Locuri speciale în licee și școli profesionale pentru elevii cu CES, pe modelul celor alocate rromilor, cerute începând de anul viitor de către Federația pentru Persoanele cu Autism

3.540 de vizualizări
Locuri speciale în licee
Foto: Pixabay.com
Locuri speciale în licee și școli profesionale pentru elevii cu CES, pe modelul celor alocate rromilor, sunt cerute începând de anul viitor Ministerului Educației de către Federația pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist (FEDRA). Într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Monica Anisie, Federația o întreabă și dacă va adapta examenele și testările naționale în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale, care învață după programe adaptate.

“Veți lua măsurile care se impun astfel încât cadrele didactice care integrează elevi cu CES (Cerințe Educaționale Speciale) /responsabilii de caz să beneficieze de spor la salariul de bază”, este o altă întrebare adresată ministrului Educației de către Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist.

Federația spune că, în anul școlar 2018-2019, peste 33.000 de copii cu cerințe educaționale speciale sunt înscriși în învățământul de masă “fără să beneficieze, în mare parte, de facilitatori școlari, profesori de sprijin, consiliere psihologică și logopedie, curicule și examene adaptate”.

Scrisoarea deschisă integrală remis de FEDRA către Ministerul Educației și Cercetării

“Stimată doamnă ministru, Monica Cristina Anisie,

Conduceți, începând cu aceste zile, soarta învățământului românesc și, prin urmare, și destinele elevilor cu cerințe educaționale speciale, ale cadrelor didactice, consilierilor școlari și profesorilor de sprijin care ar trebui să transforme procesul de incluziune a elevilor cu dizabilități în învățământul de masă într-un demers de succes.

În prezent, deși s-au făcut progrese semnificative în incluziunea copiilor cu cerințe educative special în învățământul de masă (Locuri speciale în licee), lucrurile sunt deocamdată la stadiul de efort supraomenesc pentru toți cei implicați: elevi cu cerințe educative speciale, părinți, profesori.

FEDRA — Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist este prima federație de acest tip din România, care are ca membri, în principal, organizații de părinți și se dorește a fi o voce puternică și unitară a organizațiilor de profil din România.

FEDRA are ca scop crearea și păstrarea unui mediu adecvat pentru stimularea și sprijinirea persoanelor cu TSA și, în ultimii 10 ani, a făcut lobby susținut pentru incluziunea socio-școlară a elevilor cu tulburări din spectrul autist, ca unică șansă la o viață demnă. Dat fiind faptul că niciodată nu am găsit în ministerul pe care îl conduceți un partener real și serios de dialog, dispus să ia măsuri care să respecte drepturile elevilor și studenților cu TSA, ne adresăm dumneavoastră, doamnă ministru, cu următoarele întrebări:

  1. Care este poziția și viziunea Ministerului Educației și Cercetării, sub conducerea dumneavoastră, cu privire la integrarea elevilor cu cerințe educative speciale în învățământul de masă?
  2. Vi se pare normal să existe la licee și universități locuri speciale pentru rromi, dar nu și locuri speciale pentru elevii cu cerințe educative speciale?
  3. Sunteți dispusă, alături de noua echipă, să demarați o procedură de urgență astfel încât, de anul viitor, liceele și școlile profesionale să rezerve locuri pentru elevii cu CES?
  4. Cum veți rezolva situația elevilor cu cerințe educative speciale care învață după programe adaptate, dar examenele și testările naționale nu sunt adaptate din punct de vedere al conținutului?
  5. Veți lua măsurile care se impun astfel încât cadrele didactice care integrează elevi cu CES/responsabilii de caz să beneficieze de spor la salariul de bază așa cum prevăd Legea cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare și Regulamentul de Organizare a Învățământului Special și Special Integrat?
  6. Veți remedia faptul că în școlile din România numărul profesorilor de sprijin/itineranți, al consilierilor școlari și al logopezilor este complet insuficient, așa cum chiar dumneavoastră ați declarat la întâlnirea pe care ați avut-o cu Federația Sindicatelor Libere din Învățământ?

În anul școlar 2018-2019, peste 33.000 de copii cu cerințe educaționale speciale sunt înscriși în învățământul de masă fără să beneficieze, în mare parte, de facilitatori școlari, profesori de sprijin, consiliere psihologică și logopedie, curicule și examene adaptate. Copiii noștri cu tulburări din spectrul autist au crescut și sunt adulți de când batem la porțile ministerelor pentru drepturile lor.

Incluziune reală înseamnă ca fiecare unitate de învățământ din România să fie obligată să integreze 3-5% copii cu cerințe educative speciale și o justă distribuire a personalului de suport: profesori de sprijin, logopezi, consilieri.

Incluziune reală înseamnă profesionalizarea facilitatorilor școlari, stimularea financiară a cadrelor didactice care integrează în învățământul de masă copii cu dizabilități încadrați în grad de handicap, programe anti stigmatizare în școli, personal de sprijin angajat și normat în funcție de numărul copiilor cu cerințe educative speciale. La nevoie, chiar redistribuirea acestui personal din școlile speciale spre învățământul de masă.

Prin urmare, vă solicităm, doamnă ministru, o întâlnire în cadrul căreia să vă prezentăm problemele cu care se confruntă elevii cu tulburări din spectrul autist și, prin extensie, cu cerințe educative speciale și cadrele didactice. Ne dorim să analizăm împreună situația dezastruoasă a elevilor cu tulburări din spectrul autist integrați în învățământul de masă, dar și a celor din învațământul special, precum și asumarea de către ministerul pe care îl conduceți a unui set clar de măsuri și soluții care să sprijine în mod real dezvoltarea și devenirea acestor elevi.

FEDRA — Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist este prima federație de acest tip din România, care are ca membri în principal organizații de părinți și se dorește a fi o voce puternică și unitară a organizațiilor de profil din România, având ca scop crearea și păstrarea unui mediu adecvat pentru stimularea și sprijinirea persoanelor cu TSA.

Organizațiile membre FEDRA sunt: ANCAAR Argeş, ANCAAR Craiova, ANCAAR Iaşi, Asociația Autism Baia Mare, Asociația Autism Transilvania Cluj, Asociația Copiii de Cristal Brașov, Asociația Dincolo de Tăcere Galați, Autism Europa Bistrița – Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ, Asociația Învingem Autismul Bucuresți, Asociația Părinților Copiilor cu Autism din Județul Botoșani, Asociația Puzzle România, Asociația “Rază de Speranță în Intervenția și Terapia TSA” Brașov, Asociația SOS Autism Bihor, Asociația de Sprijin pentru Părinții și Copii cu Autism Galați, Fundația Romanian Angel Appeal Bucuresti, Fundația Univers Plus Piatra Neamț, Asociația Învățăm prin Pictograme Timișoara, Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual, Asociația pentru Recuperarea și Integrarea Copiilor cu Autism (ARICA).”


1 comment
  1. Eu unul, activând în învatamântul superior tehnic de 30 de ani, nu prea înteleg cum e aia “integrare” cu “curicule adaptate”.
    Iar de la cei implicati în problema (parinti, medici, psihopedagogi, etc.) ar fi de asteptat niste propuneri concrete, dincolo de generalitatile bine-intentionate, pentru pregatirea unor cadre didactice care sa lucreze cu copii respectivi. Si nici atunci nu cred ca merge integrarea: e greu sa te astepti ca toate scolile din Bucuresti, de exemplu (unii poate ar vrea toate clasele) sa aiba cadre didactice cu pregatirea necesara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Orarul școlar să fie organizat în așa fel încât pentru un „bloc” de ore elevii să poată merge la ce cursuri aleg din oferta școlii, cu alți colegi din alte clase – regulă nouă în ROFUIP 2024 / CDEOȘ ar intra în vigoare odată cu noile planuri-cadru, în septembrie 2025

Regulamentrul de funcționare a școlilor propus de Ministerul Educației, aflat în dezbatere publică, vine cu o schimbare majoră față de cel actual: organizarea cursurilor la care clasele se pot amesteca.…
Vezi articolul

Școala să înceapă mai târziu în Italia, în octombrie, din cauza căldurii excesive, au propus mai multe asociații de profesori și sindicate care au cerut sfatul specialiștilor în pediatrie

Mai multe asociații de profesori si sindicate din Italia i-au cerut printr-o petiție ministrului Educației, Giuseppe Valditara, să revizuiască calendarul școlar, prelungind vacanța de vară până în luna octombrie, scrie…
Vezi articolul

Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian

Prin noua lege a învățământului a fost amânată cu doi ani introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului”, remarcă directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”,…
Vezi articolul