LISTĂ 9 școli pilotează anul acesta modelul de la Colegiul “Lazăr” din București: elevii de a XII-a fac doar materiile de Bacalaureat în ultimele două module ale anului școlar / Ministerul anunță 28 de noi școli-pilot

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com

Lista celor 28 de școli-pilot în anul școlar 2022-2023 a fost publicată de Ministerul Educației. Acestea se adaugă celor 6 școli-pilot care funcționează din anul școlar 2021-2022 și care “au pilotat elemente inovative la nivel de organizare a planului-cadru, a structurii anului școlar sau a evaluării”, se mai arată în comunicatul instituției.

Aceste pilotări au stat la baza unor măsuri implementate deja la nivel de sistem începând cu noul an școlar 2022-2023, informează Ministerul, făcând referire la “perioade mai scurte de învățare în alternanță cu perioade de odihnă, înlocuirea tezelor cu alte tipuri de evaluări, eliminarea mediilor semestriale”.

“Una dintre pilotările începute în anul școlar precedent de către Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București va fi extinsă în noul an școlar la 9 unități de învățământ liceal. În acest sens se realizează cadrul propice pentru o evaluare mai pertinentă a impactului asupra rezultatelor școlare a modelului propus, respectiv reorganizarea materiei din trunchiul comun la clasa a XII-a, astfel încât să permită elevilor să se concentreze, în ultimele două perioade de învățare, pe materiile de interes în raport cu examenele de bacalaureat și de admitere la facultate. În funcție de aceste rezultate, este posibilă extinderea modelului la nivel național din anul școlar următor“, potrivit comunicatului.

Amintim că aceste 28 de școli sunt cele care au aplicat în urma celui mai recent anunț pe tema școlilor-pilot al Ministerului Educației, anume cel din aprilie 2022. EduPedu.ro a scris pe 13 aprilie 2022 că se puteau înscrie grădinițele și școlile publice sau particulare. Sunt încurajate „aplicațiile depuse în parteneriat, inclusiv public-privat, care au capacitatea de a pilota aceleași practici în condiții relevante diferite și au potențial de a identifica și scala rezultatele pozitive”, după cum preciza instituția într-un comunicat de pe site-ul acesteia, edu.ro.

Conform listei publicate de Minister, sunt 15 școli și licee din mediul urban și 13 școli gimnaziale din mediul rural.

Iată cele 28 de unități de învățământ – pilot:
Mediul urban:
  1. Colegiul Economic „Ion Ghica” din Târgoviște
  2. Liceul Teoretic „Mihai Ionescu” din București
  3. Școala Gimnazială „Dr. Luca” din Brăila
  4. Școala Gimnazială Excelsis din Ploiești
  5. Colegiul National „Gheorghe Șincai” din București
  6. Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Petroșani
  7. Școala Superioară Comercială Kretzulescu din București
  8. Colegiul Național Decebal din Deva
  9. Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sf. Gheorghe (jud. Covasna)
  10. Colegiul National „Gheorghe Murgoci” din Brăila
  11. Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” din Brăila
  12. Liceul Teoretic „Constantin Angelescu” din Brăila
  13. Liceul Tehnologic Independența din Sibiu
  14. Colegiul Național „Octavian Goga” din Sibiu
  15. Colegiul Național „Zinca Golescu” din Pitești
Mediul rural:
  1. Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Buhuși (jud. Bacău)
  2. Școala Gimnazială nr. 1 Văculești din Botoșani
  3. Școala Gimnazială „Gheorghe Popovici” din Lozna (jud. Botoșani)
  4. Școala Gimnazială „Ioan Murariu” din Cristinești (jud. Botoșani)
  5. Școala Gimnazială „Maria Enescu Cosmovici” din Mihăileni (jud. Botoșani)
  6. Școala Gimnaziala „Mihail Sadoveanu” din Dumbrăvița (jud. Botoșani)
  7. Școala Gimnazială Strejnicu din Târgșorul Vechi (jud. Prahova)
  8. Școala Gimnazială Gura Vitioarei din Prahova
  9. Școala Gimnazială Puchenii Mari din Prahova
  10. Școala Gimnazială Podenii Noi din Prahova
  11. Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” din Potigrafu (jud. Prahova)
  12. Școala Gimnazială „Laurențiu Fulga” din Fulga (jud. Prahova)
  13. Școala Gimnazială „C-tin Stere” din Bucov (jud. Prahova). 
Ce pilotează aceste școli în 2022-2023

Ministerul Educației nu precizează ce anume pilotează fiecare școală din cele 28 – o nouă arhitectură curriculară, un nou model de orar sau planuri-cadru inovative. În schimb, instituția informează în mod general ce testează unitățile de învățământ preuniversitar acceptate în program, anume:

N. Red.: “Societatea pentru Excelență și Performanță în Educație”, așa cum este menționată în comunicatul ME, nu există, după cum reiese din căutări pe Internet. Există, în schimb, “Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică” (SEPI), cea care se ocupă de pregătirea și coordonarea loturilor de elevi olimpici la Informatică.

Foto: captură edu.ro

Amintim că ministerul Educației a mai lansat un apel pentru crearea unei rețele de minimum 60 de școli-pilot, la începutul lunii iunie:

EduPedu.ro scria că cel puțin 60 de școli vor putea primi câte maximum 200.000 de euro granturi dacă doresc să devină școli-pilot din anul școlar 2022-2023, după cum se arăta într-un comunicat al Ministerului Educației. Suma alocată se ridică la 12 milioane de euro acordate prin Planul Național de Redresare și Rezistență (PNRR). În acest sens, ministerul a și pus la dispoziție Ghidul solicitantului “Granturi pentru unitățile de învățământ pilot” care poate fi consultat mai jos, în format .pdf. Acest document este lansat în consultare publică, de altfel ca tot proiectul. – mai multe detalii aici

Ce înseamnă programul în care sunt incluse aceste școli-pilot

Potrivit articolului 26 din Legea Educației, „Ministerul Educației și Cercetării poate stabili, prin hotărâre a Guvernului, funcționarea în sistemul de învățământ preuniversitar a unor unități-pilot, experimentale și de aplicație”.

Începând cu anul școlar 2021-2022, 6 școli pilot funcționează, din care una este din mediul rural și una privată, după ce au fost depuse peste 20 de cereri. Acestea sunt:

  1. Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București;
  2. Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir din municipiul Baia Mare;
  3. Școala Gimnazială Nr. 1 din localitatea Curcani, județul Călărași;
  4. Școala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iași;
  5. Școala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu;
  6. Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău

Potrivit ordinului de ministru nr. 5.161 din 31 august 2021, au fost acordate următoarele derogări pentru școlile-pilot:

1. derogare de la prevederile art. 11 și 13 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât să poată fi asigurate adaptări curriculare pentru învățare în sistem blended learning, în conformitate cu art. 6 din Metodologia-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020;

2. derogare de la prevederile art. 105 și art. 107 alin. (7) și (8) din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât lucrările semestriale scrise (pentru disciplinele la care se susțin lucrări semestriale scrise – teze) să poată fi înlocuite cu portofoliu semestrial al elevului întocmit în baza criteriilor prezentate la începutul semestrului.

În vederea implementării programului-pilot se aprobă derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 3.590/2016 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul gimnazial, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.393/2017 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul gimnazial, astfel încât unitatea de învățământ să poată asigura planuri-cadru de învățământ noi și programe școlare noi, personalizate, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului, în conformitate cu art. 13 din Metodologia-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Vezi și:
24 august – Școlile-pilot pot angaja profesori, dar aceștia vor fi doar titularii școlii, nu ai sistemului, potrivit secretarului de stat Sorin Ion
11 iulie – PROIECT 12 milioane de euro, granturi pentru școlile care vor să piloteze noi modele curriculare, de evaluare sau carieră didactică. Pot primi până la 200.000 de euro, prin PNRR, per proiect / Cererile pentru înscriere, fișa de evaluare și documentele esențiale
1 iulie – Școlile-pilot „care vor avea curajul să intre în program” vor fi susținute cu 12 milioane de euro din PNRR, a anunțat ministrul Educației
24 martie – Aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac. Proiectul pilot de la Colegiul “Gheorghe Lazăr”, caracterizat de directoare după un semestru și jumătate de aplicare: Elevii vin cu plăcere la ore, nu mai sunt stresați
Exit mobile version