Lipsa transportului elevilor se corelează direct cu neparticiparea la Bacalaureat, arată cercetarea Institutului de Științe ale Educației / Programe de educație remedială încă din clasa a IX-a și asigurarea unei mese calde pentru liceenii navetiști, printre recomandările specialiștilor

Foto: © 2mmedia2011 | Dreamstime.com

Lipsa transportului elevilor către școală este una dintre cauzele principale care duce la absenteism la ore. Elevii nu pot ajunge astfel nici la pregătirea pentru Bacalaureat sau ore remediale și mai departe nu participă la examenul național, reiese din raportul Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023, publicat de Institutul de Științe ale Educației (IȘE), care arată că 30% dintre elevii de clasa a XII-a nu au participat la Bac. Asigurarea condițiilor de transport școlar integral și la timp, asigurarea unei mese calde pentru liceeni navetiști, introducerea bacalaureatului diferențiat la liceele tehnologice și programe la nivel național în licee de promovare a importanței diplomei de bacalaureat, sunt câteva dintre recomandările specialiștilor.

Specialiștii Institutului de Științe ale Educației au identificat lipsa transportului școlar ca fiind o cauză majoră care duce la absenteism la ore. Elevii nu pot ajunge nici la cursuri, nici ore remediale și nici nu participă la examenul de Bacalaureat din această cauză, reiese din raportul publicat de IȘE. Amintim, potrivit documentului, aproximativ 30% dintre absolvenții de clasa a XII-a nu se înscriu la examenul de bacalaureat, a spus secretarul de stat din Ministerul Educației, Florian Lixandru.

Astfel, specialiștii recomandă “asigurarea condițiilor de transport școlar gratuit/ decontat integral și la timp, utilizarea de microbuze pentru transport școlar local, adaptat la programul școlar, acolo unde nu există modalități de transport public”.

De altfel, concluzia a fost întărită chiar de directoarea Unității de Cercetare din cadrul IȘE, Ana Maria Dalu, în emisiunea Info Edu, de miercuri, 17 ianuarie, care a subliniat necesitatea existenței transportului școlar, iar orarul operatorilor de transport să fie corelat cu cel al orelor remediale.

“Sprijinul financiar este esențial, asigurarea transportului elevilor, mai ales a celor din liceele tehnologice care cumva colectează elevi din localități învecinate sau chiar din județe învecinate. (…) Participarea comunității autorităților locale la punerea la dispoziție și asigurarea mijloacelor de transport astfel încât elevii să poată să participe la activitățile remediale, adică orarul acestor mijloace de transport să fie adaptat, corelat cu orarul activităților educaționale”, a spus Ana Maria Dalu.

Concluziile specialiștilor

Lipsa transportului elevilor către școală este principala cauză care duce la absenteism și care “se corelează direct cu neparticiparea la examenul de bacalaureat”, este una dintre concluziile raportului realizat de Institutul de Științe ale Educației.

“Dificultățile legate de transportul școlar sunt frecvente, iar acestea duc la probleme privind
participarea la activitățile școlare, remediale și de pregătire pentru bacalaureat, cu efecte asupra participării la examenul final.

Absenteismul este un fenomen destul de prezent în rândul elevilor aflați în risc. Absența de la ore este însoțită de absența de la programele remediale și de pregătire pentru bacalaureat și se corelează direct cu neparticiparea la examenul de bacalaureat. În timp ce profesorii semnalează că frecvența școlară a elevilor necesită o susținere mai puternică prin regulamentele școlare și o responsabilizare mai puternică a părinților, elevii și părinții lor consideră că au nevoie de mai mult sprijin pentru depășirea situațiilor problematice care conduc la absenteism.

Practicile de descurajare a înscrierii elevilor la Bac: (n. red despre care a scris și Edupedu.ro), raportul indică faptul că “în câteva situații, unii elevi și chiar profesori au menționat diferite contexte de descurajare sau chiar de împiedicare a participării la bacalaureat a elevilor cu șanse reduse de promovare”.

“Mulți dintre elevii liceelor cu rezultate slabe la bacalaureat intră în clasa a IX-a cu medii foarte mici, cu mari lacune în învățare, cu abilități și rutine reduse de a învăța. Pe parcursul liceului, în condițiile unui curriculum complex și învechit, centrat pe conținuturi, lacunele sunt dificil de recuperat, progresul în învățare este lent, iar situațiile de neparticipare la bacalaureat sunt multiple. Profesorii accentuează nevoia regândirii bacalaureatului în forme mai flexibile, mai adaptate profilurilor liceelor și nevoilor elevilor.

Un alt factor care poate să influențeze un elev să nu participe la examen este mediul familial: “Nivelul redus de educație al părinților și implicarea deficitară în parcursul școlar al copiilor
reprezintă factori care contribuie la creșterea riscului de dezangajare școlară a acestora și de neparticipare la bacalaureat”.

Elevii care nu se înscriu la examenul de bacalaureat nu demonstrează o motivație pentru învățare “nici de tip intrinsec, nici de tip extrinsec”, iar profesorii, la rândul lor, “denotă o motivație deficitară în procesul didactic, pe fondul neputinței sau, în unele situații, chiar al unei atitudini cinice în raport cu recuperarea educațională a elevilor”, mai scrie în raport.

Din cercetare reiese și că printre elevii care tind să nu participe la examenul de bacalaureat sunt cei care au un parcurs educațional problematic, adică: fie nu trec de evaluarea națională, fie ajung să urmeze studiile la seral, rămân/ajung elevi la o vârstă mai înaintată decât cea așteptată “în absența unor sincope educaționale”, fie ajung să urmeze filiera tehnologică și nu pe cea teoretică.

Elevii care nu au participat la examenul de bacalaureat își doresc integrarea rapidă pe piața muncii.

“Actorii școlari au identificat o serie de noi grupuri de risc cu privire la neparticiparea la examenul de bacalaureat: remigranții, elevii care vin în liceu din școlile profesionale, elevele care au copii”.

Sprijin financiar pentru familiile dezavantajate socio-economic, în vederea susținerii cheltuielilor necesare participării elevilor la educație și promovării examenului de bacalaureat:

Transport școlar (transport școlar gratuit în baza carnetului de elev, decontarea integrală și la timp a transportului elevilor navetiști, microbuze pentru transportul școlar local având un orar adaptat la programul școlar, acolo unde nu există modalități de transport în comun);

Hrană/masă caldă, în special pentru elevii care participă la activități remediale sau de
pregătire suplimentară pentru bacalaureat;

Rechizite;

Pregătire remedială și suplimentară pentru bacalaureat (meditații sau altă formă de
sprijin).

Inițierea unor activități de conștientizare și motivare pentru participarea la examenul de
bacalaureat, desfășurate pe tot parcursul liceului, cu implicarea unor instituții relevante;
Implementarea activităților care vizează susținerea participării la examenul de bacalaureat,
adoptând o abordare integrativă asupra multiplilor factori de vulnerabilitate.

Organizarea unor activități remediale începând din clasa a IX-a, orientate nu doar pe recuperarea lacunelor cu care elevii intră în liceu, ci și pe dezvoltarea abilităților de învățare, a motivației și a autonomiei în învățare.

Un accent mai mare pe utilizarea efectivă a planurilor individualizate de învățare ca instrumente în beneficiul elevilor.

Conceperea unor programe de formare dedicate profesorilor care lucrează cu elevi în risc de
neparticipare la examen.

Intervenții necesare la nivelul familiei:

Intervenții necesare la nivelul școlii:

Intervenții necesare la nivelul comunității:

Intervenții necesare la nivel național:

Foto: © 2mmedia2011 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii și directorii de licee nu mai înscriu elevii la Bac ca să nu își desființeze școlile și posturile? – analiză
Ligia Deca i-a primit la discuții pe elevii care au protestat față de lipsa transportului gratuit, la Ministerul Educației / Lorena Drăgușin, președinta AEC: Sunt 82.000 de elevi care nu au transport gratuit asigurat spre școală, nu 30.000 cum prezenta ministerul. Ne-a spus că de la 1 februarie vor primi toți elevii sume forfetare, chiar dacă acolo este serviciul public de transport, ceea ce este contrar legii
Exit mobile version