Obligațiile cadrelor didactice sunt prevăzute în proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta care a ajuns în Parlamentul României. Una dintre obligații se referă la contribuirea stării de bine a elevilor, astfel încât să faciliteze accesul la consiliere și orientare școlară și vocațională tuturor elevilor, după cum apare în document. Vezi mai jos, în articol, lista celor 13 obligații ale profesorilor.
O altă obligație este de a promova diversitatea, ca resursă de învățare, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante. Totodată, profesorii vor avea o comunicare transparență în evaluare pentru a asigura o încredere ridicată elevilor, potrivit documentului citat mai sus.
Conform art. 224, personalul didactic are următoarele obligații:
„a) exercitarea cunoștințelor și competențelor cu profesionalism, astfel încât procesul de predare-învățare-evaluare să fie de înaltă calitate, prin respectarea principiilor de etică profesională;
b) respectarea atribuțiilor prevăzute în fișa postului, prin manifestarea unei atitudini proactive de perfecționare permanentă, prin participarea la activitățile de formare continuă;
c) sprijinirea excelenței și motivarea acesteia în învățare, în sensul atingerii potențialului maxim al fiecărui elev, astfel încât acesta să-și descopere abilitățile, talentele și să le fructifice;
d) respectarea normelor privind echitatea, astfel încât să asigure și să respecte dreptul fiecărui elev de a avea șanse egale de acces și de progres în educație, dar și de finalizare a studiilor;
e) promovarea diversității, ca resursă de învățare, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante;
f) respectarea normelor privind integritatea, astfel încât să ofere elevilor un set de repere valorice, axiologice, pe tot parcursul educațional. Personalul didactic are obligația să transmită cunoștințe și valori, în egală măsură;
g) stăruință în pregătirea profesională permanentă pentru atingerea potențialului maxim profesional;
h) să-și acorde respect reciproc și sprijin în îndeplinirea obligațiilor profesionale;
i) promovarea respectului prin educație, pentru însușirea de către elevi a valorilor și a principiilor dintr-o societate democratică;
j) comunicarea transparentă în evaluare pentru a asigura o încredere ridicată a beneficiarilor actului de predare-învățare-evaluare;
k) colaborarea și construirea unui parteneriat cu familia în procesul de educație a elevului pentru dezvoltarea fizică, intelectuală și morală, ca principal instrument al realizării unui sistem de educație deschis;
l) contribuirea la starea de bine a elevilor astfel încât să faciliteze accesul la consiliere și orientare școlară și vocațională tuturor elevilor;
m) flexibilitatea în procesul și în parcursul educațional, astfel încât școala să ofere un răspuns corect beneficiarilor și comunităților de învățare.”
În cadrul dezbaterii online „Adolescența fără filtre: importanța încrederii în sine în era social media”, organizată de Edupedu.ro, în parteneriat cu DOVE, psihoterapeutul Domnica Petrovai a vorbit despre starea de bine a profesorilor: „Cred că investiția în starea de bine a adulților – profesori și părinți – este cea mai valoroasă, pentru că are un impact direct asupra copiilor.”
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.