Mai multe asociații ale elevilor: Anul școlar începe în mai puțin de două luni, însă elevii nu au nicio idee despre ce se va întâmpla cu educația lor

4.871 de vizualizări
Admiterea la liceu 2020
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
“Anul școlar 2020-2021 începe în mai puțin de două luni, însă Ministerul Educației și Cercetării nu oferă niciun răspuns elevilor români. De la începutul pandemiei de COVID-19, autoritățile nu au putut asigura elevilor buna desfășurare a cursurilor, incertitudinea resimțită de elevi reprezentând un factor care a îngreunat finalizarea anului școlar”, spun Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), care cer răspunsuri din partea autorităților în ceea ce privește începerea noului an școlar.

Elevii spun că “de la momentul 11 martie, atunci când au fost suspendate cursurile în toată țara, elevii nu au avut parte de informații clare cu privire la modalitatea în care se va desfășura educația din toamnă. Este prioritar să se comunice cât mai curând un plan elaborat, stabil care să răspundă nevoilor reale ale tuturor actorilor din sistemul educațional, dar în primul rând ale elevilor“.

Considerăm că cele 3 scenarii prezente în spațiul public necesită clarificări din partea autorităților, existând o serie de întrebări la care toată lumea așteaptă un răspuns“, se arată într-un comunicat comun al celor 4 asociații ale elevilor.

Revendicările elevilor din cele 4 asociații:
  • Asigurarea dispozitivelor necesare pentru toți elevii privați de dreptul la educație, fără alte discriminări din partea autorităților.
  • Reglementarea modului de predare-învățare-evaluare din mediul online.
  • Elaborarea ghidurilor metodologice privind integrarea materiei pierdută în primul semestru al anului școlar 2020-2021.
  • Asigurarea materialelor igienico-sanitare în unitățile de învățământ.
  • Consultarea permanentă a asociațiilor de elevi și introducerea acestora în grupurile de lucru.
  • Elaborarea și prezentarea detaliată a unui plan privind anul școlar 2020-2021.

Tinerii susțin că “întoarcerea la școală a tuturor elevilor nu se poate face decât prin divizarea claselor — școlile, însă, nu dispun de numărul de săli corespunzătoare pentru a face această variantă posibilă, iar majoritatea claselor sunt supraaglomerate. În ceea ce privește soluția hibrid, nu există o schemă bine pusă la punct, care să prezinte exact modul în care se vor desfășura cursurile, fie transmise live orele de la clasă pentru cealalta parte de elevi, fie predarea ulterioară a lecției în mediul online. Menționăm că în acest caz, atât elevii care vor sta acasă, cât și cei care participă la cursuri efective, au nevoie de acces la informație în măsură egală, pentru ca beneficiarii primari ai educației să nu fie prejudiciați. Scenariul în care educația se va desfășura exclusiv online, în contextul creșterii numărului de cazuri, reprezintă singura variantă fezabilă, în localitățile unde riscul epidemiologic este crescut“.

Cert este faptul că este obligatorie luarea unor măsuri în cel mai scurt timp posibil, pentru a se asigura o bună desfășurare a anului școlar 2020-2021 și pentru a arăta că autoritățile au înțeles probleme apărute în educație din ultimele luni“, se arată în comunicat.

Asociațiile atrag atenția că “numărul elevilor fără acces la predarea la distanță este de aproximativ 3 ori mai mare decât cel declarat de Ministerul Educației și Cercetării. 900.000 de elevi nu au acces individual la un dispozitiv conectat la internet, de aici rezultând obligația autorităților de a asigura un laptopuri și acces la internet pentru fiecare elev care nu poate beneficia de un device în acest moment, respectându-se astfel prevederile Legii Nr. 109/2020, adoptată la începutul acestei luni prin care problema limitării dreptului la educație ar fi rezolvată“.

Mai mult, predarea online impune reglementări clare, pentru a nu exista dificultăți privind modul de notare sau prezența elevilor la cursurile la distanță. Este necesară realizarea unor ghiduri metodologice pentru fiecare materie, astfel încât să fie recuperată materia din semestrul II al anului școlar 2019-2020 și pentru a oferi cadrelor didactice un suport de curs adaptat predării la distanță“, transmit elevii.

Aceștia avertizează că, “după asigurarea infrastructurii necesare, formarea profesorilor reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte, dacă ne dorim ca dificultățile întâlnite până acum să nu afecteze următorul an școlar“.

În final, solicităm atât Ministerului Educației, cât și celorlalte autorități competente implicate în educație, să nu blocheze și în următorul an școlar dreptul la educație și să consulte în mod constant reprezentanții elevilor cu privire la deciziile luate. Cerințele asociațiilor de elevi ar trebui să reprezinte prioritatea 0 a Guvernului României și orice altă amânare reprezintă intenția clară de a nu rezolva problema accesului la educație“, susțin cele 4 asociații.

Autoritățile nu mai pot fi scutite de responsabilitate și în următorul an școlar. Situația actuală îmi amintește de momentul în care am solicitat pentru prima dată asigurarea dispozitivelor și a unei conexiuni la internet, doar declarații și niciun plan bine pus la punct. Din luna martie și până în prezent nu am învățat vreo lecție și așteptăm ca totul să se rezolve de la sine, deja nu mai vorbim de scuze, ci de o intenție clară de a ține educația sub preș. Solicitările noastre vin ca un ultim apel la autorități, pentru că timpul este scurt și riscăm să spunem la final că și acest an școlar a fost compromis din lipsa unor acțiuni concrete. Fapte, nu vorbe! Nu avem timp de alte serii de declarații care să nu ne spună nimic.” -Andreea-Sabina Spătariu, președinte AEC.

Incertitudinea oferită de autorități este alarmantă, întrucât, în mod concret, nu există un scenariu pentru redeschiderea unităților de învățământ în România. În mod clar ar trebui să fie luate în seamă soluții de compromis, unde elevii vor învăța, pe rând, în regim on-line și cu predare în clasă. Să se înțeleagă faptul că, dacă se ia în calcul varianta hibrid, nu putem să asigurăm desfășurarea acesteia fără infrastructură. Solicităm ferm autorităților să asigure toate condițiile necesare și să nu dea dovadă de aceeași incapabilitate de care au dat dovadă în toată această perioadă de criză din educație.”-Nicolae-Alexandru Rădulescu, președinte AEBI.

Avem nevoie de măsuri concrete pentru a ne asigura că educația poate continua. Aceasta este noua realitate și trebuie să ne adaptăm, elevi, profesori, părinți și autorități. Nu vrem să asistăm la un alt an școlar în care o bună parte din elevi nu au acces la orele online, iar cealaltă nu înțelege cum se pun notele și ce trebuie să facă cu acel laptop pe care îl dețin.”-Paula Livia Buda, președinte AEM.

Este inadmisibil să fim aproape în luna august și să nu avem un plan stabil pentru reluarea cursurilor în noul an școlar. “Avem scenarii” este propoziția pe care noi, elevii, o tot auzim din martie și care până acum nu ne-a oferit stabilitate în vreun fel. Îi reamintim doamnei ministru că este aproape imposibil să ne întoarcem la școala realizată după metoda tradițională, întrucât școlile nu depind de destul spațiu pentru păstrarea normelor de distanțare, iar în ceea ce privește metoda online, acei copii defavorizați încă există și sunt mult mai mulți la număr decât cei declarați. Soluția hibrid nu este nici ea bine pusă la punct. Așadar, așteptăm o strategie cât mai complexă și completă, realizată în urma consultării elevilor, pentru începerea anului 2020-2021 cât mai curând posibil pentru că este prioritar ca elevii să nu mai trăiască în incertitudine.” – Rahela-Maria Macovei, președinte AVE.

 

 

 


1 comment
  1. Nicio problema: nici profesorii nu stiu. Din pacate, elevul asteapta sa i se predea, dar profesorul trebuie sa predea si trebuie sa stie cum si cu ce. Dar cine ne asculta? Nimeni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Suntem 4,9 milioane de tineri și vă spunem NOI dacă avem nevoie de educație sexuală!” Educația sexuală în școli, motiv de scandal între AUR, Ministerul Educației și o coaliție de ONG-uri

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) cere explicații Ministerului Educației, după ce secretarul de stat Maria Ștefania Manea a fost citat într-un comunicat de presă al unor organizații neguvernamentale care anunță…
Vezi articolul

Judecătorul Cristi Danileț, despre grilele la BAC inspirate din examenele magistraților: Am distrus justiția cu întrebările grilă, iar acum la liceu? Ferească cerul!

Subiectele de examen tip grilă au “transformat candidații la INM în niște memoratori de manuale și legi și îmbulinatori de răspunsuri”. Avertismentul a fost lansat de judecătorul Cristi Danileț, după…
Vezi articolul

Andreas Schleicher, expert OECD: Meseria de profesor trebuie să fie și atractivă intelectual, nu doar financiar / Germania, țară cu cele mai mari salarii din OECD, se confruntă cu aceeași lipsă de personal didactic pe care o vedem în România

“Nu doar salariile trebuie să conteze atunci când vorbim de atractivitatea meseriei de profesor”, a subliniat Andreas Schleicher, expert OECD, în cadrul unei dezbateri privind rezultatele PISA 2022 pentru România,…
Vezi articolul

Religie la BAC? Fostul ministru Daniel Funeriu: Religia este un opțional, iar copiii trebuie să poată să dea bacalaureatul şi din opționale, dar nota să fie luată în considerare doar dacă ea contribuie la creşterea mediei generale

Biserica Ortodoxă Română și reprezentanții altor 12 culte religioase recunoscute de statul român i-au cerut oficial ministrului Educației, Ligia Deca, să introducă în proiectul Legii învățământului posibilitatea ca Religia să…
Vezi articolul