Ministerul va solicita Guvernului suplimentarea numărului de posturi în învățământ, pentru a se ajunge la cel puțin un consilier școlar la 500 de elevi, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la conferința CONAF, de pe 9 mai, în contextul în care în anul școlar 2023-2024, unui consilier școlar îi revin 800 de elevi.
- Edupedu.ro a scris că numărul consilierilor școlari a ajuns 3.354, față de 2.288 în anul școlar 2022-2023, potrivit datelor ministerului. Deși este o creștere cu 1066 de posturi, numărul consilierilor școlari este aproape de cel din iulie 2022, când erau 3.138 de consilieri.
„Violența școlară mai are și cauze mai profunde, care țin de sănătatea mintală, de echilibrul psihologic al copiilor, de alte probleme pe care le au în școală, în viața personală, unele chiar medicale. Aici avem nevoie de mai mult personal, de sprijin în școli, mai mulți consilieri”, a susținut Ligia Deca.
În același timp, „vor exista rapoarte de aplicare a procedurii privind violența în școlile din România, tocmai pentru a evita acel fenomen păgubos de a ascunde lucrurile care nu ni se par atât de grave”, a adăugat Ligia Deca..
Intervenția Ligiei Deca despre violența în școli
„O parte a problemei derivă din insuficienta cunoaștere a responsabilităților pe care școala le are în raport cu alte autorități. De prea multe ori, atunci când apărea un eveniment grav, dacă ajungea la poliție, școala spunea așteptăm să se finalizeze ancheta poliției sau dacă prelua cazul DGASPC-ul, fiind vorba de abuz împotriva unui minor, se aștepta rezultatul anchetei DGASPC. Acest lucru nu se mai poate întâmpla.
Avem o procedură pentru managementul violenței în școală, care spune foarte clar că dacă ești martor al unui eveniment sau dacă ai cunoștință despre el ai o responsabilitate în a-l semnala.
Directorul are o responsabilitate în a comunica cu instituțiile, care trebuie să ia propriile lor măsuri, dar în același timp se formează o echipă interdisciplinară, cu un manager de caz care practic se asigură că se schimbă informațiile între instituții și că în școală se iau măsurile care trebuie luate în școală, de la consiliere, protejarea victimelor, discuție cu familia, clarificarea inclusiv a sancțiunilor care trebuie luate, pentru că și sancțiunile au rolul lor în a menține un climat de siguranță în școală. Toate aceste lucruri sunt puse în practică.
Mai mult, am cerut această ca această procedură să fie prelucrată de către inspectorate, adică discutată cu directorii din fiecare județ și de asemenea a verificat aplicarea ei în școli.
Vom avea rapoarte de aplicare a procedurii în școlile din România, tocmai pentru a evita acel fenomen păgubos, de a ascunde lucrurile care nu ni se par atât de grave. Eu cred că de la un lucru puțin grav, ajungi la lucruri foarte grave și atunci mai bine tratezi înainte să se agraveze lucrurile, decât să gestionezi evenimente de de o gravitate deosebită, cum a fost cel de la Târgu Mureș, acel eveniment de violență din partea unui elev de liceu împotriva propriei diriginte. Cumplit cazul. Am discutat și cu doamna dirigintă și cu doamna directoare din acel liceu și chiar au fost foarte proactive în a ne oferi sugestii de cum să modificăm inclusiv regulamentul de organizare și funcționare a învățământului pentru a putea evita astfel de situații.
În ceea ce privește violența, ea mai are și cauze mai profunde, care țin de sănătatea mintală, de echilibrul psihologic al copiilor, de alte probleme pe care le au în școală, în viața personală ș.a.m.d. unele chiar medicale. Aici avem nevoie de mai mult personal, de sprijin în școli, mai mulți consilieri.
Am angajat pe perioada verii trecute aproape 1200 de consilieri în toate județele din România. Am ajuns de la un consilier la 1200 de elevi la un consilier la 800. Trebuie să ajungem la cel puțin un consilier la 500 de elevi și acest lucru se va reflecta în solicitările pe care Ministerul le va face Guvernului pentru suplimentarea numărului de posturi în învățământ.
Asta este. Fără specialiști, fără psihologi, fără consilieri școlari, fără decontare a serviciilor de consiliere pentru copiii care au astfel de probleme, va fi foarte greu să punem stavilă unui fenomen care are cauze multiple și foarte complexe.”