Încercarea Ecaterinei Andronescu de a schimba data examenelor cu două zile înainte ca elevii să le susțină a creat “o derută profundă, care a fost corectată in extremis în ore târzii de după-amiază, pentru a se reveni la normalitatea prin care și legislația primară, și legislația secundară, și calendarul și metodologiile se respectă”, a declarat pentru Edupedu.ro unul dintre principalii opozanți al lui Andronescu în partid, Camelia Gavrilă.
Coordonatoare a Departamentului pentru Educație din cadrul PSD, deputata Camelia Gavrilă a afirmat pentru Edupedu.ro că Ecaterina Andronescu vrea să trimită mai mulți elevi în școlile profesionale.
“Neputând să faci acest lucru prin media de intrare (la liceu, pentru că este în interiorul învățământului obligatoriu – n.red.), se încearcă prin cifra de școlarizare. (…) Momentul adevărului va fi când atunci când se va face împărțirea pe județe, împreună cu specialiștii din minister. Ca pedagog, ca profesor, fost inspector general timp de 14 ani pot să vă spun că faptul că nu s-a publicat ordinul așază normalitatea și starea psihologică firească a copiilor și a părinților, care se află într-un moment de opțiune important. Revenirea aceasta continuă etapele în mod firesc. Restul chestiunilor nu vor împiedica neapărat activitățile pe care profesorii și elevii le vor avea de derulat prin examene naționale. Consecințele sunt în perspectivă în planul normelor didactice (liceul tehnologic are 4 ani, școlile profesionale 3 – n.red.), în planul mobilității (al angajării sau transferării profesorilor – n.red.), dar pot fi și perspective pozitive în planul unor opțiuni mai corelate cu planul de pregătire al elevilor”, a precizat, pentru Edupedu.ro, Camelia Gavrilă, care este și preşedintele Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților.
“Ce pot să estimez, așa ca intuiție managerială, este că se va deschide loc pentru școli particulare. Dacă nu există o disponibilitate pentru a face o rută profesională, părinții vor face tot ce e posibil să își susțină copilul pe un traseu liceal și nu e exclus să intervină varianta unei opțiuni particulare”, a continuat Gavrilă, pentru Edupedu.ro.
Întrebată dacă ordinele semnate și retrase apoi de Ecaterina Andronescu au afectat PSD în perspectiva alegerilor, Gavrilă a declarat, pentru Edupedu.ro: “Noi am analizat și viziunea respectivă și ideile. Suntem oameni din sistem foarte mulți, cu multă experiență, ne dorim niște accente modificate, schimbate. Dar în niciun caz nu a fost la acest moment asumat politic întru totul ceea ce s-a propus. Viziunea respectivă este lansată de doamna ministru și echipa respectivă, e un document de lucru pe care îl văd mai degrabă ca o ridicare de probleme și cu posibile soluții, care pot face obiectul unei dezbateri, dar care nicicum nu a fost asumată la nivel politic de PSD”.
- Amintim că Ecaterina Andronescu a semnat două ordine de ministru, pe 13 mai 2019, pentru a amâna examenele de aptitudini și de limbă pe care elevii de clasa a VIII-a le susțin începând de astăzi, 15 mai, pentru a intra la liceele vocaționale sau cu predare intensivă a unei limbi moderne; aceleași ordine amânau tipărirea broșurilor cu numărul de locuri și de clase oferite de licee și școli profesionale, dar și calendarul examenelor de angajare în școli.
- Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret (FSE Spiru Haret) a avertizat public că scopul amânărilor este “transformarea forțată” a sute de clase de la liceele teoretice la școlile profesionale, dar după alegerile europarlamentare din 26 mai.
- În urma reacțiilor sindicatelor, asociațiilor de părinți și a propriului partid, Andronescu a renunțat la cele două ordine
Edupedu.ro a contactat-o pe deputata social-democrată Camelia Gavrilă, fost inspector școlar județean în Iași, coordonator al Departamentului pentru Educație din cadrul PSD, pentru a afla opinia acesteia cu privire la modificările inițiate de Ecaterina Andronescu.
Declarațiile integrale acordate pentru Edupedu.ro de către Camelia Gavrilă, fost inspector școlar județean în Iași, deputat și coordonator al Departamentului pentru Educație din cadrul PSD:
- “Este regretabil că a existat această confuzie și derivă în legătură cu încercarea de a schimba un calendar. Lucrurile acestea se fac, de obicei, la început de an școlar, când începe un ciclu al tuturor activităților, fie că vorbim de elevi sau despre profesori.
- Cifrele de școlarizare, probele de aptitudini în zona vocațională, în zona claselor intensiv și bilingv, sunt în corelație strictă și cu tot ce înseamnă norme didactice, catedre, deci inclusiv calendarul mobilității.
- E nevoie de predictibilitate, de respectarea calendarului și dacă sunt opinii sau încercări de îmbunătățire a anumitor aspecte, e firesc să se consulte și partenerii sociali și să se respecte legislația secundară, care spune că înainte de a începe anul școlar toată perspectiva examenelor, evaluărilor, testărilor trebuie clar fundamentată prin metodologii publicate.
- Eu pot să intuiesc că buna-credință și dorința doamnei ministru de a așeza cumva mai ales situația școlilor profesionale și a învățământului liceal tehnologic a generat dorința de a regla – din numărul de locuri alocate acestor trasee post-gimnaziale – și calitatea pregătirii elevilor care intră.
- E greu să pui o barieră de notă de intrare la liceu, pentru că ne aflăm în interiorul învățământului obligatoriu. E un motiv pentru care, dacă vom regândi legislativ traseele educaționale, va trebui să găsim soluția de a finaliza învățământul secundar inferior odată cu finalizarea învățământului obligatoriu, dacă dorim o anumită formă de selecție. Deci ori la clasa a IX-a sau a X-a să se încheie gimnaziul, [amintim că Legea educației Funeriu-Miclea prevedea trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, însă guvernul social-democrat condus de Victor Ponta a schimbat legea prin OUG în 2013 și a readus clasa a IX-a la liceu – n.red.] cum sunt multe opinii și cum întâlnim și în alte sisteme educaționale. Dar asta înseamnă modificare de legislație.
- La acest moment, constatăm că la liceele tehnologice se intră și cu medii de 3-4. Evident că la ieșirea din liceu, rezultatele sunt modeste. Chiar dacă e o anumită formă de supraviețuire a lor în timpul liceului, la absolvire vine momentul adevărului când BAC-ul e greu promovat. Deci poți să iei o măsura pentru ca cei care pot face față rigorilor programelor de liceu vor intra. Neputând să faci acest lucru prin media de intrare, se încearcă prin cifra de școlarizare. Cam aceasta era, în esență, încercarea de a așeza pe de o parte școala profesională ca un traseu mai mult practic-aplicativ, iar liceul tehnologic pentru cei care au și forța de a rezista la domenii științifice, teoretice, mai abstracte și inclusiv la un examen.
- Numai că făcând lucrul acesta pe legislația existentă și cu un calendar și cu o succesiune de etape care marchează viața școlii, evident că s-a creat o derută profundă care a fost corectată in extremis în ore târzii de după-amiază, pentru a se reveni la normalitatea prin care și legislația primară, și legislația secundară, și calendarul și metodologiile se respectă, nu se schimbă în timpul meciului. Aceasta este explicația. Deci poate să fie o bună intenție, dar metoda aleasă nu a fost cea mai inspirată.
- Urmează momentul editării broșurilor informative care trebuie să ajungă la elevi și care au o anumită estimare. La acest moment, prin HG cifrele de școlarizare la nivel național sunt stabilite cu numărul pentru zona liceală și cu numărul pentru zona profesională. Împărțirea pe județe nu e făcută. [Edupedu.ro a scris în premieră că Guvernul a aprobat cea mai mare scădere a cifrei de școlarizare pentru liceu, din ultimii 10 ani, tăind 30.000 de locuri pentru clasa a IX-a. Ecaterina Andronescu nu a oferit nicio explicație înainte de această decizie – n.red.]
- Momentul adevărului va fi când atunci când se va face împărțirea pe județe, împreună cu specialiștii din minister.
- Ca pedagog, ca profesor, fost inspector general timp de 14 ani pot să vă spun că faptul că nu s-a publicat ordinul așează normalitatea și starea psihologică firească a copiilor și a părinților care se află într-un moment de opțiune important. Revenirea aceasta continuă etapele în mod firesc.
- Restul chestiunilor nu vor împiedica neapărat activitățile pe care profesorii și elevii le vor avea de derulat prin examene naționale. Consecințele sunt în perspectivă în planul normelor didactice, în planul mobilității, dar pot fi și perspective pozitive în planul unor opțiuni mai corelate cu planul de pregătire al elevilor.
- Există o nevoie acută de regândire a acestor trasee, de aplecare cu multă responsabilitate și cu temei pedagogic spre învățământul românesc, mai ales la aceste noduri de final de gimanziu, final de liceu, dar lucrurile trebuie făcute în niște etape cu multă răbdare.
- S-a pierdut răbdarea publică, din multe puncte de vedere, dar nu pot să nu asigur funcționalitatea sistemului; trebuie consultați partenerii sociali, asociațiile profesionale și trebuie făcute etape care să nu violenteze sistemul. Deci să fie o reformare firească.
- Și școala profesională, deci o meserie, trebuie să fie aleasă benevol. Nu înseamnă că e doar o soluție pentru cei care se află la granița pregătirii pentru liceu. Trebuie să fie și o variantă de opțiuni, de dorință de a face o meserie frumoasă, interesantă. A veni de obligație, pentru că trebuie să te regăsești undeva, nu va duce la rezultate bune. Lucrurile trebuie împletite, dar nici nu putem vinde iluzii de a-i lăsa să intre la liceu și să apară eșecul pe parcurs. Trebuie să spunem adevărurile mai dure, chiar dacă ele sunt incomode.
- Ce pot să estimez, așa ca intuiție managerială, este că se va deschide loc pentru școli particulare. Dacă nu există o disponibilitate pentru a face o rută profesională, părinții vor face tot ce e posibil să își susțină copilul pe un traseu liceal și nu e exclus să intervină varianta unei opțiuni particulare. Sunt de analizat lucrurile.
- Această graba sau derută în cadrul unui proces nu era de dorit.
- Noi am analizat și viziunea respectivă și ideile. Suntem oameni din sistem foarte mulți, cu multă experiență, ne dorim niște accente modificate, schimbate. Dar în niciun caz nu a fost la acest moment asumat politic întru totul ceea ce s-a propus. Viziunea respectivă este lansată de doamna ministru și echipa respectivă, e un document de lucru pe care îl văd mai degrabă ca o ridicare de probleme și cu posibile soluții, care pot face obiectul unei dezbateri, dar care nicicum nu a fost asumată la nivel politic de PSD“
Foto: INQUAM Photos – George Calin
Citește și:
-
DOCUMENT Titularizare – Ordinul semnat de Andronescu și întors ieri de la publicarea în Monitorul Oficial: ce voia să schimbe la titularizare
-
Scandalul admiterii schimbate – Andronescu: Nu am fost în situația de a publica în Monitorul Oficial / Ministerul Educației: Ordinele au fost transmise spre publicare în Monitor
-
Ecaterina Andronescu se răzgândește și spune că probele vocaționale de admitere la liceu se susțin de miercuri
-
DOCUMENT Andronescu modifică datele de admitere la liceu, cu două zile înainte de probele vocaționale. Sindicatele: Ce a făcut Ministerul este ilegal
-
Părinții, despre modificarea calendarului de admitere la liceu: Nu se poate ca Ecaterina Andronescu să se comporte așa!
-
Sindicatele acuză transformarea forțată a 170 de clase de liceu teoretic în clase de școală profesională: Planul “va fi comunicat abia după alegeri”
-
Guvernul a aprobat cea mai mare scădere a cifrei de școlarizare pentru liceu, din ultimii 10 ani. Tăiere de 30.000 de locuri pentru clasa a IX-a. Andronescu: Ne-am apropiat de cohorta de copii care intră în liceu anul acesta
-
Andronescu despre propunerea de tăiere peste noapte a 30.000 de locuri la liceu: Nu am acum cifrele în faţă ca să vă spun, sunt două locuri mai sus sau două locuri într-o parte sau 10 locuri în partea cealaltă
-
Cum a dezinformat Ecaterina Andronescu în 2009 Guvernul și în 2019 Parlamentul: “Nu am desființat niciodată şcoala profesională!”. Școlile de Arte și Meserii au fost desființate de Ecaterina Andronescu
1 comment
Andronescu i- a pus PSD – ului si lui Dragnea in brate o ditai bomba cu ceas. Cand va exploda o sa- i zboare outele. Astept imparteala claselor, taiate, de liceu. Cu pop cornul aferent pregatit.