Lucrul la noile planuri-cadru de liceu este greu, procedurile și legislația sunt stufoase, spune Alexandru Nicolae, profesor și cercetător lingvist, membru în grupul de lucru: Nu poți să faci mai repede, așa e cadrul nostru legislativ

Foto: Universitatea din București - Facebook.com

Lucrul la noile planuri-cadru de liceu este greu, pentru că procedurile și legislația sunt stufoase, spune Alexandru Nicolae, profesor și cercetător lingvist, membru în grupul de lucru pentru limba și literatura română, în ediția emisiunii „Intrare liberă” a TVR Cultural de marți, 16 ianuarie. „Nu poți să faci mai repede, așa e cadrul nostru legislativ”, a spus lingvistul.

Conferențiar universitar la Facultatea de Litere a Universității din București și cercetător la Institutul de Lingvistică al Academiei Române, Nicolae a menționat că noile planuri-cadru de liceu sunt în lucru.

„Suntem optimiști că se pare că ministerul are dorința de revizuire a planurilor-cadru, a programelor școlare și asta într-un mod luminat. Suntem optimiști, dar durează procedura, legislația. Procedurile de lucru și legislația sunt foarte, foarte stufoase și foarte încremenite și dacă vrei să faci lucrurile repede, mai repede nu poți să le faci pentru că așa e cadrul nostru legislativ”, a spus Nicolae.

El a menționat și că discuțiile pe planurile-cadru de liceu din anii 2017-2018 au eșuat din cauza comisiilor de validare, în care propunerile venite de la asociațiile de părinți excludeau o mare parte din disciplinele școlare, în detrimentul orelor de matematică și informatică:

„S-a încercat schimbarea planurilor-cadru în 2017 sau în 2018. Formula, și anume, după părerea mea, implicarea prea puternică a factorilor non-școlari, a distrus acel proiect de planuri-cadru. De ce? Eu vă spun că am fost în comisia de validare, comisia ministerului: veneau asociațiile de părinți și ziceau „5 ore de matematică, cinci de informatică” și le ziceam: „Știți că avem și limbi străine, română…”. „Nu e nevoie, toți trebuie să iasă IT-iști”. Deci a fost un proiect ratat din cauza compoziției acelor comisii de validare”.

Revenind la declarațiile din emisiunea TVR, într-o discuție despre gramatica predată în prezent în gimnaziu la limba și literatura română, invitații – profesoara Dorica Boltașu de la Colegiul Național „Iulia Hașdeu” din București, profesorul și cercetătorul lingvist Alexandru Nicolae și profesorul și scriitorul Florin Iaru – au menționat că această parte de limbă nu este corelată cu gramatica de la limbile străine și au spus că o soluție ar fi rarefierea conținuturilor, într-o propunere de studiere a gramaticii inclusiv la liceu, până spre clasa a X-a.

Informații de context. Revizuirea programelor școlare pentru liceu a fost cel mai recent discutată la Ministerul Educației cu experți din Institutul de Lingvistică al Academiei Române pe 11 iulie 2023, după cum a anunțat ministra Ligia Deca într-o postare pe Facebook. Oficialul a scris la acea vreme că „este necesar ca elevii să studieze elemente de exprimare corectă și la liceu, nu doar în gimnaziu”, făcând referire la introducerea gramaticii în liceu, idee discutată încă din anul 2020 la instituția pe care o conduce – detalii aici.

Ideea ca gramatica să fie reintrodusă la liceu era lansată chiar în aceeași perioadă a anului 2022 de fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu. Și cu 3 ani în urmă, în decembrie 2020, reintroducerea gramaticii la liceu a fost adusă în discuție, când ministru al Educației era Monica Anisie.

Redăm explicațiile lingvistului Alexandru Nicolae:

Alexandru Nicolae: S-a încercat schimbarea planurilor-cadru în 2017 sau în 2018. Formula, și anume, după părerea mea, implicarea prea puternică a factorilor non-școlari, a distrus acel proiect de planuri-cadru. De ce? Eu vă spun că am fost în comisia de validare, comisia ministerului: veneau asociațiile de părinți și ziceau „5 ore de matematică, cinci de informatică” și le ziceam: „Știți că avem și limbi străine, română…”. „Nu e nevoie, toți trebuie să iasă IT-iști”. Deci a fost un proiect ratat din cauza compoziției acelor comisii de validare.

Acum eu sunt optimist. Pot să vă spun, e public, Institutul de Lingvistică și Facultatea de Litere (n. red. a Universității din București) prin reprezentanți au avut o întâlnire chiar cu ministrul, cu doamna Ligia Deca.

Suntem optimiști că se pare că ministerul are dorința de revizuire a planurilor-cadru, a programelor școlare și asta într-un mod luminat, adică în modul concordanței între discipline, pe arii curriculare, și cu gramatica. Dacă concordă în aria română și limbi străine programele școlare, o să trebuiască să concorde și gramatica, să fie în concordanță, it comes for free.

Deci suntem optimiști, dar durează procedura, legislația. Procedurile de lucru și legislația sunt foarte, foarte stufoase și foarte încremenite și dacă vrei să faci lucrurile repede, mai repede nu poți să le faci pentru că așa e cadrul nostru legislativ.

Moderator: Dar din partea ministerului, așa ca intenție, există dorința asta de a reintroduce gramatica?

Alexandru Nicolae: Da, există dorința fermă. Ministerul Educației și-a exprimat dorința fermă – și ministrul educației Ligia Deca, și ministrul educației de pe vremuri, Monica Anisie, au ieșit amândouă în public și au spus că doresc reintroducerea orelor de gramatică la liceu, dar durează.

(…) Poate că n-ar trebui să ne ferim să spunem că faptul că planurile cadru nu se schimbă, programele școlare nu se schimbă, structura examenelor nu se schimbă, are în spate și ideea unor interese mai ascunse și anume sistemul de meditații. E un sistem organizat de meditații, ca să intri la Drept, la Poliție peste tot.

Sistemul manualelor și al auxiliarelor școlare. Astea sunt lucruri care țin de bani, am înțeles și e greu să schimbi… (…) E vorba de faptul că există mulți oameni care vor să nu se schimbe pentru că trăiesc foarte bine așa cum e acum”.

VIDEO „Intrare liberă” de marți, 16 ianuarie:

Citește și:
Noile planuri-cadru pentru liceu ar fi gata în doar 3 luni și jumătate, în această iarnă, susține Ministerul Educației, care a pus în dezbatere „calendarul reformei curriculare”, după ce a întrerupt-o în urmă cu doi ani
Noile planuri-cadru vor fi finalizate în iunie 2024, potrivit declarațiilor secretarului de stat Kallós Zoltán, la o întâlnire cu reprezentanții Declic
Elevii din statele care performează la testele PISA au mai multe ore de științe decât media OCDE – raport Education at a Glance 2023 / Ligia Deca: În noile planuri-cadru ar fi de dorit să găsim niște formule în care să creștem apetitul pentru știință și curiozitatea copiilor. Proiectul care vizează predarea fizicii în mod experimental ajută enorm pentru alegerile pe care elevii le fac mai târziu
Exit mobile version