Lista celor peste 540 de programe de formare continuă pentru profesori a fost publicată de Ministerul Educației. Educația emoțională, strategiile didactice de predare și managementul clasei de elevi, printre domeniile vizate

Foto: © Simon Kadula | Dreamstime.com

Lista celor peste 540 de programe pentru formarea continuă a profesorilor a fost publică de Ministerul Educației. Este vorba despre Registrul naţional al programelor pentru dezvoltare profesională continuă acreditate, actualizat în martie 2023. Grupul țintă al programelor este format din: personal didactic de predare, personal didactic auxiliar (mediatori școlari, bibliotecari, documentariști), cei care se pregătesc să obțină gradul didactic al II-lea, personal didactic cu funcții de conducere, de îndrumare şi de control din învățământul preuniversitar.

Potrivit legii în vigoare, profesorii și directorii sunt obligați să participe periodic la programe de formare profesională, astfel încât să acumuleze, la fiecare interval consecutiv de 5 ani, minimum 90 de credite profesionale transferabile.

Conform documentului publicat de Ministerul Educației, numărul creditelor profesionale transferabile variază între 10 și 30. Cele 30 de credite profesionale transferabile pot dura 124 sau 120 de ore. În general, un profesor trebuie să parcurgă, pentru 10 credite transferabile profesionale, 40 de ore. Acest lucru înseamnă că un credit profesional transferabil are 4 ore.

Domeniile tematice ale programelor sunt următoarele: strategii didactice de predare-învăţare-evaluare; abilitare curriculară; proiectare curriculară; educaţie nonformală, extraşcolară şi informală; competenţe TIC/digitale; management şi leadership în educaţie; egalitate de şanse şi gen; managementul clasei de elevi; management şi consiliere pentru cariera didactică; educaţie interculturală; marketing educaţional; educaţie pentru cetăţenie democratică; educaţie pentru sănătate; educaţia copiilor cu CES; noile educații; politici educaționale; dezvoltare durabilă şi provocările globalizării; educație emoțională.

FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Formarea inițială și continuă”
Foto: legislatie.just

DOCUMENT Descarcă Registrul naţional al programelor pentru dezvoltare profesională continuă acreditate:

Ce prevede proiectul legii Deca (sursa)

Profesorii vor trebui să obțină minimum 15 credite ECTS prin cursuri de formare continuă, la fiecare 5 ani, începând de la data licențierii în cariera didactică (actuala definitivare în învățământ care ar urma să se reformeze), potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar.

Minimum 5 credite ECTS ”vor respecta competențele prioritare prevăzute în planul național de formare continuă în cariera didactică”, în conformitate cu politicile și strategiile Ministerului Educației, se arată în document.

Alte cel puțin 5 credite vor fi obținute din cursuri de formare continuă legate de nevoile identificate la nivel de școală sau local ”în conformitate cu cartografierea periodică a nevoilor de formare la nivelul judeţului, realizată de CCD (n. red. Centrul de Carieră Didactică; preia Casa Corpului Didactic din prezent), sau, după caz, în funcţie de nevoile de formare continuă ale personalului didactic identificate la nivelul Comisiei pentru Formare şi Dezvoltare în Cariera Didactică”.

Apoi, cel mult 5 credite ECTS vor fi la decizia cadrului didactic, ”pot fi finanțate din bugetul CCD sau, după caz, din finanțarea de bază a unităților de învățământ pentru cheltuieli cu formarea continuă”, mai scrie în proiect.

Foto: © Simon Kadula | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Minimum 15 credite transferabile obținute prin cursuri de formare continuă o dată la 5 ani, condiție pentru profesori în proiectul legii Deca. Impactul formărilor va fi monitorizat la clasă, anunță ministra
Cadrele didactice care vor să fie mentori nu mai au nevoie de titlul de profesor emerit, ci doar de gradul didactic I, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar
Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar
Profesorii ar putea realiza planuri de învățare pentru fiecare elev, în funcție de rezultatele evaluărilor și de interacțiunea cu elevii și părinții, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Planurile individualizate fac parte din portofoliul educațional obligatoriu
Cei care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu vor avea nevoie de un masterat didactic cu durata de un an sau un an și jumătate, pentru a putea preda elevilor, prevede proiectul legii Deca
Exit mobile version