Până pe 9 martie, cadrele didactice pot depune la inspectoratele școlare documentele pentru echivalarea studiilor, potrivit unui ordin publicat luni, 6 martie, în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 3.696 din 17 februarie 2023 prin care a fost aprobat Calendarul activităților prevăzute în Metodologia privind echivalarea pe baza ECTS/SECT a învățământului universitar de scurtă durată, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durată de 3 ani, cu ciclul I de studii universitare de licență.
- Potrivit surselor Edupedu.ro, pe data de 2 februarie, Calendarul echivalării studiilor de licență pentru profesori, pe baza ECTS/SECT (Sistemul european de credite transferabile – n. red.), a fost avizat în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Educației. După aceea, ordinul a fost semnat pe 17 februarie.
- Pe 3 martie, Ministerul Educației a trimis o informare către inspectoratele școlare și anunța că Ordinul ministrului educației 3.696 din 17 februarie 2023 a fost trimis spre publicare în Monitorul Oficial. Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial în data de 6 martie, având în vedere că profesorii au la dispoziție până pe 9 martie să depună documentele la inspectoratele școlare.
Dosarele cu documentele justificative ale cadrelor didactice pentru care se aplică acest sistem de echivalare se depun la inspectoratele școlare.
Termen: până la 9 martie 2023 – Depunerea și înregistrarea la inspectoratul școlar a dosarelor cuprinzând documentele justificative în vederea echivalării pe baza ECTS/SECT a învățământului universitar de scurtă durată, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durată de 3 ani, cu ciclul I de studii universitare de licență; verificarea îndeplinirii condițiilor cumulative prevăzute la art. 3 din Metodologie
Lista cu profesorii care îndeplinesc sau nu condiţiile de echivalare, cu precizarea motivului neîndeplinirii condiţiilor de echivalare şi, după caz, a termenului de completare a dosarului, va fi publicată până pe 10 martie 2023.
Profesorii care nu au dosarele complete vor avea la dispoziție să aducă documentele necesare echivalării până pe 16 martie. Conform proiectului, listele finale vor fi afișate până pe 16 martie.
Termen: până pe 17 martie 2023 – Transmiterea la Ministerul Educaţiei a situaţiei statistice centralizate finale a cadrelor didactice care au solicitat echivalarea şi care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute de Metodologie în vederea echivalării, pe specializările pentru care se solicită echivalarea
Termen: până la 31 martie au loc următoarele:
- centralizarea la nivelul Ministerului Educaţiei a situaţiilor statistice transmise de inspectoratele şcolare;
- stabilirea instituţiilor de învăţământ superior care asigură formarea iniţială şi continuă a personalului didactic pentru aplicarea procedurii de echivalare;
- informarea de către Ministerul Educaţiei a instituţiilor de învăţământ desemnate şi comunicarea către inspectoratele şcolare a instituţiilor de învăţământ desemnate;
Dosarele complete, pe specializări, sunt transmise, până pe 7 aprilie, către instituţiile de învăţământ superior stabilite de Ministerul Educaţiei, pentru evaluare, echivalare şi eliberarea atestatelor de echivalare.
Perioada aprilie-iulie 2023: evaluarea dosarelor la nivelul structurilor universitare stabilite de Ministerul Educației pentru evaluare, echivalare și eliberarea atestatelor de echivalare.
Termen: până la 31 august – Eliberarea atestatelor de echivalare valabile pentru ocuparea de funcții didactice de profesor în învățământul preșcolar, primar, gimnazial, profesional, liceal clasele a IX-a și a X-a, în palatele și cluburile copiilor și elevilor, precum și a funcției didactice de profesor de instruire practică în învățământul preuniversitar;
După ce a preluat mandatul, Ligia Deca vorbea despre predictibilitate: „Un obiectiv esențial al mandatului meu este tocmai asigurarea caracterului predictibil al măsurilor educaționale, astfel încât elevii, profesorii și părinții să știe din timp cum se desfășoară procesul de învățământ. Promit să acționez cu transparență, integritate și curaj!”.
Despre echivalarea studiilor
Metodologia din 7 octombrie 2011 stabilește, la art. 1, categoriile de cadre didactice încadrate în învăţământul preuniversitar care îşi pot echivala învăţământul universitar de scurtă durată, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durată de 3 ani, cu ciclul I de studii universitare de licenţă, în vederea ocupării unei funcţii didactice, în specialitate, în învăţământul preuniversitar:
„a) absolvenţii liceelor pedagogice, ai şcolilor postliceale pedagogice sau ai şcolilor echivalente care au absolvit cu diplomă şi studii universitare de scurtă durată sau colegii universitare de institutori, încadraţi în învăţământul preşcolar şi primar;
b) absolvenţii învăţământului superior care au finalizat un curs specific în domeniul psihopedagogic şi metodic, încadraţi în învăţământul preşcolar şi primar;
c) absolvenţii colegiilor universitare de institutori cu diplomă de absolvire;
d) absolvenţii colegiilor universitare de institutori cu diplomă de absolvire, care au finalizat cu diplomă de absolvire şi învăţământul universitar de scurtă durată;
e) absolvenţii învăţământului universitar de scurtă durată cu diplomă de absolvire.”
Art. 3 (1) din metodologia citată prevede că „se echivalează pe baza Sistemului european de credite transferabile (ECTS/SECT) învăţământul realizat prin colegiul de institutori cu durata de 3 ani în cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate/autorizate să funcţioneze provizoriu, cu examenul de finalizare a studiilor susţinut la instituţii de învăţământ superior acreditate, cu ciclul I de studii universitare de licenţă, pentru institutorii încadraţi în învăţământul preşcolar, preşcolar special, primar, primar special şi gimnazial special, în vederea ocupării funcţiilor didactice de profesor în învăţământul preşcolar, profesor în învăţământul primar, profesor itinerant şi de sprijin, profesor-educator.
În vederea echivalării studiilor pentru ocuparea funcţiilor didactice de profesor în învăţământul preşcolar, profesor în învăţământul primar, profesor itinerant şi de sprijin sau profesor-educator, cadrele didactice prevăzute la alin. (1) trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele cerinţe la data solicitării echivalării:
„a) sunt titulare sau încadrate prin suplinire în învăţământul preuniversitar;
b) nu au fost sancţionate disciplinar şi au obţinut calificativul “Foarte bine” în ultimii 5 ani şcolari încheiaţi, respectiv calificativul parţial “Foarte bine” în anul şcolar în care solicită echivalarea;
c) deţin avizele şi atestatele necesare pentru ocuparea postului didactic la data solicitării, conform metodologiei privind mişcarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
d) au obţinut definitivarea în învăţământ;
g) au o vechime la catedră de minimum 10 ani;
h) au dobândit un grad didactic sau au obţinut minimum 90 de credite profesionale transferabile în ultimii 5 ani, pe baza participării la programe de perfecţionare acreditate de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.”
Cerințele sunt valabile și pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor în învăţământul gimnazial și profesor în învățământul obligatoriu.
Conform Inspectoratului Școlar al Municipiului București, dosarul trebuie să cuprindă:
Model cerere către inspectorul școlar general:
Declarație pe propria răspundere:
Foto: © Inna Getmanec | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
În loc sa fie schimbări pozitive și utile se face (pentru a cata oară ) curățenie în arhive! Deci mai trebuie câteva dovezi la alte dovezi!
… și ne mai mirăm de “hate-ul” societății… Oricum, m-me ministru ocupă o funcție pe care nu o merită… Pupați mâna lui Iohannis luând exemplul dumneaei, poate “iese ceva”, stimați colegi care tăceți și nu acționați!… Era un soi de mâncare, gustoasă, de altfel, “Taci și înghite!”… Vă sună cunoscut, dragii mei!?…
Datorita sindicatelor care prin statut ar trebui sa ii reprezinte pe profesori dar in mod practic se reprezinta pe ele si interesele lor ministerul se comporta ca un stapan de sclavi, dand termene aberante si in bataie de joc pentru diverse obligatii ale profesorilor!
Imi este rusine ca am ramas de peste 20 de ani in acest sistem care nu acorda respectul si recompensa cuvenita fiecarui dascal!
Nu va mirati ca peste cel mult 10 ani veti ramane fara profesori, sau cu inlocuitori second-hand ai profesorilor dedicati, care vor pleca prin pensionare sau din alte motive!