Componența parțială a comisiilor pentru planurile-cadru a fost trimisă de Ministerul Educației într-un răspuns la interpelarea deputatului USR Filip Harnaveanu, secretarul Comisiei de învățământ din Camera Deputaților, potrivit unui comunicat de presă remis de acesta.
Este vorba despre grupurile de lucru pentru planurile-cadru corespunzătoare învățământului preșcolar, primar, gimnazial, liceal – filiera vocațională (artistic, militar, pedagogic, sportiv, teologic) și pentru învățământul special. Din precizările făcute de deputat, „Ministerul Educației a omis să transmită componența grupurilor de lucru pentru învățământ liceal – filierele teoretice și tehnologice”. Deputatul USR acuză Ministerul Educației de lipsă de transparență: „Componența acestora este ținută în secret de Ministerul Educației, întrucât anexele comunicate mie și care fac parte integrantă din Ordinul nr. 6739/2023 nu sunt aduse la cunoștința publică, iar ordinul nu este nici măcar publicat în Monitorul Oficial al României”, precizează comunicatul.
„Ministerul Educației a emis OME nr. 6072/2023 care aprobă calendarul de punere în aplicare a dispozițiilor Legii învățământului preuniversitar și din a cărui anexă reiese că noile planuri-cadru ar fi trebuit finalizate până la data de 29 februarie 2024. Ulterior, în luna ianuarie, s-a emis OME nr. 3069/2024 care prorogă multe termene-limită dintre cele inițiale, inclusiv termenul pentru adoptarea planurilor-cadru, care a fost (re)stabilit la 31 martie 2024. Deși ne aflăm la aproape trei luni de la acest nou termen, Ministerul Educației nu pare nici măcar să intenționeze să adapteze disciplinele și programele școlare așa cum prevede legea, întrucât, până la acest moment, nu există niciun proiect de planuri-cadru aflat în dezbatere publică, nicio consultare cu partenerii educaționali și nicio masă rotundă cu experții din domeniu care să contureze o reformă educațională în adevăratul sens al cuvântului – cel puțin, nu în mod public”, potrivit comunicatului.
„Nu e de mirare că Ministerul Educației ține la sertar comisiile și grupurile de lucru pentru noile planuri-cadru, având în vedere că de luni de zile se așteaptă niște rezultate palpabile din partea celor care ar trebui să aplice legea – o lege care, cel puțin teoretic, este realizată în acord cu viziunea unei Românii Educate. Vedem legi care nu se aplică fix de cei care le-au scris și care le-au adoptat pe repede-înainte, termene-limită depășite, zero rezultate. Doamna Deca, stați bine pe fotoliul de ministru? Să știți că elevii din România nu resimt niciun efect al „reformei” mult promise, dar în schimb primesc sală de detenție și lectură suplimentară ca pedeapsă!”, a mai spus deputatul Filip Harnăveanu.
Într-o declarație făcută la Prima News, luni pe 10 iunie și difuzată vineri, 14 iunie, Ligia Deca a evitat să spună când vor fi publicate noile planuri-cadru, a mai spus încă o dată că „sunt în grupurile de lucru” și „sunt în proces de finalizare”.
„Noi lucrăm la finalizarea planurilor-cadru. Am avut mai multe variante intermediare și, așa cum am mai declarat, ne-am dorit foarte mult să avem o paritate în ceea ce privește prestigiul diferitelor filiere și specializări. Ne-am dorit să avem un program școlar decent pentru tineri, adică să nu avem un număr exagerat de ore pe zi sau, dacă ne uităm la total, la un volumul de ore pe an. De asemenea, ne-am dorit ca planurile-cadru să lase suficientă flexibilitate elevilor pentru a se îndrepta apoi către carierele pe care și le doresc și în acest sens le vom lansa în dezbatere publică.
Ele sunt în proces de finalizare, sunt în grupurile de lucru, vom primi, știu eu, variantele care au fost rediscutate conform acestor principii, după care fi lansate în dezbatere publică”, a declarat Deca.
Pe 21 mai, secretarul de stat din Ministerul Educației Bogdan Cristescu, care din documentele de mai jos reiese că este chiar președintele comisie de validare, spunea că noile planuri-cadru sunt „la mine în curte”: „Pe mine mă trageți de mânecă că nu am respectat termenul” și că „încercăm să facem o treabă cât mai bună”.
Ce sunt planurile-cadru
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.
Pentru învăţământul liceal, filiera teoretică și vocaţională, planurile-cadru cuprind următoarele componente:
- trunchi comun, ca ofertă curriculară obligatorie, constituită din aceleaşi discipline, cu aceleaşi alocări orare, pentru toate specializările din cadrul unui profil;
- curriculum diferenţiat, ca ofertă curriculară obligatorie stabilită la nivel central în funcţie de anul de studii, filieră, profil, specializare;
- curriculum la decizia şcolii, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.
Iată componența grupurilor de lucru pentru planurile-cadru, așa cum apare aceasta în Anexele Ordinului ministrului Educației nr 6739/29.11.2023, anexe trimite în Parlament de Ministerul Educației:
Comisia de elaborare/revizuire a planurilor-cadru pentru educaţie timpurie, învăţământul primar, gimnazial şi liceal
Coordonator: Vrînceanu Gabriel-Narcis, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
- Secretariat tehnic: Barbu Georgeta-Mihaela, Strinu Karina-Gabriela; Zăbavă Mihaela – Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
Grup de lucru pentru educație timpurie:
- Coordonator: Iordache Georgeta, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
- Amza Ioana, Grădinița cu program prelungit nr.3, Drobeta Turnu-Severin, Mehedinți
- Anuței Gabriela, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Suceava
- Barbu Nicoleta-Livia, Grădinița cu program prelungit „Eden”, Craiova, Dolj
- Brănișteanu Rodica, Grădinița „Căsuța cu povești”, Bistrița, Bistrița-Năsăud
- Chițu Larisa, Colegiul Național „Preparandia Dimitrie Țichindeal”, Arad
- Cîmpean Ioana, Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca
- Crainic Ana-Maria, Grădinița nr.52, București
- Crașovan Mariana, Universitatea de Vest, Timișoara
- Dona Irina, Ministerul Educației
- Farcaș Genoveva, Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași
- Florescu Daniela-Mihaela, Inspectoratul Școlar al Județului Brașov
- Hosu Fabiola, Coaliția pentru Educație
- Lică Carmen, Centrul Step by Step
- Meseșan Nicoleta, Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca
- Preda Viorica, Ministerul Educației
- Șarlea Iuliana, Colegiul Național „Inochentie Micu Klein”, Blaj, Alba
Grup de lucru pentru învățământul primar:
- Coordonator: Droc Gabriela, Ministerul Educației
- Bucinschi Mihaela, Școala Gimnazială „Ionel Teodoreanu”, București
- Chiriac Alin, ADFABER
- Dorobanțu Viforel, Școala Gimnazială nr. 1, Curcani, Călărași
- Hosu Fabiola, Coaliția pentru Educație
- Ionescu Claudia, Școala Gimnazială nr. 4, Pucioasa, Dâmbovița
Lomaca Constantin, Franconian International School(susține că nu a făcut parte din acest grup, deși apare în anexa OME 6739/2023)- Mihăescu Mirela, Inspectoratul Școlar al Județului Dâmbovița
- Moraru Luiza-Nicoleta, Inspectoratul Școlar al Municipiului București
- Nedelcu Anca, Universitatea din București
- Nicolae Elena, Școala Gimnazială nr. 156, București
Patrichi Emanuela, Școala Gimnazială „Dacia”, Târgu Mureș(susține că nu a făcut parte din acest grup, deși apare în anexa OME 6739/2023)- Pălăduș Ana-Maria, Reper 21
- Rogoveanu Elena-Corina, Colegiul Național „Mircea cel Bătrân”, Râmnicu Vâlcea
- Simion Dana, Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”, Botoșani
- Stancu Ana-Maria, ROBOHUB
- Ștețco Mirela, Teach for Romania
Grup de lucru pentru învățământul gimnazial:
- Coordonator: Avram Marius, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
- Cherciu Rodica-Diana, Ministerul Educației
- Chiriac Alin, ADFABER
- Doicescu Rozalia, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
- Dorobanțu Viforel, Școala Gimnazială nr. 1, Curcani, Călărași
- Gavrișiu Iuliana-Claudia, Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab”, Râmnicu-Vâlcea
- Ianko Gubani, Ministerul Educației
- Iordache Nicoleta-Elena, Colegiul Național “Mihai Viteazul”, Ploiești, Prahova
- Lomaca Constantin, Francofonian International School
- Mușat Mihaela, Inspectoratul Școlar al Municipiului București
- Neagu Gelu, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”, Alexandria, Teleorman
- Popa Laura Mariana, Școala Gimnazială nr. 12 „B.P. Hașdeu”, Constanța, Constanța
- Rotaru Ioana-Corina, Colegiul Național „Emil Racoviță”, Iași
- Ștefănescu Doina, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București
- Zalanițchi Cornelia-Mihaela, Școala Gimnazială „Teodor Bălan”, Gura Humorului, Suceava
- Vrînceanu Gabriel-Narcis, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
Subgrup de lucru pentru învățământul liceal, filieră vocațională, profil artistic:
- Coordonator: Pauliuc Lăcrămioara-Ana, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
- Babeș Venera, Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti”, București
- Cesa-Goje Dacian, Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță”, Cluj-Napoca, Cluj
- Curte Denisa-Florentina, Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea”, Cluj-Napoca, Cluj
- Doboș Elena, Liceul Vocațional de Arte Plastice „Hans Mattis-Teutsch”, Brașov
- Ghițulescu Mariana, Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti”, București
- Păvăluc Gal-Eniko, Liceul de Muzică „Tudor Jarda”, Bistrița, Bistrița-Năsăud
- Toader Luminița, Liceul de Coregrafie și Artă Dramatică „Octavian Stroia”, Cluj-Napoca, Cluj
Subgrup de lucru pentru învățământul liceal, filieră vocațională, profil militar:
- Coordonator: Bădicu Paul, Ministerul Apărării Naționale
- Duminică Florin, Ministerul Apărării Naționale
- Ilie Adrian, Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza”, Constanța, Constanța
- Soare Aurel-Constantin, Colegiul Național Militar „Dimitrie Cantemir”, Breaza, Prahova
Subgrup de lucru pentru învățământul liceal, filieră vocațională, profil pedagogic:
- Coordonator: Petrache Anca-Denisa, Ministerul Educației
- Anuței Gabriela, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Suceava
- Butaru Laura, Colegiul Național Pedagogic „Ștefan Odobleja”, Drobeta-Turnu Severin, Mehedinți
- Chițu Larisa, Colegiul Național „Preparandia Dimitrie Țichindeal”, Arad
- Cîmpean Ioana, Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca, Cluj
- Crașovan Mariana, Universitatea de Vest, Timișoara, Timiș
- Dumitru Adriana, Liceul Pedagogic „Matei Basarab”, Slobozia, Ialomița
- Farcaș Genoveva-Aurelia, Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași
- Meseșan Nicoleta, Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr”, Cluj-Napoca, Cluj
- Moșoiu Oana, Universitatea București
- Rakosi Reka-Renata, Ministerul Educației
- Șarlea Iuliana, Colegiul Național „Inochentie Micu Klein”, Blaj, Alba
- Ștefănică Anda-Violeta, Liceul Pedagogic „Ioan Popescu”, Bârlad, Vaslui
- Ungureanu Mihaela, Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu”, Iași
- Velea Simona-Luciana, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București
Subgrup de lucru – elaborare planuri-cadru pentru învățământul liceal, filieră vocațională, profil sportiv
- Coordonator: Păunescu Alin-Cătălin, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
- Cighir Cătălin-Sebastian, Liceul cu Program Sportiv „Iolanda Balaș”, Buzău
- Csaki Peter, Ministerul Educației
- Toma Ion, Liceul cu Program Sportiv „Mircea Eliade”, București
Subgrup de lucru – elaborare planuri-cadru pentru învățământul liceal, filieră vocațională, profil teologic
- Coordonator: Timiș Vasile, Ministerul Educației
- Accan Mologani, Colegiul Național „Kemal Ataturk”, Medgidia, Constanța (cult musulman)
- Benedek Andrasi, Inspectoratul Școlar Județean Brașov (cult unitarian)
- Bustya Janos, Liceul Teologic Reformat, Sfântu Gheorghe, Covasna (cult reformat)
- Căprar Liviu, Liceul Teologic Baptist „Logos”, București (cult baptist)
- Cătană Gheorghe, Liceul Teologic Penticostal „Logos”, Timișoara, Timiș (cult penticostal)
- Chirileanu Eugen, Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea (cult adventist)
- Fodoca Maria, Liceul Greco-Catolic „Timotei Cipariu”, București (cult greco-catolic)
- Galy Apollonia, Ministerul Educației
- Neculai Livia, Ministerul Educației (cult ortodox de rit vechi)
- Gal Laszlo, Arhidieceza Alba Iulia (cult romano-catolic, limba maghiară)
- Riba Ion, Colegiul Romano-Catolic „Sfântul Iosif”, București (cult romano-catolic, limba română)
- Vidican-Manci Liviu, Colegiul Teologic Ortodox „Mitropolitul Nicolae Colan”, Cluj-Napoca, Cluj (cult ortodox)
Subgrup de lucru – elaborare planuri-cadru pentru învățământul special
- Coordonator: Mitran-Duțu Liana-Maria, Ministerul Educației
- Constantinescu Ioana, Colegiul Tehnic „Ion Holban”, Iași
- Dumitrescu Anca, Autism Voice
- Dunca Nicoleta-Maria, Liceul Special pentru Deficienți de Auz, Cluj-Napoca, Cluj
- Imbir Irina, Liceul Tehnologic Special nr. 3, București
- Maalouf Gabriela, Psiholog independent
- Mureșan Ramona-Ionela, Liceul Special pentru Deficienți de Vedere, Cluj-Napoca, Cluj
- Ruba Nicoleta, Liceul Tehnologic Special „Regina Elisabeta”, București
- Stoica Florica, Școala Profesională Specială „Sf. Maria”, București
- Vălean Simona-Angela, Liceul Teoretic „Iris”, Timișoara, Timiș
- Vasiliu Coca, Liceul Tehnologic „Vasile Pavelcu”, Iași
- Vese Alina, Liceul Tehnologic Special nr.1, Oradea, Bihor
Comisia de validare a planurilor-cadru pentru educație timpurie, învățământul primar, gimnazial și liceal
- Președinte: Bogdan Cristescu, Secretar de Stat, Ministerul Educației
- Secretar: Adrian-Marius Bărbulescu, Director, Ministerul Educației
- Ion Sorin, Secretar de stat, Ministerul Educației
- Kallos Zoltan, Secretar de stat, Ministerul Educației
- Lixandru Ionel-Florian, Secretar de stat, Ministerul Educației
- Anisie Monica-Cristina, Senatul României
- Gliga Dumitrița, Camera Deputaților
- Anghelina Ionel, Ministerul Apărării Naționale
- Marian Șuță, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație
- Irimia Mihaela-Tania, Ministerul Educației
- Marin Corina, Ministerul Educației
- Glont Adelaida, Ministerul Educației
- Dumitru Mircea, Academia Română
- Marius Andruh, Academia Română
- Nicolae Alexandru, Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”
- Soos Anna, Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca, Cluj
- Ceobanu Marius-Ciprian, Universitatea „Al. Ioan Cuza”, Iași
- Condrea Elena, Universitatea Ovidius, Constanța, Constanța
- Popescu Alexandrina-Mihaela, Universitatea din Craiova, Dolj
- Petrescu Ana-Maria Aurelia, Universitatea Valahia, Târgoviște, Dâmbovița
- Ilie Marian, Universitatea de Vest, Timișoara, Timiș
- Soare Emanuel, Universitatea Politehnica București
- Antoniu Lidia, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”
- Cristache Iulian, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți EDUPART
- Popa-Stavri Cornelia, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ
- Croitoru Miruna, Consiliul Național al Elevilor
- Costache Luminița, UNICEF România
- Necula Ciprian-Cătălin, Fundația Roma Education Fund România
- Crisbășanu Simona, Coaliția pentru Educație
- Nabăr Mihaela, World Vision
- Covei Ioana, Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică ARDOR
- Comșa Christian, Asociația Școlilor Particulare ASP
- Bogdan Silvia, Școala de Valori
- Murariu Cătălina, Fundația Noi Orizonturi
- Engel Camelia-Antonia, DWK Fit for Future
- Rada Adrian, Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România
- Radu Adriana, Federația Patronală Concordia
Listele pot fi consultate și în documentul publicat de deputatul USR Filip Hârnăveanu:
7 comments
Grupuri de lucru facute din pixul directorilor din minister.
Cititi APELUL si verificati raspunsul si ordinul de ministru. SGL 4.8, parca erau 4.7?
Apelul si aplicatia sunt doar praf in ochii presei si aplicantilor.
Tehnologicul este ignorat, ca intotdeauna… Nici cand terminam pe 3 august cei din minister nu stiau ca exista asa ceva… Sau nu le pasa.. Le pasa doar cand nu iau bacul cei care au intrat cu 2…
Pentru liceu teoretic nu văd nimic.
❗ Asta ar fi fost partea cea mai importanta ❗
Pe care cineva a avut grija sa o elimine cand a facut fisierul.
Se vede foarte clar la numerotarea paginilor.
Dupa pagina 3 urmeaza pagina 7.
Felicitari pentru transparenta!
Iar la inceputul articolului scrie: “Componența parțială a comisiilor …”
Planuri cadru cu ore multe,cu discipline multe,cu programe complicate,sa fie bine de tot profesorilor și foarte greu elevilor.
Specialistii muncesc si politrucii valideaza. Aceleasi catastrofe penelisto-pesediste, gen Lixandru, Ion, mari specialisti in curriculum design. Mai este o tanti pe acolo care s-a ocupat de vanzare instrumente muzicale. Probabil facea si un curriculum in timpul liber. A studiat si stiinte militare, sa fie acolo ca nu se stie cand cumpara armata trompete si tobe.
Vestita Anisie nu putea lipsi, alta mare specialista in currciculum.
O să iasă niște planuri cadru făcute de profesori pentru profesori! Vor fi moderne precum corpul profesoral din România.