Creșterea numărului de ore de informatică în școli a fost cerută de ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ciprian Teleman, în cadrul reuniunii de joi a comitetului interministerial pentru monitorizarea implementării proiectului România Educată, după cum a anunțat el pe Facebook. Îndemnat de o persoană să propună ore de informatică încă din ciclul primar, ministrul a răspuns “acesta este mesajul pe care-l duc”.
Potrivit ministrului, la discuțiile de ieri a “subliniat următoarele lucruri:
- creșterea numărului de ore de informatică pentru ridicarea generală a nivelului de competențe digitale (capitol la care România se află sub media europeană) și reducerea deficitului de resurse umane în sectorul IT.
- crearea de facilități de orientare în cariera de cercetare pe toate segmentele lanțului de educație. În PNRR am inclus opt centre de orientare în carieră care îi vor apropia pe elevi sau pe studenți de lumea cercetării prin programe dedicate.
- suplimentarea investițiilor în conectivitate, pe lângă cele 94 de milioane € alocate din PNRR, este esențială, fără de care România nu poate beneficia de învățământ digitalizat, administrație sau sănătate digitalizate. Sunt încă multe localități care au o viteză de sub 100 Mb/s la punct. Avem nevoie de autostrăzi rutiere dar și de autostrăzi digitale.”
Îndemnat de un cititor, la aceeași postare: “poate reusiti dvs sa le explicati celor de la ministerul educatiei ca ar trebui ore de informatica(coding) inca de la ciclul primar…”, ministrul Teleman a spus că “Acesta este mesajul pe care-l duc și pe care l-am preluat cu plăcere de la ANIS” (Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii).
Mesajul integral:
Ministrul Teleman spusese în iunie a.c., la dezbaterea online “Reforma digitală a Educației”, că “în momentul de față, lăcătușeria, electronica vor fi înlocuite de alte discipline legate de domeniul digital. Susținem, din partea MCID, demersurile industriei. Asociația Națională a Investitorilor în Industria de Software a făcut propuneri pentru creșterea numărului de ore în programele școlare, începând de la școala primară. Industria din sfera digitală va crește, aș îndrăzni să spun exponențial, în segmente – Internet of things, senzorii din jurul nostru vor crește exponențiali. Acestea vor presupune îndemânare tehnică. Or, aceste lucruri nu sunt în programele școlare. La fel, securitatea cibernetică. A trăi într-o lume digitală va însemna a învăța să ne protejăm, atât în fața atacurilor soft, cât și hard”.|
Dezvoltarea competențelor digitale încă din școala primară fusese inclusă în proiectul de strategie privind digitalizarea educației, prezentat la sfârșitul anului trecut și despre care nu s-a mai vorbit de atunci. Acea strategie prevedea un plan de acțiune care ar fi trebuit să înceapă încă din anul școlar 2021-2022, cu elemente de competențe digitale în școala primară și cu revizuirea programelor de profil pentru gimnaziu și liceu.
Subiectul a fost reluat în cele 4 pagini dedicate digitalizării în proiectul România Educată, prezentat vara aceasta, document ce nu conține, însă, măsuri detaliate de acest fel.