Ligia Deca, ministrul Educației, le-a mulțumit, luni, 25 martie, profesorilor care au evaluat lucrările elevilor de la simularea pentru Evaluarea Națională și BAC 2024: „Știm efortul și le mulțumesc profesorilor pentru el”. Declarațiile au fost făcute în cadrul unei conferințe de presă și în contextul în care cadrele didactice care au corectat lucrările n-au fost remunerate pentru activitatea prestată.
„În total, au fost aproape 1.600.000 de lucrări. Au fost implicați în desfășurarea simulărilor peste 40.000 de colegi, cărora le mulțumesc pentru tot efortul depus pentru copii”, a spus aceasta.
Ligia Deca a precizat că unii profesori au avut de corectat un volum mare de lucrări: „Un alt neajuns au fost numărul mare de lucrări primite de către unii profesori evaluatori. Volumul mare de lucrări de corectat a fost cauzat, în unele cazuri, de numărul insuficient de profesori implicați în evaluare. Știm efortul și le mulțumesc profesorilor pentru el.”
Un profesor a avut de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională (EN VIII) și Bac 2024, inclusiv de acasă, a prevăzut procedura Ministerului Educației. Lucrările au fost scanate și încărcate pe platforma destinată evaluării digitalizate, conform sursei citate. În practică, numărul a ajuns și la 70-80 de lucrări, potrivit surselor Edupedu.ro.
„Ce efort ar fi făcut ministerul dacă aloca 2 euro pe lucrare, să spunem, și plătea și simulările? Erau 800.000, cel mult 1.000.000 euro”, a spus Florin Tudose, profesor de logică, filozofie și sociologie la Liceul Teoretic Benjamin Franklin din București, într-o intervenție la TVR Info.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că profesorii care evaluează lucrările de la simularea examenului de Bacalaureat au un număr mare de lucrări și timpul este scurt: „Am primit sesizări în partea colegilor noștri vizavi de numărul de lucrări care le revin pe fiecare disciplină de examen”.
Aceasta a mai spus că Ministerul Educației „ar trebui să țină cont și de solicitările noastre, în numele colegilor noștri, de a se plăti participarea și la aceste simulări”. Liderul sindical a precizat că numărul mare de lucrări care trebuie să fie evaluate este o consecință a faptului că sunt puțini profesori corectori și „ajungem într-o situație oarecum de impas”.
Redăm declarația Ligiei Deca:
„Vă transmit câteva concluzii în urma simulărilor examenelor naționale care s-au încheiat recent. Așa cum știți, este pentru prima dată când un număr atât de mare de elevi, aproape 300.000, au fost evaluați, folosindu-se platforma de evaluare digitalizată.
În total, au fost aproape 1.600.000 de lucrări. Au fost implicați în desfășurarea simulărilor peste 40.000 de colegi, cărora le mulțumesc pentru tot efortul depus pentru copii. Aș vrea să subliniez că evaluarea digitalizată ne ajută să avem, pentru prima dată, o imagine de ansamblu asupra competențelor pe care copiii noștri deja le au, precum și asupra acelora care trebuie îmbunătățite.
Putem vedea procentul de rezolvare pe fiecare item, iar asta se întâmplă, din nou, pentru prima dată. Avem date clare de la care să pornim în elaborarea politicilor educaționale și, pe termen scurt, în elaborarea planurilor remediale și, de asemenea, în calibrarea subiectelor pentru examenele din vară.
Din punctul de vedere al evaluării, strict, printre problemele semnalate au fost cele legate de numărul relativ mare de lucrări, cu diferențe de evaluare mai mari de un punct. Pentru aceste situații există mecanisme de reglaj, deja, prin repartizarea lucrărilor către alți doi evaluatori. Luăm în calcul ca profesorii în cazul cărora a fost evidentă corectura deficitară să nu mai poată evalua înainte de a participa la sesiuni de formare dedicate.
Pentru o corectură cât mai uniformă, CNPEE va organiza sesiuni de lucru cu inspectorii de specialitate în zilele de examen, imediat după afișarea subiectelor și a baremelor, urmând ca la rândul lor aceștia să instruiască evaluatorii înainte de startul evaluării.
Un alt neajuns au fost numărul mare de lucrări primite de către unii profesori evaluatori. Volumul mare de lucrări de corectat a fost cauzat, în unele cazuri, de numărul insuficient de profesori implicați în evaluare. Știm efortul și le mulțumesc profesorilor pentru el.
De asemenea, rog inspectoratele să trateze cu seriozitate procesul de evaluare, inclusiv prin selecția atentă a evaluatorilor, atât din punct de vedere al numărului acestora, raportat la necesarul pentru fiecare județ, cât și din punctul de vedere al profesionalismului dovedit. De asemenea, rog colegii mei să prioritizeze participarea la examenele din vară a celor profesori care au fost evaluatori la simulări.
Urmează să publicăm gradul de reușită pe itemi pentru simularea examenului de Bacalaureat și, așa cum am procedat și la simularea Evaluării Naționale, urmează să publicăm o analiză pe itemi, raportată la competențele urmărite, împreună cu recomandări de activități remediale sau de consolidare. (…)”