Ministrul Educației, Ligia Deca, a precizat că decontul navetei elevilor este considerat nesustenabil: „Problema este că niciodată nu putea exista predictibilitate bugetară, în sensul în care, chiar dacă noi estimam numărul de abonamente necesare, prețurile per abonament, mai ales acolo unde nu exista transport public și era vorba de transportatori privați, variau foarte mult.” Răspunsul a venit după ce Sorin Munteanu, președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR), a propus să nu mai fie implicate consiliile județene în decontarea transportului elevilor, ci direct școlile.
- Amintim că marți și miercuri sunt organizate dezbateri în privința celor două proiecte de legi ale Educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, în Parlamentul României, potrivit ordinii de zi a ședințelor Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților.
„Soluția pe care o avem în lege este o soluție care ne-a parvenit și în discuțiile din coaliție, dar ne-a parvenit și de la grupul interministerial, care a fost coordonat de cancelaria primului ministru. Deci, soluția pe care o avem este o soluție agreată din punct de vedere tehnic”, a precizat Ligia Deca.
Deca a precizat că nu poate fi implicat doar Ministerul Educației, deoarece s-a dovedit a fi „ineficient”: „Înțeleg îngrijorarea dvs. și eu cred că, primordial, trebuie să asigurăm dreptul la educație, adică copiii trebuie să vină la școală, ce ați ridicat dvs. cu absențele, dar cred că pentru a ajunge la un sistem funcțional nu putem să avem doar Ministerul Educației în această ecuație, pentru că s-a dovedit a fi ineficient în trecut, lucru înțeles și cumva operaționalizat în soluția din lege de către acest grup interministerial.”
Secretarul de stat Sorin Ion a completat că Ordonanța de Urgență 50, cea care stabilește decontul, a fost declarată neconstituțională de către CCR: „Să nu uităm că CCR-ul a declarat neconstituțională OUG 50, care stabilea exact mecanismul de decontare, pentru că era în contradicție cu sintagma gratuitate pentru elevi, decontare e una, gratuitate alta. De altfel, toate asociațiile de elevi care am fost în contact și care au și fost invitate la comitetul interministerial reclamă faptul că nu decontare este ceea ce solicită ei, gratuitate. Nu doresc ca banii să mai treacă pe la elevi.”
Declarațiile Ligiei Deca:
Ligia Deca: Am auzit intervenția dvs. vizavi de transport și, așa cum ne aducem aminte, sistemul pe care îl propuneți, adică decontul prin școală via inspectorate a mai fost utilizat și în trecut. Problema este că niciodată nu putea exista predictibilitate bugetară, în sensul în care, chiar dacă noi estimam numărul de abonamente necesare, prețurile per abonament, mai ales acolo unde nu exista transport public și era vorba de transportatori privați, variau foarte mult. De regulă, variau în funcție de cât calculam noi subvenția, adică dacă stabileam o subvenție pe elev, transportatorii mergeau puțin mai sus de atât. De aceea, a fost considerat nesustenabil și, de aceea, încă de dinainte de anul 2016 tot avem discuții în diferite formate și am avut diferite formule de acoperire a acestor costuri.
Soluția pe care o avem în lege este o soluție care ne-a parvenit și în discuțiile din coaliție, dar ne-a parvenit și de la grupul interministerial, care a fost coordonat de cancelaria primului ministru. Deci, soluția pe care o avem este o soluție agreată din punct de vedere tehnic. Sigur că înțeleg îngrijorările dvs., numai că, așa cum știți, consiliile județene au un rol în acest circuit prin faptul că sunt cele care gestionează contractele de transport cu transportatorii. Deci există o capacitate de a înțelege mai bine evoluția pieței și putem găsi o variantă sustenabilă de asigurare a dreptului la educație. Înțeleg îngrijorarea dvs. și eu cred că, primordial, trebuie să asigurăm dreptul la educație, adică copiii trebuie să vină la școală, ce ați ridicat dvs. cu absențele, dar cred că pentru a ajunge la un sistem funcțional nu putem să avem doar Ministerul Educației în această ecuație, pentru că s-a dovedit a fi ineficient în trecut, lucru înțeles și cumva operaționalizat în soluția din lege de către acest grup interministerial.