Solicitare electorală a premierului Ludovic Orban, cu doar 3 luni înainte de începerea școlii în context pandemic. “Să vă aplecați cu mai mare seriozitate pe solicitările autorităților locale privitoare la acordul pe care trebuie să-l dați ca anumite clădiri în care au funcționat școli, dar în care nu mai funcționează școli, nu mai există populație școlară, ei solicită să permiteți utilizarea acestor clădiri în alte scopuri”, i-a transmis Orban ministrului Educației, la începutul ședinței de guvern.
“Foarte multe autorități locale au proiecte de centre, de diferite investiții, ei pot să folosească aceste clădiri, aceste active și cred că trebuie să analizați cu mare seriozitate toate solicitările autorităților locale pentru că este necesar să nu mai ținem active pe care n-avem capacitatea să le administrăm și care nu sunt folositoare pentru că nu mai există în momentul de față populație școlară. Da?”, a continuat liderul de la Palatul Victoria.
Premierul a insistat pe acest subiect și i-a transmis ministrului Educației: “Eu zic să și urmăriți, pentru că există la ora actuală sute de solicitări din partea autorităților locale”.
Nicio referire din partea premierului Ludovic Orban la clădirile pe care primarii și consiliile locale trebuie să le pună la dispoziția școlii, din septembrie, pentru ca procesul educativ să se poată desfășura cu un număr mai mic de elevi per clasă, așa cum cer normele Ministerului Sănătății.
Amintim că anul acesta este unul dublu electoral, primele alegeri fiind chiar cele locale pe care chiar astăzi guvernul a aprobat să le organizeze pe 27 septembrie.
De la începutul pandemiei și până acum, premierul Orban “nu a deranjat” autoritățile locale cu nicio solicitare de a veni în sprijinul copiilor din comunitățile pe care le administrează, astfel încât școala să se poată desfășura în spații gestionate de autoritățile locale.
În închiere, după ce a somat-o pe Anisie să le dea primarilor clădirile fostelor școli și după ce aceasta i-a amintit că astăzi s-au încheiat cu bine cele mai contestate examene din istoria școlii, Orban a precizat: “Oricum, aveți aprecierea mea pentru modul în care sunt organizate examenele (…) după cum s-au desfășurat până acum examenele aveți o notă de trecere, aveți notă mare”.
Solicitările premierului de a pune la dispoziția primarilor fostele școli sunt cu atât mai bizare, cu cât vin la o săptămână după ce Ministerul Sănătății a emis o serie de recomandări extrem de drastice școlilor din România, pentru redeschiderea din 14 septembrie. Recomandările catalogate ulterior de ministrul Tătaru ca fiind “vechi” anulau laboratoarele de chimie, fizică, biologie, spuneau că numărul de ore petrecute de elevi la școală trebuie să fie maximum de 4 ore pe zi, durata orei să fie de maximum 30 minute, durata pauzei de maximum 20 minute, pentru a se permite timpul necesar spălatului eficient al mâinilor. În plus, introducea participarea alternativă a elevilor, prin rotație, la orele de clasă online a unei părți din elevi, ceilalți fiind prezenți fizic la școală (de preferat în prima etapă, întrucât asigură un timp de expunere mai redus pentru fiecare elev).
Motivul? Lipsa spațiilor pentru ca clasele să poată găzdui permanent doar 15 copii.
Mesajul integral transmis de premierul Ludovic Orban către ministrul Educației, Monica Anisie, în ședința de guvern de astăzi, 25 iunie:
Mesajul lui Orban către Anisie, la finalul înregistrării:
Ludovic Orban: Am rugămintea să vă aplecați cu mai mare seriozitate pe solicitările autorităților locale privitoare la acordul pe care trebuie să-l dați ca anumite clădiri în care au funcționat școli, dar în care nu mai funcționează școli, nu mai există populație școlară, ei solicită să permiteți utilizarea acestor clădiri în alte scopuri. Nu mai putem să ținem clădiri care stau în paragină, unde nu se mai întâmplă nimic, unde nu există populație școlară, pentru că nu vrea inspectoratul sau cineva din minister să îl transfere către autoritățile locale.
Foarte multe autorități locale au proiecte de centre, de diferite investiții. Ei pot să folosească aceste clădiri, aceste active și cred că trebuie să analizați cu mare seriozitate toate solicitările autorităților locale, pentru că este necesar să nu mai ținem active pe care să n-avem capacitatea să le administrăm și care nu sunt folositoare pentru că nu mai există în momentul de față populație școlară. Da?
Monica Anisie: Da, domnule prim-ministru! Mâine o să am o videoconferință cu inspectorii școlari generali din toată țara și le voi transmite să se aplece asupra acestor situații.
Ludovic Orban: Eu zic să și urmăriți, pentru că există la ora actuală sute de solicitări din partea autorităților locale. Personal, oriunde mă duc, la orice întâlnire pe care am avut-o cu primarii, este o problemă care mi-a fost ridicată. În care sunt active care nu sunt lăsate de zona educației să fie folosite în alte scopuri în condițiile în care, repet, nu mai există nicio rațiune pentru a menține acel activ cu destinația școală sau destinație cu scop de educație. Da?
Monica Anisie: Da, și acele clădiri de cele mai multe ori nici nu mai sunt funcționale din punct de vedere al cerințelor…
Ludovic Orban: Aș face așa: v-aș face să vă trimit niște poze de astfel de clădiri pe care inspectoratele școlare au refuzat să-și dea acordul pentru a putea fi folosite în alte scopuri, să vedeți…
Monica Anisie: Dle prim-ministru, vă promit că mâine voi lua măsuri în această privință. Probabil că inspectoratele școlare în această perioadă au fost foarte prinse cu realizarea examenelor naționale. Le voi spune ca de luni încolo să se ocupe și de acest aspect.
V-aș ruga să permiteți introducerea unui proiect de lege privind efectuarea unui test de proporționalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesie. Legea stabilește de fapt cadrul legal unitar pentru reglementarea profesiilor și reprezintă punerea în aplicare a Directivei 958 per 2018 a Parlamentului European și a Consiliului din 28 iunie 2018 privind efectuarea unui test de proporționalitate înainte de adoptarea unor noi reglementări. E transpunere de directivă.
Ludovic Orban: Oricum, aveți aprecierea mea pentru modul în care sunt organizate examenele și toți detractorii și cei care au făcut campanii ca să împiedice realizarea acestor examene, să afecteze de fapt viitorul copiilor, au primit un răspuns foarte consistent din partea echipei de conducere a ministerului, a inspectoratelor. După cum s-au desfășurat până acum examenele aveți o notă de trecere, aveți notă mare”.