Guvernele trebuie să investească în “salarii competitive și stimulente pentru profesori”, în “programe accesibile de formare” pentru cadrele didactice și în asigurarea unor “condiții decente la locul de muncă”, drept soluții pentru problemele cu care se confruntă în prezent profesia didactică. Așa a sumarizat, la o conferință UNESCO, ministrul român al Educației, Ligia Deca, recomandările elaborate de un grup de lucru ONU pe parcursul ultimului an și care, acum, sunt pe cale să fie publicate.
- Ministrului român i-a venit sarcina să vorbească despre îndemnurile ONU de creșteri salariale și întărire a politicilor pe teme de educație în cadrul unei intervenții la distanță în conferința internațională organizată de UNESCO pe 5 octombrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Profesorului. Ea a prezentat sumar principalele puncte ale setului de recomandări pe care urmează să le anunțe oficial Grupul de lucru pentru profesia didactică al Secretarului General al ONU, recomandările fiind elaborate în urma Summitului Transformării Educației, organizat de ONU în 2022.
Potrivit prezentării făcute de Deca, una dintre principalele recomandări este ca țările lumii să întărească politicile din domeniul educației așa încât acestea, cu sprijinul societății, să susțină și un sprijin financiar pentru profesori. Ea a continuat prin a vorbi despre recomandări privind salarii competitive, o mai bună instruire a profesorilor și condiții de muncă adecvate.
Recomandările grupului de lucru ONU, prezentate de Ligia Deca – idei principale în discursul ei de la conferința UNESCO:
“Întâi de toate, avem nevoie de politici mai bune pentru profesia didactică. De fapt, avem nevoie să facilităm transformarea profesiei didactice. În acest sens, ne-am gândit că toate guvernele ar trebui să adopte, să implementeze și să revizuiască în mod regulat, după nevoi, o politică națională cuprinzătoare. Aceasta nu poate exista independent, știm cu toții că trebuie să fie aliniată la prioritățile generale din educație, în funcție de obiectivele fiecărui sistem. Și nu poate fi elaborată doar de guverne, ci trebuie realizată prin dialog cu reprezentanții profesorilor, în consultări cu toate părțile interesate.”
“În esență, politicile pentru profesia didactică trebuie să aibă un sprijin larg din partea societății pentru ca ele să fie sprijinite și financiar. Ceea ce ne duce la al doilea punct – investiția în profesori. Vedem problema lipsei de profesori, mai ales când ne uităm la secțiuni vulnerabile ale educației, fie că vorbim despre educația timpurie, fie despre STEM. Deci avem nevoie să investim în salarii competitive și stimulente pentru profesori. De asemenea, să investim în programe de înaltă calitate și accesibile de formare a profesorilor și de dezvoltare profesională continuă, precum și în materiale de predare. Pe lângă acestea, trebuie să asigurăm sprijin adecvat personalului din școlile și universitățile lumii pentru a-i elibera pe profesori să facă ceea ce știu să facă cel mai bine – să educe.”
“În al treilea rând, trebuie să asigurăm condiții decente de muncă pentru profesori. Trebuie să permitem negocieri colective și să ne bazăm sistemele de educație pe valori precum libertatea de asociere, libertatea de expresie, libertatea de gândire și în general, pentru învățământul superior, libertatea academică. (…)”
“Cred că toți putem fi de acord că pentru a preda e nevoie de studii superioare. Profesorii, la orice nivel, ar trebui să aibă cel puțin un nivel minim de studii superioare, în mod ideal un master sau echivalentul. În acest sens, instituțiile de învățământ superior ar trebui coordonate, reglementate și monitorizate să asigure coerență, comparabilitate și calitate în educarea profesorilor. De asemenea, furnizorii privați de formare a profesorilor, fie că vorbim despre formare inițială sau despre dezvoltare profesională continuă, ar trebui să fie reglementați în mod similar pentru a asigura calitatea. Și toate acestea trebuie să fie accesibile pentru profesori (…)”
“Un alt aspect-cheie: trebuie să asigurăm echitatea, diversitatea, incluziunea și sustenabilitatea. În general, politicile referitoare la profesia didactică ar trebui să garanteze căile disponibile gratuit pentru formare de înaltă calitate pentru predare, compensații și condiții de muncă adecvate, precum și un mediu incluziv pentru profesori în toată diversitatea lor, inclusiv pentru cei cu dizabilități sau care au nevoie de sprijin în îngrijirea propriilor copii. (…)”
“Am discutat și cum să ținem cont de tehnologie și de evoluția sa rapidă și cum să facem să avanseze tehnologii pentru educație centrate pe om, cum instrumentele legate de inteligență artificială din noul val al evoluțiilor tehnologice e nevoie să fie dezvoltate în cooperare cu profesorii, așa încât acestea să fie instrumente pe care profesorii să le poată folosi, dar în mod sigur nu prin înlocuire. Cu toții știm cum instrumentele tehnologice centrate pe om pot susține educația, dacă sunt dezvoltate și puse în folosință în mod adecvat. (..)”
“Venind din România, țară care a primit un număr mare de refugiați din Ucraina: este extrem de important asigurăm sprijin pentru profesorii care se află în situații de criză. (…)”
Discursul integral – de la minutul 3.03.30 în înregistrarea conferinței UNESCO: