Titluri diferite pentru aceeași ilustrație abstractă, idei de scenariu de film cu roboți, texte pentru bandă desenată, realizarea unui afiș pentru un festival al științelor sau idei de acces în bibliotecă pentru persoane în scaun cu rotile – toate acestea sunt probe în evaluarea gândirii creative, în cadrul testării internaționale PISA 2022. Peste 42% dintre elevii români de 15 ani participanți la evaluarea de acum doi ani nu au obținut rezultate care să indice competențe de bază în ceea ce privește gândirea creativă, potrivit rezultatelor publicate marți de OCDE.
- Testarea a inclus itemi care să reflecte atât creativitatea vizuală și în scris, cât și pentru soluții practice la probleme de mediu sau din viața de zi cu zi. Printre exemplele oferite în volumul de rezultate PISA privind gândirea creativă publicat marți – exemple preluate și în limba română într-un raport publicate pe ISE.ro de Institutul de Științe ale Educației – se numără și itemi precum soluții pentru folosirea în comun a automobilelor sau despre efectele poluării asupra biodiversității.
În cadrul testării PISA 2022, elevii în vârstă de 15 ani din țările participante au fost evaluați în premieră și din punct de vedere al gândirii creative, ce reflectă capacitatea lor de a se „angaja productiv în generarea, evaluarea și îmbunătățirea ideilor ce pot duce la soluții originale și eficiente, la avansuri în cunoaștere și expresii de impact ale imaginației”. Testele de gândire creativă au fost completate de elevii din 64 de țări și sisteme economice, din cele 81 care au luat parte la testarea-cadru PISA 2022.
La aceste evaluări, 42% dintre elevii români au avut rezultate minime, sub nivelul competențelor de bază (adică cel mult nivelul 2). Iar numai 1 din 7 a avut rezultate optime (nivel 5 sau 6). Aceleași rezultate au indicat, totodată, discrepanțe majore între elevii din medii favorizate și cei din medii dezavantajate – citește pe larg aici.
- Cei 42% nu au atins, astfel, nivelul de competență de bază – Nivelul 3, care, potrivit itemilor prezentați în noul volum de rezultate PISA, înseamnă, de exemplu, prezentarea unor idei de scenariu pentru un film cu un băiat și un robot. Cum au arătat itemii pentru fiecare nivel – mai jos.
Modul de desfășurare a testării privind gândirea creativă este prezentat pe larg în segmentul de raport publicat și în limba română pe site-ul ISE.ro – Institutul de Științe ale Educației. Autorii precizează, între altele:
- „Elevii care au susținut testul de gândire creativă la PISA 2022 au petrecut o oră pentru itemii de gândire creativă, cealaltă oră de testare fiind alocată itemilor de matematică, lectură sau științe. Itemii de gândire creativă au fost organizați în unități pe baza unui stimul comun. Fiecare unitate a variat în funcție de procesul implicat, de lungimea unității, de numărul de itemi din unitate și de domeniului implicat”.
Sunt prezentați, totodată, itemi selectați din 9 dintre cele 18 unități utilizare în testul PISA 2022 – cel puțin o unitate din fiecare domeniu de contextualizare vizat în teste – exprimare în scris, exprimare vizuală, rezolvarea de probleme sociale, respectiv rezolvarea de probleme științifice.
Itemii prezentați în raportul OCDE – PISA 2022 Volumul III:
1. Realizarea unor titluri diferite pentru o singură ilustrație abstractă (o carte supradimensionată, în natură) – item menit să demonstreze abilitatea elevului de a genera idei diferite – Nivel 1 de performanță
2. Povestea robotului – elevii trebuie să prezinte elemente dintr-un „scenariu de film” despre un băiat care interacționează cu un robot. Se cer două idei diferite de scenariu – Nivel 3 de performanță
3. Bandă desenată – „În spațiul cosmic”. Elevii trebuie să genereze idei creative printr-un dialog original între Soare și Pământ, într-o secvență de bandă desenată. – Nivel 2 de performanță
4. Cartea „2983” – elevilor li se solicită să prezinte o idee originală pentru o carte cu acest titlu. Obiectivul este tot evaluarea capacității de generare a unor idei creative. – Nivel 3 de performanță (credit parțial), Nivel 4 de performanță (credit total)
5. „Afiș pentru Festivalul Științelor” – Realizarea unui afiș folosind elemente vizuale date (generarea de idei creative – exprimare vizuală) – Nivel 6 de performanță
- Aceeași unitate „Afiș pentru Festivalul Științelor” – un alt item vizează evaluarea și îmbunătățirea ideilor: elevilor li se cere să îmbunătățească un design simplu de afiș, prin prisma legăturii cu subiectul „Viața în spațiul cosmic îndepărtat” – vezi în documentul atașat exemplele oferite pentru credit parțial sau total la acest item. – Nivel 1 de performanță
6. Acces în bibliotecă – item ce vizează generarea de idei diferite – elevilor li se cere să gândească trei astfel de idei pentru a îmbunătăți accesibilitatea cititorilor în scaun cu rotile în cadrul unei biblioteci. – Nivel 2 de performanță
- Un alt item: elevii să gândească o soluție de îmbunătățire a ideii de a instala o rampă pentru persoanele în scaun cu rotile – Nivel 6 de performanță
7. „Salvați albinele” – Un item, ce vizează generarea de idei creative, cere elevilor să sugereze idei diferite pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la importanța albinelor.
8. Utilizarea în comun a mașinii – elevilor li se cere să gândească o idee originală pentru a stimula utilizarea în comun a mașinii, pentru a reduce poluarea și numărul vehiculelor de pe șosele. – Nivel 5 de performanță
9. „Salvează râul” – elevilor li se cere să manifeste gândire creativă pentru probleme legate de mediu. Mai precis, pentru situația broaștelor dintr-o porțiune de râu. Proba vizează evaluarea capacității de generare a unor idei diferite, în cazul primului item prezentat, respectiv evaluarea și îmbunătățirea ideilor, în cazul celui de-al doilea item – Nivel de performanță 5 pentru prima sarcină, nivel de performanță 4 pentru a doua sarcină
6 comments
Unde găsim ceva similar în programa școlară? Cum le dezvoltăm copiilor gândirea analitică, dacă la școală se studiază cu totul altceva? Ce vină au copiii că nu știu să abordeze astfel de subiecte?
Dacă era robotul ION altfel mergea treaba.
Exact ca la guvern si Minister.
Ce gandesc elevii de la liceele de arta despre folosirea desenelor/fotografiilor fabricate de “Inteligenta” Artificiala?
Sunt curioasa unde se tin testele Pisa..in ce scoli, prin Ferentari? In vreun varf de munte, cu ciobani rataciti? Elevii romani castiga concursuri internationale de robotica, inventii si idei care mai de care si vine Pisa sa zica ca suntem analfabeti..lipsiti de creativitate.
Q.E.D. 🙁
Este o imagine falsa, creata probabil intentionat, pentru a ascunde dezastrul din invatamant. Mai putin de 0.01% dintre elevi castiga ceva la asa numitele olimpiade. Multe dintre asa zisele olimpiade sunt business-uri, dar multi le asociaza cu super performanta.