Ministra Ligia Deca susține că rezultatele la Evaluarea Națională și subiectele acestui examen nu pot fi comparate de la un an la altul. Pentru asemenea comparații, a afirmat ea în conferința de presă susținută miercuri, este nevoie de evaluări standardizate. Ea a răspuns astfel unei întrebări referitoare la scăderea procentului de medii peste 5 la Evaluarea Națională 2024, comparativ cu anul trecut. La solicitarea reporterului edupedu.ro de a explica ce vrea să spună, ministra a invocat „teoria evaluării” și a spus că este „o chestiune pur științifică”.
- Ligia Deca este primul ministru al Educației care susține că nu pot fi comparate astfel de date. De altfel, Ministerul Educației publică și în raportul de presă detaliat referitor la Evaluarea Națională 2024 situații comparative cu date din 2011 până în prezent.
Pe de altă parte, în răspunsurile oferite jurnaliștilor, Ligia Deca a încadrat procentul notelor peste 5 „în linia anilor anteriori” și a comparat rezultatele la Evaluarea Națională cu cele de la simulări, subliniind că este vorba despre o îmbunătățire față de rezultatele de la acestea.
Despre subiecte, ea a spus că nu pot fi comparate, dar că ele „întotdeauna se referă la un nivel mediu”.
- „În cazul în care suntem, în contextul nostru de astăzi, asigură evaluarea testarea nivelului mediu de obținere a competențelor pentru elevii de gimnaziu, dar nu putem face comparații între generații. Este o chestiune pur științifică, de cercetare, pe care, de altfel, am văzut-o subliniată și în presă în repetate rânduri” – a spus Ligia Deca.
Ea a făcut trimitere la o investiție PNRR pentru o platformă de evaluare standardizată, care va permite comparații mai complexe. Pentru anul acesta, a afirmat ea, „vom face public în timp scurt – este o evidență a gradului de rezolvare a fiecărui item”.
Răspunsurile Ligiei Deca la întrebările pe această temă, în conferința de miercuri:
Reporter: 74% media notelor peste 5 anul acesta, față de 76,2% anul trecut. Pe-aproape, mai mare a fost procentul în 2022. Sunteți mulțumită de aceste rezultate? Au fost subiecte mai grele, elevi mai nepregătiți?
Ligia Deca: În primul rând, aș vrea să spun că rezultatele nu sunt comparabile de la un an la altul. Nu avem evaluare standardizată și din acest motiv nu putem să facem o comparație. Nu putem să spunem că generația anterioară a fost mai bună sau mai puțin bună decât generația actuală. De asemenea, nu putem face o comparație reală între subiecte. Procentul este unul care se înscrie în linia anilor anteriori. Mă bucur că procentele peste 5 sunt îmbunătățite față de ceea ce am văzut la simulări. Aceasta înseamnă că s-a făcut o radiografie cu ceva timp înainte și au existat măsuri de recapitulare, de consolidare, a funcționat. Și cred că, odată ce vom avea evaluarea standardizată, lucrurile vor putea fi observate mai bine și mai în adâncime. Ce vom putea avea în acest an, vom face public în timp scurt, este o evidență a gradului de rezolvare a fiecărui item. Acest raport va putea fi generat atât la nivelul țării, cât și la nivelul județului, la nivelul școlii, pentru a putea exista măsuri în anii următori și să se insiste acolo unde se observă că sunt carențe sistemice, adică acolo unde un număr mare de copii au greșit același subiect. (…)
Reporter Edupedu.ro: Tocmai ați declarat că rezultatele „nu sunt comparabile de la un an la altul”, că nu putem spune că generația anterioară a fost mai bună sau nu ca generația actuală, la fel între subiecte. Tocmai ați desființat Evaluarea Națională – subiectele de la acest examen nu sunt comparabile de la un an la altul?
Ligia Deca: Subiectele întotdeauna se referă la un nivel mediu. Dar, pe teoria evaluării, dacă întrebați specialiștii, evaluările între generații sau evaluările între subiecte nu se pot face decât dacă avem o evaluare standardizată, cu itemi care să poată fi comparați. În cazul în care suntem, în contextul nostru de astăzi, asigură evaluarea testarea nivelului mediu de obținere a competențelor pentru elevii de gimnaziu, dar nu putem face comparații între generații. Este o chestiune pur științifică, de cercetare, pe care, de altfel, am văzut-o subliniată și în presă în repetate rânduri. Tocmai de aceea avem acea investiție din PNRR pentru platforma standardizată și tocmai de aceea ne dorim să avem un grup al celor care realizează subiecte care să fie formați în teoria evaluării standardizate.
29 comments
Un sistem de invatamant putred….o doamna ministru….mi e mila de ea…..dar mai mila imi este de acesti copilasi….. se gandeste cineva la stresul prin care trec ??? V a murit doamna ministru vreun copil ( culpa medicala, evident !!!) sa stiti prin ce trece un parinte in acest caz ? apoi sa ti vezi celalalt copil prin ce stres trece ….sa ii dai Sedativ PC la 14 ani ??? unde ajungem ??? Sute de milioane pe meditatii…la scoala NU SE FACE NIMICCCCC! prof de fizica vine beata la ore, prof de istorie isi face selfie in baia scolii, prof de matematica este prafffffffff….nu stie sa explice copiilor…..nu mai vorbim de cadouri….bani dati ….si exemplele pot continua !!! pacat de tara asta, pentru ce au murit atatia la Revolutie in 1989 ????
Situația este cu mult mai grava!!!! Să ne întrebam înainte de orice cât de pregătite sunt cadrele didactice!!!!! Exista atâtea centre de învățământ “superior” care TREBUIE DESFIINȚATE!!! Viitorii profesori nu au examene “adevărate”, admiterea lor se face pe criteriul “înscrie-te” și mai vezi tu dacă iei examenele după rerererereexaminari! Sa dispară aceste pseudouniversități, sa se dea examene de admitere în cele care își merita numele de centru universitar, sa dispară nebunia asta cu “ai modul pedagogic”?!?! Răul e de fffoooaaarte suuus!!! Mulți parlamentari, oameni politici sunt “dascăli” ai acestor mizerii de universități!!!!! EXAMENE Adevărate, nu depunerea unui dosar, desființarea pseudouniversitatilor!!!!! Ieșim în strada pentru a-i apăra pe… unul sau pe altul!! Ne revoltam când vine vorba de sistemul de educație, de sănătatea noastră!?!?! Cerem bani, bani mai mulți, oricum fără acoperire!! Dar de ce, nație română, nu ne revoltam pentru unul din aspectele esențiale ale dezvoltării unei societăți!!! Continuam sa trăim în tot felul de paradoxuri, asa cum este și cazul copiilor medaliați la olimpiadele internaționale!!!! Acei copii sunt învățați, formați, șlefuiți de oameni care știu carte, care sunt trup și suflet pentru copii, au VOCAȚIE!!!!!
Nu e mai puțin adevărat ca nici copiii nu mai pun preț pe nivelul lor de pregătire!! Ei sunt produsul societății bolnave pe care o cladim cu atâta sârg, în incompetenta, ignoranța noastră, a tuturor!! Pentru că cei care conduc destinele noastre, în orice latura a dezvoltării unei societăți, sunt aleși de ” ignoranța” noastră, și îmi aleg cu grijă cuvintele!!! Media, un alt factor major, distruge TOT! CE MODELE SUNT OFERITE COPIILOR?!?!
Dragi reprezentanți de frunte ai învățământului românesc!!! De ce nu luați decizia drastica de a schimba esența!!?? Copiii nepregătiți trebuie sa répète o clasa, dacă nu și-au însușit cunoștințele necesare, copiii trebuie sa redevina elevi, nu “bombardieri”, “tocilari”, șmecheri… Învățătorii și profesorii trebuie sa fie ei înșiși (sic!), EI ÎNȘIȘI, FOARTE BINE PREGĂTIȚI, DAR ȘI PEDAGOGI ADEVĂRAȚI!!!!
Lăsând la o parte gradul de dificultate, pandemia, platformele, FACEȚI REFORMA ADEVĂRATĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNT!! Altfel… o sa continuam sa înregistrăm “eșece” după “eșece”!!!!
Concluzia?! O știm mulți dintre noi, dar nu vrem sa schimbam nimic!! Proștii sunt controlabili!!! Nu că cei care ar deține controlul sunt mai deștepți!!! Vai, vaaaai!!!!
Doamna ministru!! Chiar nu mai avem rușine?! Da’ ce-o mai fi și asta:RUȘINE???!!!
Absolvenții de Spiru sunt deja în sistem de ani de zile și efectele se văd. Au învățat la distanță și au dat examene grilă la noroc, dar acum se enervează dacă le spui că există o diferență între universitatea de stat și cea privată, și nu doar la nivelul taxelor, dacă e vorba de locuri cu taxă. Prea târziu, răul a fost făcut.
@Andra
Pentru limba română apăsați 1. Pentru limba engleza apăsați 2. Romleza nu e î meniu.
Unde a gresit tovarasu doamna Andra? Sau esti absolvent de Spiru???
Normal că nu există grad de comparație , că ferească Dumnezeu scaunul pe care sta doamna nu trebuie sa se clatine ci sa ii maseze câțiva neuroni disponibili să scoată aberații.Sa nu uităm cat de frumos s-a înclinat doamna în fața Președintelui Johanis …
Realitatea a fost descrisă cel mai bine de acea copila șefa de promoție care a uimit o țară întreagă când a spus ferm opinia ei despre școală și profesori.Soc și groaza pe profesorii învățați să fie ridicați în slăvi.Asa și cu Dna Ministru.
De ce nu spuneți Doamna Ministru că la școală nu se mai predă mai nimic?Cele mai multe note sau obținut prin meditații,care unii părinți au și două joburi că să le ajungă banii.De ce nu dați legea prin care putem vedea lucrările de examen online să știm unde a greșit copilul , dacă a fost notat de așa ziși corectori? Rușine să vă fie, vreți o țară de viitori proști?
La ce școală vă referiți? Nu mai generalizați, că nu aveți dreptate. Cu siguranță sunteți mama unui copil care spune des ” Nu înțeleg nimic la matematică/limba română.”, dar dacă v-ati uita în caietele lui, ați constata că are notițe incomplete și – probabil- multe teme neefectuate. Ziceți că nu se mai face nimic la clasă, dar orice lecție poate fi găsită online, predată de diferiți profesori. Cine îl împiedică pe elev să parcurgă în ritm propriu aceste lecții, ca să priceapă ceva?
Perfect! Atunci să se renunțe la obligativitatea învățământului de masă și să se legalizeze cel de fiecare pe barba lui, homeschooling. Ne scuzați, domnilor profesori că vă deranjăm siesta cu prezența copiilor la școală! Minorii nu se pricep să fie autodidacți. Am o bănuială că, la ce manuale sunt avizate plus programa școlară, ar întâmpina aceleași dificultăți mulți adulți.
Cu scuzele aferente puținilor profesori care se dedică!
Îmi amintesc că, elevă fiind, nu am înțeles întotdeauna tot ce ni se preda la școală. Mă duceam acasă și citeam notițele din caiet, sau deschideam manualul și căutam să înțeleg. Am făcut primele 8 clase la țară și, fără meditator, am luat nota 10 la matematică, la examenul de admitere la liceu. Era în anii ’80, când programa era mult mai amplă decât este acum.
În primul rând ar trebui ca lecțiile să fie predate. Îi rog pe profesorii care își iau munca în serios, să se abțină deoarece nu fac afirmații gratuite și nu mă refer la ei. Ar trebui să știe că sunt păsări rare.
Programa nu era mai amplă decât este acum. Dar era de mii de ori mai bine structurată, focusată pe obiectul de studiu, nu pe ego- urile celor care au conceput- o, care nu au făcut decât să o complice, adaptată puterii de înțelegere a copilului de atunci, potrivită cu nevoile lui de cunoaștere și, nu în ultimul rând, apropiată de zona lui de interes.
Întrebați- vă de ce totuși generația de atunci se exprimă în general decent, torturată, am înțeles, de comentarii, de scriitorii clasici, de memorarea poeziilor sau de dictări? Ni se tot repetă că s- au schimbat vremurile, copiii din ziua de azi sunt diferiți, ca și când ar fi făcut două salturi pe scara evolutivă, pur și simplu datorită faptului că ating cu degetul un ecran. Și atunci de unde analfabetismul funcțional? De ce poporul englez, dar și cel american, nu au renunțat la clasicii literaturii engleze? Sunt studiați obligatoriu. Și aici intră Shakespeare fără discuție…Că tot am făcut referire, ăia au concursuri de spelling, limba lor e mai complicată, deci se face memorare cât încape, ăia nu au academicieni dispuși să recunoască formele greșite de exprimare și să modifice de la an la an dicționarul după fiecare Țancă, că o limbă nu e o piață de zarzavat.
Manualele irită vizual, la propriu. Sunt obositoare și fugărește puterea de concentrare a copiilor. La cele de istorie, lucrurile interesante, ce țin de cultura generală, dar care fac și deliciul materiei, sunt scrise îngrămădit, foarte mic, pe margine. Biologia e la grămadă, plante, animale, om. Și aș putea continua cu restul materiilor. Niciodată orele de școală, nici măcar la liceu, nu s- au încheiat la orele 15, ca acum. Majoritatea copiilor fac meditații după, că în lipsa lor altfel ar fi arătat rezultatele de la evaluarea din acest an. Și mai sunt temele, de obicei exercițiile complicate acolo sunt date. De obicei se controlează dacă au fost făcute, asta pentru că de la pandemie, profesorii nu mai ascultă lecția de zi, se dau teste pentru fiecare capitol parcurs, iar temele intră la nota pe activitate. Testele asigură numărul de note prevăzut, nicidecum asimilarea cunoștințelor vizate ca studiu, eventual remedierea situației.
Nu în ultimul rând, cu profesori din ce în ce mai slab pregătiți și tot mai mulți suplinitori, nu înțeleg de ce ne surprinde dezastrul? Ne place sau nu, copiii nu decid nimic, deci răspunderea le aparține în totalitate adulților. Doar nu le reproșăm copiilor că sunt… copii și vor încerca mereu să facă ceea ce este în firea lor să încerce să facă? Până și cei mai buni la învățătură vor prefera rutele ocolitoare. De unde înverșunarea aceasta?
Aveam profesori mult mai prost plătiți, dar cu ținută decentă, impuneau respect doar prin simpla lor prezență. Aceasta era regula.
Sper ca sunteti cadru didactic, doar asa s-ar justifica acest comentariu de cacao, altfel sunteti paralela cu realitatea. Profesorii au un serviciu pentru care sunt platiti chiar foarte bine pe care nu il indeplinesc foarte bine fie pentru ca nu sunt pregatiti fie pentru ca nu le pasa. Nu parintii trebuie sa munceasca cot la cot cu profesorii ca nici profesorii nu muncesc cot la cot la serviciul parintilor…
Daca nici asta nu mai e evaluare standardizata , atunci nu stiu care evaluare ar putea fi ….
Daca dam la o parte ca doamna este habarnista rezultatele sunt chiar bune ținând cont de învestițiile care s-au facut si se fac in invatamant !
Manuale nu , materiale didactice nu , laboratoare nu , ateliere nu ! Nici o ivestitie facuta pentru cresterea calitatii si realizarea unui invatamant modern ! Pai nu poti folosi fierastraul in loc de bisturiu !
Pana nu se vor face investitii serioase in Laboratoare , in Ateliere , in Echipamente si aici nu ma refer la niste rahaturi de tablete si laptopuri , si in manuale corelate cu programe care sa insiste pe partea practica , nu se va face o treaba decenta !
Această sinistră ministră (să-mi fie iertată exprimarea) habar nu are pe ce lume trăiește! Cei care au comentat mai sus au dreptate în legătură cu școala on line din pandemie și cu gravele carențe din “peroada” sinistrului preș edinte, cunoscut sub numele de “Dulapul călător de la Cotroceni” și cu marele său program “România needucată”. Dar de ce să nu facem experimente pe copii?
Si nu recunoaște nimeni ca este o problema cu sistemul? Tot copiii sunt “de vina” ca nu i-a dus mintea mai mult, atât putem sa aratam notele in fiecare an si cat de slabe sunt de la an la an. Asta se dorește de la copiii noștri?
Aceasta generație care a terminat, a facut scoala online 2 ani in pandemie a cincea si a sasea cand ar trebui sa aibă bazele, dar nimeni nu spune nimic, s-a uitat. Despre calitatea scolii online nu vorbește nimeni, se stie cum a fost…
Faceți ceva fapte concrete pentru copiii acestei tari, altfel in fiecare an se pierd tot mai multi in acest sistem si vor abandona, din păcate.
Reganditi aceasta evaluare sub alta forma.
Deca este o habanista de top. Bineinteles ca se pot face comparatii intre subiecte. Un subiect poate fi mai greu sau mai usor, mai mult sau mai putin valid, mai mult sau mai putin discriminant. Ochiometric, pentru ca nu avem date specifice.
Din nou, bineinteles ca se pot face comparatii intre generatii, unii sunt mai lenesi, altii mai cu tupeu etc.
Ce o fi aia o “platforma standardizata”? Deca, bre, testele sunt standardizate, nu platformele.
Nu se pot face comparatii intre note pentru ca ministerul nu foloseste teste standardizate si echivalente. Dar de unde sa stie Deca de pe santierul naval despre docimologie, standardizare, teste echivalente etc. ? Zice si ea ce a inteles de la vreun binevoitor care a avut rabdarea sa-i explice.
nu pitem avea pretentia de a cunoaste doamna Deca defintitia cuvantului “stiintific”, doar a absolvit liceu cu program tehnologic
Adevărul este că elevii împreună cu profesorii, cred ca tind către minus. Avem din ce în ce mai mulți care termina o școală și nu sunt pregătiți nici teoretic, nici practic pentru a întra într-o meserie.
Adevărul este că din ce în ce mai puțini elevi își doresc să “intre într-o meserie””. Asa că…
Să vă fie rușine pentru ce ați făcut! După ce că în online nu s-a învățat nimic, v-ați gândit repede să dați mai greu ca să distrugeți viitorul copiilor! Nu puteați sa dormiți bine noaptea daca nu făceați subiectele mai ușoare, ca anul trecut!? Da, multi nu au fost pregătiți, dar ca să îi încurajăm, trebuia să fie mai ușor! După ce că unii profesori vin să predeze doar pentru bani, nu îi învață nimic pe copii și când se face o ședință cu părinții, scuza fiecărui profesor este: ” Nu învață destul” sau, “Este foarte leneș” Cei mai mulți profesori merg pe ideea: “Cine prinde, prinde, cine nu, se mai întâmplă” Ați mai dat și un ex. care nu a fost practicat la clasă și nici nu ați spus. Astăzi, multi sau dezamăgit si așa va creste abandonul școlar. Vă mai spun odată, RUȘINE SĂ VĂ FIE!
Hai, că nu au distrus viitorul nimănui cu subiectele astea! Sunt note ceva mai mici, dar tot mergeți la liceele pentru care ați optat. Subiectele au fost mai grele pentru toți, așa că acum avem aceeași ierarhie, doar că nu mai plouă cu note peste 9.50.
“Astăzi, multi sau dezamăgit si așa va creste abandonul școlar” – dacă generația voastră așa știe să gestioneze o situație dificilă, aveți o problemă mare de tot. Adică în loc să vezi ce nu a mers bine și să remediezi, abandonezi… mentalitate de învingător, clar!
Ai grijă la greșelile de scriere. Cu profesorii care vin să “predeze” ai fost chiar amuzant.
Mai gândește-te o dată și vezi dacă chiar ai pierdut ceva din cauza subiectelor.
Inca un rezultat al programului-fantoma “Romania educata” al Joianului care, culmea, si cadru didactic fiind, mai degraba a tras in jos invatamantul in cei 8 ani de sedere netulburata la Cotroceni…Si ne-a lasat-o mostenire la Educatie fix pe aceasta dna care da vina pentru scaderea nivelului pe….”o extorsiune a unui degajament al unei constructii intr-o apa” !
Clasamentul elevilor in functie de media obtinuta este prezentat eronat de Ministerul Educatiei pe site-ul http://evaluare.edu.ro/Default.aspx.
Departajarea elevilor cu aceeasi medie este realizata in functie de nota la limba romana. Acest criteriu a fost valabil anul trecut. Incepand din acest an, primul criteriu de departajare este media generala de absolvire a claselor V-VIII.
Se pare ca Ministerul Educatiei nu a luat in considerare acest lucru cand a afisat rezultatele si clasarea elevilor in functie de media obtinuta!
La 2 ani de stat online și sa făcut cum sa făcut scoala sau dat probe foarte grele și la matematica. Sunt exerciții de geometrie care nu mai au nici un uz în viata. Ati distrus viitorul multor copii cu aceste exerciții. Va mulțumim și asa sa va ajute Dumnezeu.
corect!
Sa spuna si ca la aceste subiecte de nivel mediu notele mai mari de 9 le au copiii care au facut meditatii si care au invatat doar la “materiile importante” inca din clsa a 4a.Parintii ii sustin si ii indeamna sa invete doar la romana si matematica.La celelalte materii cand primesc note mai mici,vin si fac scandal invinovatind profesorii.
Acesta e invatamantul de peste 9 cu care ne laudam!!
Nu stiati acest adevar?
Meditatii si bataie de joc!!
Multumim dna ministru!!!
Niste politruci. Aveti sí de ce sa va bucurati. Pesten 31% dintre elevi au luat sub 5 la matematica! Bravos natiune, halal sa-ti fie! Ascultati, cititi cu atentie sí luati aminte de spusele presedintelui Academiei Romane, dl profesor Ioan POP cu vreo 4 luni in urma la Cluj. Ori daca sí presedintelui Academiei Romane greseste in analiza dumnealui, vai noua. Sí vai copiilor, copiilor nostri.
Putea recunoaște că ăștia-s elevii care au stat a 4-a și a 5-a online (cu mari deosebiri între ce a însemnat asta în părți diferite ale țării) și că anul trecut a fost greva generală, așa că unii dintre elevi chiar au niște carențe pe care le-au remediat (sau nu) cum au putut. Cei de anul trecut au primit cele mai permisive subiecte și n-au avut parte de prostia asta de scanare cu stresul ei suplimentar și pentru ei, și pentru corectori, așa că au avut performanțe cu o secundă mai bune decât cei de anul ăsta.
Dar habar n-are, ceea ce nu mai surprinde pe nimeni.
Corect… am văzut un val de hate la adresa copiilor de a VIII a. Dacă sunt câțiva care nu învață, nu înseamnă că toți sunt la fel. La școala fiicei mele nu s-a recuperat nimic din perioada pandemiei. Ne-am descurcat cum am putut. A obținut rezultate bune, dar nu datorită școlii, ci meditațiilor pe care le-a făcut ( pe care s-au dus 600 de lei lunar, bani strânși cu mari sacrificii) și muncii ei de acasă. Un item de la mate nici nu a fost studiat în clasă. Norocul ei a fost că îl făcuse la meditație. Pur și simplu o iau razna când citesc comentarii de tip că, vai, dar puteau să învețe și singuri sau alte bazaconii. Nu toți copiii au capacitatea de a înțelege materia ușor. Fiecare are propriul ritm. Iar dacă toți s-ar descurca fără nevoia predării constante la clasă, școala nu ar mai avea niciun rost.