Majoritatea elevilor învață despre feminism de pe internet și rețelele sociale, nu de la școală – studiu al Coaliției pentru Egalitate de Gen

255 de vizualizări
Foto: © dotshock | Dreamstime.com
Majoritatea elevelor şi elevilor de gimnaziu şi liceu află despre feminism de pe internet şi pe reţele sociale şi mai puţin de la şcoală sau din familie, potrivit unui studiu al Coaliţiei pentru Egalitate de Gen, scrie agenția de presă Agerpres.

Studiul “Ce este feminismul? Percepţii ale elevilor şi elevelor din România”, realizat de cercetătoarele Laura Grunberg şi Diana Elena Neaga în cadrul proiectului “EGALIS: egalitate de gen prin schimbare socială şi educaţie”, a avut ca obiectiv să afle cât de cunoscut este conceptul de feminism în rândul elevilor din România, se arată într-un comunicat al organizaţiei.

  • Autoarele studiului consideră că rolul redus al şcolii în promovarea conceptului de feminism se explică prin faptul că în programa oficială nu există oportunitatea concretă de discutare a conceptului şi a termenilor complementari lui. Există câteva trimiteri minimale la mişcarea de femei sau la situaţia lor în anumite manuale de istorie, precum şi câteva teme prezente în cele de educaţie civică, în care se face legătura cu feminismul.

La liceu, şcoala apare ca sursă importantă de informare despre feminism, însă, de asemenea, într-o măsură mai mică decât internetul. În casele/familiile/cercul de prieteni ale celor intervievaţi se discută puţin despre feminism, ceea ce indică faptul că informaţiile ajung la eleve/i nestructurat, conform studiului.

Cercetarea a relevat că principalele femei cunoscute/importante din România pentru elevii de 11-13 ani sunt: Simona Halep, Nadia Comăneci, Gabi Szabo, Cristina Neaga, Elisabeta Polihroniade (sport), Ecaterina Teodoroiu, Regina Maria (istorie), Viorica Dăncilă şi Clotilde Armand (politică), Denise Rifai, Vulpiţa sau Raluca Bădulescu (personaje din media), mai transmite Agerpres.

Percepţiile cu privire la feminism sunt diferite în funcţie de gen. Pentru băieţi, feminismul este mai ales despre încrâncenare, luptă (muşchi), despre “ele vs ei”. În cazul fetelor, feminismul poate avea o componentă de “luptă”, dar cu inima, o “luptă” prin empatie. Pentru fete, feminismul înseamnă mai ales colaborare, dialog, normalitate. În viziunea lor, feministele sunt fie feminine (atente la cum arată), fie luptătoare, dar niciodată şi una şi alta, arată studiul.

Potrivit sursei citate, marea majoritate a elevelor/elevilor de liceu conştientizează lipsa egalităţii între femei şi bărbaţi. Pe de altă parte, se pare că fetele resimt mai accentuat această lipsă a egalităţii. Aproximativ 50% dintre eleve/elevi susţin nevoia existenţei unor organizaţii active în promovarea şi protejarea drepturilor femeilor.

Detalii metodologice: Cercetarea a avut la bază prelucrarea a 147 de chestionare de la gimnaziu şi 65 de la liceu. Chestionarul pentru gimnaziu a avut patru întrebări şi a fost completat de 147 de elevi (81 de fete şi 61 de băieţi, 5 chestionare nu au avut informaţii privind sexul sau numele). Majoritatea respondenţilor sunt din Bucureşti, dar şi din Cluj, Şerbăneşti şi Floreşti şi au vârste cuprinse între 11 şi 13 ani. Chestionarul pentru liceu a avut zece întrebări la care au răspuns 65 de elevi (19 băieţi, 43 de fete şi 3 elevi care nu şi-au declarat sexul).

Proiectul “EGALIS: Egalitate de gen prin schimbare socială şi educaţie” este derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate, în parteneriat cu mai multe asociaţii, cu sprijinul financiar al Active Citizens Fund România, program finanţat de Islanda, Liechtenstein şi Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este de a genera schimbări de percepţie în rândul tinerilor şi cadrelor didactice şi de a influenta decidenţii în vederea dezvoltării de politici instituţionale privitoare la egalitatea de gen.

Foto: © dotshock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Liceenii care nu participă la orele de Religie vor studia disciplina „Perspective globale“, din clasa a IX-a până într-a XII-a, la toate profilurile și specializările, cu excepția liceelor teologice, conform proiectului de planuri-cadru – surse

O nouă disciplină apare în planurile-cadru pentru liceu, document draft obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre materia „Perspective globale“, pe care toți elevii, indiferent de profil și specializare, cu excepția…
Vezi articolul

Echipa MYBIT, formată din eleve de la Colegiul Național Ferdinand I, Bacău, a câștigat finala regională europeană a Technovation Girls 2024 cu un proiect de educație sexuală / Medeea: Ne dorim să ajungă în școli, să fie implementată astfel încât profesorii să poată veni cu aplicația, să le prezinte copiilor

Echipa MYBIT divizia Senior, cu proiectul TeenTalk, a câștigat titlul Europe Regional Winner în penultima etapă din cadrul evenimentului internațional Technovation Girls 2024, potrivit Adfaber. Proiectul lor a fost unui…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Listele actualizate cu olimpiadele și concursurile școlare din acest an, publicate de Ministerul Educației. Au apărut olimpiadele naționale de română, de engleză și de istorie

Ministerul Educației a publicat astăzi listele cu olimpiadele și concursurile școlare care se vor desfășura în anul acesta școlar, deocamdată fără un calendar pentru acestea. Listele pot fi consultate și…
Vezi articolul