Linia maghiară de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca se solidarizează cu profesorii din Ungaria care protestează față de noul curriculumul școlar

3.989 de vizualizări
educația religioasă
Foto: Facebook.com / Orban Viktor
Profesorii Facultății de Limbă și literatură maghiară de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca se solidarizează cu profesorii din Ungaria care contestă noul curriculum școlar impus în preuniversitar de Budapesta. Anunțul liniei maghiare de la Babeș-Bolyai a fost făcut pe pagina de Facebook a facultății, după ce mai multe asociaţii ale profesorilor din Ungaria au criticat noua programă şcolară maghiară, acuzând Fidesz – partidul lui Viktor Orban – că ideologizează programele școlare și că promovează agenda naţionalistă în școli.

Profesorii de la linia maghiară a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță că, “pe această cale, dorim să ne exprimăm solidaritatea și acordul cu îngrijorările și criticile exprimate de colegii noștri din Ungaria și ale colegilor noștri din Asociația profesorilor de limbă maghiară, cu privire la modificările din curriculumul național“.

Amintim că noul curriculum școlar anunțat de guvernul de la Budapesta a se aplica din septembrie 2020 în învățământul preuniversitar a generat proteste din partea profesorilor din Ungaria; cadrele didactice acuză că programele școlare sunt “politizate“. Profesorii din Ungaria cer ca noul curriculum școlar să fie retras.

Mai multe asociații de profesori din Ungaria susțin că noul curriculum național, anunțat la începutul lunii februarie, este unul care “pune accent prea mult pe învățatul pe de rost“, promovează un trecut idealizat, “o interpretare necorespunzătoare a istoriei” și spun că niciun curriculum – de la schimbarea regimului și până acum – “nu a mai considerat apărarea națională atât de importantă“, relatează presa de la Budapesta.

Noul curriculum “afectează atât de grav unitatea națiunii, cultura națională, dezvoltarea elevilor și profesionalismul cadrelor didactice și, astfel, otrăvește gândirea publică, încât trebuie revocat imediat”, a avertizat Asociația Profesorilor Maghiari.

Președintele Asociației Profesorilor de Istorie, László Miklósi, a declarat că această programă “puternic naționalistă” vrea să prezinte Ungaria în termeni eroici.

Cercetătorul în științele educației Vilmos Vass susține că noul curriculum promovează un simplu transfer de cunoștințe, fără nicio gândire. Asta este valabil mai ales pentru liceu, însă chiar și în învățământul primar programele școlare accentuează metode pedagogice învechite, dictarea și învățarea pe ultima sută de metri, pentru examene, avertizează acesta.

Curriculumul este atât de dramatic modificat, susține Miklósi, încât aplicarea lui la școală în septembrie 2020 – așa cum este propus – ar fi lipsită de profesionalism.

Deputata independentă Bernadett Szel a anunțat că îi va cere comisarului pentru drepturile fundamentale să intervină, pentru că programa școlară “încalcă drepturile copiilor”.

Citește și:

 

 


5 comments
  1. Este posibil ca toată prezentarea periculoasa a învățământului maghiar sa fie opera UE, căreia ii sta în gat ca Orban s-a opus primirii în Ungaria a arabilor și a aventurierilor imigranți impusi de UE.

  2. Frumos, dar s-a uitat cineva de curiozitate în manualele de istorie ale elevilor din România? În special în cele de clasa a 12-a și a 8-a care privesc “istoria românilor”(caracterul trunchiat al materiei îți sare în ochi direct din titlu)? Trăsăturile pe care profesorii de mai sus le regăsesc în noua programă școlară din Ungaria sunt prezente de zeci de ani în manualele românești. Plus că nu se întrevede vreo îmbunătățire nici în anii ce urmează.

    1. Ce amuzantă sunteți doamnă cum de nu vă apucați de stand up comedy? Pe lângă faptul că sunteți ipocrită,(adoptând o lozincă specifică naționaliștilor români, adică fix categoria similară din Ungaria care e combătută în articolul de mai sus) să trimiteți niște oameni care de 1000 de ani își îngroapă părinții pe acest pământ,undeva într-o țară a cărei sursă ideologică de existență își are începuturile în secolul 19(ca toate statele naționale de altfel, inclusiv România) denotă ori prostie ori ignoranță.

  3. Toti profesorii de Limba Romana si alte limbi din Romania, si eventual si de la alte discipline, ar trebui sa se solidarizeze cu profesorii de limba maghiara de la UBB!
    Si impreuna ar trebui sa mobilizeze si profesorii din alte tari UE! Uniunea Europeana este casa noastra comuna.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Recompense și stimulente pentru profesorii implicați, instruire cu experți din nordul Europei, formare pilotată prin masterul didactic introdus în 2020 – ce se așteaptă de la cadrele didactice și ce li propune acestora în raportul prezidențial privind educația de mediu

Activitățile legate de combaterea schimbărilor climatice și protecția mediului ar putea fi introduse în metodologia după care profesorii primesc stimulente salariale și participă la mobilități, potrivit raportului privind educația de…
Vezi articolul

Noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar includ obligatoriu o componentă didactică, conform proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educației

Noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar includ obligatoriu o componentă didactică, conform propunerilor CNATDCU de standarde minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Inspectoratul Școlar București reacționează în scandalul înscrierilor la Grădinița de vară în Sectorul 3: Modalitatea și calendarul de înscriere au fost stabilite de Primăria Sectorului 3, fără consultarea Inspectoratului Școlar

Inspectoratul Școlar al Municipiului București a trimis un punct de vedere în scandalul legat de înscrierea copiilor la grădiniță în programul de vară, în sectorul 3, în care sute de…
Vezi articolul