Luciana Jinga, cercetător Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului: Elevi de liceu mi-au spus că nu au învățat Istorie la clasa a VIII-a pentru că s-au pregătit pentru Evaluarea Națională, la română și matematică. Ar trebui să vedem ce se întâmplă cu disciplina „Istorie” și cum reformulăm examenele

10.793 de vizualizări
Luciana Jinga, IICCMER / Foto: INQUAM Photos / Sabin Cîrstoveanu
Întrebați ce anume știu despre istoria recentă a României și despre comunism, „90% dintre elevii din mai multe școli mi-au spus că nu știu pentru că în clasa a VIII-a au învățat pentru Evaluarea Națională, la română și matematică”, a spus Luciana Jinga, cercetător Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului. Declarația a fost făcută la lansarea programei școlare pentru disciplina „Istoria Comunismului din România”. Aceasta va fi materie obligatorie la liceu, în clasa a XII-a și a XIII-a (pentru învățământul cu frecvență redusă), din anul școlar 2025-2026, potrivit legii Educației.
  • La discuție au participat Matei Gheboianu, decanul Facultății de Istorie a Universității din București, Florin Abraham, director al Institutului Național pentru Studierea Totalitarismului, Constantin Buchet, președintele CNSAS, Cosmin Popa – cercetător la Institutul de Istorie Nicolae Iorga.

Luciana Jinga, cercetător la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, a spus că în ultima săptămână a mers la câteva școli și licee din țară pentru a afla direct de la elevi ce știu despre Istoria comunismului din România.

A fost surprinsă să afle că toți elevii de liceu cu care a stat de vorbă i-au spus că nu știu nimic pentru că, deși materia Istoria României se predă la gimnaziu, elevii se concentrează în clasa a VIII-a pe cele două materii de examen: română și matematică.

„«Noi nu am făcut istorie în clasa a VIII-a, pentru că aveam capacitate (n. red. Evaluarea Națională). Noi ne-am concentrat pe două discipline: română și matematică», mi-au spus elevii.

Am crezut că este un incident, un caz aparte, că poate acel grup de elevi nu a studiat istorie în clasa a VIII-a, dar același răspuns l-am primit în toate școlile în care am intrat. Cred că până la vedea de ce este necesară disciplina obligatorie «Istoria comunismului din România», ar trebui să vedem ce se întâmplă cu disciplina «Istorie» în general și cum for reformulăm noi aceste examene și acest parcurs școlar în care copiii sunt dirijați spre anumite cariere”, a spus Luciana Jinga.

  • Tot la lansarea programei, rectorul Universității din București, Marian Preda a spus că „elevii ar trebui să învețe mai devreme istoria comunismului, de la clasele a VII-a, a VIII-a”, pentru că o treime dintre elevi nu ajung la clasa a XII-a pentru disciplina obligatorie pentru clasa a XII-a „Istoria Comunismului în România”. 
Redăm discursul integral al Lucianei Jinga, cercetător la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER):

Luciana Jinga, cercetător IICCMER: Vin alături de colegii mei din cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMR), după o săptămână de plimbat prin școli și licee în România: la Râmnicu Sărat, cât și în Moldova, am fost la Iași. Am avut ocazia să vorbim la fiul ierbii cu elevi de liceu din clasele a X-a, a XI-a, a XII-a.

Săptămâna trecută încă nu aveam această certitudine că Istoria comunismului din România se va preda până la urmă la clasa a XII-a. Noi toți cei care ne aflăm în jurul acestei mese, am făcut parte din comisia care a lucrat la elaborarea programei, cu gândul că ne vom adresa unor elevi de clasa a X-a.

Demersul de săptămâna trecută, inițiat de domnul director Dan Țălnaru, a fost un focus grup cu șase întrebări, scopul acestui focus grup fiind de a afla cât mai cât mai în amănunt câte știu elevii din România despre trecutul nostru recent, despre Istoria comunismului, ce au învățat ei deja la școală în clasa a VII-a, a VIII-a a X-a ș.a.m.d, pentru că a existat această idee. Elevii deja cunosc foarte multe lucruri sau, în fine, suficiente lucruri. Și noi, prin conținuturile pe care le dezvoltăm, va trebui să nu ne suprapunem, să nu plictisim, pentru că ei deja știu foarte multe. Prima întrebare pe care le-am pus-o: «Ce știți voi despre istoria comunismului în România? Ce ați învățat la școală?»

Răspunsul aproape unanim, 90%: «Nu știm»

I-am întrebat de ce nu știu:  

«Noi nu am făcut istorie în clasa a VIII-a, pentru că aveam capacitate (n. red Evaluare Națională). Noi ne-am concentrat pe două discipline: română și matematică», mi-au spus elevii.

Am crezut că este un incident, un caz aparte, că poate acel grup de elevi nu a studiat istorie în clasa a VIII-a, dar același răspuns l-am primit în toate școlile în care am intrat. Cred că până la vedea de ce este necesară disciplina obligatorie „Istoria comunismului din România”, ar trebui să vedem ce se întâmplă cu disciplina „Istorie” în general și cum for reformulăm noi aceste examene și acest parcurs școlar în care copiii sunt dirijați spre anumite cariere. Suntem parcă blestemați să trăim într-un roșu și negru care se replică la nesfârșit. Doar job-urile se schimbă. Deci, da, din acest din acest punct de vedere și având în vedere cele constatate de noi pe teren, este foarte necesară această disciplină.Și chiar dacă se va face la clasa a XII-a, destul de târziu, cred că până la urmă nu este niciodată prea târziu să-i aducem pe acești copii față în față cu niște realități istorice pe care, iată, din păcate, ei nu le cunosc”. 

Informații de context

Luni, 16 decembrie, Ministerul Educației a aprobat programa școlară pentru disciplina obligatorie „Istoria comunismului din România” care va fi studiată la liceu, în clasa a XII-a din anul școlar 2025-2026.

Potrivit legii Educației, disciplina “Istoria Comunismului din România” va fi obligatorie începând cu anul școlar 2025-2026. Programa nu este publică, deocamdată, deși a fost lansată oficial. Reprezentanții Ministerului Educației au anunțat că așteaptă publicarea în Monitorul Oficial a documentului și apoi va fi postat pe site-ul rocnee.eu, al Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație.

Programa acestei discipline ar trebui să facă parte din planurile-cadru noi, amânate de mai multe ori de ministra Ligia Deca. Acestea ar fi trebuit finalizate și aprobate de peste jumătate de an, potrivit calendarului oficial stabilit prin ordinul de ministru semnat de Ligia Deca, ce conține termenele legislației subsecvente legilor educației Deca-Iohannis. Cel mai recent termen stabilit oficial a fost de 31 martie – și el amânat declarativ – când planurile-cadru nu au mai fost puse în dezbatere.

Citește și:
Istoria comunismului din România – programa pentru disciplina obligatorie de liceu, aprobată de Ministerul Educației / În contradicție cu valorile democratice clamate, ministrul Educație a decis lansarea noii programe într-un eveniment la care jurnaliștii acreditați nu au fost invitați – surse

O treime dintre tineri nu ajung în clasa XII-a, deci trebuie să mergem cu Istoria comunismului la clasele VII-VIII, spune Marian Preda, rectorul Universității din București

Marian Preda, rectorul Universității din București: Trebuie să avem un muzeu al regimurilor totalitare în centrul Capitalei, la clădirea de la balconul căreia dictatorul Ceaușescu a rostit ultimul mesaj. Tinerii să vină să vadă cum e să stai 24 de ore în apartamente la o temperatură de 15° și cu frigiderele goale / E foarte important ca noul guvern să ia decizia cât mai curând

9 comments
  1. In loc sa se bazeze pe materii de viitor, care chiar ne vor ajuta in viata si care vor ajuta elevii sa modernizeze societatea romana, informatica, matematica, lucruri care pe viitor vor ajuta enorm, stau si fac inca o materie care nu are nicio legatura cu lumea in care traim si ne forteaza sa mai retinem inca alte informatii care nu ne vor ajuta pe viitor deloc. Aceasta este opinia mea, va rog nu o luati personal.

  2. De ce nu este materie de studiu Istoria Bisericii Romane unita cu Roma -genocidul comunitatii greco catolice .
    Daca in istoria comunismului nu se va vorbi de Genocidul comunitatii greco catolice e o materie degeaba .
    Despre comunism se vorbeste la stiintele sociale ,ca si despre capitalism .
    De ce nu si o istorie a capitalismului in Romania ?
    De ce nu o istorie a Evului Mediu in Tarile Romane ?

  3. Acest lucru îl afirma elevii și despre alte discipline .Chiar la colegii de renume,câțiva absorb informațiile la toate materiile și restul au alte preocupări, nu le pasa pentru ca țrebuie sa existe promovabilitate, notele nu reflecta realitatea.

  4. Au timp sa invete,important e sa fie incurajati!o bibliografie adecvata in ceea ce priveste lectura la inceputul clasei a 9 a ,probabil ,ca ar stimula cunoasterea!
    dar fara partizanii din munti ,fara un tip ca Mugur Calinescu ,fara ministrul de externe al lui Ceausescu si mai ales fara profesorii de istorie care spun povestea ,nu se poate!

    1. In pandemie, elevii mei de clasa a opta cei mai buni erau absenti la orele online, nu trimiteau temele. A trebuit sa insist eu in acest sens, moment in care, macar in stil politicos, o eleva care nu daduse 5 teme, mi-a spus: Imi cer scuze, m-am concentrat doar pe disciplinele de examen. Era februarie parca. Desigur, nu am inghitit galusca. Am insistat si eu tot politicos si “si-a revenit” domnisoara eleva. Nu mai departe de recent, o alta eleva buna, ascultata la lectie, mi-a spus ca ea nu si-a pregatit lectia si nu a facut tema, fiind “prinsa” de variante la romana pentru simulare.

  5. Nu cred în corectitudinea răspunsurilor elevilor, pentru că nu-mi imaginez că profesorii de istorie pot accepta asemenea situație absolut jenantă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii trebuie să recupereze ziua de 2 iunie, declarată liberă de Guvern, până în 30 iunie, deși vacanța de vară 2023 începe pe 17 iunie / Ministerul Educației precizează că recuperarea se poate face și în avans (înainte de 2 iunie)

Elevii pot recupera ziua liberă de 2 iunie 2023 până în data de 30 iunie, potrivit Hotărârii de Guvern aprobate în ultima ședință din acest an pentru a crea așa…
Vezi articolul

Material susținut de eMAG și Fundația Nouă ne pasă

Abandonul școlar, redus cu până la 80% în școlile din mediul rural în care copiii la risc fac afterschool în centre speciale în care au și o masă. Gabriela Mihalache, profesoară de limba română: Învață mai bine pentru că nu primesc note, nu se simt stresați și pentru că își fac temele cu noi. Le-au crescut mediile la clasă cam cu un punct într-un an / Ce orar au

Reducerea abandonului școlar, în medie, cu 80% în școlile care se confruntă cu această problemă în care sunt centre afterschool din cadrul programului „Nouă ne pasă”, este efectul derulării programului…
Vezi articolul

Dezbatere LIVE online organizată de World Vision România

Profesorii care au făcut cinci propuneri concrete de politici publice în Educație, pe care le-au prezentat inspectoratelor școlare județene, în proiectul „Inspectoratul școlar civic” al World Vision România: Finanțare de la județ pentru excursii cu elevii, îmbunătățirea comunicării despre școală și a imaginii acesteia, dezvoltarea literației, reducerea abandonului școlar

Zece școli au creat proiecte de politici publice în comunitatea de profesori, uneori și cu implicarea elevilor, pe care le-au propus apoi autorilor de politici educaționale din teritoriu, adică inspectoratelor…
Vezi articolul