Ligia Deca: Rezultatele la Evaluarea Națională „nu sunt comparabile de la un an la altul” și „nu putem să facem comparație între subiecte” / De ce? E „o chestiune pur științifică”, spune ministra / Ea fusese întrebată în legătură cu scăderea procentului de note peste 5, față de anul trecut

0 vizualizări
Sursa: Captura Facebook – Ministerul Educatiei
Ministra Ligia Deca susține că rezultatele la Evaluarea Națională și subiectele acestui examen nu pot fi comparate de la un an la altul. Pentru asemenea comparații, a afirmat ea în conferința de presă susținută miercuri, este nevoie de evaluări standardizate. Ea a răspuns astfel unei întrebări referitoare la scăderea procentului de medii peste 5 la Evaluarea Națională 2024, comparativ cu anul trecut. La solicitarea reporterului edupedu.ro de a explica ce vrea să spună, ministra a invocat „teoria evaluării” și a spus că este „o chestiune pur științifică”.

Pe de altă parte, în răspunsurile oferite jurnaliștilor, Ligia Deca a încadrat procentul notelor peste 5 „în linia anilor anteriori” și a comparat rezultatele la Evaluarea Națională cu cele de la simulări, subliniind că este vorba despre o îmbunătățire față de rezultatele de la acestea.

Despre subiecte, ea a spus că nu pot fi comparate, dar că ele „întotdeauna se referă la un nivel mediu”. 

  • „În cazul în care suntem, în contextul nostru de astăzi, asigură evaluarea testarea nivelului mediu de obținere a competențelor pentru elevii de gimnaziu, dar nu putem face comparații între generații. Este o chestiune pur științifică, de cercetare, pe care, de altfel, am văzut-o subliniată și în presă în repetate rânduri” – a spus Ligia Deca.

Ea a făcut trimitere la o investiție PNRR pentru o platformă de evaluare standardizată, care va permite comparații mai complexe. Pentru anul acesta, a afirmat ea, „vom face public în timp scurt – este o evidență a gradului de rezolvare a fiecărui item”.

Răspunsurile Ligiei Deca la întrebările pe această temă, în conferința de miercuri:

Reporter: 74% media notelor peste 5 anul acesta, față de 76,2% anul trecut. Pe-aproape, mai mare a fost procentul în 2022. Sunteți mulțumită de aceste rezultate? Au fost subiecte mai grele, elevi mai nepregătiți?

Ligia Deca: În primul rând, aș vrea să spun că rezultatele nu sunt comparabile de la un an la altul. Nu avem evaluare standardizată și din acest motiv nu putem să facem o comparație. Nu putem să spunem că generația anterioară a fost mai bună sau mai puțin bună decât generația actuală. De asemenea, nu putem face o comparație reală între subiecte. Procentul este unul care se înscrie în linia anilor anteriori. Mă bucur că procentele peste 5 sunt îmbunătățite față de ceea ce am văzut la simulări. Aceasta înseamnă că s-a făcut o radiografie cu ceva timp înainte și au existat măsuri de recapitulare, de consolidare, a funcționat. Și cred că, odată ce vom avea evaluarea standardizată, lucrurile vor putea fi observate mai bine și mai în adâncime. Ce vom putea avea în acest an, vom face public în timp scurt, este o evidență a gradului de rezolvare a fiecărui item. Acest raport va putea fi generat atât la nivelul țării, cât și la nivelul județului, la nivelul școlii, pentru a putea exista măsuri în anii următori și să se insiste acolo unde se observă că sunt carențe sistemice, adică acolo unde un număr mare de copii au greșit același subiect. (…)

Reporter Edupedu.ro: Tocmai ați declarat că rezultatele „nu sunt comparabile de la un an la altul”, că nu putem spune că generația anterioară a fost mai bună sau nu ca generația actuală, la fel între subiecte. Tocmai ați desființat Evaluarea Națională – subiectele de la acest examen nu sunt comparabile de la un an la altul?

Ligia Deca: Subiectele întotdeauna se referă la un nivel mediu. Dar, pe teoria evaluării, dacă întrebați specialiștii, evaluările între generații sau evaluările între subiecte nu se pot face decât dacă avem o evaluare standardizată, cu itemi care să poată fi comparați. În cazul în care suntem, în contextul nostru de astăzi, asigură evaluarea testarea nivelului mediu de obținere a competențelor pentru elevii de gimnaziu, dar nu putem face comparații între generații. Este o chestiune pur științifică, de cercetare, pe care, de altfel, am văzut-o subliniată și în presă în repetate rânduri. Tocmai de aceea avem acea investiție din PNRR pentru platforma standardizată și tocmai de aceea ne dorim să avem un grup al celor care realizează subiecte care să fie formați în teoria evaluării standardizate.

Citește și:
ANALIZĂ Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2024 este 74,4 – cel mai slab rezultat din 2020 încoace. Asta înseamnă că 39.100 de elevi sunt sub acest prag după 9 ani de școală

1 comment
  1. Putea recunoaște că ăștia-s elevii care au stat a 4-a și a 5-a online (cu mari deosebiri între ce a însemnat asta în părți diferite ale țării) și că anul trecut a fost greva generală, așa că unii dintre elevi chiar au niște carențe pe care le-au remediat (sau nu) cum au putut. Cei de anul trecut au primit cele mai permisive subiecte și n-au avut parte de prostia asta de scanare cu stresul ei suplimentar și pentru ei, și pentru corectori, așa că au avut performanțe cu o secundă mai bune decât cei de anul ăsta.

    Dar habar n-are, ceea ce nu mai surprinde pe nimeni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Analiză a rezultatelor după simularea Evaluării Naționale. Bogdan Rațiu, profesor de limba română: Elevii înțeleg cuvintele, pot localiza informația, problema e la cunoștințe. Cred că ar trebui să provocăm mai mult gândirea critică a elevului

“Elevii înțeleg cuvintele și localizează informația, dar problema e la cunoștințe de teorie literară și lingvistică, dar și la punctuație și gramatică”, spune Bogdan Rațiu profesor de limba și literatură…
Vezi articolul

Salt spectaculos la Matematică, pentru elevii din județul Iași, la Evaluarea Națională 2023. Creștere cu 80% a notelor peste 5, față de testarea inițială de acum 5 luni. Inspectoratul anunță într-un raport măsurile care ar fi avut efect: peste 2 milioane de lei investiți în pregătire intensivă, CampioMate și testări

Procentul elevilor absolvenți de clasa a VIII-a, care au luat peste 5 la Matematică în județul Iași, a crescut în 5 luni de la 42,15%, la testarea inițială din ianuarie…
Vezi articolul

Evaluare Națională și Bacalaureat 2022 pentru elevii cu CES. Regulile pentru înscrierea la examenele naționale a copiilor cu deficiențe de vedere, de auz și tulburări de neurodezvoltare

Ministerul Educației a publicat procedura de înscriere la examenele naționale a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES). Astfel, pentru elevii cu deficiențe de vedere, de auz sau cu tulburări de…
Vezi articolul