Liviu Maha, rectorul ales al Universității Al.I. Cuza din Iași: Nu sunt membru al niciunui partid, am fost întotdeauna împotriva amestecului dintre politic și academic / Trebuie să acordăm o mai mare atenție pregătirii psihopedagogice a viitorilor profesori din preuniversitar

3.356 de vizualizări
Liviu Maha / Foto: Captură Youtube
Rectorul nou-ales al Universității Al.I. Cuza din Iași, Liviu Maha, a declarat pentru Edupedu.ro că nu este membru al niciunui partid politic. Profesorul de economie care l-a detronat pe Tudorel Toader – fost ministru al Justiției propus de PSD în „guvernarea Dragnea” – de la conducerea Universității din Iași după două mandate de rector care au însumat 8 ani la șefia UAIC, Liviu Maha a declarat la puțin timp după anunțul victoriei că a fost „întotdeauna împotriva amestecului dintre politic și academic”.

Maha a declarat pentru Edupedu.ro luni, 18 martie 2024, după câștigarea alegerilor la funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, că nu are în vedere realizarea unui audit și că prioritatea în acest moment este alegerea echipei de prorectori.

În ceea ce privește problemele din învățământul preuniversitar care s-au întețit după perioada pandemică și care sunt vizibile la orice testare națională, internațională și în cele mai noi rapoarte ale Comisiei Europene, Liviu Maha a anunțat că „la facultățile pe care le avem noi și care pregătesc profesori, să acordăm o mai mare atenție pregătirii psihopedagogice, pentru că în ultimii ani am avut anumite șovăieli între Masteratul Didactic și Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD). Colegii de la facultățile implicate în programul pilot în cadrul căruia am organizat Masteratul Didactic nu au fost foarte mulțumiți de această soluție. Ar trebui o dezbatere la nivelul universităților care au DPPD-uri de a vedea care este soluția optimă pentru pregătirea viitorilor profesori”.

„Apoi este vorba despre examenele pentru gradele I și II, unde profesorii s-au îndepărtat de universități. Noi ar trebui să îi aducem pe profesori la cursuri, pentru perfecționare sau perfecționarea continuă”, a afirmat rectorul nou ales al Universității Al.I. Cuza din Iași.

Rep: Ce s-a întâmplat la votul de astăzi [ieri, 18 martie 2024 – N.Red.] pentru funcția de rector al Universității Al.I. Cuza din Iași?

Liviu Maha: La primul tur al alegerilor, eu am estimat că voi aduna în jur de 200 de voturi și am nimerit, dar nu m-am gândit la distribuția voturilor și surpriza a fost să fiu pe locul I. Mă așteptam ca dl rector Toader [Tudorel Toader – N.Red.] să fie cam la 20 de voturi în față. A fost o bucurie că am câștigat eu, a contat foarte mult și ca stare de spirit, dar a contat la fel de mult și distribuția voturilor, pentru că și colegii de pe locurile 3, 4, 5 au avut un număr consistent de voturi și asta a fost o validare a programelor acestora. Dumnealor au fost foarte încrezători în șansa pe care o are comunitatea de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) să se schimbe și chiar de-a doua zi au anunțat că îmi acordă voturile. Asta nu înseamnă că alegătorii nu pot vota pe cine doresc, dar a fost un mesaj coerent că există o viziune spre schimbare.

Astăzi [18 martie 2024 – N.Red.], în turul II, nu am estimat prezența la vot pe care am avut-o: au fost 741 de colegi prezenți la vot, mai mulți decât la primul tur. De obicei, la turul al II-lea unii alegatori sunt demotivați, nu își mai regăsesc candidații în finală, totuși am avut o situație aparte cu o prezență chiar mai mare și asta arată legitimitatea rezultatelor și dorința colegilor de a merge pe o viziune de schimbare. Eu am avut un mesaj de echilibru: ce este bun trebuie să păstrăm, să mergem mai departe cu proiectele începute și asumate de comunitatea academică, dar să aducem o schimbare de viziune care să însemne mai bine pentru comunitate. De aceea cred că și colegii au îmbrățișat această viziune echilibrată și au venit mulți la vot.

Este un rezultat confortabil în termeni electorali, dar înseamnă responsabilitate, pentru că arată încrederea pe care colegii mi-au arătat-o, iar lucrul acesta obligă.

Rep: Vorbiți despre continuitate și schimbare. Care sunt principalele modificări pe care le aveți în vedere?

Liviu Maha: În primul rând, mandatul începe peste o lună, după confirmarea de către Minister. În această lună mă voi gândi la o echipă de prorectori, pentru că am insistat că singur nu pot face totul. Voi sta de vorbă cu colegii de la majoritatea facultăților pentru a contura această echipă. Nu am lansat nume înainte de alegeri, pentru că mi-am dorit să pun accent pe profesionalism, competență și capacitatea de a lucra în echipă. De aceea este foarte important cum se coagulează această echipă, acum este un moment zero.

În următoarele săptămâni ne vom gândi cu ce ar trebui să începem, dar fiind mijloc de semestru trebuie să vedem ce este prioritar și posibil.

Rep: Ultimii ani au fost marcați de problemele învățământului preuniversitar, vizibile la fiecare testare internațională și națională și remarcate în rapoartele OCDE și ale Comisiei Europene. Care sunt intervențiile pe care le aveți în vedere?

Liviu Maha: Legat de problemele din zona preuniversitarului, dacă ar fi o singură problemă ar fi ușor. Problemele sunt complexe și tin de diferența dintre rural și urban, de diferențele dintre ce înseamnă învățământul profesional, tehnic, vocațional și până la resursa umană, pentru că sunt situații în care avem de-a face cu un cerc vicios: profesori mai puțin specializați în domeniul pe care îl predau și care nu contribuie suficent la formarea elevilor. În același timp, cred că învățământul superior poate contribui pe două parliere:

  • la facultățile pe care le avem noi și care pregătesc profesori, să acordăm o mai mare atenție pregătirii psihopedagogice, pentru că în ultimii ani am avut anumite șovăieli între Masteratul Didactic și Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD). Colegii de la facultățile implicate în programul pilot în cadrul căruia am organizat Masteratul Didactic nu au fost foarte mulțumiți de această soluție. Ar trebui o dezbatere la nivelul universităților care au DPPD-uri de a vedea care este soluția optimă pentru pregătirea viitorilor profesori.
  • Apoi este vorba despre examenele pentru gradele I și II, unde profesorii s-au îndepărtat de universități. Noi ar trebui să îi aducem pe profesori la cursuri, pentru perfecționare sau perfecționarea continuă.

Noi avem o structură preuniversitară și chiar de anul trecut este o hotărâre de Senat pentru a extinde nivelul liceal pe învățământ pedagogic. Problemele au fost mai mult de bază materială, de infrastructură, proiectul este la început. Noi ne putem implica activ și din această perspectivă și, având colegi la mai multe activități care coordonează practica, această structură poate fi o oportunitate deosebită pentru practica acestor studenți. Practic, la UAIC avem structuri de la grădiniță până la postdoctorat.

Rep: Aveți în vedere un audit la nivelul UAIC, la preluarea mandatului de rector?

Liviu Maha: Nu am în vedere un audit. Importantă este cunoașterea realității pe fiecare palier de management.

Rep: Sunteți implicat în politică?

Liviu Maha: Nu sunt membru al niciunui partid, am fost întotdeauna împotriva amestecului dintre politic și academic. Un universitar poate fi membru într-un partid politic, este libertatea fiecăruia, dar nu în sensul amestecului dintre cele două și de aceea nici nu m-am implicat în politică.

Rep: Aveți în vedere schimbări ale modalității de admitere la facultățile UAIC?

Liviu Maha: Avem autonomie și fiecare facultate și-a evaluat cel mai bine opțiunile: examen scris, examen grilă, avem facultăți care fac concurs de admitere bazat pe dosar. În acest moment nu se pot face modificări ale modalității de admitere la facultate, deci nu pot fi puse în discuție. La începutul fiecărui an, când se pregătește metodologia de admitere, va exista aceeași discuție la nivelul fiecărei facultăți, dar nu se va impune de la nivelul rectoratului o anumită modalitate de admitere.

Informații de background

Amintim că profesorul de economie Liviu George Maha a câștigat cel de-al doilea tur al alegerilor pentru funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, cu 487 de voturi. Rectorul în exercițiu, fostul ministru al Justiției Tudorel Toader, aflat de 8 ani la conducerea instituției, a obținut 233 de voturi dintr-un total de voturi exprimate de 741.

Aceasta a fost cea mai disputată confruntare din valul de alegeri universitare care a debutat la finalul anului trecut, după cum a relatat Edupedu.ro într-o analiză. Luni dimineață, pe 18 martie 2024, înainte să debuteze cel de-al doilea tur al alegerilor, tensiunile au atins apogeul, după ce, la sfârșitul săptămânii trecute, șefa biroului electoral și-a anunțat demisia și a fost înlocuită în ultima clipă.

Liviu Maha este profesor la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor a UAIC, titular al următoarelor discipline: Politici, instituții și reglementări în comerțul internațional, Strategii de afaceri pe piața globală, Strategii de afaceri pe piața europeană, Managementul proiectelor internaționale, Mediul european al afacerilor, Finanțarea afacerilor pe piața europeană, Managementul fondurilor structurale și de coeziune; IFR: Economie; ID: Microeconomie, Macroeconomie; Școala Doctorală: Epistemologie, Academic Writing, Cercetări avansate în Economie și afaceri internaționale. Sursa – CV Liviu Maha

Potrivit propriului CV, Maha este membru fondator și președinte de onoare al Ligii Studenților Economiști, precum și membru al Asociației Rotary Club Iași și membru al Consiliului de Administrație al Regiei Autonome „Aeroportul Iași”. Este absolvent al Universității Cuza din Iași. A fost membru în Senatul UAIC pentru două mandate, iar între 2013-2020 a fost director al Departamentului pentru Formare Continuă, Învățământ la Distanță și Învățământ cu Frecvență Redusă – UAIC.

Potrivit Google Academic (h index – 13), cele mai multe citări (123, mult peste Următoarele) le-a avut cu o lucrare în care a fost co-autor, din 2015: „The relationship between income, consumption and GDP: A time series, cross-country analysis” (Sursa). 

Citește și:
Cine este Liviu George Maha, profesorul care l-a detronat pe rectorul Tudorel Toader, la Iași: „născut și crescut” la Universitatea Al. I. Cuza, capabil să-și critice dur adversarul fără măcar să-i spună pe nume
BREAKING UPDATE Tudorel Toader, detronat după două mandate. Contracandidatul Liviu George Maha câștigă alegerile pentru funcția de rector al Universității Cuza din Iași, într-un al doilea tur care a fost pe punctul să fie amânat / Toader invocă o „Monstruoasă coaliție”
UPDATE OFICIAL Surpriză la Iași: Tudorel Toader, depășit de Liviu Maha în turul 1 al alegerilor pentru funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza”. Turul 2, peste o săptămână
Front unit în fața lui Tudorel Toader, în alegerile pentru funcția de rector la Universitatea Al.I. Cuza din Iași: Toți candidații cu număr relevant de voturi îl sprijină pe contracandidatul Liviu Maha în turul II / Toader: trebuie unele abordări nuanțate și îmbunătățite

2 comments
  1. Poate ieșiți din epoca de piatră. Am vrut să plătesc cursul DPPD cu cardul de primă didactică, nu se poate, am vrut să plătesc taxa online, nici așa. Nu se simte niciun fel de omenie și de interes pentru starea de bine a studenților. Poate noul rector va schimba ceva. Din păcate pentru unii dintre noi va fi prea târziu.

  2. dppd ul pregateste pentru preuniversitar , asta stie, asta face.
    Uaic sa simplifice și sa clarifice procedura de decontare a costurilor cadrelor didactice Uaic , care urmează modulul 2 .
    sa se permitea și masteranzilor din anul 2 de la Uaic sa incepa modulul doi la buget (ptr ca este un drept al studentului la zi la prima facultate ) urmand la doctorat sa finalizeze modulul doi.
    Șarlatanie mai mare ca la Uaic în ceea ce privește drepturile studentilor SI a profesorilor debutanți nu s a vazut pe pămant.
    ȘI sa nu uite noul rector că educația „ is not a business, it is a service!!!„

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Introducerea în legea educației a incompatibilităților lider de partid – rector, președinte de senat universitar, decan sau prodecan este cerută de Alianța Națională a Studenților din România: în 54,2% dintre universități există profesori candidați pentru funcții politice, au răspuns studenții la un sondaj ANOSR

Studenții atrag atenția că în 54,2% dintre universități există profesori universitari care “au candidat și/sau vor candida pentru funcții politice”. “Majoritatea persoanelor indicate [de către studenți – N. Red.] ocupă…
Vezi articolul

Contractele de finanțare a activităților prin Fondul special al Ministerului Educației au ajuns la universități marți pentru semnare, spune secretarul de stat Gigel Paraschiv / Motivul pentru care mai multe colocvii rămân fără bani în 2024

Contractele de finanțare a activităților universităților în anul 2024, prin Fondul pentru Situații Speciale (FSS) de la dispoziția ministrului Educației, au ajuns pentru semnare marți, 14 mai, la instituțiile de…
Vezi articolul