Ligia Deca: Profesorii trebuie să-și regleze volumul de teme în funcție de încărcarea elevilor din acea săptămână, să existe comunicare în cancelarie. Această comunicare trebuie supervizată de directorii de școli / Ne propunem să facem un manual al profesorului

2.541 de vizualizări
Sursa: Captură video Euronews
Ministra Educației, Ligia Deca, spune că profesorii ar trebui să comunice între ei în cancelarie pentru a regla nivelul temelor și pentru a nu încărca prea mult elevii. “Este normal să existe un dialog în cancelarie și profesorii care predau la o anumită clasă să-și regleze un pic volumul de teme pe care îl dau copiilor în funcție de încărcarea lor din săptămâna respectivă și de posibilitățile pe care le au. Dacă ai deja test la trei materii, poate nu mai dai la încă trei”, a spus Ligia Deca într-un interviu la Euronews. Ministra a spus că instituția pe care o conduce urmează să elaboreze un manual al profesorului.

Deca a precizat că profesorii ar trebui să comunice între ei în cancelarie pentru a regla nivelul temelor și pentru a nu încărca prea mult elevii și a subliniat că directorii de școli ar trebui să supervizeze acest dialog dintre profesori.

“Aici este vorba despre comunicarea în cancelarie. O să fiu foarte directă. În mod firesc fiecare profesor își dorește ca elevii săi să performeze la disciplina pe care el sau ea o predă. Este însă este la fel de normal să existe un dialog în cancelarie și profesorii care predau la o anumită clasă să-și regleze un pic volumul de teme pe care îl dau copiilor în funcție de încărcarea lor din săptămâna respectivă și de posibilitățile pe care le au. dacă ai deja test la trei materii, poate nu mai dai la încă trei. Această comunicare trebuie supervizată și organizată de către conducerea școlilor”, a spus Deca.

Ministra Educației a mai spus că Ministerul urmează să elaboreze și un manual al profesorului cu recomandări pentru aceștia care să includă inclusiv sfaturi despre temele elevilor:

  • “Nu este o chestiune în care este bine din punctul meu de vedere să se implice direct administrația centrală. Însă putem să stabilim niște ghiduri de bună practică. Există țări unde. pe lângă manualul elevului, există un manual al profesorului. Acum avem o reorganizare și vom avea un Centru Național de Curriculum și Evaluare (CNCE) care atunci când va face în viitor proiectarea de materiale didactice, adică manuale, ne dorim să avem un pachet integrat: manualul profesorului și auxiliarul elevului”. 

Redăm dialogul integral pe acest subiect:

Vitalie Cojocaru, moderator: Poate că nu e o problemă la școală câte ore au copiii, 4-5 ore, ci numărul de teme care li se dau copiilor. Stau după școală încă 4-5 ore ca să-și facă temele mai ales că vorbim de clasa VII-a, a VIII-a, a IX-a. Ce se poate face aici? Cum reglementăm aici astfel încât copiii să aibă timp de sport, să aibă timp de joacă? 

Ligia Deca, ministra Educației: Aici este vorba despre comunicarea în cancelarie. O să fiu foarte directă. În mod firesc fiecare profesor își dorește ca elevii săi să performeze la disciplina pe care el sau ea o predă. Este însă este la fel de normal să existe un dialog în cancelarie și profesorii care predau la o anumită clasă să-și regleze un pic volumul de teme pe care îl dau copiilor în funcție de încărcarea lor din săptămâna respectivă și de posibilitățile pe care le au. Dacă ai deja test la trei materii, poate nu mai dai la încă trei.

Vitalie Cojocaru, moderator: Și nu există această comunicare în cancelarie? 

Ligia Deca, ministra Educației: Această comunicare trebuie supervizată și organizată de către conducerea școlilor, da, deci aici văd un rol al directorilor de școală mult mai proeminent pentru ca lucrurile astea să nu ajungă într-o extremă, pentru că asta reclamă părinții: atunci când copiii au o cantitate mult prea mare de teme pentru timpul pe care ar trebui să-l petrecem în acest sens. Iar aici putem vorbi despre nevoia de formare inclusiv a directorilor de școli și aici avem deja programe prin care vrem să dezvoltăm aceste abilități. Avem și în PNRR o serie întreagă de elemente care ne permit să facem o regândire a guvernantei și o formare a directorilor a inspectorilor pentru a merge pe noua filosofie pe care legea o aduce.

Vitalie Cojocaru, moderator: Vorbiți de un soi de autoreglementare, directorii să facă, dar nu poate Ministerul interveni în vreun fel să stabilească niște criterii foarte clare astfel încât elevii să nu fie bombardați cu teme și să nu aibă în aceea zi două-trei teste? 

Ligia Deca, ministra Educației: E destul de greu de stabilit de la nivel central ce faci pentru toate profilurile, pentru toate tipurile de școli, pentru orice vârstă. Poate că într-o școală există o deschidere și un nivel de performanță pentru matematică. Ce faci, le spui câte probleme de matematică poate profesorul da ca temă? Nu este o chestiune în care este bine din punctul meu de vedere să se implice direct administrația centrală. Însă putem să stabilim niște ghiduri de bună practică. Există țări unde pe lângă manualul elevului, există un manual profesorului. 

Vitalie Cojocaru, moderator: Și noi în România avem un ghid? 

Ligia Deca, ministra Educației: Ne propunem asta. Acum avem o reorganizare și vom avea un Centru Național de Curriculum și Evaluare care atunci când va face în viitor proiectarea de materiale didactice, adică manuale, ne dorim să avem un pachet integrat: manualul profesorului și auxiliarul elevului.

Vitalie Cojocaru, moderator: Când va fi acest manual al profesorului?

Ligia Deca, ministra Educației: Acum avem în dezbatere publică hotărârile de guvern de înființare cu noile atribuții, după care facem un calendar de activități pe care trebuie să le desfășoare. Legea nouă are un interval de 8 luni pentru a se emite legislația secundară, deci îmi doresc să accelerăm procesul acesta astfel încât odată ce avem noile instituții să treacă efectiv la elaborarea acestor ghiduri.

Încă ceva, noi avem repere curriculare, adică moduri în care se abordează programa în așa fel încât să fie centrarea pe competențe, pe ceea ce învață copilul. Ele au fost elaborate de către specialiștii din minister și sunt foarte valoroase, poate că este nevoie de popularizare mai marea lor am avut și cercurile metodice și da, aveți dreptate trebuie să gândim poate mai multe elemente de recomandare care să vizeze experiența copilului în școală, nu doar ce face fiecare profesor la disciplina lui. 

Vitalie Cojocaru, moderator: Sancțiuni pentru profesori care nu înțeleg să aplice aceste recomandări, vă gândiți la asta? 

Ligia Deca, ministra Educației: Există inspecția școlară, există asistență la clasa dată de către director, deci aici sistemul de reglare trebuie să intervină și din modul în care verificăm procesul instructiv educativ. În mod normal cred că există în toate statele dezvoltate un anumit nivel de autonomie al profesorului. E foarte greu tu ca administrator să vii în clasă și spui faci asta, nu faci asta, dar există inspecțiile la clasă urmate de discuții, mă aștept față în față între director și profesor sau metodist – profesor, acolo trebuie să se întâmple aceste reglaje și mi se pare normal ca, din punct de vedere colegial, corpul profesoral să se regleze puțin pe această zonă. 

Este și o tensiune dacă vreți, profesorii acuză de multe ori presiuni, că sunt prea multe presiuni ale părinților ale societății, că nu mai reușesc să-și desfășoare activitatea și că există prea puțină încredere în abilitățile lor. 

Vitalie Cojocaru, moderator: Ce li se cere? 

Ligia Deca, ministra Educației: O serie întreagă de lucruri care spun că nu sunt în atribuțiile lor, o parte sunt birocratice, o parte sunt procedurale, o parte țin de procedura de asigurarea calității…

Vitalie Cojocaru, moderator: Părinții sunt cei care cer prea multe teme? 

Ligia Deca, ministra Educației: O să fiu sinceră, da, unii da. Există o diversitate de opinii și discutând cu directori de școală mi-au spus asta: avem părinți care nu doresc multe teme dar avem și părinți care spun că nu se face suficientă performanță și nu se dau suficiente teme. Deci nu cred că avem o opinie generală a părinților, sunt și ei diverși vizavi de cum ar trebui abordat procesul educațional. Ceea ce aș putea face însă este să investesc mai multă încredere în profesori, pedagogi, pentru că ei fac o școală pentru a putea preda și cred că noi, părinții, sunt și eu părinte, trebuie să avem mai multă încredere în cadrele didactice în capacitatea pedagogilor de a regla acest proces educațional”.


11 comments
  1. Hahahaha. As rade, dar imi vine sa plâng. Propun doamnei cu ideea geniala, să meargă pentru o săptămână în calitate de elev la ore la o clasă de gimnaziu, să dea teste, să facă teme. Apoi tot o saptamana sa fie profesor care sa aibă pe lângă materie de predat, parte administrativă și sa completeze în manualul minune volumul de teme date elevilor și planificarea cu teste. Și cam in ce timp s-ar face aceste lucruri? Deci asta era problema ca sunt prea multe teme, ca nu se organizează profesorii? Ce ar fi să se uite doamna cu idei geniale prin manuale? Ca poate cine știe, înțelege care e adevarata problema. Și nu trebuie să fii doctor în vreo știință sa îți dai seama

  2. De ce ocupa functii cheie si cu putere de decizie astfel de … persoane, ca ministra Deca, fara nicio idee/pricepere in ceea ce are de facut si, din cate se vede, fara cel mai mic interes pt a rezolva ceva in mod corect, macar cumva in mod adecvat si cu un pic, macar un pic, de bunavointa?!

  3. Nu știu alții cum fac, dar eu mă autodenunț – n-am mai dat teme de 15 ani. Nu le făceau niciodată, că ”aveau de scris la mate și la română”, sau că ”n-am înțeles ce avem de făcut”. Și când mai rezolva unul-altul o problemă simplă (doar de aplicat formula de la noua lecție, mai mult nu mai ai curajul să le ceri), o copiază toți, chiar dacă nu știu ce se întâmplă acolo.

    Așa că pentru ce stresul? Că trebuia să mai stai să explici a zecea oară de ce folosești acea regulă, de ce acea formulă, despre ce e vorba în general, cum se notează, ce e aceea unitate de măsură și de ce e absolut necesar să o folosești, cum e cu regula semnelor, ce înseamnă fracție, cum scoți necunoscuta din ecuația de gradul I, cum treci termeni dintr-o parte în alta a semnului egal, ce e acela factor sau ce e un produs, ce mai e și numitorul sau de ce e mai simplu să aplici proprietatea fundamentală a proporțiilor egale (și ce e ea), DE FIECARE DATĂ, LA FIECARE ORĂ, din clasele de gimnaziu până în clasa a XII-a.

    Înțelegeți cam care e nivelul claselor despre care discutăm? Nici nu mai ai curajul să întrebi colegul de matematică dacă ”au făcut” ecuația de gradul 2, oricum ei n-o rezolvă nici pe cea de gradul 1 (nici nu știu ce e aia). Nu mai spui nimic când e vorba de volum și ei nu înțeleg diferența între geometrie în plan și geometrie în spațiu, deși repetă ca papagalii formulele ariilor, fără să înțeleagă că sunt măsuri ale suprafețelor… Și nu, nu e vina celor care predau matematică, am asistat la ore și am văzut cât de simplu explică, să poată înțelege toți, efectiv unii copii sunt INCAPABILI să înțeleagă sensul cuvintelor, singurul lucru pe care-l pot face e să învețe pe de rost. Iar apoi au impresia că ei știu bine lecția, pentru că varsă un ocean de cuvinte dezlânate, care sună oarecum ca ce au auzit ei în clasă sau au văzut în manual… Cei doi-trei copii care înțeleg despre ce e vorba ajung să se plictisească și devin frustrați când consumăm mult, foarte mult timp din oră doar pentru a scrie o formulă și a calcula ceva absolut banal. Doar lor le poți da să lucreze în plus, pentru dezvoltarea lor, pentru că ei pot și e păcat să-i pierzi în timp ce le explici – repet, în fiecare oră – lucruri absolut fundamentale celorlalți, care aud dar nu ascultă nimic, citesc dar nu văd nimic, au mintea plecată la alte lucruri în fiecare moment al vieții lor școlare.

    Și atunci, pentru ce teme? Temele ar trebui să fixeze conținuturi și să ajute elevul să exerseze cu raționamentele și logica disciplinei – dar dacă el nu reușește să înțeleagă nimic, de ce să-l chinuiești degeaba? Poate să rescrie lecția/tema de 100 de ori, oricum îi depășește pragul gândirii.

    Idiocracy scrie pe noi, nu prea departe în viitor.

    1. Idem aici. Am ajuns sa ma deprofesionalizez. Practic cu toti fac fizica de a 6-a si matematica aferenta. La liceu. Regula de trei simpla directa ca cea inversa e pt. olimpici. Cei mai multi nici nu se deranjeaza sa scrie. Si-or uitat caietul acasa. Sau rucsacul/ghiozdanul.
      Evident ca noi sintem de vina ca nu stim sa facem lectiile mai atractive.

  4. Un copil care pleaca la scoala la ora 10,45 si se intoarce la ora 20 cand mai are timp de invatat?De citit romane( acum Mara)?De sport mai vorbim?Daca nu citeste nota 2.Seara la ora 23 scrie teme ! Asta se mai cheama copilarie?

  5. Directorii sunt prea ocupati pentru a trage sforile numirilor politice, nu au timp de asa ceva! Sunt licee (chiar de traditie) in care nici macar la deschiderea anului scolar sau la festivitatile de absolvire nu apar directorii, isi trimit adjunctii!

    1. D-na Deca von Luxemburg ați încurcat tribunele.

      Aici nu sunteți la organizația politică de sector unde sunteți membră, că să veniți cu texte din punctajul de la partid.

      La liceu elevii studiază după manuale din anul 2004. Da, nu e nicio greșeală. 2004.

      Și dumneata vii cu aberații gen manualul profesorului?
      Chiar nu mai ai simțul realității?

  6. Numai bazaconii spune peste tot…
    “CNCE care atunci când va face în viitor proiectarea de materiale didactice, adică manuale, ne dorim să avem un pachet integrat: manualul profesorului și auxiliarul elevului”…
    Din cate am citit manualele se cumpara de la edituri de catre minister… Auxiliarele de la edituri de catre parinti… Mai fac editurile inca un “manual” ca sa mai ia ceva banuti??? :))))))

  7. Zise madam ministresa care nu a predat vreo ora in viata ei.
    Ii recomandam sa faca un joc de rol macar si sa vina sa stea macar o săptămână intr-o scoala si sa APLICE toate inepțiile pe care i le servesc consultantii sai.
    Pe langa faptul ca profesorii nu mai apuca sa isi faca orele asa cum trebuie, mai trebuie sa fie si secretari si asistenti sociali. Si alte cele roluri.
    Ati ajuns sa va bateti joc cu buna știința. Ziua si inepția celor scoliti in străinătate care vin sa aplice pe un schelet fantoma. Vai de voi, incompetenților!

  8. >> să comunice între ei în cancelarie
    Asta crede ignoranta doamna doctor care nu a fost in viata ei intr-o cancelarie. Habar nu are ce se face intr-o scoala. Scoala nu e santier naval, bre, doamna doctor!

    Pentru coordonarea temelor doar comunicarea sau o sedinta nu sunt cele mai potrivite. E nevoie de alte instrumente de colaborare si planificare. De unde sa stie ignoranta asta management? De unde sa stie de instrumente de planificare?

    Ignoranta doamna doctor isi imagineaza ca o sa apara asa ca prin minune nu stiu ce colaborare daca apare un manual?!?

    Daca asta mai sta mult ministru o sa distruga absolut tot cu prostii din astea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ghiduri metodologice pentru învățători și pentru cei care le predau elevilor de gimnaziu. Descarcă documentele realizate în cadrul proiectului CRED pentru cele 14 discipline

Ghiduri metodologice pentru învățători și pentru profesorii care le predau elevilor din clasele gimnaziale, pentru anul școlar 2023-2024, au fost realizate în cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți…
Vezi articolul