Ligia Deca: Înțeleg foarte bine părinții care spun nu e normal să schimbăm profesorul de matematică anual. Trebuie să găsim o soluție pentru ca să avem o corespondență mai bună între posturile care s-ar putea ocupa și cei care iau note bune la titularizare

36.135 de vizualizări
Foto: Simion Mechno/Agerpres Foto
„Înțeleg foarte bine părinții care spun nu e normal să schimbăm profesorul de, nu știu, matematică anual”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la TVR Info. Aceasta a spus că „sigur că trebuie să găsim o soluție pentru ca să avem o corespondență mai bună între orele libere, da, posturile care s-ar putea ocupa și cei care iau note bune la titularizare.”

Deca a precizat că noutatea de anul acesta este că cei care se titularizează pe un post nu se mai pot transfera la începutul anului școlar. „Dacă te-ai titularizat pe un post, măcar un an să rămâi acolo, pentru că eu cred că nu pot să iei o decizie dacă rămâi sau nu în școala respectivă până când nu cunoști școala, nu cunoști colectivul”:

„Ca noutate, în metodologia de ocupare a posturilor în învățământ, anul acesta am introdus imposibilitatea ca cei care se titularizează pe post să se transfere la începutul anului școlar, între 1 septembrie și data la care începeau cursurile. Era o practică, mulți se titularizau în altă parte decât locuiau sau își doreau să profeseze, ocupau postul, după care informau conducerea școlii că ei se transferă pe un loc care rămânea liber la etapele următoare. Acest lucru a fost stopat tocmai prin obligativitatea ca, dacă te-ai titularizat pe un post, măcar un an să rămâi acolo, pentru că eu cred că nu pot să iei o decizie dacă rămâi sau nu în școala respectivă până când nu cunoști școala, nu cunoști colectivul, nu iei contact cu activitatea ta de acolo.”

Ministrul Educației a explicat că era o problemă în privința educatoarelor și învățătoarelor care se transferau în primele zile din septembrie:

„Plus că mai ales în zona învățământului primar sau preșcolar era o problemă reală, adică dacă tu ai un învățător titularizat și el se transferă în prima în primele zile din septembrie, era foarte greu de reîncadrat. Acum nu mai avem această dificultate și am discutat cu directori care chiar au apreciat această inițiativă, pentru că asigură o stabilitate un pic mai mare în sistem. Sigur că trebuie să găsim o soluție pentru ca să avem o corespondență mai bună între orele libere, da, posturile care s-ar putea ocupa și cei care iau note bune la titularizare, dar este clar un pas înainte”, a declarat Ligia Deca.

Moderatoare: Ar fi o variantă extinderea acestei interdicții, să nu te transferi, spre exemplu, 4 ani de zile, în așa fel încât acea promoție să beneficieze de activitatea cadrului didactic respectiv?

Ligia Deca: O să vedem impactul acestei măsuri după un an școlar. Să vedem în ce măsură i-a adus o stabilitate mai mare, după care vom analiza. Titularizarea, în esență, este unul din atuurile profesiei didactice. Oamenii vin și pentru că știu că este un loc stabil și, dacă te muți, de exemplu, cu domiciliul dintr-o localitate în alta, se poate efectua și această mutare de la o unitate de învățământ la alta. Este considerată a fi un avantaj. Atunci este o discuție pe care trebuie să o avem, inclusiv cu reprezentanții cadrelor didactice, să vedem formula ideală. Nu vrem să scădem atractivitatea profesiei didactice, dar, da, ne dorim cu siguranță stabilitate pentru elevi și pentru întreaga comunitate școlară. Înțeleg foarte bine părinții care spun nu e normal să schimbăm profesorul de, nu știu, matematică anual.

Informații de context

Amintim că, în decembrie 2023, Ministerul Educației a anunțat că profesorii care se titularizează în vara 2024 vor fi obligați să predea în școala în care au luat postul cel puțin un an școlar.

Metodologia de mobilitate pentru anul școlar 2023-2024 permitea detașarea încă din primul an după concursul de titularizare: Art. 86 – „(13) Cadrele didactice numite cu statut de titular în baza rezultatelor obţinute la concursul naţional, sesiunea 2023, care s-au prezentat la postul didactic/catedra pe care au fost repartizate şi pentru care s-au încheiat contracte individuale de muncă pe perioadă nedeterminată, pot beneficia de detaşare la cerere, în baza punctajelor obţinute conform anexei nr. 2, precum şi de detaşare în interesul învăţământului în primul an după concurs, pe parcursul anului şcolar 2023-2024, în baza hotărârii comisiei paritare de la nivelul inspectoratului şcolar, cu avizul Ministerului Educației.”

Între timp a fost eliminată posibilitatea candidaților titularizați în baza concursului național de titularizare 2024 de a se detașa pe parcursul anului școlar 2024-2025.

Fenomenul prin care te titularizezi într-o școală, după care până la începerea anului școlar te muți, lasă foarte multe școli fără persoane și trebuie limitat prin metodologie. Verificăm acum juridic cum se poate face acest lucru, pentru că este o îngrădire a dreptului de transfer și care este perioada pe care am putea-o impune”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-un interviu pentru Euronews România.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar, într-un interviu pentru Edupedu.ro din august 2023.

Anul acesta s-au înscris peste 37.500 candidați la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă, a anunțat Ministerul EducațieiEste cel mai mare număr de candidați din promoția curentă din ultimii 14 ani.

Creșterea numărul de posturi titularizabile a fost provocată de titularizare pe jumătate de normă, scrie ministra Educației Ligia Deca pe Facebook. Aceasta arată că sunt cu 45% mai multe posturi pe durata nedeterminată scoase la concurs în 2024, față de 2023.

În luna martie anul acesta, Edupedu.ro a scris că în acest an școlar este cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România: Sunt aproape 44.600 de cadre didactice angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024.

Edupedu.ro a scris că inspectoratele școlare sunt cele care stabilesc viabilitatea posturilor didactice, pentru anul școlar 2024-2025, potrivit metodologiei de mobilitate, document publicat în Monitorul Oficial. Până acum, viabilitatea posturilor de profesori era stabilită de școală, nu de către inspectoratul școlar.

Citește și:
Ligia Deca: Dacă te-ai titularizat pe un post într-o școală, în primul an nu te poți transfera, rămâi acolo
BREAKING Viabilitatea posturilor de profesori nu se mai stabilește la școală, ci de către inspectorate, iar profesorii care se titularizează în vara 2024 vor fi obligați să predea în școala în care au luat postul cel puțin un an școlar
Ligia Deca: Odată ce te-ai titularizat pe un post pentru o anumită perioadă de timp, nu mergi în altă parte. Verificăm acum din punct de vedere juridic cum se poate face acest lucru
Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem

10 comments
  1. dar 2 profesori pe an se poate? Copilul meu este la gimnaziu si in 2 ani a avut cate 2 profesori de romana pe an; acum este la al 5-lea profesor de romana si inca nu a terminat gimnaziul…

  2. Un calcul elementar ar putea explica situatia haotica: daca avem atat de putine (adica aceleasi, 0 noi institutii de invatamant) scoli in Ro, si varsta de pensionare a crescut,de unde alte noi posturi titulare?! Anual mii de absolventi viitori profesori,toti vor in orase,unul nu merge la nenorocitele alea de scoli rurale,pai si atunci de unde???

  3. pupila lui Johannis habar nu are cum se dau posturile in sistem ;nici un jurnalist din Romania ,nici o publicatie nu a fost interesata de acest lucru!
    habar nu are pupila cum niste scoli nu scot ore in sedintele publice !
    orele respective reprezentand un post intreg de 18 ore care probabil se va imparti intre titularii care fie sunt lenesi ,fie adorm la catedra ,fie nu fac ca de ei sunt titulari!,
    si directorul si titularii fiind mosieri!
    inca o data ,SICTIR DECA!

    1. n-am să-ți spun că ești un/o frustrată care jinduiește la vreun post de titular ca să ajungi să “adormi și tu la catedra” și să ajungi să fii și tu leneș/ă. Cam acri strugurii, “colega”?😁

  4. Pentru că scriu cu amărăciune si durere despre lucruri pe care le cunosc atât de bine, indivizii de la Edupedu uită să posteze… Aceeași ipocrizie precum a sistemului, și ne mirăm de ce starea de fapt a învățământului este cum este. Exact DE AIA, din pricina individualismului patologic al acestui popor și din pricina ipocriziei aceluiași popor, întinsă că o ciumă în toate straturile populației…
    De aceea și elevii sunt sătui de adulții din jurul lor, de snobismul și minciuna în care trăiesc

  5. Este foarte ADEVĂRAT ce scrie colegul “pinochio” ! VOI CREAȚI ACEST HAOS SISTEMATIC și îl întrețineți an după an. VOI NENORICITI copiii și NU VĂ PASĂ DE EI, decât numai de interesul vostru… Această situație cu schimbarea profesorilor este de 20 de ani măcar, an după an după an, și n-am văzut o dată să pese cuiva de elevi. Ministerul sau directori. Dimpotrivă. Problema este și pentru titulari, dar cel mai mult pentru suplinitori, ei sunt zvarliti de colo-colo în funcție de Metodologia nenorocită și de abuzurile directoarelor și directorilor.
    ELEVI ??? Cui pasă de ei ?

  6. Acest haos din sistem este creat si intretinut tot de voi ,prin metodologiile voastre de mobilitate, cu etape, subetape si sub-subetape adesea neclare, interpretabile ca sa fie bine pentru unii prieteni, acoliti sau ,,persoane competente “.
    Daca doriti corectitudine, cei care au luat acel post in sedinta publica de repartizare sa fie obligati sa ramana titulari unde au ales si daca vor sa se transfere, detaseze, sa participe din nou la concurs.
    Cand ai dat examen de titularizare, acesta ti- a oferit posibilitatea de a alege un post si NU posturi pe care sa le schimbi cum vrei tu si cu sprijin ……
    Ai dat un concurs si nu concursuri pentru a putea alege un post.
    De ce nu ajung posturile la titularizare?
    Daca exista unul sau doua, acestea sunt date la pretransfer sau transfer inainte de titularizare!
    De ce?
    Omul isi doreste ceva mai bun? Foarte bine,dar prezinta- te la concurs din nou daca vrei altceva. Dovedeste fara frica ca esti bun!

    Paradoxal sau poate nu, cine urmareste lista posturilor de la afisare , titularizare si dupa titularizare va constata ca apar ore, din neant, care la inceput de septembrie sunt ocupate de cine trebuie.
    Cei cu note mai mici vor avea ore in scoli mai bune decat unul care a luat o nota mai mare.
    Sa nu spuneti ca nu stiati!
    Si cum explicati schimbarea profesorilor an de an?
    Tot prin asta! Tu ai ore in scoala aia si un profesor da? In anul urmator in aceeasi scoala ai acelasi numar de ore sau mai mare,/mic.
    Aceste ore le scoti la titularizare pt.ca profesorului nu i s- a dat continuitate din varii motive si vine altcineva.
    Cine face asta si de ce?
    Pentru ca in dezordinea astfel creata se pot face invartelile!

    Grija asta cu parintii care se plang, ….da se plang pentru ca nu este normal ce se intampla,dar va faceti ca nu stiti.
    Hai ca ne luati de prosti!

    1. Nu toți titularii vrem concurs de dosare, unii ne-am duce bucuroși la titularizare să schimbăm o școală, dar ghiciti ce? Orele/posturile nu se scot. sunt ținute special pt aceste detașări și pretransferuri unde se pun condițiile specifice de către scoli pt caele să fie ocupate de cine trebuie, nu de cine merită. Și ne mirăm că în școli domnesc adevărate camarile, că nu ai loc de unul și de alta și asta e atmosfera in toate instituțiile publice unde majoritatea angajaților nu știu ce înseamnă sa ocupi un loc de muncă pe merit.

  7. Nota la titularizare trebuie sa aibă legătură cu profilul ocupațional nu cu postul. Doamna doctor Deca nu are habar despre ce vorbeste. Nota trebuie sa facă diferența între cei calificați, care îndeplinesc criteriile minime și ce necalificați. Un prag este setat la titularizare, dar testele și probele nu sunt standardizate.

    Profilul pe care l-a făcut Deca și specialiștii lu’ peste e de proasta calitate. Asa ca și dacă ar vrea sa coreleze nota cu profilul o sa iasă ceva prost.

    Decât a făcut un profil de proasta calitate și

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Federația asociațiilor de părinți se opune examenelor de admitere la liceu, prevăzute ca opțiune în “România Educată”: vor duce la lipsă de transparență, de echitate și egalitate de şanse și la o ierarhie nefirească între școli, nu oferă garanția integrității

Posibilitatea unor licee de a organiza examene proprii de admitere, separate de examenul de evaluare națională, conform proiectului România Educată, a “stârnit un val de îngrijorare în rândul majorității părinților”,…
Vezi articolul

Studiile premierului desemnat Marcel Ciolacu: Diplomă de licență la 9 ani după absolvirea facultății, studii postuniversitare înainte de examenul de licență, exmatriculat de la doctorat / Alte câteva semne de întrebare fără răspuns

Derularea studiilor premierului desemnat Marcel Ciolacu ridică o serie de întrebări. O analiză G4Media.ro indică faptul că acesta s-a înscris la studii postuniversitare înainte de a obține diploma de licență,…
Vezi articolul

Senatorul Ștefan Pălărie reacționează în scandalul ARACIP, după ce ministerul i-a schimbat organizarea și după ce numele său a fost pus pe o listă a „groparilor care mănâncă o colivă fancy” de Răzvan Orășanu

„Guvernul și Ministerul Educației Naționale au ratat din plin reforma Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP)”, a transmis joi, pe Facebook, senatorul USR Ștefan Pălărie. El a…
Vezi articolul