Ligia Deca, aviz favorabil în Parlament pentru un nou mandat de ministru al Educației: Media creșterilor salariale de luna aceasta este de 30,5% pentru personalul didactic, respectiv 33,9% pentru personalul nedidactic / Ca priorități, ministrul nu anunță nicio noutate, doar evocă obiectivele din PNRR

1.079 de vizualizări
Ligia Deca / Foto: gov.ro
Audierea în comisia parlamentară a miniștrilor propuși, pentru ocuparea portofoliilor din Cabinetul Ciolacu, a început cu ministrul Educației, Ligia Deca. Aceasta a avut un discurs în care și-a prezentat prioritățile, acestea fiind doar cele din PNRR sau prevăzute deja în legile propuse, fără alte noutăți. De remarcat că România educată nu există în programul de guvernare al lui Marcel Ciolacu. Parlamentarii au votat pentru aviz favorabil.

Cele mai importante declarații făcute de Ligia Deca:

„Această audiere se desfășoară după 3 săptămâni de tensiuni în sistemul educațional, 3 săptămâni în care personalul din învățământ, cadrele didactice au cerut demnitate și au cerut respectarea rolului deosebit al dascălilor în societate.

În primul rând, aș dori să vă asigur că am depus toate eforturile alături de colegii mei de la Ministerul Educației pentru a menține echilibrul, pentru a proteja atât dreptul la protest, dreptul de a-și exprima cerințele legitime cadrele didactice, cât și dreptul la educație al tuturor elevilor. De asemenea, colaborarea noastră cu reprezentanții cadrelor didactice este una de lungă durată. Prin grilele de salarizare comune elaborate la finalul anului trecut și la începutul acestui an, alături de reprezentanții federațiilor sindicale de din educație, a militat încă de la începutul mandatului meu anterior pentru o salarizare adecvată în educație. De asemenea, știm cu toții, printr-un angajament ferm al coaliției de guvernare, transpus inclusiv într-un act normativ zilele trecute, personalul din învățământ a obținut atât venituri suplimentare, cât și garanții cu privire la modul în care rul educa-ției va fi prioritizat noua lege a salarizării unitare.

Vorbim, în concret, despre o creștere medie de peste 25% a salariilor pentru personalul didactic, inclusiv didactic auxiliar. Astfel, media tuturor creșterilor salariale pentru aceste categorii este de 30,5% pentru personalul didactic, respectiv 33,9% pentru personalul nedidactic. De asemenea, grila de salarizare aplicabilă sectorului educațional începând cu 01/01/2024 va porni de la salariul mediu brut pe economie utilizat în fundamentare a bugetului asigurărilor sociale pentru anul 2023, pentru profesori debutanți sau asistenți universitari, creșterea la 01/01/2024 în termeni concreți, acesta este angajamentul Guvernului. Prin ordonanța de urgență va fi de 50% din diferența stabilită între salariul de bază aflat în plată și salariul de bază ce va fi cuprins în noua grilă de salarizare în vigoare de la 01/01/2024 aș sublinia și impactul bugetar al acestor creșteri. Vorbim despre un impact pentru acest an de 2,75 miliarde de lei.

De asemenea, tot în sprijinul carierei didactice a existat o a doua ordonanță de urgență care introduce prima de carieră didactică sau de carieră profesională în cadrul personalului nedidactic, care se acordă o dată pe an, în luna octombrie, pentru că atunci avem ziua educației, iar aceste prime vor fi acordate din fonduri europene până în anul 2027. Bugetul acestei măsuri de susținere a carierei didactice a fost stabilit la peste 2,1 miliarde de lei pe perioada 5 ani, iar bugetul anual este în jur de 400 de milioane de lei și vă mărturisesc că în aceste zile, ceea ce am admirat în mod deosebit este decizia demnă a majorității personalului de a se întoarce în clase cât de repede, pentru a putea închide în condiții bune anul școlar și pentru ca examenele naționale să fie susținute într-un calendar care să permită fiecărui absolvent să-și urmeze parcursul dorit.

Și, potrivit dna. și dl. având în vedere și prevederile programului de guvernare pentru Ministerul Educației, program pe care îl aveți la dispoziție, a fost depus la Parlament, îmi propun o serie de priorități. Prima prioritate ține de oferirea unui mediu educațional motivant, prin școli dotate corespunzător și elevi susținuți să finalizeze studiile la timp și să performeze conform potențialului pe care-l au. O a doua prioritate ține de generalizare a învățământului dual și finanțarea unui număr de campusuri universitare duale care să susțină ruta completă în învățământul dual, pentru a putea face conexiunea între mediul educațional și nevoile societății și ale economiei. De asemenea, voi prioritiza respectarea angajamentelor făcute personalului din școli, cadrelor didactice didactice oxiliare și personalului nedidactic, în conformitate cu angajamentele luate de Guvernul României, dar și în conformitate cu prevederile noilor legi ale educației.

Și aș menționa doar câteva din aceste facilități pe care noile legi ale educației, așa cum știți, le aduc. În primul rând o primă de instalare egală cu cinci salarii minime brute pe țară pentru a susține cadrele didactice care aleg să meargă în zonele defavorizate. Reducerea cu 2h săptămânal a norme didactice pentru cei cu o vechime în învățământ de peste 15 ani și grad didactic unu, pentru a le permite să se implice mai mult în ceea ce înseamnă activitățile de susținere a cadrelor didactice tinere și pentru a putea să elaboreze acele activități care țin de experiență și de valoare adăugată. De asemenea, o reducere a normei didactice de la 18 la 16h pentru cadrele didactice care coordonează implementarea proiectelor europene la nivel de unitate de învățământ.

Trebuie ca toate școlile să poată beneficia de fonduri europene și pentru asta, cei care se implică, pentru a face posibil acest lucru, trebuie să fie susținuți. De asemenea, la momentul pensionării, la încetarea contractului de muncă, cadre didactice vor primi o primă echivalentul a două salarii de bază. De asemenea, introducem posibilitatea pentru concediu suplimentar pentru conducerea unităților de învățământ, mai ales având în vedere nivelul ridicat de responsabilitate și procesele educaționale și de management care se desfășoară pe o perioadă îndelungată. Înființăm programul național de stimulare a excelenței didactice și un fond de premiere pentru activitatea suplimentară la dispoziția directorului în limita a 2% din fondul de salarii, tocmai pentru a susține autonomia unității de învățământ în a-și primi a cadrele didactice care dovedesc implicare sporit.

Totodată, am regândit sistemul de formare inițială, punând accent pe practica pedagogică, care reprezintă 80% din masteratul didactic masterat didactic, pe parcursul căruia cei care urmează această rută vor primi o bursă lunară egală cu salariul mediu brut, tocmai în ideea de a-i motiva pe cei mai buni absolvenți să intre în profesia didactic în aceeași măsură. Legea învățământului superior conține, la rândul său, o serie de prevederi care au ca scop importanța creșterea aprecierii pentru cadrele didactice. De exemplu, universitățile pot majora salariile în funcție de performanță și de specificul activității, cu încadrarea în bugetul la dispoziția lor. De asemenea, participarea în diferite activități, comisii specifice derulării activităților din cadrul departamentului, școlii doctorale, facultății sau universității va fi sau va putea fi inclusă în norma didactică, similar cu învățământul preuniversitar.

La pensionare se va primi o primă din bugetul Ministerului Educației, egală cu două salarii raportate la ultimul salariu de bază. La toate aceste prevederi se vor adăuga facilitățile incluse în noul contract colectiv de muncă, care se află în acest moment în negociere între reprezentanții Ministerului Educației și reprezentanții federațiilor sindicale din învățământ. Stimați membri ai comisiilor de învățământ, programul de guvernare propus astăzi este racordat la toate aceste reforme discutate și, aș zice eu, îmbunătățite alături de dvs. în cadrul dezbaterilor pe marginea celor două legi ale educației. Aceasta reconfirmă încă o dată faptul că educația reprezintă o prioritate atât a coaliției de guvernare, cât și a întregului Parlament. Permiteți-mi să evidențiez suplimentar, pe lângă acest sprijin acordat cadrelor didactice, alte două priorități concrete. Prima, combaterea abandonului școlar și analfabetismului funcțional. Acest deziderat reprezintă un pilon important în programul de guvernare, dar și pentru mine personal.

Avem o șansă reală de a reduce aceste fenomene prin programe naționale dedicate, și anume programul național de reducere a abandonului școlar, pentru care sunt deja alocați în planul național de redresare și reziliență aproximativ 265 de milioane de euro runda întâi, care se află în desfășurare și încă 194 de milioane de euro runda a 2-a unde apelul este deschis, programul național masă sănătoasă, care va fi extins la 1.000.000 de beneficiari. Extinderea programului școală după școală tocmai pentru a le oferi elevilor spațiul necesar pentru activități de aprofundare, remediere, consolidare, activități rea creative și activități pentru elevii capabil de performanțe înalte, în funcție de specificul fiecărei comunități, iar în învățământul superior ne propunem susținerea candidaților care provin din familii fără un backround educațional ridicat, prin programe de tipul primul student în familie. O a doua prioritate importantă este reprezentată de investițiile în infrastructura școlară și universitară.

Am auzit vocea cadrelor didactice, dar știam cu toții câtă nevoie avem ca fiecare școală, fiecare sală de clasă, fiecare atelier de practică, fiecare laborator de științe să aibă dotările necesare în așa fel încât procesul educațional să fie unul de calitate. Reamintesc faptul că Ministerul Educației are alocat unul dintre cele mai mari bugete din contextul PNRR 3,6 miliarde de euro, bani care vor ajunge în unitățile și instituțiile de învățământ. Peste 5.800 de școli vor beneficia de mobilier, materiale didactice și echipamente IT. La acestea se adaugă peste 1.400 de laboratoare inteligente și cel puțin 16 campusuri duale. De asemenea, vom avea și avem deja la dispoziție suma de 225 de milioane de euro pentru construire de școli noi, sustenabile, verzi, dar și consolidarea școlilor pentru a ajunge la standardele de sustenabilitate agreate în context european.

De asemenea, vorbim despre adresarea problemei transportului către școală, pentru că există un apel ce va presupune achiziționarea a 3200 de microbuze școlare verzi, electrice. Nu uităm nici de educația timpurie, atât de importantă în ceea ce privește parcursul ulterior și șansa pentru succes a elevilor. 124 de creșe vor fi construite tot prin intermediul PNNR, fiind alocată suma de 334 de milioane de euro. De asemenea, de la bugetul de stat au fost alocate sume consistente pentru consolidarea infrastructurii unităților de învățământ, a grădinițelor sau a căminelor studențești. 450 de milioane de euro pentru consolidarea a 82 de astfel de unități. 102 creșe de stat vor fi reabilitate, pentru aceste proiecte fiind alocate suma de 279 milioane de euro.

Un alt punct important este reprezentat de planul național pentru siguranță în învățământul preuniversitar, care are atât componente ce vizează infrastructura, cât și activități educativ-informative vizavi de cum gestionăm împreună situațiile de urgență. Știm cu toții că educația are nevoie de tot sprijinul din societate pe care îl putem acorda. Știm, de asemenea, că fără un sistem educațional bazat pe valori, dar și pe o susținere atât financiară, cât și societatea adecvată, o societate nu poate să-și atingă obiectivele de dezvoltare și în acest sens mă angajez ca împreună cu colegii de la Ministerul Educației să facem tot ceea ce ne stă în putință pentru a îndeplini obiectivele programului de guvernare“.

….

Ligia Deca a fost validată pentru funcția de ministru al Educației în viitorul cabinet Marcel Ciolacu de către biroul politic al PNL, potrivit G4Media.ro. Aceasta a fost singura candidată internă pe funcția respectivă, conform surselor Edupedu.ro.

Ligia Deca a declarat la TVR Info, luni seara, într-un interviu acordat imediat după suspendarea grevei generale din Educație că „mi-aș dori să pot face parte din echipa care pune în practică legile noi ale educației“, atunci când a fost întrebată dacă va face parte din noul executiv.

În perioada grevei din Educației, prima grevă generală din ultimii 18 ani, Ligia Deca a avut un comportament schimbător. La început a declarat că e alături de profesori și că le susține revendicările, ca mai poi, spre finalul grevei, să treacă spre tabăra politicienilor care făceau presiuni să revină la catedră cadrele didactice și mințeau că nu există bani pentru cererile lor.  Întrebată de ce Guvernul nu a făcut această ofertă sindicatelor din Educație din momentul în care au cerut-o, de acum două săptămâni, Deca a spus că „nu a fost o tergiversare“.

Citește și:
Noul ministru al Educației în Guvernul Ciolacu va fi fostul ministru Ligia Deca / „Mi-aș dori să pot face parte din echipa care pune în practică legile noi ale educației“, spunea aceasta cu 24 de ore în urmă
VIDEO Premierul desemnat, Marcel Ciolacu: O spun răspicat – vom crește accelerat salariile în Educație. Pentru a reduce abandonul școlar, propun vouchere pentru masă caldă, transport școlar, rechizite de două ori pe an și consiliere psihologică
Cine este Bogdan Ivan, propus de PSD pentru postul de ministru al Cercetării și Digitalizării: unul dintre cei mai tineri parlamentari, cu doctorat luat sub coordonarea lui Vasile Dîncu / Marcel Ciolacu: E cel mai tânăr om din echipă

4 comments
  1. Ce noutati sa anunte habarnista asta? Sa citeasca din PNNR e singurul lucru pe care il putea face. Macar sa puna in practica ce scrie acolo si sa nu distruga complet invatamantul.

  2. Dacă avea un minim bun simț și onoare, și-ar fi dat de mult demisia… mai vrea încă un mandat?! Cu ce autoritate profesională și morală? “Errare humanum est sed perseverare diabolicum”!!!

    “Ministrul Educației, Ligia Deca, susține într-o declarație pentru Edupedu.ro că bugetul alocat prin actualul proiect de lege pentru anul 2023 este „acoperitor” pentru „funcționarea normală a sistemului de învățământ în anul următor, pe actuala lege”. Reamintim că Ministerul Educației a primit 2,1% din PIB propunere de buget pentru anul 2023, cel mai mic buget raportat la produsul intern brut din istoria recentă.”
    https://www.edupedu.ro/ultima-ora-ligia-deca-prima-reactie-pe-bugetul-de-doar-21-din-pib-pentru-ministerul-pe-care-l-conduce-e-acoperitor-pentru-functionarea-normala-a-sistemului-de-invatamant-in-anul-urmator-pe-actuala/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BAC 2023, sesiunea de toamnă. Profesorii echivalează competențele lingvistice și digitale cu mediile din liceu între 7 și 11 august / Regulile de convertire în niveluri de competență

Echivalarea probelor de competențe cu mediile din liceu la Limba română, limbi străine și Tehnologia Informației, la examenul național de Bacalaureat 2023, pentru sesiunea august-septembrie, începe luni, 7 august, și…
Vezi articolul

Noile reguli pentru organizarea olimpiadelor școlare 2025, finanțarea lor și acordarea de premii elevilor și profesorilor ar fi trebuit să fie în vigoare la 1 august, dar Ministerul Educației încalcă propriul termen din nou – Guvernul modifică planul actelor normative și estimează finalul lunii august pentru această HG

Noile reguli pentru organizarea olimpiadelor și altor competiții școlare 2025, finanțarea lor și acordarea de premii elevilor, profesorilor și școlilor, sunt încă neaprobate. Ministerul Educației și-a stabilit termenul de 1…
Vezi articolul

VIDEO Ministrul Educației, Ligia Deca, dialog în contradictoriu cu primarul din Slobozia Conachi. Primar: Școala nu a fost afectată de inundaţii, poate vreţi să mergem la o familie, două / Deca: Ştim că nu a fost afectată, am venit să discutăm unde e bine să mergem

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a vizitat luni Școala gimnazială din Slobozia Conachi, localitate din judeţul Galaţi grav afectată de inundaţii. Primarul localităţii i-a spus ministrului că unitatea de învăţământ nu…
Vezi articolul

Practica didactică în România nu reflectă obiectivele de învățare din curriculumul național, carierei didactice îi lipsesc trăsături-cheie ale unei profesii cu înaltă calificare, evaluarea competențelor profesionale nu se bazează suficient pe dovezi – raport-diagnostic al OCDE

Obiectivele curriculumului bazat pe competențe nu este reflectat nici acum în practica didactică, în condițiile în care au existat formări în domeniu, potrivit raportului-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și…
Vezi articolul