Mai mult de jumătate din cerințele de la Evaluarea Națională 2024 – Limba română, identice cu cele de anul trecut: câmp lexical, figuri de stil, derivare, omonime, complement prepozițional și caracterizare de personaj

Foto: colaj Edupedu.ro

Cerințele de la Evaluarea Națională 2024 – Limba română au fost aproape identice cu cele de anul trecut, arată o analiză comparativă făcută de Edupedu.ro. La 10 itemi din 18, elevii au avut de identificat în text sau de scris aceleași lucruri pe care le-au avut în 2023 colegii lor mai mari. Remarca a fost făcută și de profesorul Cătălin Zaman în rezolvarea subiectelor publicată pentru cititorii Edupedu.ro.

Mai exact, este vorba de itemii care țin de limbă (gramatică), de vocabular (câmpul lexical, mijloacele de îmbogățire a vocabularului) sau de redactare (subiectul II).

„Le-am analizat comparativ, cerințele par a fi o copie la indigo a subiectelor din 2023, doar că la partea de gramatică a fost, cred, o idee mai complicat. Ceea ce nu cred că este neapărat rău, întrucât departajarea elevilor se va face mai bine”, consideră Cătălin Zaman, profesor și director la Școala Gimnazială „Învățător Nicolae Ispas” din Clondiru, județul Buzău, distins Merito în anul 2021.

De exemplu, la primul item – subiectul I A, elevii au avut în 2024 de scris două cuvinte din câmpul lexical al naturii. În 2023, cerința a presupus identificarea a două cuvinte din câmpul lexical al fructelor. În 2022, cerința a fost total diferită – elevii au avut de scris denumirea a două obiecte din magazia vasului din textul dat la acea vreme.

Exercițiile 2, 3, 4 și 5 de la subiectul I A au presupus găsirea unor informații din text. Cerințele nu sunt aceleași ca anul trecut. Acum, elevii au avut de ales la exercițiul 2, de exemplu, al cui nume este „Țombi”. În 2023, la același exercițiu, elevii au avut de ales varianta corectă referitor la locul unde „copiii de peste vale păzeau vitele”, în funcție de textul dat atunci.

Similar este itemul următor – itemul 6, chiar mai ușor decât anul trecut. În 2024, elevii au avut de transcris din textul suport două figuri de stil și să precizeze de care fel sunt, iar în 2023 – două figuri de stil, dar diferite, precizând de asemenea tipul lor.

Cerința 7 este aceeași și în 2024, și în 2023 și în 2022 – de prezentat în 30-70 de cuvinte o trăsătură comună a celor două texte date, „valorificând o secvență relevantă” din fiecare din acestea.

Cerința 8 este diferită, fiind una care poate fi schimbată ușor în funcție de text. În 2024, elevii au avut de scris dacă este plăcută sau nu petrecerea vacanțelor în compania prietenilor și să motiveze. În 2023, elevii au avut de motivat dacă cred sau nu că este importantă respectarea regulilor.

La punctul 9, elevii au avut de comparat fragmentul dat din „Cireșarii” cu un altul studiat la școală. Cerința este tipică acestui punct prin structura subiectelor, deci aceeași indiferent de an.

La subiectul I B, la itemul 1, elevii au avut de identificat cuvintele care conțin diftong. În 2023, au avut de identificat cuvintele care au conținut hiat, din seria dată în variantele de răspuns.

La itemul 2, și acum și anul trecut elevii au avut de ales varianta corectă care prezenta cuvinte formate prin derivare. În 2024, însă, au avut un indiciu suplimentar – să fie cuvinte derivate cu sufix diminutival.

Itemii 3 și 4 (sub. I B), aceiași ca în 2023, dar puși invers

La itemul 3, elevii au avut de ales varianta corectă de răspuns care conținea cuvinte aflate în relație de omonimie. Aceeași cerință a fost și anul trecut, însă la itemul următor – nr. 4.

La itemul 4, elevii au avut de ales varianta corectă de răspuns care cuprindea sensul secvenței date în cerință – aceeași formulare și în 2023, însă la itemul 3. Cu alte cuvinte, cele două cerințe au fost inversate.

La exercițiul 5, absolvenții de clasa a VIII-a au avut de identificat trei verbe dintr-un pasaj dat la orice mod și să precizeze modul verbal la care sunt acestea. În 2023, a fost diferit și mai complex – au avut de identificat trei substantive în cazuri diferite și de precizat cazul lor.

La exercițiul 6, elevii au avut, la una din propozițiile pe care a fost nevoie să le formeze, de utilizat substantivul „expediție” în funcție sintactică de complement prepozițional. Complement prepozițional a trebuit să fie anul trecut, la același exercițiu, pronumele „ea”, iar în 2022 – pronumele „el”.

La exercițiul 7, a fost necesară transcrierea propozițiilor dintr-o frază dată și de precizat felul acestora, la fel ca în 2023 și 2022.

Cerința 8 a fost mai ușoară decât anul trecut: elevii au avut de încercuit varianta corectă dintre două opțiuni în ceea ce privește scrierea unor cuvinte care ar putea pune dificultăți de obicei. În 2023 și 2022, elevilor nu le-au fost date variante, ci doar precizat modul și timpul, de exemplu, la care să fie conjugat un verb dat, apoi să realizeze conjugarea.

Nu în ultimul rând, caracterizarea de personaj de la subiectul al II-lea, dată în 2024 la Evaluarea Națională – Limba română, a fost subiect și anul trecut pentru elevi.

Exit mobile version