Ligia Deca: Odată ce te-ai titularizat pe un post pentru o anumită perioadă de timp, nu mergi în altă parte. Verificăm acum din punct de vedere juridic cum se poate face acest lucru

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com

„Fenomenul prin care te titularizezi într-o școală, după care până la începerea anului școlar te muți, lasă foarte multe școli fără persoane și trebuie limitat prin metodologie. Verificăm acum juridic cum se poate face acest lucru, pentru că este o îngrădire a dreptului de transfer și care este perioada pe care am putea-o impune”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-un interviu pentru Euronews România.

„Trebuie echilibrat între dreptul la educație și nevoia de a asigura un corp profesoral complet și dreptul cadrelor didactice de a avea o anumită stabilitate pe post”, a precizat Ligia Deca.  

Redăm dialogul integral despre titularizare:

Vitalie Cojocaru, moderator: Când vorbim de școli supraaglomerate, vorbim și de lipsă de profesori, doar că din ce înțeleg fenomenul este că există foarte puține locuri de titularizare și foarte mulți profesori care vin, iau examene și nu-și găsesc un loc, cum este posibil?

Ligia Deca: Există un proces de mobilitate a cadrelor didactice prin care școlile declară anumite posturi ca fiind viabile. Acele posturi se scot în concursul național, în titularizare. Dacă școala nu spune că acel post are o viabilitate mare, de un anumit număr de ani, atunci el se ocupă la nivelul unității de învățământ. Sunt foarte multe școli care, pentru a completa normele cadrelor didactice existente, preferă să împartă o anumită poziție la cadrele didactice pe care le au deja sau preferă să facă o selecție pentru că nu sunt siguri câți ani va fi viabil acel post, nu știu cât timp vor mai avea suficienți copii. Au profesori care sunt suspendați și își păstrează catedra.

Vitalie Cojocaru: E o problemă cu profesorii care sunt suspendați și își păstrează catedrele. Adică de ce s-ar întâmpla acest lucru în condițiile în care ai plecat deja? Nu există o limită? 

Ligia Deca: În profesia didactică și în contractul colectiv de muncă există această posibilitate de rezervare în anumite cazuri, în cazul în care ocupă o funcție de conducere, în cazul în care ocupă o demnitate publică, în cazul în care pleacă într-o mobilitate. 

Vitalie Cojocaru: Poate fi limitat la un număr de ani, să zicem? 

Ligia Deca: Din câte știu eu, în anumite cazuri este limitat, în altele nu. Este un drept câștigat de profesor acum multă vreme și reprezintă unul dintre avantajele profesiei didactice. Se vorbește mult despre faptul că profesia didactică nu este atractivă. Unul din elementele de atractivitate este stabilitatea ei, odată ce ești titularizat. 

Trebuie să ne punem întrebarea dacă pentru o profesie unde ne plângem că nu avem suficienți oameni, putem să afectăm suplimentar, prin o precaritate a poziției dacă pleci temporar în altă parte, pentru a te întoarce ulterior. Este adevărat însă că avem și fenomene pe care și eu cred că trebuie să le limităm prin metodologie. De exemplu, acel fenomen prin care te titularizezi într-o școală, după care până la începerea anului școlar te muți, te transferi în altă parte, cred că lasă foarte multe școli fără persoane. 

Vitalie Cojocaru: Așa este, se întâmplă în special în școlile rurale unde se unde se titularizează și după aia se mută în altă parte și cum vreți să limitați acest fenomen? 

Ligia Deca: Cred că avem nevoie de un angajament din partea profesorilor, unul care să fie și consimțit legal. Odată ce te-ai titularizat pe un post pentru o anumită perioadă de timp, nu mergi în altă parte. Verificăm acum din punct de vedere juridic cum se poate face acest lucru, pentru că este o îngrădire a dreptului de transfer și care este perioada pe care am putea-o impune. Dar, fiindcă avem o nouă lege, toată legislația secundară se va reface și în acest proces noi dorim să și învățăm din ce n-a mers bine. 

Vitalie Cojocaru: Ați dat acest exemplu și de funcție de conducere, la asta se poate limita, a funcții de conducere? 

Ligia Deca: Este o discuție complicată, putem să discutăm și cred că dacă observăm că aceasta devine o problemă sistemică, putem să abordăm discuția. Însă, este unul dintre lucrurile pe care în discuțiile cu reprezentanții profesorilor există o reticență în a intra în această discuție, pentru că oamenii spun este un drept câștigat, este un avantaj al profesiei didactice, dacă ni-l luați și pe acesta, unde vom ajunge?. Dar da, trebuie echilibrat între dreptul la educație și nevoia de a asigura un corp profesoral complet și dreptul cadrelor didactice de a avea o anumită stabilitate pe post. 

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și: 
Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem
Profesoară care a dat concursul de titularizare de 11 ori, a luat note peste 7 și nu are post: Ajungi la un moment dat să te plictisești. Știi că tot scrii, nu te bați pentru nimic și nu ai motivație / Cei tineri iau posturile în ședință, văd în ce școli sunt, își fac socoteala și pleacă
INTERVIU Radu Alexandru Dincă, profesor de 10 la Titularizare, dar fără post: Este nevoie ca toată lumea să fie testată la un moment dat, în mod egal, și să nu mai existe permanență în sistem
Exit mobile version