Opoziție pe desființarea specializărilor de învățător-educator de la liceele pedagogice a secretarului de stat Florian Lixandru (PSD). Acesta a declarat la TVR Info că „pregătirea pe care o oferă liceul pedagogic, prin cei 4 ani de practică pedagogică, nu este egalată de cei 3 ani de facultate”, iar în privința propunerii Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România (ANCLP), de a nu se putea titulariza un absolvent de liceu pedagogic decât dacă are studii superioare de licență, Lixandru a spus că, în opinia sa „nu este normal să îngrădesc dreptul la un post titularizabil pentru faptul că nu ai un parcurs educațional conform unor „tendințe europene””.
Amintim că proiectele de legi ale învățământului, varianta Deca, consultate de Edupedu.ro, prevăd faptul că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora.
Lixandru s-a poziționat astfel față de prevederea din proiectul de lege după ce a traversat cel mai mare scandal de la începutul mandatului de ministru al Ligiei Deca. Deca i-a retras atribuțiile pentru aproape 48 de ore, după ce acesta a criticat public legile în varianta trimisă de ministră la partidele din coaliție. Lixandru publicase un comunicat al PSD în care termenul de aprobare a legilor era propus pentru 2024. Retragerea atribuțiilor lui Lixandru este “abuz de putere” și un “act autoritarist și totalitar”, conform poziției președintelui Consiliului Național al PSD, Vasile Dîncu.
În emisiunea de la TVR Info, Lixandru a declarat că i s-a spus clar, în față, de către Ligia Deca, că pentru gestul său de a critica public legile „nu este colegial ceea ce am făcut și că n-am dat dovadă de transparență”. Reamintim că Ligia Deca nu a publicat în transparență proiectele legilor educației, le-a oferit doar partidelor politice, astfel că în spațiul public au circulat variante „pe surse” ale proiectelor, deși ministrul a declarat că documentele vor fi făcute publice după vacanța de iarnă.
Revenind la prevederea care desființează, practic, specializarea de învățător-educator de la liceele pedagogice, Lixandru susține că „noi ne confruntăm cu o lipsă acută de personal calificat” și că i se pare „nedrept să scot această specializare de învățător-învățătoare de la liceele pedagogic”.
Redăm declarațiile lui Florian Lixandru pe tema liceelor pedagogice:
„Deși se vorbește la categoria funcției didactice de funcția de învățător-învățătoare, formarea inițială prin liceele pedagogice nu mai asigură această pregătire pentru funcția de învățător-învățătoare, ci doar pregătire pentru funcția de educator și puericultor. Considerăm și aici că este o problemă, pentru că în România există o tradiție în liceele pedagogice, deci practic noi dorim să profesionalizăm cariera didactică, noi ne confruntăm cu o lipsă acută de personal calificat și mi se pare nedrept să scot această specializare de învățător-învățătoare de la liceele pedagogice, chiar dacă tendința europeană este aceea de a avea în sistemul de educație, de învățământ primar, doar personal cu studii superioare, adică profesori pentru învățământ primar, consider că și această categorie de învățători este binevenită.
Avem nevoie de astfel de cazuri pentru că să nu uităm că pregătirea pe care s-o oferă liceul pedagogic, prin cei 4 ani de liceu, prin practica pedagogică pe care o urmează elevii de liceu, nu este egalată de cei 3 ani de facultate pe care ar urma să îi parcurgă absolvenții de învățământ superior pentru a obține calificare de profesor pentru învățământ primar. De aceea consider că licee pedagogice ar trebui să pregătească în continuare, pe lângă educator-puericultor, și categoria socio-profesională de învățător-învățătoare.
Moderator: Ați fi de acord și cu această propunere, ca cei care termină totuși liceul pedagogic să nu se poată titulariza decât dacă urmează și studii universitare? Aceasta este propunerea care vine din partea Asociației Colegiilor Pedagogice.
Florian Lixandru: Rămâne de discutat. N-aș vedea de ce să îngrădesc dreptul de a se titulariza, câtă vreme sunt absolvenți cu diplomă de bacalaureat într-o anumită specializare. De ce să le îngrădim, e dreptul lor până la urmă. (…) Nu mă pot pronunța în acest moment, dar eu nu consider că este normal să îngrădesc dreptul la un post titularizabil pentru faptul că nu ai un parcurs educațional conform unor „tendințe europene”.”