LISTA FINALĂ 51 de proiecte pentru școli pilot au fost admise pentru finanțare prin PNRR cu 12 milioane de euro, anunță Ministerul Educației

8.066 de vizualizări
Ministerul Educației a publicat lista finală cu cele 51 de proiecte pentru școli pilot care au fost admise pentru finanțare prin PNRR, cu 12 milioane de euro, în cadrul apelului „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”. 46 de proiecte sunt pe lista de rezervă, adică vor fi finanțate în limita bugetului disponibil. Rezultatele finale au fost anunțate de Ministerul Educației cu o întârziere de o lună și jumătate, termenul din calendar fiind 2 septembrie 2024.

Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” și Liceul Special „Moldova” din Tîrgu Frumos, jud. Iași au avut cel mai mare punctaj.

  • Edupedu.ro a scris pe 9 august că doar 60 de școli vor primi câte 200.000 de euro fiecare – Ministerul Educației anunță că acestea vor forma o rețea de școli-pilot „care vor testa diverse intervenții inovative în educație. Se vor finanța proiecte care introduc noi modele curriculare, noi căi de carieră pentru profesori și noi modele de management descentralizat pentru creșterea treptată și sustenabilă a autonomiei în școlile preuniversitare”.
Lista finală a proiectelor admise în vederea finanțării în cadrul apelului „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”
Informații de context despre școlile pilot

Școlile-pilot au fost activate prin legislația precedentă, articolul 26 din Legea 1/2011, abia în anul școlar 2020-2021, când guvernul de la acea vreme a aprobat o hotărâre de operaționalizare a acestor pilotări, plus două ordine de ministru cu metodologia de pilotare.

Pentru anul școlar 2023-2024, sunt 14 unități de învățământ de stat și particulare care au dobândit statut de școli-pilot cu întârziere, la 56 de zile de la termenul limită stabilit tot de Ministerul Educației, comunicat și afișat public. 6 școli-pilot  au fost înscrise în anul 2021-2022 și 28 de școli-pilot în anul 2022-2023

Proiectul prin care școlile ar fi și finanțate prin bani europeni a fost anunțat din 2022 de fostul Ministru Sorin Cîmpeanu, și abia în aprilie 2024 a intrat în dezbatere publică până în luna iulie.

Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București este printre primele Colegii care au fost școli-pilot. “Elevii au fost mai relaxați, mulți spun că Bac-ul se poate lua cu notă mare fără meditații”, a povestit directoarea Colegiului “Gheorghe Lazăr” în conferința de presă a ministrului Educației privind rezultatele finale de la Bac 2022, după contestații.

Un alt liceu din București care a pilotat după modelul Gheorghe Lazăr este Gheorghe Șincai.

Raportul privind implementarea programului de școală-pilot la Colegiul Național Gheorghe Șincai, în anul școlar 2022-2023, realizat de unitatea de învățământ, arată după primul an că pilotarea – bazată la clasa a XII-a pe modelul Colegiului Ghe. Lazăr din Capitală și extinsă cu alte elemente pentru clasele IX-XI – “nu a condus la vreo deteriorare a rezultatelor învățării” și a fost în general apreciată, dar arată că a lipsit sprijin din partea Ministerului Educației, în ceea ce privește formarea profesorilor.

De la momentul declanșării pilotărilor, Ministerul Educației nu a mai făcut nicio monitorizare sau evaluare a acestor pilotări, cel puțin asta reiese din informațiile publice anunțate de instituție, asta deși prin regulamentele emise, și chiar prin ordinele de ministru care aprobă pilotările, Direcția „România educată” din Ministerul Educației ar trebui să evalueze și să monitorizeze îndeaproape toate aceste încercări, chiar să propună schimbări și ajustări acolo unde este cazul.

„Direcția generală pentru implementarea Proiectului România Educată din cadrul Ministerului Educației monitorizează și evaluează pilotarea și propune măsuri de îmbunătățire și modificare a acesteia”, potrivit ordinelor de ministru citate. Atitudinea de dispreț față de școlile-pilot reiese atât din întârzierea cu care vin aprobările, cât și din faptul că odată lansate aceste pilotări, nimeni din Ministerul Educației nu analizează și nu publică rezultatele vreunei analize asupra acestora, astfel încât să existe dovezi clare că ce se întâmplă în aceste școli este sau nu bun pentru elevi, se face sau nu în concordanță cu cele asumate, necesită sau nu reglaje.

Cercetătorul Dacian Dolean spunea în 2022 că “deși nu există dovezi că pilotarea programelor educaționale ar fi îmbunătățit ceva în România, această inițiativă este importantă”, făcând referire la Colegiul ”Gh. Lazăr” din București.


2 comments
  1. buna seara veniți cei de la minister în școală gimnazială Nr 1 Pantelimon Ilfov să vedeți dezastru ce este la clasa a doua A,unde doamna sta de selfiuri și alte mizerii,in loc sa învețe copii,e de o nesimțire grosolană fata de educația lor

  2. Ministerul Educației ar trebui să auditeze foarte responsabil, împreună cu mediul academic universitar, toate intervențiile pilotate în preuniversitar și să le recomande, pentru a fi adoptate la nivel de sistem, pe cele care au generat schimbări pozitive semnificative, nu de formă. Ideea reorganizării cursurilor pentru clasa a XII-a, care se promovează intens ca o soluție de succes în Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, trebuie analizată și ținând cont de contextul în care rata de promovare la Bacalaureat, în ultimii 7 ani, a acestui colegiu, nu a fost niciodată mai mică de 99,6, (99,6%, 99,6%, 100% – înainte de pilotare, 100%, 99,7% și 99,6% – după pilotare – cf. https://www.bacplus.ro/i/colegiul-national-gheorghe-lazar), el situându-se întotdeauna în top 10 licee din România. În condițiile în care unele discipline fundamentale se predau exclusiv în clasa a XII-a (vezi Generică, Ecologie umană, Filozofie, Economie aplicată), iar aproape toate disciplinele din trunchiul comun acoperă în egală măsură competențe și conținuturi noi, care este costul succesului la Bacalaureat dacă aceste discipline sunt amputate printr-o abordare superficială sau de formă?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Poliția Română publică date despre „un studiu” în care aproape un sfert din copiii participanți susțin că li s-au spart conturile de socializare sau de e-mail, fără să spună câți copii au participat sau alte detalii despre cercetare care să o facă relevantă

Poliția Română publică date despre „un studiu” în care aproape un sfert din copiii participanți susțin că li s-au spart conturile de socializare sau de e-mail. Instituția susține că cercetarea…
Vezi articolul

Aproape 29 de mii de elevi încă merg la latrină, în loc de toaletă, în peste 200 de școli, potrivit Ministerului Educației. Autoritățile se pregătesc să aloce 10,3 milioane lei pentru modernizarea WC-urilor, după ce elevii au început cursurile

Aproape 29 de mii de elevi încă merg la toalete de tip latrină, în curtea școlii, în peste 200 unități de învățământ din țară, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației.…
Vezi articolul
Bacalaureat 2025

Șase elevi de liceu, pregătiți de Facultatea de Limbi străine a UB, calificați la Concursul Internațional de Latină – traduceri din Cicero. Competiția începe în Italia vineri, pentru 300 de elevi și profesori din 14 țări

Șase elevi de liceu din țară, pregătiți de profesori de la Facultatea de Limbi și literaturi străine (FLLS) a Universității din București (UB) participă la Concursul Internațional de Limba latină…
Vezi articolul

Extinderea cursurilor remediale pe timpul verii și introducerea în școli a testelor rapide cu salivă și non-invazive – cerute Guvernului Cîțu de Salvați Copiii, printr-o scrisoare deschisă

Salvați Copiii cere oficial Guvernului Cîțu să extindă pe timpul verii programele remediale și să introducă în școli testele rapide cu salivă și non-invazive. “Suspendarea cursurilor școlare și impredictibilitatea aplicării…
Vezi articolul

DOCUMENTE Proiectele de legi ale Educației au ajuns în Parlament și au împreună 500 de pagini / Salarizarea profesorilor a fost eliminată / Proiectele vor intra în procedură de urgență, cum anunța Ligia Deca

Proiectele legilor Educației au ajuns luni în Parlament, acestea fiind înregistrate și publicate pe site-ul Camerei Deputaților. Din proiectul legii învățământului preuniversitar a fost eliminat articolul privind salarizarea profesorilor debutanți,…
Vezi articolul