Peste jumătate din timpul petrecut de români pe internet, mai exact 54%, este dedicat vizionării de filme și seriale pe platforme de streaming precum Netflix, HBO Max sau Disney+, relevă Barometrul de Consum Cultural 2023. Studiul, realizat de IRES și publicat recent, conturează profilul utilizatorului, frecvența consumului, dar și raportarea consumatorilor la filmele românești.
- Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eșantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).
Principalele activități realizate pe internet în ultimul an, potrivit studiului:
Accesarea platformelor de video streaming este majoritară în rândul respondenților, cu 53% de utilizatori din totalul acestora. Profilul utilizatorului de platforme de streaming este, în principal, bărbat între 18 și 35 de ani, din mediul urban mare, cu studii superioare.
In topul preferințelor platformelor gratuite (AVOD) este menționată platforma YouTube (27% dintre respondenți o utilizează, față de doar mai puțin de 1% care menționează Vimeo). Nu au fost incluse în chestionar aplicațiile de social media, precum Instagram sau TikTok.
În ce privește sursele plătite (SVOD), majoritatea acestora este reprezentată de furnizori populari, conglomerate internaționale: Netflix, HBO, Disney+, Amazon Prime.
Cei mai mulți dintre intervievați sunt deținători de abonamente la astfel de platforme cu o vechime de până la cinci ani. Există o creștere a abonărilor în ultimii trei ani – o consecință, atât a maturizării consumatorului autohton, cât și a pandemiei și a epocii post-covid.
Este de remarcat faptul că, deși unul dintre factorii importanți în luarea deciziei de abonare este prețul abonamentului (34%), nu acesta este însă și cel neapărat decisiv, ci, în primul rând, UI (user interface – interfața de utilizare ) și/sau experiența UX (user experience – ușurința de navigare) – 41% – și, (doar în această ordine), conținutul pus la dispoziție (catalogul de titluri): 36%.
„Românii nu se mai bucură doar „că e gratis” și prețuiesc altfel timpul, mai ales timpul de calitate, personal și familial”, este concluzionat în studiul amintit.
La nivelul întregii populații, cea mai populară frecvență de utilizare a platformelor de video streaming online este cea săptămânală, urmată de cea zilnică.
Particularități ale consumului video prin platforme de streaming în România
Frecvența consumului de conținut cinematografic prin streaming [Vă rugăm să ne spuneți cu ce frecvență vizionați filme pe oricare din platformele de streaming video]
Aproximativ 30% dintre respondenţi vizionează filme în serie, timp de mai multe ore într-o zi (practica „binging”), ceea ce indică preferinţa publicului pentru vizionarea în serie a episoadelor dintr-un serial, dar și consumul compulsiv.
Tendința de „binging” [Vă rugăm să ne spuneți dacă consumați conținut video (filme) în serie timp de mai multe ore, ca de exemplu vizionarea unui sezon sau mai multe episoade într-o singură zi]
Potrivit documentului, utilizatorul frecvent de platforme de video streaming online este mai degrabă bărbat, în primul rând tânăr, cu vârsta de 18-35 de ani, din mediul urban mare, cu studii medii, și tot acest tip de consumator este cel care face „binging”.
Dacă spectatorul urban (majoritar sub 35 de ani) este cel mai tentat de „binging” la sfârșit de săptămână sau în alte zile libere, spectatorul rural, în schimb, consumă în general zilnic.
Dispozitivul cel mai utilizat pentru streaming este televizorul smart, pentru utilizatorul din marele urban, urmat de calculator (laptop și desktop) – tot pentru orășeni, în timp ce telefonul mobil conduce în topul instrumentelor folosite de consumatorii din mediul rural.
Creșterea de consum video prin streaming pe dispozitive mobile și fixe este fără îndoială, una din cauzele principale ale scăderii frecventării sălilor de cinema la noi în țară.
Decizia selecției de vizionare nu este una de cuplu sau de grup (familie), ci independentă, „egoistă”, doar 7% dintre intervievați răspunzând că decizia este comună, în vreme ce 41,5% afirmă că este o decizie unilaterală, independentă: „eu singur/ă”.
Genurile de filme preferate de români pe platformele de streaming, conform publicației amintite:
- comediile
- filmele de acţiune
- documentarele
- filmele istorice
Filmele românești
În ceea ce privește producțiile românești, respondenții preferă în egală măsură producțiile noi și cele vechi. Conduc în topul mențiunilor filmele recente.
Respondenții mai în vârstă, cu educație medie și din mediul rural, cu precădere bărbați, apreciază mai mult producțiile vechi față de cele recente, în vreme ce femeile și mai ales cele din mediu urban și cu studii superioare, par mai deschise către filmelor noi.
Doar mai puțin de jumătate (mai precis 44%) dintre respondenți menționează un titlu de film românesc vizionat recent, restul de 55% dintre ei declarând fie că nu își amintesc titlul, fie că nu vizionează deloc filme românești.
În ceea ce privește filmele românești mai vechi în top conduce detașat Nea Mărin Miliardar, urmat de Moromeții, Pistruiatul, Mihai Viteazul și seria BD.
Lipsesc cu desăvârșire titlurile NCR (Noul Cinema Românesc), curent de film de artă contemporan care, deși multipremiat internațional și primit favorabil de critica de specialitate, pare ignorat de marele public autohton.
Opinia cea mai populară în rândul respondenților este însă că filmele românești sunt mai slabe în comparație cu producțiile internaționale, sau că, cel puțin, cataloagele streamer-ilor conțin producții internaționale de mai bună calitate decât titlurile românești prezentate.
Percepția și raportarea spectatorilor pe platforme de streaming la producțiile cinematografice naționale
[Vă rugăm să ne spuneţi cum apreciaţi conținutul românesc oferit de platformele online de streaming video disponibile, în comparaţie cu producţiile internaţionale.]
65% dintre români declară că nu s-ar abona la o platformă de streaming unde să poată urmări doar filme românești.
Aprecierea posibilității de abonare la o platformă de streaming dedicată exclusiv cinematografiei naționale
[Vă rugăm să ne spuneți, dacă ar exista opțiunea unei platforme de streaming exclusiv cu filme românești, ați opta pentru un abonament plătit?]
2 comments
Sorry, eu v-am ridicat media la streaming, aia e, dacă ai noștri nu produc media de calitate, te uiți la alții…
WOW Edupedu! Jumatate din populatie e la medie! Stop the presses!