe urmă să vedem ce-i de făcut pentru o reală schimbare!
      Se poate, au făcut-o mulți! Și mulți au avut și au rezultate extraordinare!
      Chiar credeți că toți profesorii din România sunt așa? Și vor să fie așa? Și nu știu să facă ce trebuie?
      Sunt lăsați? Au legislația care trebuie?
      Au ce le trebuie?
      De ce jigniți toți profesorii din România pentru aceste rebuturi(multe, din ce în ce mai multe! Oare de ce?)? Chiar credeți că toți vor să fie așa?
      De cei- credeți pe ei mai puțin competenți și valoroși ca dvs.?
      Îi cunoașteți pe toți? Cum evaluați bucuria unui copil când vede că a reușit la examenul dorit? Dar a părintelui care-și vede copilul realizat?
      Asta-i bucuria unui profesor și asta nu i-o puteți lua dvs. niciodată! ”Domnule profesor/doamnă profesoară, vă mulțumesc pentru că m-ați ajutat să devin om!”
      V-a spus vreodată un copil asta?
      Cîți BANI FACE?

  4. Nu se predă în același timp. Se predă același conținut în două săptămâni consecutive celor două grupe aparținând aceleiași clase. Când se va preda primei grupe cea de-a doua este acasă și lucrează altceva: exerciții, proiecte.

    1. Va lucra de acasă online cu asistentul propus de dumneata?
      Nu vedeți că nu suntem de acord cu această aberație?
      Păi ne batem joc de elevi?
      Poate dumneata ai nevoie de ajutor necalificat, noi nu!

    2. Prima saptamana, prima ora, prima grupa careia i se preda o prima lectie. Sunt cei prezenti fizic la scoala, nu? Cealalta jumatate de clasa e acasa si face ”exercitii, proiecte”. Pentru ce lectie, ca lor nu le-a venit inca randul la a li se preda, cum spuneti dvs.?

    3. Și cu cine lucrează acasă exercițiile, stimată doamnă? Cu asistentul online, după cum ne-ați recomandat…
      Dumitale ți-ar conveni să îți învețe copilul un student, un necalificat, un ,,pensionar voluntar”?
      Uite că nouă, nu!
      Din respect pentru colegi și elevi ați putea să ne scutiți de solutiile acestea?

  5. “Ce frumos” ati comentat!
    Credeam ca pe acest site doar copiii si parintii sunt criticati de profesori. Parintii sunt frustrati si neinformati iar copiii sunt impertinenti, nu vor sa gandeasca, nu vor sa invete.
    Se vede ca m-am inselat. A venit si randul profesorilor care au “tupeul” sa spuna ceva. Doamna Măndița Baias probabil are putin peste 50 de ani si vad ca ar trebui sa iasa la pensie.
    Nu aveti limite!

  6. O solutie practica pentru toata lumea (elev-profesor-parinte) ar fi impartirea colectivelor de elevi in cate 2 grupe si injumatatirea orelor de curs.
    De exemplu : un elev de clasa a doua ar avea 4 cursuri/zi a cate 30 min fiecare + pauze de 5-10 min si invatoarea 8 cursuri (aceleasi 4, dar cu ambele grupe).

  7. Se poate explica mult mai simplu: vorbim de generația 50-70 de ani, profesori titulari care nu au înțeles niciodată nimic din învățământ și educație. Nu putem să cerem mai mult de la ei, e inutil!

  8. Și cine decide cum anume se alege profesorul asistent? Profesorii titulari cu grade galatic-univeristare și extraordinar de docenți? Care stau prin cârciumi, la table sau se ocupă cu agricultura….mai tot timpul anului, atunci când nu se ocupă cu politica sau fac te felul de comisioane prin alte țări? Titularii care nu deschid cărțile cu anii? Ei să decidă?! Hai, ieșiți la pensie odată…

  9. Da, trebuie atât profesorii, dar şi ministerul (fiecare la locul său) să ne preocupăm de forma (cadrul) noului an şcolar. Dar cred că varianta propusă de D-na profesoară are câteva “scăpări”:
    -De unde dublăm numărul profesorilor, ca fiecare cadru didactic să aibă un profesor asistent. (Şi de unde bani, pentru retribuirea lor?) (Sudenţii nu au experienţa didactică necesară, pensionarii nu prea stau bine la “pregătirea” tehnologică.)
    -Cum vor asigura părinţii copiilor din clasele mai mici (hai să zic până în clasa a VI-a) supravegherea propriilor copii, cât timp ei sunt acasă (săptămâna online). Şi lunile precedente au cauzat destulă bătaie de cap părinţilor cu pricină…
    -Ce credeţi, că dacă elevii care vor fi la şcoală fizic conform orarului la ora 8 sau chiar 7 dimineaţa, cei care rămân acasă pentru şcoala online vor urmării respectivele cursuri live, sau vor dormii până pe la 10 sau 11, cum au făcut şi în perioada martie-iunie? (Din experienţă proprie spun că elevii cei mai silitori erau la şcoală virtuală după 8-8,30, dar pe majoritate nu puteam conta decât după orele 11. Pentru unii chiar şi 11 era prea devreme. Vorbesc de elevi de liceu.)
    Nu putem ştii, cum va fi cu pandemia în septembrie, dar cert e că mai devreme sau mai târziu va fi nevoie de “deschiderea fizică” a tuturor şcolilor.

  10. Acestea sunt propuneri deocamdata si daca aveti solutii mai bune , va rog sa le expuneti ferm , dar constructiv ca sa facem un pas inainte. Eu de exemplu as vedea ca un prim pas, clase cu maxim 14 elevi si punct -astfel ar creste calitatea actului educational …altele : eliminarea/ reformularea finantarii / nr. elev , restructurarea ministerului si inspectoratelor scolare, eliminarea rezervarii catedrelor pe o perioada mai mare de 2 ani , eliminarea/ modificarea examenelor de titularizare, etc

  11. Doamna profesoară dacă aveți 30 de ani de carieră, înseamnă că ați terminat facultatea înainte de 89, probabil. Ați apucat să auziți termenul de stahanovist?
    Uite, cu propuneri ca aceasta a dvs. se ajunge la ”realizările” stahanoviste! Face unul o astfel de propunere cu care trece muuuuult peste ”așteptările/ speranțele/ dorințele” stăpânirii și se găsește apoi o liotă de yesmeni care să aprobe și uite cum vine stăpânirea și spune că ”la cerința publicului” facem așa!
    Dvs. nu aveți nimic împotrivă ca un gigel care nu învață fizică, de ex., dar știe tot felul de jmecherii, să vă înregistreze ora, să o prelucreze cum vrea el și apoi, seara, să fiți vedetă pe youtube în cine știe ce ipostaze?
    Dvs. poate nu aveți nimic împotrivă!
    E dreptul dvs.!
    Dar ceilalți profesori din țară, or fi toți de acord cu așa ceva?
    Einstein ar fi zis, undeva, ceva de genul: ”Cel ce mărșăluiește vesel în rând cu trupa, deja şi-a câştigat dispreţul meu. I s-a dat ditamai creierul din greşeală, din moment ce măduva spinării i-ar fi ajuns.”
    O altă zicere suna cam așa: prim-ministrul Japoniei ar fi fost întrebat cum de au ajuns ei, japonezii, la acest nivel de dezvoltare. Acesta ar fi răspuns că au dat PROFESORULUI salariul ministrului, imunitatea diplomatului și onoarea împăratului.
    La ei!
    La noi, …

    1. Dle …escu, acestea sunt propuneri deocamdata si daca aveti solutii mai bune , va rog sa le expuneti ferm , dar constructiv ca sa facem un pas inainte. Eu de exemplu as vedea ca un prim pas, clase cu maxim 14 elevi si punct -astfel ar creste calitatea actului educational …eliminarea/ reformularea finantarii / nr. elev , restructurarea ministerului si inspectoratelor scolare, eliminarea rezervarii catedrelor pe o perioada mai mare de 2 ani , eliminarea/ modificarea examenelor de titularizare, etc

  12. Citesc și mă minunez…
    Asistenți care să predea online lecțiile postate de profesorul de la clasă? Fiecare profesor are stilul său de predare. Asistentul are același stil? Bulversăm de tot elevii așa! Apoi avem pretenții la clasă când elevul va spune că ,,așa a înțeles de la asistentul online”?
    Școala să aibă aceeași platformă pe care profesorii să intre și de acasă, bănuiesc… Păi toți profesorii și toți elevii au pc, tabletă sau telefon cu cameră funcțională? Chiar credeți că ni se va oferi tuturor aceste facilități? Noi aducem de acasă coli, fișe de lucru și alte instrumente de predare-învățare-evaluare necesare, nu le primim ,,de sus”. Poate așa o fi la doamna care a scris articolul, dar nu peste tot curge lapte și miere!
    Sper să nu vină și cu ideea de a preda zilnic și în clasă și online (cu restul elevilor)… Asta înseamnă că nu am mai avea timp nici să respirăm, dar de familie, sănătate și alte probleme… Venim de la școală (navetiști) și continuăm acasă…

      1. Profesorul asistent? Despre ce vorbim aici? Studentul care poate nici nu trece pe la facultate dar care să predea copilului dumneavoastră? El să consolideze noțiunile pe care le-am predat eu la clasă? Dar nota tot eu o dau, și nu mi se pare corect să depunctez elevul că el a înțeles altceva de la ,,asistentul online”! Atunci să pună asistentul notă pe consolidare, iar noi pe ce predam în clasă! Să vedem ce vor mai pricepe elevii și ce note vor avea la bac după parcurgerea acestui scenariu…

  13. Doamna profesoară, ați citit legea educației? Mai reluați acest pasaj:
    ”ART. 272
      (1) Cadrele didactice nu pot fi perturbate în timpul desfăşurării activităţii didactice de nicio autoritate şcolară sau publică.
      …
      (3) Înregistrarea prin orice procedee a activităţii didactice poate fi făcută numai cu acordul celui care o conduce.
      (4) Multiplicarea, sub orice formă, a înregistrărilor activităţii didactice de către elevi sau de către alte persoane este permisă numai cu acordul cadrului didactic respectiv.”
    Dvs. sunteți de acord ca orice persoană să vă poată înregistra la ora dvs.?
    Poate da! E dreptul dvs.! Dar, oare, toți profesorii sunt de acord? Eu nu cred!
    Și cum e aia cu ”Volumul conținutului predat va fi mai mare decât într-o situație normală. Profesorul va preda de două ori lecția, va face exerciții de consolidare în două săptămâni consecutive care ar fi bine să fie diferite pentru ca elevii care sunt acasă să poată avea la dispoziție și alte exerciții. Toate materialele prezentate în clasă vor fi încărcate în clasa virtuală. Acolo unde sunt condiții lecția poate fi transmisă live.”
    Se propune ca elevii să stea max. 4 ore la școală(dintre care o oră în aer liber!!! Unde? Sunt școli la care ar trebui să fie, concomitent, câte 6-7-8 clase ”în aer liber”!) Când fac elevii tot ce este în programă? Când ei aveau până acum 6-7 ore/zi? Când își fac profesorii norma? Cum adică”Profesorul va preda de două ori lecția” când se dorește reducerea aproape la jumătate a orelor de la școală? Și dvs. ziceți că mai și predați aceeași lecție de două ori?
    Când, doamnă? Nu a modificat nimeni(până acum!) nici o programă!
    Propunerile dvs. vizează o lume paralelă!
    Vă urez succes!
    Atenție: profesorii pot să facă și tâmpițenii de astea, dacă se impune, dar asta nu înseamnă că-i și bine!
    Nu am auzit, de când se perindă aceste propuneri aiuristice, nici o voce din sindicatele bine plătite de profesori! Unde s-au ascuns? Sau sunt de acord cu aceste propuneri? Care ar putea fi și niște încercări să se vadă reacția cadrelor didactice! Și dacă tac, atunci dă-i pe ei!

    1. Bună ziua! Este un scenariu pe care decidenții l-ar putea avea ca sugestie. Punerea în practică intră în responsabilitatea lor

      1. Buna ziua. Doamna profesor, ca sa fie toata lumea lamurita, adaugati, va rog, o schita de proiect pentru o astfel de lectie. Cu obiective, cu minutaj, cu limbajul de lemn pe care-l preluati si in articol etc. Stiti dvs, febletea inspectorilor de ieri si de azi. Nu de alta, dar am vrea sa vedem si noi cum sa predam de doua ori in acelasi timp acelasi lucru, in doua saptamani care, daca sunt consecutive, e clar ca sunt diferite, nu?
        PS. Nu sunt unul dintre “parintii” dezamagiti de pe aici, dar chiar as vrea sa inteleg, concret, ce ati vrut sa spuneti.

  14. Eu zic că nu prea îi mai place la școală. Mai bine se pensionează și lasă locul liber, și așa sunt puține posturi titularizabile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Csaba Asztalos, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării: Nu este discriminatoriu accesul separat în școală pentru profesori / Există un grad extrem de ridicat de persiflare a profesorului și de a subminare a autorității în sistemul preuniversitar. Trebuie să întărim poziția profesorului atât în școli, cât și în societate

Intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Csaba Asztalos a precizat…
Vezi articolul

Dacă nu începem să facem o școală pentru copii, degeaba mai facem școală – Vifor Dorobanțu, director care vrea să aplice pentru transformarea în școală-pilot din toamnă. Mesaj către sindicate: „Un profesor, dacă nu poate face față unui sistem de învățământ, este liber să se ducă să muncească în altă parte”

Dacă nu începem să facem o școală pentru copii, degeaba mai facem școală, a declarat profesorul Vifor Dorobanțu, directorul Școlii gimnaziale din Curcani, județul Călărași, la conferința online „Școli-pilot pentru arhitecturi…
Vezi articolul

Daniel David, sfaturi psihologice în lupta împotriva epidemiei de coronavirius: Unii interpretează COVID-19 catastrofic, cu gândire rigidă, și atunci voi fi furioși, mânioși, depresivi / Mintea noastră atrage fake news-ul ca magnetul fierul

“Omenirea se confruntă astăzi cu o problemă practică majoră, și anume epidemia de coronavirus (COVID-19). Prin modul în care ne raportăm la această problemă practică, putem genera răspunsuri psihologice adaptative/funcționale…
Vezi articolul

Mircea Miclea: În toamnă, când vom merge la școală, vom ști cum să procedăm? Nu, pentru că n-am experimentat / Poți începe în județele cu puțini infectați, prin a merge la școală cu jumătate din efective

“Sunt studii foarte serioase despre risc. Ele arată următorul lucru: un sistem este mai în siguranță dacă începe să experimenteze. Învață din ce experimentează, se corectează și atunci devine din…
Vezi articolul

PROFESORII ÎN ALEGERI 2024 Principalele partide care și-au publicat programele electorale, PSD, PNL și USR, nu propun mai nimic substanțial referitor la cadrele didactice în campania pentru parlamentare / Ele insistă pe formarea acestora și pe considerații generice despre salarizare / Un singur partid vine cu unele noutăți, formulate sumar

Activitățile de formare inițială sau continuă a profesorilor, de la domeniile ȘTIM la sport sau educație pentru sănătate, reprezintă singura promisiune care vizează cadrele didactice, regăsită în programele de guvernare…
Vezi articolul