“Elevii cu cerințe educative speciale au nevoie de subiecte adaptate și de locuri speciale la licee, așa cum au alți elevi din alte categorii defavorizate. Și când au talente speciale și, mai ales, când nu au”, spune Ana Dragu, vicepreședinta Federației pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist. Mama unui copil cu autism care a dat zilele acestea examenele de Evaluare națională și mai departe vizează admiterea la un liceu de arte, pe specializarea muzică, Ana Dragu anunță că va da în judecată Ministerul Educației.
“Înveți 8 ani după programă adaptată, dar apoi examenele nu sunt adaptate”, spune Ana Dragu, pentru Edupedu.ro. Aceasta a anunțat că va face plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) și apoi are în vedere un proces împotriva Ministerului Educației, pentru că nu se alocă locuri speciale la licee, pentru copiii cu dizabilități.
“Nu știu câți oameni pot înțelege prin ce trecem în aceste zile ale examenelor de capacitate și ce înseamnă pentru un copil diagnosticat cu autism să primească la evaluări aceleași subiecte naționale, neadaptate din punct de vedere al conținutului, ca elevii tipici. Cu siguranță nu Ministerul Educației Naționale, nu reprezentanții noștri în Parlamentul Romaniei – Camera Deputaților, nu artizanii distrugerii sistematice a sistemului de învățământ românesc”, a scris Dragu, pe pagina sa de Facebook.
Vicepreședinta Federației pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist (FEDRA) a susținut că “elevii cu cerințe educative speciale au nevoie de subiecte adaptate și locuri speciale la licee, așa cum au alți elevi din alte categorii defavorizate. Și când au talente speciale și, mai ales, când nu au”.
Federația a cerut constant Ministerului Educației să organizeze simulare și examene naționale care să fie adaptate pentru copiii cu autism. În februarie, înainte de simulări, organizația a cerut locuri speciale la licee și școli de meserii pe modelul locurilor rezervate pentru romi, creșterea numărului de profesori de sprijin, logopezi, consilieri.
Stimularea financiară a profesorilor care integrează în școlile de masă copii cu dizabilități este o altă solicitare a FEDRA. “Munca specifică cu un elev cu cerințe educative speciale este una dificilă, mai ales când acesta este integrat în învățământul de masă. (…) În plus, acestuia i se cere să adapteze programa școlară și nu are instrumente de lucru specifice (manuale, auxiliare, etc). Cadrele didactice aflate în această situație sunt autodidacte, nebeneficiind de training gratuit, formal”, spune Federația, care precizează că “dat fiind că incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educative speciale se află încă la nivel de pionierat în România, considerăm că acele cadre didactice implicate, active și care sprijină copiii cu cerințe educative speciale merită încurajate, inclusiv financiar”.
Citește și:
-
Simulare și examene naționale adaptate pentru copiii cu autism – FEDRA cere de urgență Ministerului procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări din spectrul autist
-
Familiile persoanelor cu autism – Kit de supraviețuire cu informații esențiale de natură medicală și socială
-
Caietul Alexandrei – liber la descărcat gratuit: fișe de lucru pentru copii cu cerințe speciale făcute de fetița de clasa a IV-a