Legea care mișcorează cu 5 numărul de ore la gimnaziu și liceu va conduce la realizarea unui nou plan-cadru, a anunțat ministrul Educației. “E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline”, a declarat Monica Anisie, într-un interviu acordat Europa FM.
Ministrul Educației a anunțat că va merge mâine la Institutul de Științe ale Educației, unde va discuta despre gândirea acestor noi planuri cadru. Precizăm că planurile cadru sunt documentele prin care Ministerul Educației stabilește care sunt disciplinele pe care le fac elevii, pe fiecare clasă în parte, și câte ore pe săptămână studiază copiii materiile respective.
Noile planuri-cadru trebuie “să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu din perspectiva a ceea ce profesorul ar trebui să aibă“, a adăugat Anisie. “Să știți că ne gândim și la profesorii care vor rămâne fără catedră, dacă nu mai există disciplina respectivă în planul-cadru“, a anunțat ministrul Educației.
În ceea ce privește apelul public lansat astăzi de cercetători pentru păstrarea Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, după ce guvernul Orban a decis în prima sa ședință comasarea instituției cu Centrul Naţional de Evaluare, Monica Anisie a anunțat că științele educației vor rămâne organizate ca institut de cercetare, și nu ca simplă agenție subordonată Ministerului.
“Este o teamă de faptul că își pierd statutul de cercetător. Nu își pierde nimeni niciun statut. (…) Nu mă voi duce eu să scriu HG-ul prin care se reglementează statutul acestei instituții. Dumnealor își păstrează statutul de cercetător, dar livrează documente în așa fel încât să fie în strânsă relație” cu partea de examinare, a declarat Anisie.
Ministrul a anunțat și că a semnat deja ordinul de aprobare a manualelor restante pentru clasele a VII-a, care vor ajunge curând în școli.
Cele mai importante declarații făcute de Monica Anisie:
- Q. De ce avem atâtea materii? Cred că răspunsul ar trebui să îl gândim împreună și cu Institutul de Științe ale Educației (IȘE), și cu partenerii noștri, sindicatele, partenerii de dialog, pentru că acum 3 ani de zile a mai fost experimentat momentul în care s-au regândit planurile cadru pentru gimnaziu.
- Vă cer măcar puțină îngăduință și încredere că putem să facem și lucruri bune împreună.
- Există o lege deja în Parlament prin care se diminuează numărul de ore. În funcție de fiecare ciclu, se ajunge până la 25 de ore pe săptămână.
- E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline.
- Trebuie să ne gândim foarte bine de ce anume are nevoie copilul pentru a-și construi anumite competențe. Atunci când s-a gândit în 2016 acest plan-cadru pentru gimnaziu…
- Q. Un mare eșec! Anisie: Să știți că nu aș spune că a fost un mare eșec, s-a construit de către IȘE un profil al absolventului, a fost dezbătut.
- Există la acest moment acest procentaj de 20 referitor la admiterea în liceu prin notele pe care le-ai obținut de-a lungul gimnaziului. Dacă ne-am uita și la acest tip de evaluare, o să observăm că foarte mulți copii ar trebui să fie buni la toate, pentru că au note de 9, de 10 la toate disciplinele.
- Sunt multe variante care intră în calcule la construirea orarului, sunt mulți profesori care predau și la alte școli.
- Să știți că sunt dispusă să fac totul ca elevilor să le fie bine, să vină într-un liceu, colegiu, școală, de drag. Acest confort pe care elevul ar trebui să îl aibă l-ar face să fie și mai receptiv la orele de curs.
- Atunci când construim aceste planuri, ar trebui să și pilotăm, să vedem ce este mai bine pentru copii.
- Eu mâine de dimineață voi merge la Institutul de Științe ale Educației, voi avea acolo o întâlnire cu cercetătorii și aș vrea să stabilim împreună un plan de lucru, pentru că atunci când aceste planuri-cadru le vom regândi să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu din perspectiva a ceea ce profesorul ar trebui să aibă.
- Să știți că ne gândim și la profesorii care vor rămâne fără catedră, dacă nu mai există disciplina respectivă în planul-cadru.
- Sindicatul e puternic, dar dacă există o colaborare… În 2016, ultimul cuvânt l-a avut ministrul educației [cu privire la modul în care arată planurile-cadru – n.red.].
- Un an de mandat e foarte puțin, dar măcar să deschid drumul
- Trebuie ca profesorul să construiască, alături de elevi, lucruri care să le fie de folos. Să știți că un profesor nu trebuie să ceară de la elev numai să memoreze, numai să știe o anumită formulă, ci să știe pentru ce îi trebuie acea formulă, pentru ce trebuie să învețe o limbă străină, pentru ce trebuie să citească un anumit roman. Adică tot timpul să îi contruiești un viitor și să știe că toate aceste informații îl formează pe el, ca om
- Despre comasarea IȘE cu CNEE: Comasarea nu înseamnă desființare. Comasarea înseamnă că ei își păstrează absolut toate drepturile și atribuțiile. Este vorba de a regândi lucrurile într-un mod operațional.
- Ideea aceasta a fost de mai mult timp, pentru că IȘE trebuie să livreze Ministerului – și în felul acesta gândești pe de o parte un curriculum și după aceea trebuie să îl vezi în relație directă cu evaluarea. Nu poți să îl rupi. Că poate de aceea s-a și întâmplat ce s-a întâmpla cu planurile-cadru. Haideți să gândim lucrurile într-un lanț care să ducă…
- Atâta timp cât ei nu își pierd statutul de cercetători, au însă posibilitatea ca în felul acesta să construiască un parcurs și către evaluare – asta este singura diferență
- Este o teamă de faptul că își pierd statutul de cercetător. Nu își pierde nimeni niciun statut. Văzând din ordonanta respectivă ca scrie ‘se desființează’…, dar se desființează prin comasare. Nu mă voi duce eu să scriu HG-ul prin care se reglementează statutul acestei instituții. Dumnealor își păstrează statutul de cercetător, dar livrează documente în așa fel încât să fie în strânsă relație…
- Era vorba de o urgență având în vedere faptul că este prevăzut în LEN, dar de acum înainte putem construi împreună hotărârea de guvern
- Voi merge atât la CNEE, cât și la IȘE, pentru a lămuri toate aceste elemente.
- Despre manualele lipsă de la clasele a VII-a: Am semnat ordinul. Manualele ajung în momentul in care editurile le dau către unitățile de învățământ care au comandat.
- Profesorul are o programă în față. Manualul este un punct de sprijin pentru elev și pentru părinte. Aici este vina guvernanților, atunci când s-a dat drumul la licitație s-a dat foarte târziu. Marea problemă este că în fiecare an aceeași generație se întâmplă să nu aibă manuale
- Mi-am suspendat contractul de muncă pe perioada cât voi fi ministru. Mă voi întoarce la catedră [după terminarea mandatului de ministru – n.red.]
- Concursul noi l-am dat atunci când am devenit titulari pe post.
- Q. Klaus Iohannis se întoarce pe post, după 20 de ani? Da. Nu vă pot răspunde eu dacă este normal sau nu, dar este un drept pe care orice profesor titular îl are.
- Întotdeauna orice profesor consider că trebuie să se pregătească pentru orele pe care le desfășoară și eu nu m-am dus niciodată la clasă fără să fiu pregătită. La colegiul pe care tocmai l-am părăsit pentru scurtă perioadă, când am revenit din postul de secretar de stat – de fapt nu prea am plecat, pentru că eu am predat întotdeauna, am predat întotdeauna…
- Nu am avut norma întreagă, dar mi-am păstrat măcar o clasă, ca să am legătura cu școala.
Informații de background
Parlamentul a votat în octombrie un proiect care scade numărul de ore la școală și liceu. Elevii din învățământul primar vor avea 20 de ore/săptămână (față de 19-22 ore în prezent), elevii de gimnaziu vor avea 25 de ore (față de 26-34 în prezent) și cei de liceu – 30 de ore pe săptămână.
Concret, legea votată în octombrie arată că numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învăţământ este:
- în medie 20 de ore pe săptămână la învăţământul primar (4 ore/zi),
- în medie 25 de ore pe săptămână la învăţământul gimnazial (5 ore/zi)
- în medie 30 de ore pe săptămână la învăţământul liceal (6 ore/zi).
Câte ore fac în prezent elevii, la școală
În prezent, planurile-cadru pentru învățământul primar prevăd următorul număr minim-maxim de ore
Clasa pregătitoare:
Numărul minim de ore pe săptămână: 19 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 20 (maxim 1 oră opțională)
Clasa I:
Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 2l (maxim 1 oră opțională)
Clasa a II-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 21 (maxim 1 oră opțională)
Clasa a III-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 21 (maxim 1 oră opțională)
Clasa a IV-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 21 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 22 (maxim 1 oră opțională)
Vezi aici planurile-cadru integrale din învățământul primar, în vigoare în prezent
În gimnaziu, planurile-cadru în vigoare din 2016 prevăd următorul număr minim-maxim de ore
Clasa a V-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 26
Numărul maxim de ore pe săptămână: 28
Clasa a VI-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 28
Numărul maxim de ore pe săptămână: 30
Clasa a VII-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 33
Clasa a VIII-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 34
Descarcă de aici Planul-cadru pentru gimnaziu, în vigoare în prezent
Citește și:
-
Parlamentul a votat scăderea numărului de ore la școală și liceu. Elevii din învățământul primar – 20 de ore/săptămână, elevii de gimnaziu – 25 de ore săptămânal
-
Mircea Miclea, despre impactul reducerii numărului de ore pentru elevi: Implementarea after school-ului, păstrarea în curriculum doar a temelor de examen, normele profesorilor rămân la fel