Ministrul Educației anunță un nou plan-cadru pentru gimnaziu și liceu: Este vorba de tăiat discipline. Să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu a ceea ce profesorul ar trebui să aibă

126.532 de vizualizări
Legea care mișcorează cu 5 numărul de ore la gimnaziu și liceu va conduce la realizarea unui nou plan-cadru, a anunțat ministrul Educației. “E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline”, a declarat Monica Anisie, într-un interviu acordat Europa FM.

Ministrul Educației a anunțat că va merge mâine la Institutul de Științe ale Educației, unde va discuta despre gândirea acestor noi planuri cadru. Precizăm că planurile cadru sunt documentele prin care Ministerul Educației stabilește care sunt disciplinele pe care le fac elevii, pe fiecare clasă în parte, și câte ore pe săptămână studiază copiii materiile respective.

Noile planuri-cadru trebuie “să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu din perspectiva a ceea ce profesorul ar trebui să aibă“, a adăugat Anisie. “Să știți că ne gândim și la profesorii care vor rămâne fără catedră, dacă nu mai există disciplina respectivă în planul-cadru“, a anunțat ministrul Educației.

În ceea ce privește apelul public lansat astăzi de cercetători pentru păstrarea Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, după ce guvernul Orban a decis în prima sa ședință comasarea instituției cu Centrul Naţional de Evaluare, Monica Anisie a anunțat că științele educației vor rămâne organizate ca institut de cercetare, și nu ca simplă agenție subordonată Ministerului.

“Este o teamă de faptul că își pierd statutul de cercetător. Nu își pierde nimeni niciun statut. (…) Nu mă voi duce eu să scriu HG-ul prin care se reglementează statutul acestei instituții. Dumnealor își păstrează statutul de cercetător, dar livrează documente în așa fel încât să fie în strânsă relație” cu partea de examinare, a declarat Anisie.

Ministrul a anunțat și că a semnat deja ordinul de aprobare a manualelor restante pentru clasele a VII-a, care vor ajunge curând în școli.

Cele mai importante declarații făcute de Monica Anisie:
  • Q. De ce avem atâtea materii? Cred că răspunsul ar trebui să îl gândim împreună și cu Institutul de Științe ale Educației (IȘE), și cu partenerii noștri, sindicatele, partenerii de dialog, pentru că acum 3 ani de zile a mai fost experimentat momentul în care s-au regândit planurile cadru pentru gimnaziu.
  • Vă cer măcar puțină îngăduință și încredere că putem să facem și lucruri bune împreună.
  • Există o lege deja în Parlament prin care se diminuează numărul de ore. În funcție de fiecare ciclu, se ajunge până la 25 de ore pe săptămână.
  • E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline.
  • Trebuie să ne gândim foarte bine de ce anume are nevoie copilul pentru a-și construi anumite competențe. Atunci când s-a gândit în 2016 acest plan-cadru pentru gimnaziu…
  • Q. Un mare eșec! Anisie: Să știți că nu aș spune că a fost un mare eșec, s-a construit de către IȘE un profil al absolventului, a fost dezbătut.
  • Există la acest moment acest procentaj de 20 referitor la admiterea în liceu prin notele pe care le-ai obținut de-a lungul gimnaziului. Dacă ne-am uita și la acest tip de evaluare, o să observăm că foarte mulți copii ar trebui să fie buni la toate, pentru că au note de 9, de 10 la toate disciplinele.
  • Sunt multe variante care intră în calcule la construirea orarului, sunt mulți profesori care predau și la alte școli.
  • Să știți că sunt dispusă să fac totul ca elevilor să le fie bine, să vină într-un liceu, colegiu, școală, de drag. Acest confort pe care elevul ar trebui să îl aibă l-ar face să fie și mai receptiv la orele de curs.
  • Atunci când construim aceste planuri, ar trebui să și pilotăm, să vedem ce este mai bine pentru copii.
  • Eu mâine de dimineață voi merge la Institutul de Științe ale Educației, voi avea acolo o întâlnire cu cercetătorii și aș vrea să stabilim împreună un plan de lucru, pentru că atunci când aceste planuri-cadru le vom regândi să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu din perspectiva a ceea ce profesorul ar trebui să aibă.
  • Să știți că ne gândim și la profesorii care vor rămâne fără catedră, dacă nu mai există disciplina respectivă în planul-cadru.
  • Sindicatul e puternic, dar dacă există o colaborare… În 2016, ultimul cuvânt l-a avut ministrul educației [cu privire la modul în care arată planurile-cadru – n.red.].
  • Un an de mandat e foarte puțin, dar măcar să deschid drumul
  • Trebuie ca profesorul să construiască, alături de elevi, lucruri care să le fie de folos. Să știți că un profesor nu trebuie să ceară de la elev numai să memoreze, numai să știe o anumită formulă, ci să știe pentru ce îi trebuie acea formulă, pentru ce trebuie să învețe o limbă străină, pentru ce trebuie să citească un anumit roman. Adică tot timpul să îi contruiești un viitor și să știe că toate aceste informații îl formează pe el, ca om
  • Despre comasarea IȘE cu CNEE: Comasarea nu înseamnă desființare. Comasarea înseamnă că ei își păstrează absolut toate drepturile și atribuțiile. Este vorba de a regândi lucrurile într-un mod operațional.
  • Ideea aceasta a fost de mai mult timp, pentru că IȘE trebuie să livreze Ministerului – și în felul acesta gândești pe de o parte un curriculum și după aceea trebuie să îl vezi în relație directă cu evaluarea. Nu poți să îl rupi. Că poate de aceea s-a și întâmplat ce s-a întâmpla cu planurile-cadru. Haideți să gândim lucrurile într-un lanț care să ducă…
  • Atâta timp cât ei nu își pierd statutul de cercetători, au însă posibilitatea ca în felul acesta să construiască un parcurs și către evaluare – asta este singura diferență
  • Este o teamă de faptul că își pierd statutul de cercetător. Nu își pierde nimeni niciun statut. Văzând din ordonanta respectivă ca scrie ‘se desființează’…, dar se desființează prin comasare. Nu mă voi duce eu să scriu HG-ul prin care se reglementează statutul acestei instituții. Dumnealor își păstrează statutul de cercetător, dar livrează documente în așa fel încât să fie în strânsă relație…
  • Era vorba de o urgență având în vedere faptul că este prevăzut în LEN, dar de acum înainte putem construi împreună hotărârea de guvern
  • Voi merge atât la CNEE, cât și la IȘE, pentru a lămuri toate aceste elemente.
  • Despre manualele lipsă de la clasele a VII-a: Am semnat ordinul. Manualele ajung în momentul in care editurile le dau către unitățile de învățământ care au comandat. 
  • Profesorul are o programă în față. Manualul este un punct de sprijin pentru elev și pentru părinte. Aici este vina guvernanților, atunci când s-a dat drumul la licitație s-a dat foarte târziu. Marea problemă este că în fiecare an aceeași generație se întâmplă să nu aibă manuale
  • Mi-am suspendat contractul de muncă pe perioada cât voi fi ministru. Mă voi întoarce la catedră [după terminarea mandatului de ministru – n.red.]
  • Concursul noi l-am dat atunci când am devenit titulari pe post.
  • Q. Klaus Iohannis se întoarce pe post, după 20 de ani? Da. Nu vă pot răspunde eu dacă este normal sau nu, dar este un drept pe care orice profesor titular îl are. 
  • Întotdeauna orice profesor consider că trebuie să se pregătească pentru orele pe care le desfășoară și eu nu m-am dus niciodată la clasă fără să fiu pregătită. La colegiul pe care tocmai l-am părăsit pentru scurtă perioadă, când am revenit din postul de secretar de stat – de fapt nu prea am plecat, pentru că eu am predat întotdeauna, am predat întotdeauna…
  • Nu am avut norma întreagă, dar mi-am păstrat măcar o clasă, ca să am legătura cu școala.

Informații de background

Parlamentul a votat în octombrie un proiect care scade numărul de ore la școală și liceu. Elevii din învățământul primar vor avea 20 de ore/săptămână (față de 19-22 ore în prezent), elevii de gimnaziu vor avea 25 de ore (față de 26-34 în prezent) și cei de liceu – 30 de ore pe săptămână.

Concret, legea votată în octombrie arată că numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învăţământ este:

  • în medie 20 de ore pe săptămână la învăţământul primar (4 ore/zi),
  • în medie 25 de ore pe săptămână la învăţământul gimnazial (5 ore/zi)
  • în medie 30 de ore pe săptămână la învăţământul liceal (6 ore/zi).
Câte ore fac în prezent elevii, la școală

În prezent, planurile-cadru pentru învățământul primar prevăd următorul număr minim-maxim de ore

Clasa pregătitoare:

Numărul minim de ore pe săptămână: 19 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 20 (maxim 1 oră opțională)

Clasa I:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 2l (maxim 1 oră opțională)

Clasa a II-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 21 (maxim 1 oră opțională)

Clasa a III-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 21 (maxim 1 oră opțională)

Clasa a IV-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 21 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 22 (maxim 1 oră opțională)

Vezi aici planurile-cadru integrale din învățământul primar, în vigoare în prezent

În gimnaziu, planurile-cadru în vigoare din 2016 prevăd următorul număr minim-maxim de ore
Clasa a V-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 26
Numărul maxim de ore pe săptămână: 28

Clasa a VI-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 28
Numărul maxim de ore pe săptămână: 30

Clasa a VII-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 33

Clasa a VIII-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 34

Descarcă de aici Planul-cadru pentru gimnaziu, în vigoare în prezent

Citește și:

 

 

 

 

 


25 comments
  1. Am și eu o întrebare : întrucât dna ministru spune că în toți acești ani a păstrat legătura cu catedră, de ce în CV-ul domniei sale nu apare nici examen de titularizare, nici definitivat, nici gradul II, nici gradul I, nici prin ce unități școlare a trecut? Ca profesoară, recunosc că nu înțeleg.

  2. Mă bucur că se discută despre criterii ale orientării învățământului. Criterii cum ar fi “cât poate duce copilul” sau “interesul profesorului” sau “părerea părintelui” au importața lor; ce sesizez este o ignorare (pe care eu o consider intenționată) a regulilor, principiilor și standardelor internaționale. Cum să faci schimburi internaționale sau cum să promovezi mobiltatea internațională dacă disciplinele și conținuturile lor nu sunt corelate? Cum să participe absolvenții tăi la competițiile de burse dacă ei nu satisfac criteriile minimale? Cum să permiți unui absolvent cu cunoștințe de nivel de clasă a IX-a să se înscrie la cursuri care au începutul la 4 ani depărtare de cunoștințele lui? Îmi permit să afirm că sportul practicat de PSD cu justiția în ultimii 3 ani este același sport practicat de toată lumea cu învățământul în ultimii 30 de ani, iar rezultatul e vizibil și catastrofal. Singura întrebare care mai rămâne este dacă această situație catastrofală este reversibilă (înclin să cred că nu).

  3. E vorba de redus fondurile alocate si nu despre binele copiilor. Nu mai sunt bani in buget si vor sa dea profesori afară. ISE a fost desființat tot din motive de bani. Vor să facă cercetare cu oameni de partid, și fondurile să rămână în familie. De asemeni nu vor opozitie competentă la prostiile pe care vor să le aplice.
    Ce studiu de impact a fost făcut până acum? Doamna ministru se bazează pe ”competența” pesediștilor care au dat legea în parlament?
    Referitor la scoaterea Muzicii sau Educației plastice din programă: probabil cineva vrea sa devenim un popor de maneliști sau de oameni care cred că muzeul este la mall.

  4. am copil in clasa a 6-a. are aproape zilnic 6 ore, de la ora 13 la 19. Are mereu teme, iar de weekend ii este frica din cauza temelor. M am bucurat f mult cand s-a adoptat legea cu reducerea numarului de ore, e absolut necesara pentru copii.Sper sa se respecte! O masura f buna ar fi si pensionarea obligatorie a profesorilor la 65 ani, acestia nu mai au rabdarea necesara sa lucreze cu copiii!

  5. Să eliminăm școala cu totul, nu doar câteva discipline.
    Auzi: „cât poate duce elevul” ! Păi în ziua de azi nu mai poate duce decât un telefon mobil conectat la jocuri&youtube. Atât poate duce. De ce să-l îngreunăm cu școala?

    Vrem copii fericiți? Să-i lăsăm așa cu sunt de la natură. De ce să-i învățăm ceva și să-i facem cetățeni? E greu, nene. Nu e mai simplu să o frece pe net?

    De ce să-i învățăm să ducă o viață morală, când țara e condusă de oameni fără Dumnzezeu? Îi handicapăm, nu-i așa? Mai bine fără niciun Dumnezeu. Homo homini lupus est.

    Să-i învățăm doar strictul necesar pentru a putea pleca din țară. Dacă toți analfabeții din Africa și din Siria sunt primiți cu brațele deschise în Occident, sigur îi vor lua și pe ai noștri.

    1. Până acum Învățământul a fost, cum bine spunea singurul medaliat cu aur la Olimpiada Internațională, un învățământ făcut pentru profesor, nu pentru elev. Foștii miniștri au fost de fapt lideri sindicali ai profesorilor, nu miniștri. Așa s-a ajuns, de două-trei decenii, ca norma didactică să fie de 18 ore pe săptămână, o cifră ridicol de mică, cea mai mică din Europa, în timp ce elevii au ajuns să facă chiar și 35 de ore săptămânal, ca să aibă profesorii norme.
      Chiar era nevoie de acest IȘE ca să avem unul dintre cele mai proaste sisteme de învățământ din UE, ca să producem pentru UE și lumea întreagă mii de spărgători de bancomate, hoți, cerșetori, traficanți de tot felul?! Nu erau suficiente ministerul și atâtea inspectorate?

  6. Copilul meu, elev în clasa a VI-a are în 3 zile ore până la 14 si in 2 zile ore până la 15. Este la o școală cu predare in limba germană. Iar pentru weekend primesc mereu de facut proiecte, ca să nu aibă nici weekendul liber pentru odihnă. De ce? Ca să îi indobitocim? Să fie multilateral dezvoltați??? De ce trebuie să facă tehnologie? De ce învață despre betoane și structuri de rezistență? De ce învață despre rețelele de gaz și alte rețele de utilități? De ce trebuie să știe de acum despre proiectarea in construcții? Va fi inginer dar nu știm noi și începem de pe acum studiul de profil specific? De ce mai fac muzică, desen? Cum se justifică aceste materii la clasa a VI-a? Tehnologia să o facă elevii de liceu cu profil, muzica cei mici sau licee de profil, la fel desenul. Si ori dirigentie, ori educatie civica, nu amândouă! Si uite așa copilul meu nu ar mai avea ore pana la 15 si teme pănă la ora 22!!! Fac atât de multe iar ei sunt analfabeți pentru că timpul nu le permite să aprofundeze, să consolideze. Vai de capul nostru! Drepturile copiilor sunt încălcate de ani de zile, este un abuz programa școlară!!! S-au desființat școlile profesionale și le băgați pe gât materii de acolo care nu isi găsesc corespondentul in practica!

    1. ma alatur cu totul celor spuse de Dvs.
      dar cui ii pasa de ce cred parintii si ce se intampla in urmatorii ani cu copii ? NIMANUI.
      sistem ticsit de profesori care confunda performanta cu ridicolul si care au gresita idee ca volumul de munca = calitate si profesionalism.
      si paradoxul e ca multi dintre ai au copii si ar tb sa inteleaga cel mai bine.

    2. Stimată doamnă,
      Nimeni nu v-a obligat să vă înscrieți copilul la o școală cu predare în limba germană, dacă vă plângeți atât de mult de numărul de ore. Ați facut și o statistică a orelor petrecute de copilul dumneavoastră pe Tik-Tok, Instagram și Facebook? Aveți dreptate. De ce să studieze muzica, desenul ori tehnologia când poate învăța mult mai multe lucruri de pe aceste rețele…

      1. Ne cunoaștem cumva? Pentru ca altfel nu imi explic de unde stiti atat de multe detalii ” adevărate” despre familia mea si educația pe care i-o dau copilului meu. Ca familie, nu avem Facebook, Instagram si alte cele, iar de aici se desprinde usor concluzia ca nici fiica mea nu are. In schimb, fiica mea e olimpică la limba romana, limba germana si limba spaniola.
        De cand stam acasa, fiica mea face scoala online, iar pentru ca nu mai face EXACT materiile enumerate de mine mai sus, a avut timp si pentru ea: sa citeasca! A citit pana acum patru cărți in limba romana, e la a cincea acum, in limba germana si pana in mai, iunie cand se va apuca din nou de ” studiul” muzicii ( o behaială de pe YouTube), ” studiul” desenului ( nivel de gradinita, ” desenați ce vreți voi”) si ” studiul” tehnologiei ( ” sa coasem frumos!”), va mai citi inca trei cărți.
        Nu ati inteles nimic din cele expuse de mine in comentariul precedent si ma gandesc ca ori ” predați” una dintre aceste materii care isi au locul la liceul de muzica, de arte, de tehnologie etc, ori e clar ca nu aveti copii. Si ar mai fi o varianta: nu înțelegeți un text, probabil sunteti un analfabet funcțional, ca mai toti elevii zilelor noastre, exact asa cum fiica mea nu va fi, va garantez!
        Stimate Procust, in pat cu tine, probabil ai ore de somn in minus!

  7. Nu ar fi ma simplu ca in loc sa elimine, sa simplifice?
    Nu e rațional că în muncitor la bandă într-o companie chiar și buna să învețe calcul diferențial și integral pentru a lua bac-ul, lucru care în țări cotate mai bine decât nou se studiază în învățământul superior.
    Și așa, extinzând considerația de mai sus la majoritatea disciplinelor “grele”, presiunea asupra elevilor scade și au timp pentru dezvoltarea lor personală, sa devină oameni nu mașini de recitat.

  8. Draga profa 1, PROBLEMA MARE VESTE CEATA DE BOSOROGI-PROFESORI CUMULARZI COMUNISTI, CE AU INTÂIETATE; PRIN FAPTUL CA EI NU DAU TESTARE SI INTRA DIRECT IN POST, iar Profii activi nu mai au loc. NICIUN MINISTRU NU SCOATE BABELE SI MOSII DIN CATEDRE SA LASE ACTIVII. DE CE ? NICI ANISIE NU E NETRASEISTA POLITIC; BA INSPECTOARE SCOLARA GENERALA ADJUNCTA; BA SECRETAR DE STAT ETC: DEPOLITIZAREA DIRECTORILOR DIN MINISTER-SCOLI-LICEE NU SE VREA: Daca te rogi, religia nu va ramane, deja CC a aprobat ca elevii sa-si aleaga ei si materia sa nu mai fie in trunchiul comun, obligatoriu. Daca nu sunt 25 elevi x 18 (ore una norma) nu se aproba decat poate 3 ore (75 de elevi daca cer) sau deloc. Dar draga mea colega, altceva e dramatic si pt asta trebuie sa se termine cu religia incompleta. Planul 1 si 2. Planul 1, religie e morala, iar elevii fumeaza cu religie cu tot, beau, decoltee, se bat, burice goale, mulate pe corp, rujate, tatuate etc și VOR NOTE DE 10. Religia e egala ca note cu desen, sport, muzica, tehnologie, ceea ce e incorect, dar asta se vrea de PF. Planul 2, drama angajarii profesorului de religie. Doctorul si militarul dau juraminte si au arma si bisturiul cu ei, teologul da juramant si nu are valoare fara de ACORDUL CULTULUI-BINECUVANTARE, binecuvantare care abia in 2015 a primit o Procedura Patriarhala, ci nu o metodologie de iertare si premiere. Necostitutonal, teologul este blocat la dreptul lui la angajare fara binecuvantare, diploma lui cu drepturi devine o frunza uscata…Teologul este sfidat de colegul lui de matematici ca nu este dependent de BOR. Teologului i se cere 2 teancuri de acte, unul la Arhiepiscopie, altul la ISMB si apoi altele in fiecare scoala unde are ore…Groaznic asa servici, in care 3 Sindicate dorm si cer cotizatii degeaba fara un pachet de servicii sau o legitimatie cu cotizatia la zi. Sa confirme Raluca Pantazi, daca stie culisele angajarii la teologi.

    1. stimata Doamna,
      din tot comentariul Dvs nu reiese nimic altceva decat ca aveti ceva impotriva Religiei.
      atat si nicio alta idee sau propunere legata de subiect.
      eu sunt pro-Religie in scoala, dar da, recunosc ca predarea si evaluarea s-ar putea face mult mai bine si cu o selectie mult mai riguroasa a celor care predau aceasta materie. dar nu este Religia singura in aceasta situatie. sistemul e plin de profesori absolut ridicoli prin exigente si notare. catalogul tinut in mana este precum cascheta politistului pe capul acestuia. se simt dumnezei.

  9. Sa reduca drastic si numarul de discipline si sa intre si in materie care e extraordinar de greoaie si respingatoare. Si sa taie din orele de romana ca nu ne intereseaza atatea ineptii insirate la nesfarsit. Realul a devenit de fapt uman. Tara arde si baba se piaptana. Plus ca nu
    inteleg ce invata la religie pana in clasa a doisprezecea, dar trebuie indoctrinati de mici. Elevii aproape capierd timpul pe la scoala

  10. Pariem că de fapt nu vă pasă ce rămâne și ce nu, numai să nu se scoată materia pe care o predați?

    Cea mai importantă desigur…
    Divide et impera…
    Urăște și distruge…doar tu să scapi…
    Vom avea o țară minunată…

  11. Dar cu invatamantul preșcolar ce faceti, va bateti joc de educatoare ar fi mai bine sa stea acasă învățătoarele si sa fie plătite de ce sa mai vină la serviciu pentru 2,3 ore pe zi
    Bine ca stau educatoarele 25 de ore la ele nu se gândește nimeni si salariul este la fel cu cel de învățătoare, Rușine!

    1. Deci acum legea lui Liviu Pop ,,genughe,, e foarte bună.
      Institutul de științe abia a făcut planurile cadru, dar le facem praf din nou.
      Dar noi nu facem reforme și pesedeul e rău….
      Politruci fără minte

    2. exact ce spuneam mai devreme: din toata problematica discutata Dumneata ai de fapt o pbl. cu Religia. aici vb de fapt de o pbl. de constiinta. va apasa extrem de mult si tot apanajul acestei materii, care unora le trezeste constiinta, pe Dvs va deranjeaza rau de tot.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Călin Băluţoiu

Călin Băluţoiu, profesor de istorie: Nu poți să predai Renașterea fără să-i arăți copilului un tablou de Leonardo da Vinci sau o sculptură a lui Michelangelo Buonarroti. Istoria nu se rezumă doar la date. Nu despre asta este vorba

„Nu poți să predai Renașterea fără să-i arăți copilului un tablou de Leonardo da Vinci sau o sculptură a lui Michelangelo Buonarroti”, a declarat Călin Băluțoiu, profesor de Istorie la…
Vezi articolul