Formațiunile de studiu în care se integrează copii/elevi cu CES se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă, conform proiectului de metodologie privind școlarizarea în anul școlar 2024-2025.
- Metodologia cadru din 9 noiembrie 2022 privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2023-2024 nu conține această prevedere legată de numărul maxim al elevilor cu cerințe educaționale speciale per clasă.
„Formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și alin. (9) se constituie de regulă cu maxim 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă”, conform Art 7. (10).
Legea învățământului preuniversitar prevede că efectivul maxim al clasei se diminuează cu 3 elevi pentru fiecare elev cu CES.
Prevederile art. 23 alin. (8) și alin. (9) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
„(8) Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.
Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), art 23, la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”
Numărul minim și maxim de elevi pentru fiecare clasă și de copii dintr-o grupă, conform Legii învățământului preuniversitar
Se va aplica din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și a IX-a
„(1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:
a) educația timpurie, nivel antepreșcolar:
- (i) grupa mică cuprinde, în medie, 7 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9;
- (ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 12 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15;
- (iii) grupa mare cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20;
b) educația timpurie, nivel preșcolar: grupa cuprinde, în medie, 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20;
c) învățământul primar: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;
d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;
e) învățământul sportiv și de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 24, și poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;
f) învățământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26;
g) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 8 elevi și maximum 15 elevi;
h) clasele din învățământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;
i) învățământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 28;
j) învățământul special:
- (i) pentru antepreșcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 7;
- (ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puțin de 6 și nu mai mult de 8;
- (iii) pentru antepreșcolari cu deficiențe grave de dezvoltare și preșcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puțin de 3 și nu mai mult de 5;
- (iv) învățământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6;
k) prin excepție de la lit. j), în învățământul tehnologic special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12.”
DOCUMENT Proiectul de metodologie privind școlarizarea în anul școlar 2024-2025
Foto: © Gergely Zsolnai | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
10 comments
Ce este in clasa simultane cu 22 eleve 0-5 si aproape toti cu ces dar fara document despre asta?
aveti dreptate sunt copii cu probleme. mari ..si au nevoie de clasa separata. si mai sunt copii cu Mick problems care au nevoie de CLS separate LA fel sa fie cit de cit o invatatura buna sa invete ceva totudi nu multumim .sa speram nu
atat de mare site procentul , aproape 10 % au probleme ?
poate ca nu e bine sa se desființeze scolile speciale .
ma gandesc , ca numarul e in crestere . peste 10 ani nu vor mai fi specialistul in pedagogie speciala .. SI cand vor fi in raport de 1:1 , o sa se duca dracu scoala , nu mai poti peda nimic , stai toata ora intre ei sa nu se bata 🤫
Oare ce se intampla, de ce atat de multi copii cu ces , fata de acum 20..30 de ani .
chiar ar fi bine sa SI spuna parerea cei care cunosc problema
Buna ziua,ideal la 3 copii cu ces sa fie permanent un invatator,educator specializat in plus,cain strainatate.asta ar diminua abuzurile.o invatatoare la 30 copii si 3 cu ces e imposibil.
Pot sa existe 100 de legi in practica prin semnătura inspectorului ocolesc legea și tit depășesc numărul pt ca nu su interes sa ii și recupereze
La romani nici legea nu contează 😂
Faceți precizări și pentru grupele combinate, ca fiind formațiune de studiu nou înființată în fiecare an(pleacă și intra noi copii în fiecare an). De asemenea, luați în calcul sporuri pentru profesorii de la clasa cu copii cu CES. Ei duc greul integrării și educării acestor copii, deoarece specialiștii de care vorbiți sunt ffff putini încă și e o muncă imensă. Și este nedrept și că, pe lângă toate astea, grupele combinate nu sunt considerate înv. simultan.!
Matematica bat-o vina…
3 elevi cu CES inseamna cu 9 elevi mai puțin în clasa.
citez
“c) învățământul primar: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;”
deci 16-9 =5 ! contradicție 22-9 =11 ok
citez
“d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26;”
deci 18-9=9 ! contradicție 26-9=15 ok
citez
“f) învățământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26;”
22-9 = 13 contradicție 26-9 = 15 ok la limită
Și cea mai mare problema CINE si CUM stabilește în cazul claselor de start numărul de elevi în clasă? Și cum se face repartizarea la liceu în aceste condiții?
Încă o problemă este și la
citez
“g) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 8 elevi și maximum 15 elevi”
cum se împart elevii în acest caz ?
Alta chestie “hotărâtă ” și negândita, la fel cu minunea numită bursă de merit !
In acest an scolar am 9 elevi cu CES la clasa I. Un alt copil a fost diagnosticat cu tulburare hiperkinetica, insa parintii nu doresc sa continue demersurile pentru obtinerea certificatului. Profesorul de sprijin care lucreaza cu ei are 55 de copii in total (in loc de 12, cat prevede legea) .
Inteleg ca, pentru formatiunile de studiu existente, “dreptul la educatie de calitate” si “interesul superior al copilului” vor fi in continuare niste sloganuri ieftine ale Romaniei esuate.
3 cu CES și clase de 30 elevi
PERFECT 🤣🤣🤣
Daa🙃 si, din pacate, sunt si parinti care nu admit problemele pe care copiii lor le au, in mod vizibil uneori si, astfel, vor fi mereu mai multi copii cu probleme speciale decat sunt declarati.