Ligia Deca a precizat după ședința de Guvern din 4 septembrie, că după suplimentarea cu 7.800 de posturi în sistemul de educație, aprobată de Guvern, miercuri, “în acest moment avem posturile pentru ca școala să înceapă în condiții bune și foarte bune”.
- Majorarea numărului de posturi a fost anunțată azi de premierul Marcel Ciolacu înainte de ședința de Guvern. Acesta preciza că unul dintre motivele suplimentării este “integrarea unui număr tot mai mare de copii cu cerințe speciale în învățământul de masă”. Ligia Deca a detaliat ce alte posturi au fost suplimentate.
Ministra Ligia Deca a spus în briefingul de presă de la Guvern că posturile suplimentate prin Hotărâre de Guvern, miercuri, au fost alocate pentru creșe și grădinițe dar și pentru profesori de sprijin pentru elevi cu CES și informaticieni pentru laboratoarele inteligente din școli.
“Astfel, numărul de posturi în sistemul de educație trece de 300.000 de posturi. Avem creșe noi care vor fi date în folosință în acest an. Vorbim și de 98 de servicii de educație timpurie complementare prin PNRR. De asemenea, creștem numărul de îngrijitoare pentru creșe și grădinițe. În această suplimentare de posturi intră și posturi de profesori de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, logopezi, profesori pentru școala din spital sau pentru școala la domiciliu”.
Întrebată de jurnaliști de câți profesori mai este nevoie în sistem, Ligia Deca a spus că “în acest moment avem posturile pentru ca școala să înceapă în condiții bune și foarte bune“.
Redăm declarațiile Ligiei Deca pe acest subiect, din briefingul de presă:
„Ligia Deca: Într-adevăr, astăzi a fost aprobată hotărârea de Guvern prin care sunt alocate sistemului de educație 7.800 de posturi în plus. Vreau să subliniez că astfel, numărul de posturi în sistemul de educație trece de 300.000 de posturi. Avem creșe noi care vor fi date în folosință în acest an. Vorbim și de 98 de servicii de educație timpurie complementare prin PNRR. De asemenea, creștem numărul de îngrijitoare pentru creșe și grădinițe.
În această suplimentare de posturi intră și posturi de profesori de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, logopezi, profesori pentru școala din spital sau pentru școala la domiciliu. În aceeași măsură, avem nevoie să asigurăm și personal didactic auxiliar și personal administrativ, de exemplu, avem nevoie să asigurăm informaticieni care să sprijine activitatea celor 1435 de laboratoare inteligente finanțate prin intermediul PNRR. Școlile au început deja să primească echipamentele pentru aceste laboratoare.
Reporter: Îmi puteți spune de câți profesori ar mai fi nevoie în acest moment în sistem?
Ligia Deca: Nevoia de profesori în sistem a fost identificată deja de inspectoratele școlare. De aceea am și avut această hotărâre de Guvern de suplimentare de posturi, pentru că între planul de școlarizare estimat și cel realizat există diferențe de regulă, în plus și în acest context, Guvernul a adoptat astăzi acea hotărâre de guvern care permite suplimentarea posturilor didactice de predare cu peste 4500. Deci, în acest moment avem posturile pentru ca școala să înceapă în condiții bune și foarte bune.
Reporter: Pe lângă aceste posturi care au fost aprobate astăzi, nu ar mai fi în acest moment nevoie…?
Ligia Deca: Solicitările pe care noi le-am adresat inspectoratul este să ne transmită necesarul conform legii și conform nevoilor din fiecare județ. Ceea ce vedeți aprobat reflectă solicitările lor”.
Informații de context
Proiectul de Hotărâre de Guvern (HG) aflat astăzi pe masa Executivului precizează că inspectoratele școlare au cerut Ministerului Educației să suplimenteze numărul de posturi didactice și didactice auxiliare din școli cu 7.800. Posturile sunt dedicate noilor profesori care ar urma să predea la cele peste 2.500 de noi clase formate în școli, sunt pentru profesorii de sprijin pentru copiii cu Cerințe Educaționale Speciale (CES) trecuți de la învățământul special la învățământul de masă, pentru mediatori școlari care să intervină în zonele cu abandon școlar ridicat și pentru informaticieni care să se ocupe de noile laboratoare smart contractate de școli prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Posturile noi ar urma să se înființeze după concursul de angajare. Cu alte cuvinte, cel puțin în acest an școlar, aceste posturi ar urma să fie ocupate prin detașări „în interesul învățământului”, cunoscute drept numiri din pix, politice, la mâna oamenilor politici din Ministerul Educației și inspectoratele școlare, după cum a arătat Edupedu.ro aici.
Același proiect de HG prevede că Inspectoratele școlare județene (ISJ) și cel al Municipiului București (ISMB) vor primi peste 80 de posturi noi pentru „persoane cu competențe digitale avansate” care ar urma să gestioneze baze cu date primite de la școli, să monitorizeze reforme din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și să se pregătească pentru standardizarea examenelor din anul școlar 2027-2028. Detalii aici
Mai exact, numărul de posturi prevăzut de HG 731/2024 va fi mărit cu 7.884, dintre care 84 sunt în inspectoratele școlare, iar restul de 7.800 – în școli și pentru alte servicii din învățământul preuniversitar.
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.