Monica Anisie a anunțat, la audierile din Parlament, eliminarea comisiilor metodice din școli, a condicii de prezență și susține că următorul mandat va fi “unul tot scurt” / Avizul comisiilor a fost negativ

25.130 de vizualizări
Ministrul propus al Educaţiei, Monica Anisie, a declarat astăzi la audierea din comisiile parlamentare de specialitate că pornește de la premisa că următorul său mandat va fi “unul tot scurt”. Anisie a anunțat că “sunt în curs”, în grupurile pentru debirocratizare, eliminarea comisiilor metodice, a condicii de prezență, a raportărilor aferente programelor de sprijin. În ceea ce privește cercetarea și învățământul superior, aceasta a precizat că a trimis de o săptămână la Monitorul Oficial noua metodologie de evaluare a școlilor doctorale, pe care însă nu a publicat-o pe site în varianta finală, iar acordul cerut doctorilor înainte de publicarea tezelor de doctorat a fost solicitat de autoritatea de supraveghere a datelor cu caracter personal.
  • UPDATE Monica Anisie a primit aviz negativ pentru funcţia de ministru al Educației și Cercetării în guvernul Orban II. După audierea în comisiile de specialitate din Parlament, s-au înregistrat 14 voturi “pentru”, o abținere și 15 voturi “împotrivă”.

Pornesc de la premisa că următorul mandat este tot unul scurt, în consecință măsurile pe care le-am propus prin acest program de guvernare sunt, consider eu, unele realiste și care se pot realiza în foarte scurt timp”, a spus Monica Anisie, la audieri.

Cele mai importante declarații ale ministrului propus pentru Educație și Cercetare în Guvernul Orban 2, Monica Anisie:

  • Am demarat procedura de realizarea manualelor care vor fi în clasa a VIII-a începând cu anul 2020-2021, astfel încât să nu mai existe sincope la 1 septembrie, atunci când trebuie să ne înmtoarcem la școală.
  • Această măsură a fost luată imediat ce am ajuns la conducerea Ministerului Educației, dar imediat mi-am concentrat atenția și asupra unor măsuri pentru colegii mei profesori și, așa cum am promis în fața dvs la audierile în comisie, am declanșat debirocratizarea activităților cadrelor didactice din preuniversitar.
  • Pe termen scurt, grupul de lucru a propus recomandări începând cu semestrul al II-lea și pot să vă enumăr portofoliul profesorului să fie simplificat și digitalizat, procesele verbale să fie eliminate dacă nu sunt necesare, statisticile să se facă digital și unele să fie eliminate, să fie simplificat portofoliul dirigintelui.
  • Sunt în curs de lucru: condica de prezență, comisiile metodice să fi eliminate, raportări aferente programelor de sprijin.
  • Problema pe care o ridică întotdeauna cadrele didactice, directorii și chiar inspectorii școlari este aceea a procesului de evaluare a ARACIP. Acele bibliorafturi pe care trebuie să le construiască unitatea de învățământ pentru evaluarea calității. De aceea, împreună cu agenția am realizat un plan de simplificare a procesului de evaluare a calității.
  • În fiecare an, toți știm că există la fiecare moment al repartiției elevilor de clasă pregătitoare presiuni la care sunt supuși atât directorii unităților de învățământ, cât și cadrele didactice. De aceea, în metodologie a fost inclusă o prevedere referitoare la constituirea claselor în baza unei proceduri elaborate la nivelul inspectoratelor școlare județene – și avem exemple de bună-practică la ISJ Timiș – procedură elaborată care să respecte și să asigure transparență, echitate, nondiscriminare și mai ales incluziune. În felul acesta, se urmărește evitarea anumitor situații atipice, cum ar fi suprapopularea unor clase în detrimentul altora, situații ce conduc la segregare.
  • În felul acesta, cred că este posibil să descurajăm și acele vize de flotant pentru ca părintele să nu mai meargă numai către o anumită unitate de învățământ și să aleagă și școala de circumscripție. 
  • Trebuie să precizez că în această perioadă am constituit numeroase grupuri de lucru la nivelul Ministerului Educației și am deschis mai multe fronturi în ceea ce privește realizarea unui act educațional de calitate în unitățile de învățământ. De aceea, m-a preocupat și realizarea grupului de lucru pentru elaborarea normelor metodologice referitoare la prevenirea și combaterea violenței psihologice în școală. Cunoaștem cu toții efectul de Bullying și plecând de la ultimele statistici care plasează România pe locul trei la nivel european în ceea ce privește Bullying-ul, Ministerul Educației și Cercetării a elaborat în colaborare cu specialiștii în domeniu și cu organizațiile nonguvernamentale cu experiență în domeniul acesta, a elaborat normele metodologice, aplicând astfel legea promulgată recent de președintele României.
  • Nu în ultimul rând, mi-am asumat ceea ce demult prevedea legea educației naționale, și anume demararea procesului de evaluare a școlilor doctorale. În momentul în care am preluat mandatul de la Ministerul Educației, am fost atenționată de colegii mei din cadrul Ministerului că la data de 1 ianuarie 2020 există pericolul ca toate școlile doctorale să-și închidă porțile, având în vedere că nu vor mai fi acreditate. De aceea, am solicitat la ARACIS realizarea de urgență a unei metodologii cu indicatori specifici și termene clare. Pentru creșterea obiectivității acestor evaluări, am introdus experții internaționali, iar în procesul de evaluare și studenții doctoranzi.
  • Metodologia fost transmisă spre publicare în Monitorul Oficial, iar în termen de 45 de zile de la publicare ARACIS are obligația de a elabora ghidul de evaluare a studiilor universitare de doctorat. Sper ca de această dată să se aplice legea, pentru că din 2011 este prevăzută această evaluare și nu s-a întâmplat niciodată.
  • În programul de guvernare pe care vi-l propun sunt cuprinse măsurile pe care deja am început să le implementez din programul de guvernare anterior și care se află acum în anumite stadii.
  • Pornesc de la premisa că următorul mandat este tot unul scurt, în consecință măsurile pe care le-am propus prin acest program de guvernare sunt, consider eu, unele realiste și care se pot realiza în foarte scurt timp.
  • Printre acestea enumăr: elaborarea strategiei naționale pentru educație timpurie, autorizarea și funcționarea creșelor și altor servicii asimilate și formarea de educatori puericultori, asigurarea normelor de igienă în cadrul unităților de învățământ, inclusiv prin realizarea grupurilor sanitare în incinta unităților de învățământ. Profesionalizarea carierei didactice prin finanțarea programului pilot de masterat didactic. Ne aflăm deja în curs de elaborare a metodologiei. Am constituit în cadrul Ministerul Educației grupul pentru elaborarea metodologiei. Mi-am propus ca, începând cu anul universitar 2020-2021, să realizăm acest program pilot care este prevăzut în legea educației naționale din 2011, dar care nu a fost implementat niciodată.
  • În cercetare. Mi-am propus reintroducerea experților internaționali ca măsură obligatorie în evaluarea granturilor, astfel încât pentru orice proiect de evaluat aceștia să reprezinte majoritatea evaluatorilor desemnați, iar toți evaluatorii desemnați să îndeplinească standardele minimale de vizibilitate internaționale.
Întrebări
  • Mihnea Costoiu, senator PSD, rectorul Universității Politehnica București: Ați luat vreo măsură cu privire la publicarea tezelor de docorat? Având în vedere audierea dnlui Stroe, noi i-am solicitat în numele universităților transferul unor baze studențești în patrimoniul universităților. Care este poziția Ministerului Educației?
  • Monica Anisie, răspuns: Referitor la evaluarea școlilor doctorale, exista o metodologie când am ajuns în Minister. ARACIS refuza să o pună în practică. Vorbim despre adevăr. Am solicitat punctul de vedere al ARACIS și de aceea am luat decizia să realizez, conform legii, să solicit ARACIS-ului să realizeze o metodologie în acord cu legea. Am transmis-o de o săptămână la Monitorul Oficial. Referitor la bugetul pe anul 2020, aceste creșteri salariale se vor realiza. Legea bugetului de stat prevede creșterea salarială și pentru data de 1 septembrie.
  • În ceea ce privește dezvoltarea patrimoniului universităților, o instituție de învățământ trebuie să se dezvolte, prin urmare transferul este unul firesc și aș susține un astfel de demers, dacă el este realizat
  • Szabo Odon, deputatul UDMR: Săptămînile trecute a trecut o inițiativă legislativă comună care propune o generalizare în mai multe etape a programului mesei calde. Aveți analiza pe cele 50 de școli care arată că doar o parte dintre aceste școli reușesc să implementeze efectiv proiectul. Circa 30% dintre aceste școli nu au reușit nici după 3 ani să implementeze acest program. Noi am introdus în lege că dacă demonstrezi că ai capacitatea să implementezi proiectul, să fii cuprins în proiectul din anul viitor. Deci o dezvoltare progresivă, pe baza capabilităților, astfel încât într-o decadă să se generalizeze masa caldă. Pe învățământul timpuriu, cea mai mare problemă este că există un hiatus legislativ pentru grupa de vârstă între 2 și 3 ani, care ar fi trebuit finanțat de autoritățile locale, dar a fost prorogată finanțarea per antepreșcolar. Mă bucur că ați reîntors organismul care se ocupă de învățămîntul dual sub tutela dvs, la Ministerul Educației
  • Monica Anisie, răspuns: Am extins programul masa caldă de la 50 la 150 de unități. Susțin generalizarea acestui proiect pilot. Cred că este momentul să nu-l mai pilotăm, ci să-l generalizăm, dar trebuie să identificăm posibilitatea unităților de a-l desfășura.
  • Referitor la educația timpurie, există deja o lege ce prevede preluarea creșelor de către MEC în 2021.
  • Ar fi bine să facem împreună un inventar al acestor norme din LEN 1/2011 care nu au fost puse în aplicare. Au fost atâtea nepuse în practică. Prin urmare, în 3 luni eu zic că am realizat lucruri care pot fi vizibile.
  • S-a făcut refrerire la autoritatea pentru învățământ dual pe care MEC a preluat-o. Mi-am dorit ca politicile din cadrul MEC să fie realizate clar
  • Florica Cherecheș, deputat PNL: Este nevoie de o promovare intensă a învățământului dual, pentru a schimba mentalitățile părinților. Eu, de 7 ani, la fiecare audiere de miniștri, întreb ce acțiuni concrete de promovare se fac. Am văzut că săptămâna trecută ați participat la lansarea campaniei de promovare a învățământului profesional. Ce anume se va face concret?
  • Monica Anisie, răspuns: Există o lege a PNL care prevede că data 11 martie este ziua națională a meseriilor și prevede ca o lună de zile să se desfășoare activități de promovare a învățământului dual mai ales. Am început în parteneriat cu CNDIPT și ISJ-uri activități concrete de conștientizare a importanței pe care meseria o are pentru societate. Sloganul “Fii meseriaș” completează programul “Meseria face diferența”, pentru a evidenția și a conștientiza printre părinți și tineri modul în care se face astăzi învățământul dual, față de ceea ce se știe din trecut
  • Camelia Gavrilă, deputat PSD: V-aș întreba retoric cât de confortabil vă simțiți când Ministerul de Finanțe spune că sănătatea și educația nu sunt priorități, ci populisme? Arhitectura curriculară: când vom vedea planurile de liceu în dezbatere publică? Există o lege care a modificat deja numărul de ore. Ne-am săturat de pilotări, care înseamnă așteptări la nesfârșit. Când vorbim de număr de ore care evident e în favoarea elevului… Pilotarea pe masteratul didactic, aici ne-am aștepta să intre cât mai repede, pentru că ține de programul dvs. Ne dorim să avem profesori de calitate. Pentru asta trebuie o salarizare adecvată: ce se va întâmpla pe 1 septembrie 2020 legat de salarizarea profesorilor?
  • Monica Anisie, răspuns: S-a făcut referire la planurile cadru și s-a spus că pilotarea nu este o soluție. În cadrul MEC, am constituit grupuri de lucru la care participă specialiștii în domeniu, care să elaboreze planurile cadru, dar înainte de toate să realizeze un profil al absolventului, planurile cadru și un pachet educațional pentru copii – așa cum cere federația părinților, care să conțină manualul, ghidul profesorului și caietul de lucru.
  • Referitor la masteratul didactic, cu toții ne dorim profesori de calitate. De aceea am spus că am solicitat universităților care au facultăți de științe ale educației și psihologie să vină în sprijinul MEC și să dezvolte masteratul didactic. Chiar ieri am avut o întâlnire cu grupul de lucru care realizează metodologia și cu toții au fost de acord că ar trebui să vedem care ar fi efectele pilotării unui masterat didactic și apoi să îl generalizăm. Am încredere în ceea ce spun specialiștii
  • Sorin Cîmpeanu, deputat PNL, președintele Consiliului Național al Rectorilor: Când apreciați că MEC va putea să preia creșele? Nivelul 8 de calificare, doctorat, CNR v-a solicitat promovarea metodologiei de evaluare a școlilor doctorale, cu evaluatori străini. Când apreciați că se va publica în Monitorul Oficial? O altă solicitare a CNR a fost de publicare a tuturor tezelor de doctorat susținute începând cu anul 2016. Când se va materializa această inițiativă?
  • Monica Anisie, răspuns: În anul 2021 putem prelua creșele. Când se publică în Monitorul Oficial: nu ține de MEC. Am trimis-o de aproape o săptămână.
Monica Anisie, despre tezele de doctorat și GDPR: Am adresa pe care am transmis-o către Autoritatea națională de supraveghere a prelucrării datelor. Am întrebat acolo care este modalitatea prin care aș putea sa fac publice aceste teze
  • Monica Anisie, răspuns: Despre transparentizarea tezelor de doctorat. Data trecută când am fost la audiere în comisie, dl deputat Turcescu mi-a ridicat această problemă și îi mulțumesc că a făcut acest lucru, că m-a atenționat și m-am aplecat asupra subiectului. Din 2016 există platforma, dar nu s-a pus în practică niciodată. Am transmis și am aici adresa pe care am transmis-o către Autoritatea națională de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal. Am întrebat acolo care este modalitatea prin care aș putea sa fac publice aceste teze. Concluzia: ‘dezvăluirea datelor personale în contextul publicării tezelor de doctorat (…) se poate realiza (…), prelucrarea este necesară în vederea îndeplinirii unei obligații legale, cu informarea prealabilă a persoanei vizate și oferirea posibilității de a se opune pentru motive întemeiate, în condițiile legii precum (…)’. În acest context, că s-a făcut referință la adresa pe care am transmis-o universităților [Vlad Alexandrescu, USR, a ridicat astăzi întrebarea cu privire la publicarea tezelor de doctorat numai cu acordul autorilor – N.red.], în acest context am transmis către instituțiile de învățământ superior o adresă prin care îi înștiințez de această măsură și le-am solicitat ca până la data de 31 martie modelul contractului-cadru de studii universitare pentru anul universitar 2020-2021 de doctorat să fie modificat, astfel încât să cuprindă și acordul persoanei pentru a-i fi publicată teza. Tot universităților le-am solicitat până pe 23 martie de a posta pe pagina web a instituției informarea
  • Anton Anton: ați spus că evaluatorii externi trebuie să fie în majoritate. E foarte bine, dar impunerea unei majorități va face să nu se mai evalueze niciodată nimic. Astăzi, am auzit la ședința ordinară de comisie că MEC, prin reprezentanții lui de la Cercetare, a dat un aviz negativ unui act spunând că nu dorește să primească 0,8% din PIB fonduri pentru cercetare. Știți ceva de acest aviz? Sper că este o eroare de comunicare. Nu cred că cercetarea românească refuză să primească 0,8% din PIB. E foarte frumos ce ne-ați povestit. Cui vă adresați cu sfaturile și proiectele pe care le aveți, pentru că este evident că dvs nu vreți să fiți ministru sau cel puțin partidul dvs?
  • Sorin Dan Moldovan: Care sunt acțiunile concrete pentru introducerea gratuității în naveta școlară? În ce măsură Beuran mai poate fi președinte al comisiei de medicină din CNATDCU?
  • Monica Anisie, răspuns: dumnealui era președintele comisie pentru medicină din CNATDCU. Imediat ce s-a luat măsura reținerii, am solicitat secretarului CNATDCU, pentru a nu pune în imposibilitate funcționarea comisiei, să transmită președintelui CNATDCU solicitarea de a prelua președinția comisiei vicepreședintele, așa cum prevede cadrul legal. Regulamentul CNATDCU nu prevede situații de suspendare a președintelui din funcție, în astfel de situații, dar am transmis adresa către președinte și aștept un răspuns de la acesta. Avem în vedere și modficarea acestui regulament al CNATDCU, pentru ca în felul acesta să avem baza legală în astfel de situații să luăm masurile așa cum ar trebui.
  • Vlad Alexandrescu, USR, despre publicarea tezelor de doctorat numai cu acordul autorilor.
  • Theodora Șotcan: am în fața mea un ministru demis. Detașarea în interesul învățământului a inspectorilor școlar generali și adjuncți. Acum 2 săptămâni la Bacău ați numit un ISJ adjunct care este condamnat la închisoare cu suspendare, el este în perioada de probațiune și a primit condamnarea pentru consumul de alcool în sala de sport unde lucrează. Care a fost procedura care a stat la baza acestei numiri?
  • Mara Mareș: Ați dat un ordin prin care ați eliminat taxa de echivalarea diplomelor pentru studenții români care studiază în spațiul Economic European care se întorc în România. Eu am introdus în articol în acest sens care a picat cu brio și la cameră și la Senat. Care sunt pașii următori pentru simplificarea procesului de echivalare a diplomelor?
  • Ecaterina Andronescu, PSD: Ați găsit în minister o metodologie de evaluare a școlilor doctorale publicată în aprilie, ați decis să o modificați dumneavoastră. Există un document în minister din noiembrie 2018 care face referire la măsuri de prevenire a segregării în școli. Pentru că dacă vorbiți de desegregare înseamnă că acceptăm că în școlile românești segregarea e acceptată, ceea ce nu este adevărat. În legătură cu legea aprobată de senat săptămâna trecută, ea se leagă fără îndoială de numărul de ore. Aș vrea să spun că curriculumul pentru gimnaziu a fost adoptat de dumneavoastră în 2016 și din păcate acest curriculum a crescut nepermis de mult orele în gimnaziu. Este greu de acceptat că un copil este atras de școală atunci când școala îl ține în bancă 34 de ore pe săptămână. De aceea noi am dezbătut destul de serios în comisia de învățământ de la Senat. Cred că nu este cazul să susținem pilotarea, ci să revedem curriculumul pentru gimnaziu. Și cred că această lege trebuie aplicată începând cu anul școlar 2020-2021 fără niciun fel de pilotare pentru că este la dispoziția ministerului.
  • Și ca să fim și cu ochii deschiși spre profesori, am votat în Senat în urmă cu o săptămână o lege prin care normele profesorilor pot fi constituite și din orele pentru activitățile extracuriculare sau remediale atât de necesare.
  • Cristina Iurișniți, USR: Concursul pentru inspectori – candidatul primește un punctaj pentru că îi este solicitat să transmită un e-mail. Lucru pe care îl poate face și un elev. Va solicit să ne spuneți ce se întâmplă cu educația sexuală? Ea trebuie să ajungă în școli pentru că doar 6% dintre copiii au acces la educație pentru sănătate.
  • Mihai Goțiu, USR: Ce veți face în perioada imediat următoare pentru a începe și a rezolva clasificarea universităților? Care este punctul dvs. de vedere privind necesitatea existenței unui program de excelență în domeniul educației superioare astfel încât în următorii ani să avem 3-4, poate chiar 5 universități de nivelul world class, pentru a putea intra în competiții europene și globale? Legat de cercetare, pe aceeași direcție a Comisiei Europene pe care cred că o știți, numită Pactul Verde. Veți participa la aceste discuții, aveți o strategie astfel încât partea de cercetare și inovare din România să contribuie și să ia parte la acest pact verde, inclusiv să acceseze fondurile disponibile?
  • Elvira Șarapatin: Atunci, în deplasarea dumneavoastră în jud. Ialomița, dumneavoastră știați că legea interzice deranjarea activității didactice în timpul orelor de curs?
  • Liviu Marian Pop: Luni dna deputat Turcan vă votează în calitate de ministru? O să vă înaintez o listă cu vreo 60 de întrebări la care vă rog să vă pregătiți răspunsurile pentru următoarea audiere
  • Monica Anisie, răspuns: Aștept cele 60 de întrebări, voi răspunde la ele, dacă dvs considerați necesar să răspund la încă 60 de întrebări.

Monica Anisie, răspuns:

  • Pe 9 ianuarie au încetat detașările din mediul privat. Am solicitat ISJ-urilor să aibă grijă de modul în care reluăm activitatea în școală, având în vedere că 1,53 din costurile sistemului de educație au fost afectate. Concret, ce măsuri ar fi putut să ia inspectorii? Eu aș întreba de ce au lăsat inspectorii să treneze aceste detașări din mediul privat, având în vedere că puteau organiza concursuri?

Ecaterina Andronescu:

  • metodologia din aprilie, nu a fost refuzată de ARACIS, ci a cerut ca opera de cercetare să fie evaluate de CNATDCU.

Raluca Turcan:

  • astăzi am votat “pentru” la avizul propus pentru ministrul Tineretului și voi vota pentru un aviz favorabil pentru dna ministru al Educației Monica Anisie, pentru că acest vot apreciază ce s-a întâmplat în cele 2 ministere în ultimele 3 luni și mai ales că știu ce se va întâmpla în următoarea perioadă
  • La plen nu voi vota, tocmai pentru că am declarat că acest parlament nu mai reflectă voința oamenilor, trebuie să intre în procedura de dizolvare și Constituția prevede respingerea a două guverne. Ne dorim aceste alegeri anticipate

Sorin Cîmpeanu:

  • votul este de 14 voturi “pentru”, o abținere, 15 voturi “împotrivă”.

 

 

 

 

 

 


2 comments
  1. Poate îmi explică și mie cineva…
    Acești oameni nu vor fi votați de propriul partid.
    Ce sens au aceste audieri?
    Vom face …vom drege…
    Avem niste comisii care lucrează…
    Nimic în dezbatere publică, nimic transparent nicio consultare.
    Va bateți joc de tot ce atingeți politruci ce sunteți..

  2. Cu toate ca portofoliul profesorului a fost “simplificat”, cu ocazia inspectiilor inca se mai cere planul de lectie si de la cadrele didactice cu gradul I, impreuna cu o serie de “dovezi”.
    Cu pretextul “monitorizarii” segregarii scolare timpul cadrelor didactice este dedicat pentru a strange si prelucra niste date despre parintii si familia elevilor la care cadrele nu ar trebui sa aiba acces si care au fost registrate in momentul in care elevul a fost inscris la scoala. Bineinteles, pe anexa pentru aceste date nu apare logoul institutiei care a comandat colectarea datelor, in timp ce cadrele didactice sunt constransi sa foloseasca logoul unitatii scolare pe toate documentele elaborate/completate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Apel al Comisiei Europene pentru școlile, centrele de cercetare și ONG-urile care vor să se implice în adoptarea cadrului de competență financiară pentru adulți în Uniunea Europeană

Identificarea celor care predau educația financiară pentru adulți și care are utilizează sau vor utiliza cadrul de competență financiară, solicitată printr-un apel comun de Comisia Europeană, Direcția Generală pentru Stabilitate…
Vezi articolul