Ministerul Educației a publicat lista finală cu cele 51 de proiecte pentru școli pilot care au fost admise pentru finanțare prin PNRR, cu 12 milioane de euro, în cadrul apelului „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”. 46 de proiecte sunt pe lista de rezervă, adică vor fi finanțate în limita bugetului disponibil. Rezultatele finale au fost anunțate de Ministerul Educației cu o întârziere de o lună și jumătate, termenul din calendar fiind 2 septembrie 2024.
Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” și Liceul Special „Moldova” din Tîrgu Frumos, jud. Iași au avut cel mai mare punctaj.
- Edupedu.ro a scris pe 9 august că doar 60 de școli vor primi câte 200.000 de euro fiecare – Ministerul Educației anunță că acestea vor forma o rețea de școli-pilot „care vor testa diverse intervenții inovative în educație. Se vor finanța proiecte care introduc noi modele curriculare, noi căi de carieră pentru profesori și noi modele de management descentralizat pentru creșterea treptată și sustenabilă a autonomiei în școlile preuniversitare”.
Lista finală a proiectelor admise în vederea finanțării în cadrul apelului „Granturi pentru unitățile de învățământ pilot”
Informații de context despre școlile pilot
Școlile-pilot au fost activate prin legislația precedentă, articolul 26 din Legea 1/2011, abia în anul școlar 2020-2021, când guvernul de la acea vreme a aprobat o hotărâre de operaționalizare a acestor pilotări, plus două ordine de ministru cu metodologia de pilotare.
Pentru anul școlar 2023-2024, sunt 14 unități de învățământ de stat și particulare care au dobândit statut de școli-pilot cu întârziere, la 56 de zile de la termenul limită stabilit tot de Ministerul Educației, comunicat și afișat public. 6 școli-pilot au fost înscrise în anul 2021-2022 și 28 de școli-pilot în anul 2022-2023.
Proiectul prin care școlile ar fi și finanțate prin bani europeni a fost anunțat din 2022 de fostul Ministru Sorin Cîmpeanu, și abia în aprilie 2024 a intrat în dezbatere publică până în luna iulie.
Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București este printre primele Colegii care au fost școli-pilot. “Elevii au fost mai relaxați, mulți spun că Bac-ul se poate lua cu notă mare fără meditații”, a povestit directoarea Colegiului “Gheorghe Lazăr” în conferința de presă a ministrului Educației privind rezultatele finale de la Bac 2022, după contestații.
Un alt liceu din București care a pilotat după modelul Gheorghe Lazăr este Gheorghe Șincai.
Raportul privind implementarea programului de școală-pilot la Colegiul Național Gheorghe Șincai, în anul școlar 2022-2023, realizat de unitatea de învățământ, arată după primul an că pilotarea – bazată la clasa a XII-a pe modelul Colegiului Ghe. Lazăr din Capitală și extinsă cu alte elemente pentru clasele IX-XI – “nu a condus la vreo deteriorare a rezultatelor învățării” și a fost în general apreciată, dar arată că a lipsit sprijin din partea Ministerului Educației, în ceea ce privește formarea profesorilor.
De la momentul declanșării pilotărilor, Ministerul Educației nu a mai făcut nicio monitorizare sau evaluare a acestor pilotări, cel puțin asta reiese din informațiile publice anunțate de instituție, asta deși prin regulamentele emise, și chiar prin ordinele de ministru care aprobă pilotările, Direcția „România educată” din Ministerul Educației ar trebui să evalueze și să monitorizeze îndeaproape toate aceste încercări, chiar să propună schimbări și ajustări acolo unde este cazul.
„Direcția generală pentru implementarea Proiectului România Educată din cadrul Ministerului Educației monitorizează și evaluează pilotarea și propune măsuri de îmbunătățire și modificare a acesteia”, potrivit ordinelor de ministru citate. Atitudinea de dispreț față de școlile-pilot reiese atât din întârzierea cu care vin aprobările, cât și din faptul că odată lansate aceste pilotări, nimeni din Ministerul Educației nu analizează și nu publică rezultatele vreunei analize asupra acestora, astfel încât să existe dovezi clare că ce se întâmplă în aceste școli este sau nu bun pentru elevi, se face sau nu în concordanță cu cele asumate, necesită sau nu reglaje.
Cercetătorul Dacian Dolean spunea în 2022 că “deși nu există dovezi că pilotarea programelor educaționale ar fi îmbunătățit ceva în România, această inițiativă este importantă”, făcând referire la Colegiul ”Gh. Lazăr” din București.
2 comments
buna seara veniți cei de la minister în școală gimnazială Nr 1 Pantelimon Ilfov să vedeți dezastru ce este la clasa a doua A,unde doamna sta de selfiuri și alte mizerii,in loc sa învețe copii,e de o nesimțire grosolană fata de educația lor
Ministerul Educației ar trebui să auditeze foarte responsabil, împreună cu mediul academic universitar, toate intervențiile pilotate în preuniversitar și să le recomande, pentru a fi adoptate la nivel de sistem, pe cele care au generat schimbări pozitive semnificative, nu de formă. Ideea reorganizării cursurilor pentru clasa a XII-a, care se promovează intens ca o soluție de succes în Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, trebuie analizată și ținând cont de contextul în care rata de promovare la Bacalaureat, în ultimii 7 ani, a acestui colegiu, nu a fost niciodată mai mică de 99,6, (99,6%, 99,6%, 100% – înainte de pilotare, 100%, 99,7% și 99,6% – după pilotare – cf. https://www.bacplus.ro/i/colegiul-national-gheorghe-lazar), el situându-se întotdeauna în top 10 licee din România. În condițiile în care unele discipline fundamentale se predau exclusiv în clasa a XII-a (vezi Generică, Ecologie umană, Filozofie, Economie aplicată), iar aproape toate disciplinele din trunchiul comun acoperă în egală măsură competențe și conținuturi noi, care este costul succesului la Bacalaureat dacă aceste discipline sunt amputate printr-o abordare superficială sau de formă?