Profesorii Facultății de Limbă și literatură maghiară de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca se solidarizează cu profesorii din Ungaria care contestă noul curriculum școlar impus în preuniversitar de Budapesta. Anunțul liniei maghiare de la Babeș-Bolyai a fost făcut pe pagina de Facebook a facultății, după ce mai multe asociaţii ale profesorilor din Ungaria au criticat noua programă şcolară maghiară, acuzând Fidesz – partidul lui Viktor Orban – că ideologizează programele școlare și că promovează agenda naţionalistă în școli.
Profesorii de la linia maghiară a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță că, “pe această cale, dorim să ne exprimăm solidaritatea și acordul cu îngrijorările și criticile exprimate de colegii noștri din Ungaria și ale colegilor noștri din Asociația profesorilor de limbă maghiară, cu privire la modificările din curriculumul național“.
Amintim că noul curriculum școlar anunțat de guvernul de la Budapesta a se aplica din septembrie 2020 în învățământul preuniversitar a generat proteste din partea profesorilor din Ungaria; cadrele didactice acuză că programele școlare sunt “politizate“. Profesorii din Ungaria cer ca noul curriculum școlar să fie retras.
Mai multe asociații de profesori din Ungaria susțin că noul curriculum național, anunțat la începutul lunii februarie, este unul care “pune accent prea mult pe învățatul pe de rost“, promovează un trecut idealizat, “o interpretare necorespunzătoare a istoriei” și spun că niciun curriculum – de la schimbarea regimului și până acum – “nu a mai considerat apărarea națională atât de importantă“, relatează presa de la Budapesta.
Noul curriculum “afectează atât de grav unitatea națiunii, cultura națională, dezvoltarea elevilor și profesionalismul cadrelor didactice și, astfel, otrăvește gândirea publică, încât trebuie revocat imediat”, a avertizat Asociația Profesorilor Maghiari.
Președintele Asociației Profesorilor de Istorie, László Miklósi, a declarat că această programă “puternic naționalistă” vrea să prezinte Ungaria în termeni eroici.
Cercetătorul în științele educației Vilmos Vass susține că noul curriculum promovează un simplu transfer de cunoștințe, fără nicio gândire. Asta este valabil mai ales pentru liceu, însă chiar și în învățământul primar programele școlare accentuează metode pedagogice învechite, dictarea și învățarea pe ultima sută de metri, pentru examene, avertizează acesta.
Curriculumul este atât de dramatic modificat, susține Miklósi, încât aplicarea lui la școală în septembrie 2020 – așa cum este propus – ar fi lipsită de profesionalism.
Deputata independentă Bernadett Szel a anunțat că îi va cere comisarului pentru drepturile fundamentale să intervină, pentru că programa școlară “încalcă drepturile copiilor”.
Citește și:
-
Protest al profesorilor maghiari împotriva noii programe școlare. Partidul lui Viktor Orban acuzat că vrea să-și promoveze agenda naționalistă în școli
-
Ideologizarea educației – Manual de Geografie din Ungaria, cu caricaturi politice: Transilvania este casa maghiarilor, Germania este scroafa care nu hrănește Budapesta
-
CEDO a condamnat Ungaria pentru monopol de stat pe piața manualelor şcolare
-
Grădinița și liceul obligatorii, o măsură bună sau nu? Mircea Miclea: În UE, doar Ungaria începe învățămîntul obligatoriu la 3 ani