Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a semnalat, pe pagina de socializare, că sunt diferențe mari între notele date de profesorii care au evaluat lucrarea unui elev de la simularea examenului pentru BAC 2024. Concret, o lucrare evaluată de 4 cadre didactice a fost astfel notată: „7,60, 4,60, 4,80 și 7,10”, a scris directorul.
„Ce este anormal este modul de notare și modul de calcul al mediei unui elev a cărui lucrare a fost corectată de 4 corectori care au dat 4 note: 7,60, 4,60, 4,80 și 7,10!! Conform art. 12 din cadrul OME 6153/2023 calculul este: 4,80 + 7,10=11,90. 11,90:2=5,95 notă finală”, a precizat Ion Ionici.
Redăm postarea directorului:
„Pentru că am început prezentarea Borderourilor individuale la simulare Bac elevilor, au început și discuțiile absolut normale!!
Ce este anormal este modul de notare și modul de calcul al mediei unui elev a cărui lucrare a fost corectată de 4 corectori care au dat 4 note: 7,60, 4,60, 4,80 și 7,10!! Conform art. 12 din cadrul OME 6153/2023 calculul este: 4,80 + 7,10=11,90:2=5,95 notă finală!!!
Concret ce ar trebui să înțeleagă un elev care are așa mari diferențe între note!!!!!!!!!
A…..și iar elevii sunt de vină că nu au învățat!!!!!!!!!!
Situația nu este singulară……….!!!!
Putem înțelege ca avem în sistem și elevi care învăță și care vor sa fie notați cât mai corect la un examen național!!!!!”
Diferențe au fost semnalate și la simularea pentru Evaluarea Națională 2024. Iulius Timar, director Colegiul Național Onisifor, a declarat pentru Antena 3 CNN, în legătură cu evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, că aplicația trebuie îmbunătățită: „Măcar pe partea de grilă să fie aceeași notă la ambii evaluatori”.
Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către cei doi profesori evaluatori la subiectele de tip grilă și a făcut o medie cu o diferență acceptată a notelor de cel mult 1 punct, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara de matematică Mihaela Popa.
Informații de context
La nivel național, aproape 40% dintre elevii de clasa a XII-a nu au luat nota 5 la Limba română, iar la matematică sau istorie, 35% nu au luat peste 5, potrivit datelor publicate vineri după amiază de Ministerul Educației.
Până la data de 25 martie, liceele din județul Mureș vor transmite un raport cu rezultatele elevilor de la simularea examenului național de Bacalaureat 2024, potrivit unui anunț al inspectoratului școlar.
Borderourile de evaluare pentru fiecare probă de la simularea examenului de BAC 2024 vor ajunge în școli abia săptămâna aceasta, cel târziu miercuri, 20 martie, după cum a anunțat Ministerul Educației într-un comunicat de presă. Ministerul justifică întârzierea prin numărul mare de tipuri de subiecte și recunoaște că unii profesori au corectat lucrări și “în cursul serii de joi, 14 martie”.
Ministerul Educației întârzie cu cel puțin o săptămână publicarea analizei pe itemi a rezultatelor simulării examenului de BAC 2024. Motivul: sunt prea multe tipuri de subiecte iar corectarea digitală a durat prea mult. Unii profesorii au corectat lucrări până joi inclusiv, spune Ministerul.
“În contextul utilizării platformei de evaluare digitalizată, Ministerul Educației dispune pentru prima oară de date relevante pentru o imagine de ansamblu asupra gradului de reușită la fiecare dintre itemii administrați. În acest sens, menționăm că, dat fiind numărul mare de tipuri de subiecte (33) și faptul că procesul de evaluare s-a încheiat în cursul serii de joi, 14 martie, statisticile privind gradul de reușită pe fiecare item, la nivel național, vor fi făcute publice cel mai târziu pe 22 martie. Informațiile care permit astfel de analize, precum și analize ale gradului de reușită pe itemi vor fi disponibile la nivelul fiecărui Inspectorat Școlar Județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, respectiv al fiecărei unități de învățământ odată cu transmiterea borderourilor de evaluare”.
Rezultatele probelor scrise ale simulărilor examenelor naționale (Evaluarea Națională și Bacalaureatul) ar putea să fie comunicate anonimizat, pe platforma de evaluare, de anul școlar viitor, 2024-2025, potrivit unui comunicat de presă. În prezent, notele se comunică doar la clasă părinților și elevilor și nu se trec în catalog.
Amintim că profesorii evaluatori au avut termen ca, până miercuri, 13 martie, să termine de corectat lucrările elevilor de la simularea pentru BAC 2024, potrivit surselor Edupedu.ro. Unii profesori au corectat până joi seara, lucru confirmat și de Minister.
Un profesor a avut de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională (EN VIII) și Bac 2024, inclusiv de acasă, a prevăzut procedura Ministerului Educației. Lucrările au fost scanate și încărcate pe platforma destinată evaluării digitalizate, conform sursei citate. În practică, numărul a ajuns și la 70-80 de lucrări, potrivit surselor Edupedu.ro.
„Ce efort ar fi făcut ministerul dacă aloca 2 euro pe lucrare, să spunem, și plătea și simulările? Erau 800.000, cel mult 1.000.000 euro”, a spus Florin Tudose, profesor de logică, filozofie și sociologie la Liceul Teoretic Benjamin Franklin din București, într-o intervenție la TVR Info.
Rezultatele de la simularea examenului de Bacalaureat 2024 pentru elevii de clasa a XII-a au fost comunicate de Ministerul Educației. Aproape 40% dintre elevii de clasa a XII-a nu au luat nota 5 la Limba română, iar la matematică sau istorie, 35% nu au luat peste 5. Ministerul anunță că „rezultatele încă se transmit de la nivelul inspectoratelor școlare către fiecare unitate de învățământ sub forma cataloagelor cu notele finale”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că profesorii care evaluează lucrările de la simularea examenului de Bacalaureat au un număr mare de lucrări și timpul este scurt: „Am primit sesizări în partea colegilor noștri vizavi de numărul de lucrări care le revin pe fiecare disciplină de examen”.
Aceasta a mai spus că Ministerul Educației „ar trebui să țină cont și de solicitările noastre, în numele colegilor noștri, de a se plăti participarea și la aceste simulări”. Liderul sindical a precizat că numărul mare de lucrări care trebuie să fie evaluate este o consecință a faptului că sunt puțini profesori corectori și „ajungem într-o situație oarecum de impas”.
Este a doua sesiune de corectare digitalizată a unor lucrări la nivel național, după simularea Evaluării Naționale de acum aproape o lună. Rezultatele simulării EN VIII 2024 centralizate la nivel național au arătat că peste 135.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au obținut nota 7 la Matematică și că trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei.
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
36 comments
Pentru ca nu am scris la subiectul 3 dupa toceala(pardon, tipar) din 4 corectori 2 mi-au dat 0 puncte pe compunere( se poate asa ceva??), unul mi-a dat 20 de puncte si celalat 16 puncte. Scoateti de la bac subiectul 3, e o mizerie
Va rugam frumos nu va mai bateti joc de copiii nostri, faceti experimente pe voi, ministri, parlamentari sa vedem ce note ati primi voi! Si asa invatamantul este de cacat, nu va bateti joc de viitorul copiilor nostri!. Este destul cat timp, bani si energie se consuma pentru pregatirile lor cu orele facute in particular ca sa ce? Toate aceste cunoștințe ar trebui insusite la școală, nu acasa sau la alti procesori!
Va rugam sa redactati carti pe care sa le poata folosi toti profesorii aceeasi carte sa nu existe diferente intre lectii predate! Ce vorbesc, nici nu se folosesc cartile in clase. Nu mai irositi banii nostri pe prostii cu care ne putem sterge in fund!
Că la limba română pot să apară diferențe de notare datorită subiectivității, ce mai poate fi subiectiv la fizică? Primul evaluator notează lucrarea cu 10,00, un al doilea cu 8,10!!!!!!! Logic lucrarea ajunge la alți doi evaluatori, ambii acordând notă 9,80. Cum a corectat cel care a acordat 8,10? Va corecta la fel și la examenul real?
..Mai poate fi ceva tot in categoria subiectivism al evaluatorului, desi vine clar de la sistem, care a incurajat decenii prin lipsa de atitudine la adresa acestui subiectivism: unii profesori nu inteleg scrisul de mana al elevului in lucrare, ca si cum ar gandi “nu inteleg ce scrie, nu exista, nu punctez”. E inadmisibil si de rasul curcilor acest nivel medieval al ministerului de a accepta doar scrisul cursiv foarte caligrafic numit de ei “citeț”, “lizibil” cand in Europa de multi ani copilul scrie cum poate, inclusiv face cercetări pe computer, oferind eseul sau rezultatul cercetării tipărit, la imprimanta, deci. Ma preocupa faptul ca vad atâți copii buni nedreptățiți pe acest motiv. Nici cei orientați mai degrabă pe științe nu scriu prea frumos, ca nu e normal sa fim toți artiști iar caligrafia, oameni buni, e o specie de arta! Nu poate fi obligat orice elev sa scrie doar frumos, nu e omenește posibil, mai ales la examen. Alții scriu prea mic, profesorii poate nu au bani de schimbat des dioptriile, o lupa costa (măcar de s-ar gândi ministerul sa ofere câteva in sala de corectat), sa corectezi o lucrare ce nu e lizibila poate dura semnificativ mai mult. Si v-ați gândit cine a “ajutat” copiii sa scrie “urat” încă de la gimnaziu, desi poate pana la 11 ani scriau mai frumos? Cine? Cine încurajează comentarii literare de infinite pagini, eventual le si dicteaza la clasa in 20-45-50 minute, indiferent cate pagini au? Olimpiadele de limba materna care se uita la numarul de pagini umplute in defavoarea calității eseului sau a spiritului critic? Meditatorii? Stiu un copil care intr-un an a schimbat 4 “scrisuri” ca sa aibe scrisul “placut”. Bietul de el! Profesorii sunt de trimis la lecții online in parteneriat cu scoli europene, la care sa vada caietele copiilor acelora., vor sta zeci de minute mirând-se. Acei copii ce scriu “urat” pot vorbi la 12 ani chiar cu elocința (parol!) pe un subiect de literatura, un mit, o legenda.
Desigur, scuzabila nu e nici presiunea pe profesori de a lucra duminicile. Doamnelor profesor, lăsați lucrările necorectate si semnalați problemele la minister, nu mai acceptați mobbing, la ce bun?! Mergeți la prieteni o săptămâna intr-o firma respectabila si vedeți cum se lucrează acolo, cu ce viteza, cu ce eficienta, cum nu e in regula sa dai in brânci si sa stai după orar. Cand dumneavoastră acceptați sa fiți hârțuiți, ei vor zice “uite ca se poate sa fie corectate la timp, doar va plângeați” si abuzurile lor vor continua. Lasati-va filmați in sala de corectare si se va găsi cineva sa analizeze viteza de corectare si va vedea ca nu aveți cum sa zbarnaiti pe lucrări si sa mai iasa si treaba buna. Invitați si corpul de control duminica, in timp ce corectati…si ce? Vor vedea ca nu se poate ce cer ei, nu in orice condiție. Ce atâta autocrație?!
Eu la simulare am fost evaluat de primul corector cu nota 4.40 la limba română ,pe când cel de al doilea m a evaluat cu 8,80 .4 profesori au corectat lucrarea ,în final am luat 8,45 . Menționez ca sunt profil mate info
La simularea evaluarii, fata a luat 4.75. A fost un șoc pentru ea. Știa că nu a terminat subiectele și că a scris mai mult decât trebuia la unul din suviecte, dar spera la mai mult. E o fire mai emotivă. A început să nu mai doarmă, a slăbit deja din cauza stresului deoarece nu înțelegea unde a greșit pentru a fi depunctată in halul acesta. Apoi au făcut recorectarea. La recorectare a avut 7.40. Menționez că e un copil normal, cu media generală 9.20, nu chiulește, participă la concursuri. Acum stă cu teama că va fi la fel la Evaluarea finala. Nu dorește să intre la un liceu de top, ci la unul vocațional, fiind pasionată de pictură, dar tot îi este teama.
Bună dimineața tuturor..
Copilul meu a luat la matematică 1,5 simulare clasa a 8 a..
L-am întrebat dacă el a predat foaia goală.?(a zis că nuuu)
Eu am rămas șocată și i-am zis că asta nu e notă.
Și facem și pregătire cu el la matematică.
A recunoscut că s a încurcat la semnele()sau(+. -) timpul este scurt la clasa a 8 a au doar 2 ore, .emoții,stres.ceasul se învârte repede
De ce nu mărește și la clasa a 8 a același timp de 3 ore cum are clasa a 12 a??
Și nu mi se pare normal și corect să corecteze 4 – 5 profesori???(parcă ar fi la facultate master)nici acolo nu ești așa de corectat cu așa mulți decani.
Eu am și copil la clasa a 12 a vă dați seama cum stau eu ca părinte într-un stres mare.
Mulțumesc frumos.Mult succes tuturor.Doamne ajuta.
A fost cumva o reactie a ministerului (m foarte mic)? Acesti domni (domn find prea mult pentru ei) se gandesc la campanie doar atat! Haosul este tot mai mare si este in defavoarea tuturor! Cred ca directori, politruci sau obedienti sau nu au datoria morala sa ceara explicatii! Dar na cine! In rest noi (parintii) platim mult ca sa avem “educatie” la copii si restul – nu ne intereseaza! Si dupa aia auzim – generatiile actuale sunt slab pregatite, copiii nu invata, …..! Dar cum …. ! Cine mai are chef dupa asemenea experienta sa mai “traga” si pentru ce! Romania educata?! Si boul de Joha (vroiam sa spun scuze) tace si tace si nimic nu face!!!!! Si culmea sunt amandoi profesori!!!! Fara grija stam si asteptam!? Ce?????
Ce să înțeleagă? Ce e de înțeles: nimic. Dacă avem mai mult de 1 punct diferență atunci avem probleme grave. Și bănuiesc ca diferențele apar la română, unde există loc de “interpretare”. Ce să mai înțeleagă elevul dacă nici profesorii nu au înțeles cerințele și criteriile de notare. Problema este ca la final elevul “plătește” ce nu a înțeles profesorul evaluator și l-a punctat necorespunzător. Interesant ar fi să știm cauza punctării subiectelor total diferit:
1. A povestit elevul în mod liber și nu ca la “carte” (nu a urmat comentariile pe care le știau profesorii)
2. Nu a înțeles nimeni ce se cerea de la subiect/ce se punctează?
Da, se poate! Unii evaluează cu atenție sporită, stau mult pe o lucrare, alții se duc doar pentru bani!
N-ați înțeles până acum că nu se plătește? În schimb îți vin câteva zeci de lucrări de corectat în weekend
Informati-vă întâi, că dați cu pietre degeaba
Nu cred ca da ci Eva cu pietre degeaba. Profesorii nu mai fac carte cu copii, așteaptă doar sa facă meditații pt bani
Mai terminați cu atitea simulări ,bătaie de joc pt elevi din profesori ,aerisiți programele școlare ,încărcate cu tot felul de noțiuni ,care nu i ajuta cu nimic, ne conduc niste specialiști un nave!!!
Ca angajat, inteleg de ce un profesor poate fi supra-incarcat cu corectarea simularilor / evaluarilor. Ce nu pot intelege, tot ca angajat, este cum poti sa iti bati joc de munca pe care o prestezi. E prea mult si nu ti se pare plata corecta? Fa altceva, transfera problema la Minister, dar nu iti bate joc de emotiile unor copii doar pentru ca simti ca plata este insuficienta.
Nu plătesc deloc, nu c-ar plăti insuficient. S-au făcut presiuni mari prin inspectoratele școlare , să se facă evaluarea în weekend. 80 de lucrări ,de om intr-o zi , doua… Știați asta ?!!!!
Corect. Fie-miu a avut simularea de la romana corectata de patru profesori, unul i-a dat 3.80, altul 8.10, altul 5.40, altul 6.10. Profesorul de la clasa i-a evaluat lucrarea undeva pe la 7.80. Bătaie de joc când a primit nota de 5.85, un copil care chiar invata.
pai,domnule director, explicați le elevilor, că un bun formator ce sunteți că profesorii sunt oamenii ( oau) , că au corectat gratuit, din timpul lor liber, fara sa și dorească, fara să primească liber, unii au și supravegheat, au fost presați sa corecteze repede, e primul an când corectează așa….
vedeți câte argumente,dle director?! era greu de explicat?! nu.
Chiar credeți că aceste argumente sunt liniștitoare pentru un copil?
Va fi la fel și la BAC,în vară?
Sau la Evaluarea Națională?
Le puteți oferi garanții,că totul va funcționa perfect?
Sunt erori care nu ar fi trebuit să fie permise pe această platformă,vorbim de experimente,totul pe repede înainte.Nu toți elevii sunt ”loaze”,nu toți sunt analfabeți.Și nici părinții lor.
De explicații credeți că au nevoie?Cum ne scuzăm pentru un mare eșec?
Ahh, asta nu este atât de grav! La mine a fost mai rău!
La simularea de la limba și literatura română, lucrarea mi-a fost corectată de 4 ori. Notele au fost în felul următor: 8,40; 3,90; 6,30 și 4,90. Eu ce să mai înțeleg??
Nu-i normal absolut deloc!
Unii corectori, nu m-au punctat absolut deloc la eseu, unde am depășit 650 de cuvinte și am fost pe subiect.
La așa diferențe de punctare, este evident că evaluatorii NU au văzut acele pagini. De ce nu le-au văzut… nu se știe. Ori fișierele erau descărcate parțial, ori paginile apar albe, ori cine știe ce…
Dar ME n-o să spună niciodată că sunt probleme cu platforma – o să arunce vina pe evaluatori, căci e clar că platforma e minunată și n-a avut nicio defecțiune…
Ba da!A avut probleme minunata Platformă.De fapt au fost semnalate cazuri în care nu s-au încărcat paginile dar totul e la “secret”.Tot asa au venit note foarte mici și copii nu înțelegeau de ce .S-a aflat ca de fapt nu încărcare 10 pagini ci 6.Cel de la calculator e de vină dar de fapt platforma nu a mers cum trebuie și acum totul e pe “ssssst!” și se vrea rezolvarea problemelor dar daca va face la fel și la alte examene eu una ma lipsesc.
8,50 , 6, 30, 7,60, 9, 60
Înțelegem presiunea care a fost pusă asupra profesorilor evaluatori,dar întrebările elevilor și părinților rămân tot fără răspuns. Din “întâmplare”…sunt profesor,dar și părinte al unui elev care a susținut această simulare. Și am văzut borderourile lucrărilor și am avut un șoc,pentru că am găsit aceleași diferențe enorme în notare.Iar eu întreb…dincolo de munca voluntară, de epuizarea fizică și psihică a evaluatorilor,ne mai gândim și cum distrugem viitorul multora dintre acești copii?Eu asta nu înțeleg.A fost “doar” o simulare, dar se așteaptă un feedback al profesorilor, elevilor,părinților față de acest sistem de evaluare…cât este de corect,de eficient,când sunt permise astfel de erori? Nu cumva uitați, dragi colegi evaluatori,de cei care ar trebui să fie beneficiarii atenției și activității noastre?
Nefiind plătiți, mulți profesori, corectează ochiometric. Nu e nimeni obligat la muncă în weekend. De atâția bani, atâta pește.
ce înțelege elevul? …ce înțelege toată lumea …că mulți profesori nu au standarde și nici nu știu materia, nu înțeleg baremul…aceleasi probleme au fost la simularea Evaluării Naționale…. diferențe mari între corectori …exerciții rezolvate corect prin alte metode și nepunctate dacă nu zice baremul…depunctări dubioase la mate unde nu pot exista diferențe….ce spune asta? …
asa zisa digitalizare, probabil un proiect pe bani foarte multi, face posibile aceste erori si fraude. hartia consumata a crescut exponential,erorile aplicatiei sunt atat de multe incat nu ai ce remedia. trebuie sa se revina la aplicatia de pana acum. absolut nimic nu funtioneaza..cei de la minister trebuie dati afara urgent, poate si anchetati .
Daca se intampla la o lucrare e unul din motivele spuse de “Lili de la tara”. Daca se intampla la 10 lucrari, evaluatorul nu mai trebuie sa evalueze cel putin o perioada pana isi pune la punct anumite lucruri (mai acumuleaza experienta). Mai depinde si de disciplina. Unele discipline au o doza foarte mare de subiectivism. Aceeasi propozitie pt un evaluator e mirifica pentru altul e o prostie. Atat de simplu este, nu trebuie domnul director respectiv sa se agite asa de tare. De aceea sistemul este sa intervina alti 2 evaluatori daca exista o diferenta asa de mare.
Și de unde ei, atâția evaluatori, în condițiile în care, au fost mulți profesori care nu au vrut sa evalueze, dar ca urmare a presiunilor , au acceptat. Crezi că e tara plină de evaluatori infailibil ?!
Mie mi-au trimis alte lucrari la corectat dupa ce am terminat ce am avut de corectat. Nu a trebuit sa caute alti corectori. Noi evaluatorii am tot corectat pana a iesit bine 🙂
Ce să înțeleagă directorul…? E o întrebare retorică… Să înțeleagă că sunt mulți evaluatori care , nefiind plătiți pentru a evalua la simulare, și constrânși să corecteze foarte multe lucrări în weekend, când tot omul e liber, aceștia corectează în silă și în grabă….de aici …rezultatele. Dacă s-ar respecta, măcar zilele libere, conferite prin lege și pt evaluatori, nu mai zic de plată – deși legea prevede că în weekend este plată dublă- atunci lucrurile ar merge mult mai bine. Dar, deocamdată, este la fel ca pe vremea lui Ceaușescu, muncă ” voluntară impusă “…și în weekend…
ca intotdeauna in sistemul de invatamant romanesc, profesorii sunt niste mielusei care nu au nici o vina ci doar drepturi si o posibilitate infinitita de a li se gasi explicatii … cand veti pricepe ca sistemul de educatie nu trebuie sa se invarta in jurul profesorului ci al elevului atunci vom progresa … mai incetati cu milogeala dupa drepturi si salarii si mai puneti mana la treaba ca profesorii sunt mai loaze ca elevii care ajung pe bancile scolii, astia din urma macar sunt minori si e obligatoriu sa se inscrie la scoala … dar la catedra daca e greu, poate ar trebui sa incercati sapa si lanul de porumb.
Se vede că nu cunoști absolut deloc sistemul de învățământ. Documenteaza-te și apoi scrie…altfel, doar răutate și atât…
Nu e milogeală. Orice muncă suplimentară trebuie plătită. Dacă tu te duci obligatoriu la serviciu sâmbătă și duminică (iar luni o iei de la capăt și-ți bați capul cu niște … grei de cap), nu e normal să fii plătit? Profesorii de română, matematică și de la celelalte disciplne de examen sunt suprasolicitați, muncesc de 2 ori mai mult ca cei de la alte discipline (fac gratis peste suta de ore de pregătire suplimentară, corectează mocca la 1-2 simulări peste 50-60 de teze încâlcite și lungi, li se cer fel de fel de documente), iar la plată sunt egali cu profesorul de sport. E normal?
bine zis!!!!
acelasi lucru la lb romana si la alti elevi. 2 puncte diferență
referitor la “o lucrarea evaluată de 4 cadre didactice a fost astfel notată: „7,60, 4,60, 4,80 și 7,10” sa înțeleagă ca o diferentea atat de mare intre evaluatori este inacceptabila in orice sistem normal.
Pot fi multe:
subiecte neînțelese de elev (poate fi motiv valid doar daca nici multi alții nu au înțeles cerința)
elev cu real analfabetism functional
barem neclar de notare
barem ce lasa locul unui subiectivism mare al evaluatorilor
evaluatori foarte, foarte diferiti (aici, cei 4 evaluatori sunt de 2 tipologii, “cei exigenti”, respectiv “cei flexibili, toleranti”)
evaluatori ce au făcut erori (oboseala, supraîncărcare, etc, etc.)
sistem bolnav
Toti anii de scoala ai elevului de pana la varsta evaluarii intra IN acest lant de cauze-efect, in care NU DOAR copilul e agent de invatare.
etc.
etc.