Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat luni că „trebuie investigat” în privința cauzelor ce au dus la neprezentarea elevilor la Evaluarea Națională 2023, după cum a transmis Digi24. „Trebuie investigat și ne-am propus acest lucru ca, după ce se termină examenele naționale, să vedem exact care este situația pe fiecare unitate de învățământ, care sunt cauzele pentru fiecare copil care au stat la baza neprezentării la Evaluarea Națională”, a spus ministrul Educației.
Peste 177.000 de elevi erau înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar curent, conform Ministerului Educației. Înaintea primei probe a EN VIII 2023, Ministerul Educației a anunțat că doar 161.500 de elevi au fost înscriși automat la Evaluarea Națională de către școlile la care sunt. Este o diferență de peste 15.500 de elevi între numărul celor care erau înscriși la începutul anului școlar în clasa a VIII-a și numărul celor care acum figurează în statistica de examen.
Ligia Deca: În mod sigur, trebuie investigat și ne-am propus acest lucru ca, după ce se termină examenele naționale, să vedem exact care este situația pe fiecare unitate de învățământ, care sunt cauzele pentru fiecare copil care au stat la baza neprezentării la Evaluarea Națională. La examenul de bacalaureat este o situație mai deosebită, pentru că, de exemplu, la liceele tehnologice avem posibilitatea de examen de bacalaureat, de examene de certificare profesională sau și de una, și de cealaltă. Sunt copii care optează doar pentru certificarea profesională și pentru intrarea ulterior în piața muncii. De asemenea, în funcție de specificul fiecărui liceu și de rezultatele pe care le-au avut pe parcursul clasei a XII-a pot fi copii care preferă să se prezinte la sesiunea de bacalaureat din toamnă sau în anul următor.
Sigur că și aici trebuie să investigăm exact cauzele și să reducem numărul celor care nu se prezintă la examenul de bacalaureat dacă nu au motive obiective.
Întrebare: Probabilitatea este o problemă? Ce se va întâmpla cu liceele în care am putea să vedem ca anul trecut că un singur elev care promovează sau foarte puțin. Ce măsuri veți lua?
Ligia Deca: Vom analiza situația acestor licee și vom vedea care sunt intervențiile necesare, așa cum am avut, de exemplu, proiectul Rose care s-a uitat la legătura aceasta între liceu și învățământul superior. Vom încerca să analizăm care sunt cauzele și să intervenim prin programele naționale pe care le avem. Dacă sunt cauze sociale, trebuie să intervenim cu măsuri de suport social. Dacă sunt cauze care țin de nevoie suplimentară, învățământ remedial, ne vom axa pe acestea. Este clar că trebuie să avem intervenții mult mai individualizate, în funcție de nevoile fiecărui copil.
Informații de context
Diferența de 15.500 de elevi a fost explicată de secretarul de stat în Ministerul Educației Florian Lixandru. Acesta a spus despre cei 15.000 de elevi care nu au fost înscriși la Evaluarea Națională că „sunt elevi care fie nu au promovat clasa a VIII-a, elevii declarați repetenți, fie sunt și elevii care nu doresc să susțină Evaluarea Națională. Este un procent comparabil cu anii anteriori”.
Nu există în lege însă posibilitatea ca elevii sau părinții să își exprime dorința de a se înscrie la Evaluarea Națională.Potrivit legii, înscrierea la Evaluarea Națională este obligatorie și se realizează automat de către secretariatele școlilor.
Articolul 74, alineatul (5) din Legea Educației Naționale nr 1/2011 prevede că „la finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților”.
Edupedu.ro a scris că peste 32 mii de tineri care erau înscriși în clasa a XII-a în acest an școlar nu s-au înscris la Bacalaureat 2023.
13 comments
E simplu,uni au rămas corigenți,uni nu sau înscris optând pentru școala profesională unde nu este nevoie de Evaluarea Națională și mai sunt cei din categoria care raman cu VIII clase motivul fiind financiar- cei din mediul rural nu dispun de resurse materiale pentru plata navetei ( se decontează pe hârtie naveta deloc sau atunci când exista bani nu se face integral – elevul plătește 500 de lei și cad exista bani primește 250 de lei)
Elevii care au optat pentru școala profesională nu au nevoie de evaluare națională, prin urmare nu o susțin! Simplu. Chiar trebuie să inventăm probleme până și acolo unde nu sunt?
BTW, gunoiul ala Romania Educata la care a lucrat asta mai multi ani nu ofera nici o solutie?
Mai trebuie acum sa faca anchete si investigatii? Cand a lucrat la Romania Educata ce a facut? A baut doar cafea si a trancanit bazaconii cu internationalizarea prostiei?
Verificati linistit.Sunt scoli unde profesorii nu le lasa pe copii la bac si la evaluare nationala pentru ca le lasa corigenti pentru prestigiul scolii.Am fost si eu in situatia asta si nu a lipsit nici o data de la scoala si nu a fost blestemat numai ca nu a fost bun la matematica .Au nenorocit copilul .Asta e educatia din Romania cand vrei ceva si nu te lasa.Rusine mareeee.
Si nu v-a trecut prin minte sa luptati, sa protestati contra acestei practici? Sau e mai comod sa aruncati laturi spre cadrele didactice?
Cred ca glumiti. Daca este corigent, este clar ca nu poate da examenul in prima etapa. Nu ca nu-l lasa profesorul. Nu-l lasa media. Si media nu este rodul muncii profesorului, ca el nu e elev. Profesorul o calculeaza doar, datoria ca ea sa “iasa” ii revine elevului. Ce-ai vrea, daca nu se pricepe la o materie de examen sa-i “dea drumu” pentru ca se pricepe la alta/altele? Nu stie, nu merge la Bac. Simplu. Pune mana si fa-l sa priceapa. Ajuta-l in vreun fel daca vezi ca e mai greu de cap. Ei, as, ce filosofii aveti. Auzi, ti-a lasat tie plodul corigent ca sa nu intre in Bac. Ti l-a lasat ca nu stii si nu va sti pana la Bac.
Foarte adevărat!
corect.
Acestea sunt rezultatele profesionale ale domnilor profesori care vor salarii mai mari sa scoată proști pe banda rulantă. In consecință d-na Ministru profesori trebuiesc platiti si ei după performanțe nu după note date din burta.
Astea sunt rezultatele unui sistem putred, fata de care parintii talc malc, nu protesteaza. In schimb, ii insulta pe profesori de 30 de ani, sperand sa obtina alte rezultate in urma aceleiasi actiuni. Atat ii duce mintea, asta e …
>>”pe fiecare unitate de învățământ”
Pe fiecare scoala este un acoperis. Dar, sigur, doamna doctor poate sa faca o “investigatie” sa descopere ce este PE scoli.
Pentru cauze ar trebui sa faca o cercetare, IN scoli, nu PE acoperisul scolilor.
Am un feeling ca investigatia lu’ Deca o sa fie delegata PE inspectorate. Acestea o sa ceara “urgent” situatia PE scoli. Scoala o sa paseze pisica PE diriginti si astia o sa scrie ceva PE hartie ca sa scape de treaba. Cercetarea costa bani si Deca nu ii are.
Mihai Eminescu (1876): “Un om nu poate face nimic într-o țară rău tocmită și măcar să tot poruncească, rămâne la vorba ceea: A PORUNCIT CÂNELUI ȘI CÂNELE PISICEI ȘI PISICA ȘOARECELUI, IAR ȘOARECELE ȘI-A ATÂRNAT PORUNCA DE COADĂ…”
Mecanismul corupției este ombilical legat de mandatul președintelui Iohannis și de conducerea politică a ministerului educației. Este corupție în managementul școlilor, este corupție în mecanismul falsului succes la examene (bazat pe succesul raportat la participanți), este corupție în transferurile copiilor nomenclaturii locale către locurile din liceele bune (transferuri rușinate odinioară de notele luate la evaluarea națională, iar astăzi nerușinate, permise chiar pentru elevii care lipsesc la această evaluare), este corupție în evaluarea cu standarde multiple în cei 4 ani de gimnaziu. Chintesența proiectului “România educata” stă chiar în efortul legislativ de a da o notă de onorabilitate și de legalitate acestei corupții generalizate.