Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat la Euronews.ro că „problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Deci, nu școala scoate postul, ci sistemul”. Acesta a mai spus că „trebuie să terminăm ușor-ușor cu treaba asta, cu centralismele astea gratuite, care s-a dovedit în timp că sunt neproductive”.
Cadrul didactic a mai precizat că profesorii nu au suficientă autonomie: „Eu am încredere în profesori, profesorii nu au nevoie de niște biblii după care să predea, dar ei nu se bucură, de fapt, de suficientă autonomie și, în același timp, de suficient sprijin, ca să-și facă treaba bine.”
„Problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Deci, nu școala scoate postul, ci sistemul. Sistemul ăsta e o treabă amorfă. Eu cred că trebuie să terminăm ușor-ușor cu centralismele astea gratuite care s-au dovedit în timp că sunt neproductive, să începem să avem mai multă încredere în oamenii care fac lucruri la firul ierbii, la nivel local, să-i împuternicim, evident, împuternicirea asta vine la pachet și cu mecanisme de responsabilizare, de asigurare a calității, chiar de control. Dar noi avem o experiență care ne arată foarte clar că nu putem funcționa performant într-un stat și într-un sistem centralizat în educație.
Educația nu poate funcționa centralizat în România, pentru că este prea mare și prea diversă. (…) Te lovești de atât de multe diferențe la nivel local, încât trebuie să creezi, printr-o politică, un cadru care ușor-ușor să fie adaptat acolo unde problemele sunt atât de diferite și unde copiii sunt atât de diferiți. Între un liceu care ia bacul 100% și într-un liceu în care nu ia nimeni bacul este o diferență de 100%.”
Moderatoare: Dacă ne uităm la sistemele de afară, arată programa noastră foarte învechită. E ea coordonată cu dezvoltarea psiho-emoțională a copiilor? Dacă tot am vorbit mai devreme de procentele de la examene.
Lucian Ciolan: „Eu aș spune că nu e asta cea mai mare problemă a sistemului. E departe de a fi cea mai mare problemă a sistemului. Eu cred că (în -n.red) reformele curriculare din ultimii ani, în ciuda unor colegi și prieteni care spun că avem un curriculum secolul trecut, există elemente care sunt învechite. Dar știți ce se întâmplă? Dacă ne uităm în studii și vedem cât de mare este influența curriculumului asupra calității învățării la copii, o să vedem că curriculumul e un factor care nu are o influență mare. Sunt alți factori cu influență mult mai mare decât curriculum, manualele pe care noi le-am transformat peste timp în biblii. De exemplu, interacțiunea dintre profesori și copil are o pondere net mai mare în calitatea învățării decât are programa școlară.
Ca să dau un exemplu personal, fiul meu face parte dintr-o generație care a trecut prin școală fără manuale. (…) Cumva s-au decalat licitațiile și niciodată nu au avut manuale. Eu cred că a beneficiat de o predare mai bună decât alte generații, pentru că profesorii s-au întrebuințat mai serios să facă rost de materiale, să vorbească unii cu alții, să producă resurse pentru copii. Și cred că s-au descurcat fără nicio problemă. Eu am încredere în profesori. Profesorii nu au nevoie de niște biblii după care să predea, dar ei nu se bucură, de fapt, de suficientă autonomie și, în același timp, de suficient sprijin, ca să-și facă treaba bine.”
Ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
Conform art. 177 alin. (4), „în învățământul preuniversitar de stat validarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor se face de către DJIP/DMBIP (Direcțiile județene de învățământ preuniversitar/Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar – n.red).”
Art. 177 – (5) În învățământul preuniversitar de stat, angajarea pe post/catedră a personalului didactic de predare se face de către directorul unității de învățământ, în calitate de reprezentant legal al acesteia, pe baza deciziei de repartizare semnate de directorul general al DJIP/DMBIP, prin încheierea contractului individual de muncă.
(6) În învățământul preuniversitar particular, validarea concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor, organizat în baza alin. (1), se realizează de către DJIP/DMBIP, și angajarea pe post a personalului didactic de predare se realizează de către conducerea unității de învățământ, pe baza deciziei de repartizare semnate de directorul general al DJIP/DMBIP. În situația concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor, organizat conform alin. (2), angajarea pe post a personalului didactic de predare se face prin decizia conducerii unității de învățământ, care se comunică în scris DJIP/DMBIP.”
Informații de context
Amintim că Legea 1/2011 Miclea-Funeriu prevedea acum 13 ani că și școlile de stat își angajează propriul personal, astfel încât directorii școlilor de stat să poată realiza în mod real un management școlar, cu urmărirea progresului elevilor, cu țintirea profesorilor celor mai buni, cu posibilitatea reală de atragere a lor și de demitere a celor abuzivi sau care nu ating obiectivele propuse. Legea a fost modificată în 2014 de Guvernul Ponta și angajarea readusă la nivel de sistem, de inspectorat, astfel încât directorul să nu mai poată face mai nimic.
Referitor la proiectele legilor Educației, cercetătorul Mircea Miclea remarca faptul că un singur an a rezistat prevederea din Legea 1/2011 conform căreia profesorii să fie angajați și concediați de Consiliul de administrație al școlii: „Ca și până acum, degeaba părinții vor reclama incompetența profesională a unui profesor, pentru că directorul va ridica neputincios din umeri, pentru că incompetentul nu e angajatul școlii, ci al sistemului, și nu poate fi concediat. Incompetenții pot dormi liniștiți. Un singur an a rezistat prevederea din Legea 1/2011 conform căreia profesorii să fie angajați și concediați de Consiliul de administrație al școlii, pe baza performanțelor, după care au venit Ponta și sindicatele cu tancurile peste ea. Deci, cu calitatea profesorilor rămânem tot acolo. În privința curriculumului, propunerea legislativă vine cu ideea de a considera teme precum educația rutieră, financiară, gândirea critică, oratoria. Nu-i rău, dar depinde cum și de către cine vor fi implementate.”
În 2014, după ce a fost modificată Legea 1/2011, Mircea Miclea, fost ministru al Educației și președinte al comisiei prezidențiale care a elaborat Legea Educației Naționale nr. 1/2011, a explicat pentru HotNews.ro ca ordonanța de urgență prin care a fost modificată legea se blochează complet descentralizarea sistemului școlar și se re-centralizează “excesiv” sistemul școlar:
“Legea educației naționale spunea ca organizarea concursurilor pe post, angajarea și concedierea personalului didactic era făcută la nivelul școlii, pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației. Dar școala era autonomă și avea puterea de a decide asupra cadrelor didactice. În cazul în care Consiliul de Administrație considera ca un profesor nu îți face datoria, îl putea concedia, pentru ca părinții semnalau acest lucru și directorul putea să îl concedieze pentru ca tot el l-a angajat. Cum concursul de angajare era la școala, tot școala îl putea și concedia”.
Tot în cadrul aceluiași interviu, Miclea explica ce înseamnă organizarea concursului de angajare la nivel național: “Acum, concursul se organizează la nivel national, exact ca înainte de Legea Educației Naționale nr.1/2011. În consecință, tu, ca director, ești doar repartizat la școală și școala nu face decât să te angajeze în baza repartiției primite de la inspectoratul școlar județean. Deci școala nu te mai poate concedia. Dacă părinții îi semnalează directorului ca un profesor are o prestație didactică proastă, directorul și Consiliul de Administrație nu îi mai pot face nimic, pentru ca el nu a fost angajat de școală”.
11 comments
Mă amuză sa constat că cineva, în speță domnul Ciolan ar putea crede că angajările in scoli sunt corecte și nu depind de factori subiectivi. Apoi părinții care intervin în actul educațional, in definitiv toată lumea datorita internetului este iscusita și poate da lectii. Titularizarea in forma actuală este un fenomen profund discriminatoriu datorita prăpastiei create între titulari și suplinitori. E mai puțin pregătit un suplinitor care a dat de 10, 12 ori examen fata de un titular? Apoi continuitatea, viabilitatea depind de bunul plac al directorului de școală, putem vorbi despre obiectivitate in sistem?
Ce sustin dnul prorector si dnul Miclea, ca odata titularizat in sistem, nu mai poti da profesorul afara, este absolut incorect!
Daca un profesor nu isi face datoria, exista procedura cercetarii disciplinare in urma careia cea mai “serioasa” masura este chiar DESFACEREA contractului de munca! Aceasta implica PIERDEREA titularizarii in sistem! Deci profesorul va trebui sa se prezinte la un nou concurs de titularizare daca doreste sa reintre in sistem, chiar la o alta scoala!
Ce vreti mai mult de atat?
Noi stim ce viseaza unii, s-ar dori ca directorul sau parintii sa dea direct afara profesorul, pe criterii subiective, fara o cercetare disciplinara. Gata, fac parintii o hartie, profesorul sa fie concediat. Ei bine, puteti sa va luati gandul de la asa ceva, asa ceva nu va fi vreodata posibil, nu e permis nici macar de Codul Muncii, indiferent de cum s-ar modifica legea invatamantului… Asta e la nivelul “vrabia malai viseaza”… Ca sa desfaci un contract de munca, iti trebuie motive serioase si o procedura de cercetare care sa dovedeasca faptul ca profesorul nu isi face treaba. Le ai, o poti face si acum, nu te incurca cu nimic titularizarea in sistem cu care bateti campii de 30 de ani…
Si daca voi va imaginati ca , facand profesorul un fel de “zilier” care sa nu aiba nici macar contract pe durata nedeterrminata, plus cata bataie de cap presupune acum aceasta meserie, cand elevii adolescenti sunt mai dificili ca niciodata, plus salariile proaste etc… in conditiile astea vor mai veni oameni de calitate in sistem? Ei nu mai vin nici acum…
1) De cand parintii au competenta sa evalueze un profesor sau sa propuna darea lui afara? Daca se va ajunge acolo, s-a terminat complet, nu se va mai pune problema de vreo educatie in Romania. Chiar daca, prin absurd, asa ceva ar functiuna in nu stiu care tara, in Romania, la ce mentalitate are inca societatea, NU ar functiona!
2) Stim bine ca daca s-ar face angajarile de scoli, directorii si-ar angaja in primul rand pilele. Nici macar nu are sens sa negati asta… da poate nu toti ar face-o dar suficienti.
3) Iar se bate campii cu titularizarea, de 35 de ani… Poate intelege domnul prorector ca titularizarea in invatamant inseamna doar contract de munca pe durata nedeterminata, asa cum este normal sa aiba un profesor, la fel cum are si un medic, si un politist etc…si acestia sunt angajati in sistem si cand nu mai au post intr-un spital sau sectie de politie sunt mutati in alta, printr-o procedura mult mai simpla si cu mult mai putina bataie de cap decat este restrangerea de acrivitate la profesori, care trebuie sa faca dosare , iar daca nu ai ce trebuie la dosar, ajungi intr-o scoala mai slaba etc… Astia reinventeaza apa calda.
4) Si cu centralismul bate la fel campii…sistemul public de invatamant nu are cum fi altfel decat centralizat. Atat timp cat exista o programa scolara unica ptr toti elevii din tara la o anumita clasa/profil, cat timp toti elevii din tara dau niste examene identice, nu vad care e problema ca profesorii sa fie angajati in sistem. Ce avantaje sa aduca “legarea” profesorului de o anumita scoala?! Cand de fapt toate scolile ar trebui sa aiba aceleasi obiective.
5) Profesorul trebuie sa aiba o anumita stabilitate pe post ptr a isi putea face meseria relaxat. Nu uitati ca deja jobul de profesor este destul de stresant, fiind vorba de a lucra zilnic cu multe clase care au fiecare cate 30 elevi diferiti, unii destul de dificili si aflati toti la o varsta foarte complicata-adolescenta. Stresand suplimentar profesorul ptr nu stiu ce reconfirmare la 1 an sau nu stiu cati ani, nu vei face decat sa ii diminuezi productivitatea, in loc sa se gandeasca cum preda eficient el se va gan di cum sa adune hartii ptr dosarele de reconfirmare sau sa repete tot felul de chestiuni care se dau la examenul de reconfirmare dar nu au nicio relevanta la clasa.
6) Stabilitatea (Relativa) a postului este unul din putinele avantaje ale profesiei didactice, ca in rest, salariile sunt (inca) modeste, respectul din partea societatii-foarte scazut, stresul mare, daca scoti si avantajul stabilitatii, s-ar putea sa ai surpriza sa nu iti mai vina chiar nimeni de calitate in sistem. Nu am auzit in niciun alt sistem, de stat cel putin sa trebuiasca nu stiu ce reconfirmare a contractului pe durata nedeterminata la nu stiu cati ani.
Daca profesorul nu isi face datoria-de acord, sa existe mecanisme de a il determina sa se implice cu adevarat si eventual de a il elimina daca nu face fata. Asta da, perfect de acord. Dar evaluarea sa fie facuta de persoane abilitate, nu sa se ia decizia pastrarii sau nu a profesorului doar pe baza opiniilor parintilor. Dar de aici pana la a obliga ORICE profesor, indiferent de prestatie sa treaca prin nu stiu ce reconfirmare la cativa ani, e cale lunga si ar fi un consum inutil de resurse.
corect
Corect! Nu as vrea sa fiu rea, insa am facut niste cursuri cu domnii profesori de la Bucuresti si am constatat ca n-au habar de realitatea din sistem, ci sunt experti in teorie si stau numai cu nasul in carti…Ce as mai vrea punctat ar fi ca absenta sau posturile insuficiente sunt rezultatul legilor care dau posibilitatea ca acel cadru didactic sa ramana la catedra pana la varsta de 70 de ani, dar si al faptului ca facultatile produc profesori pe banda rulanta in raport cu posturile disponibile si de aici acest dezechilibru dintre cerere si oferta si sa nu mai amintim de coruptia din sistem cauzata de directori. Este firesc ca atunci cand nu mai exista posturi, insa sunt multi candidati, acestia sa se redreseze. Daca ne raportam la rezultatele obtinute de elevi si la actul predarii, tocmai aici este problema ca directorul poate acorda viabilitate oricui doreste fara sa fie necesar ca acest candidat sa dovedească anumite competente (sa nu uitam ca viabilitatea este inaintea pretransferului, iar la pretransfer sunt pagini intregi de cerinte pe cand viabilitatea se acorda pe ochi frumosi sau, mai direct spus, celui care da mai mult sau umple portbagajul directorului). Alta gaura neagra in sistem este data de faptul ca directorii au mana libera sa angajeze profesori in unitate in luna septembrie si aici ar trebui verificat in detaliu, pentru ca eu cunosc cazuri concrete unde posturile nu au fost scoase la titularizare, ci au fost pastrate pentru acel cineva care culmea avea experienta doar ca femeie de serviciu la o gradinita. Si atunci ce rezultate doriti sa obtineti, ce performante daca noi, cei buni si calificati si cu grade didactice (numai eu stiu cat am invatat numai pentru gradul II dupa acea programa stufoasa, expirata pe care o predau cel putin 10 profesori la facultate si care nu are legatura cu practica de la clasa) daca se permit astfel de angajari in sistem? Examenul de titularizare trebuie sa ramana examen, iar accesul profesorilor la clasa trebuie sa se faca dupa ce obtin o nota cat de cat onorabila. Asa cum se cere 8 la definitivat si la gradul II pentru promovare, lasati 7-le la titularizare pentru promovare si nu mai permiteti accesul in sistem al celor care au sub nota 7. De asemenea, mai lasati si profesorii sa mai traiasca si nu le mai lungiti atat varsta de pensionare ca destul ies cu 40 si ceva de ani vechime la pensie, cat o viata de om…iar directorii, directorii ar trebui doar sa aiba rol managerial si sa nu aiba mana libera la angajari de niciun fel tocmai pentru ca-l favorizeaza pe profesorul X, pe ingrijitoarea Y, pe contabilul Z, directorul fiind in majoritatea cazurilor numit politic si cu apartenenta politica. Poate faceti cumva si dati o lege prin care sa interziceti aderarea la partide politice atat a directorilor, cat si a inspectorilor daca tot vorbiti atat de concursuri. Nu cred ca sunt singura care a vazut in campania electorala din iunie inspectoare si inspectori imbracati in PNL si impartind pliante alaturi de directori de unitati. Acestea sunt problemele, domnule Ciolan, si nu ce ganditi dvs. Mai veniti prin sistemul de invatamant preuniversitar si mai aplecati urechea la ce zicem noi sau discutati cu colegul dumneavoastra, domnul profesor Ovidiu Panisoara, ca dumnealui este la curent cu realitatea din sistem si cred ca este singurul dintre toti profesorii care chiar cunoaste problemele sistemului si care chiar propune solutii pertinente.
directorii de școli numiți de partide, vor angaja profesori politic sau din alte interese
Directorii de școli fac angajări pe relații și bani !!!! Dacă nu ar exista concurs la nivel național jalea ar fi mare !!!! Eu am intrat în sistem prin astfel de concurs ! În caz contrar nu aveam nici o șansă ! Ani de zile nu am avut dirigenție și ore suplimentare prin faptul ca nu am cotizat la conducerea școlii ! În afară de cele trei discipline : română , matematică , limbi străine, pentru care există cerere mare , ceilalți sunt nevoiți să meargă la concurs și 20 ani până se eliberează un post . Asta e marea problemă ! Acum câțiva ani s-au titularizat unii cu ,, concurs ,, la nivel de școală …. Au ajuns directori …. Fac legea în școală după bunul plac , nu știu să vorbească nici cu profesorii , nici cu părinții , nici cu elevii … Se consideră patroni, dar au un comportament și mai rău … nu îi interesează actul educației, ci plocoanele și supunerea . Asta e realitatea …. Văd ca doriți și mai rău …
“Între un liceu care ia bacul 100% și într-un liceu în care nu ia nimeni bacul este o diferență de 100%.”
Daca mutam elevii de la scoala care ia bacul 100% cu cealalta, rezultatul ramane neschimbat.
Nu se desfîinteza nici o titularizare. Ești care vor desfiintarea sunt corupți.
Mai intai sa se voteze directorul de catre profesori si dupa mai vedem.
Ce a vrut să spună autorul?
Pentru limba română apăsați tasta 1!