Noile planuri-cadru de liceu o să le vedem în dezbatere publică în curând, spune ministra educației, Ligia Deca. Întrebată miercuri la TVR Info de generația de elevi care intră la liceu în 2025 pe noi scheme orare și programe școlare, Deca a spus că „aceasta este dorința noastră”.
Ministra nu a respectat niciun termen oficial pentru planurile-cadru stabilit de instituția pe care o conduce și a încălcat de mai multe ori propriile „estimări” referitoare la publicarea noilor planuri-cadru de liceu care ar urma să le înlocuiască pe cele valabile în prezent din 2006 încoace.
Întrebată miercuri de jurnalista Diana Dumitrașcu dacă „vom vedea [planurile-cadru] în dezbatere publică acum, în septembrie”, Deca a răspuns ezitant, fără să confirme dacă în această lună se întâmplă ceea ce a anunțat în iulie:
- „Acesta este dorința noastră. Pentru asta lucrăm să finalizăm planurile cadru și nu este simplu să finalizăm într-un context în care ne dorim o structură comună mai suplă, Bacalaureat diferențiat, mai multă practică, mai multă flexibilitate.
- O să le vedem în dezbatere publică în curând. Lucrăm la ele. Când sunt gata, le scoatem în dezbatere publică. Interesul nostru este, așa cum am spus, ca generația care intră, da, în 2025, să intre pe programe noi”.
În iulie, la o conferință de presă organizată la Ministerul Educației despre rezultatele inițiale înregistrate de elevi la Evaluarea Națională 2024, Deca a răspuns la întrebările jurnaliștilor despre planurile-cadru că în septembrie ar urma să fie în consultare proiectele de planuri-cadru: „aș vrea însă să vă asigur că la începutul anului școlar viitor vom avea planurile-cadru în dezbatere publică”, a spus ministra.
- Edupedu.ro nota atunci că prelungirea datei pentru lansarea în consultare publică a planurilor-cadru înseamnă că planurile-cadru ar putea să fie reluate de un nou ministru, într-un nou Guvern constituit după alegerile Parlamentare fixate pe 1 decembrie.
Planurile-cadru noi pentru clasele IX-XII ar fi trebuit finalizate și aprobate de peste 4 luni, potrivit calendarului oficial. Cel mai recent termen stabilit oficial a fost de 31 martie – și el acum amânat declarativ – când planurile cadru nu au mai fost puse în dezbatere.
Primele două termene avansate de ministra Ligia Deca și încălcate de instituția pe care o conduce au fost consemnate în acte normative semnate chiar de aceasta – un ordin de ministru din luna septembrie care stabilea termenul de 29 februarie și un ordin de ministru din luna februarie, prin care amână termenul de 29 februarie pentru finalul lunii martie.
- Edupedu.ro a prezentat astăzi că fostul ministru al educației Sorin Cîmpeanu deschide lista de candidaturi a PNL București pentru Senat, urmat de ministra în funcție, Ligia Deca, potrivit surselor Edupedu.ro.
- Pentru a „nu crea nemulțumiri în rândul electoratului”, ministra Ligia Deca amână până în decembrie, potrivit surselor Edupedu.ro, punerea în dezbatere a noilor planuri-cadru pentru liceu, pe modelul amânării aplicate desființării inspectoratelor școlare.
Edupedu.ro a scris că elevii care încep clasa a VIII-a pe 9 septembrie ar urma să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Ministerul nu a pus în dezbatere până acum nicio propunere de programă școlară liceală.
Informații de context. Amintim că într-o declarație făcută la Prima News, luni pe 10 iunie și difuzată vineri, 14 iunie, Ligia Deca a evitat să spună când vor fi publicate noile planuri-cadru, a mai spus încă o dată că „sunt în grupurile de lucru” și „sunt în proces de finalizare”.
„Noi lucrăm la finalizarea planurilor-cadru. Am avut mai multe variante intermediare și, așa cum am mai declarat, ne-am dorit foarte mult să avem o paritate în ceea ce privește prestigiul diferitelor filiere și specializări. Ne-am dorit să avem un program școlar decent pentru tineri, adică să nu avem un număr exagerat de ore pe zi sau, dacă ne uităm la total, la un volumul de ore pe an. De asemenea, ne-am dorit ca planurile-cadru să lase suficientă flexibilitate elevilor pentru a se îndrepta apoi către carierele pe care și le doresc și în acest sens le vom lansa în dezbatere publică.
Ele sunt în proces de finalizare, sunt în grupurile de lucru, vom primi, știu eu, variantele care au fost rediscutate conform acestor principii, după care fi lansate în dezbatere publică”, a declarat Deca.
Pe 21 mai, secretarul de stat din Ministerul Educației Bogdan Cristescu spunea că noile planuri-cadru sunt „la mine în curte”: „Pe mine mă trageți de mânecă că nu am respectat termenul” și că „încercăm să facem o treabă cât mai bună”.
Componența parțială a comisiilor pentru planurile-cadru a fost trimisă de Ministerul Educației într-un răspuns la interpelarea deputatului USR Filip Harnaveanu, secretarul Comisiei de învățământ din Camera Deputaților, potrivit unui comunicat de presă remis de acesta pe 15 iunie.
După publicarea acestor comisii de către Edupedu.ro, doi profesori au reacționat prin a arăta că Ministerul Educației minte și că nu sunt în comisiile de planuri-cadru decise de Ligia Deca prin ordin de ministru, a căror componență a fost trimisă Parlamentului: „Informația este falsă”.
Ce sunt planurile-cadru
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.
Pentru învăţământul liceal, filiera teoretică și vocaţională, planurile-cadru cuprind următoarele componente:
- trunchi comun, ca ofertă curriculară obligatorie, constituită din aceleaşi discipline, cu aceleaşi alocări orare, pentru toate specializările din cadrul unui profil;
- curriculum diferenţiat, ca ofertă curriculară obligatorie stabilită la nivel central în funcţie de anul de studii, filieră, profil, specializare;
- curriculum la decizia şcolii, care cuprinde orele alocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.