„Cred că știm cu toții și vedem, inclusiv luând în calcul examenele naționale sau testările PISA, că este esențial ca fiecare copil să citească și mai ales să înțeleagă ce citește până la sfârșitul clasei a IV-a”, a spus Ligia Deca, ministrul Educației. Declarațiile au fost făcute la lansarea „Planului de încurajare a lecturii”, eveniment organizat de Asociatia OvidiuRO.
- Programul 100 de povești este implementat de Ministerul Educației în parteneriat cu Asociația OvidiuRO.
Ligia Deca a precizat că rutina de lectură nu trebuie întreruptă după finalizarea grădiniței sau a claselor primare: „Trebuie să continuăm această preocupare pentru literație și la gimnaziu, iar rutinele de lectură este clar că trebuie să fie prezente și mai târziu, la liceu, la facultate, în viața de adult.”
Redăm declarațiile ministrului Educației:
„Așa cum știm, rutina lecturii se formează încă din primele luni de viață, de când așezăm în mânuța bebelușului cărți senzoriale și îi permitem să exploreze. Și am văzut asta, pentru că sunt mamă de copil care abia a început perioada școlarității. Am văzut că, dacă le citim copiilor la creșă sau la grădiniță și întărim o rutină de lecturăm, îi ajută foarte mult pe copii să înțeleagă, să descopere lumea înconjurătoare și îi pregătește pentru viață.
Această rutină nu trebuie să se întrerupă atunci când se finalizează educația timpurie sau învățământul primar. Trebuie să continuăm această preocupare pentru literație și la gimnaziu, iar rutinele de lectură este clar că trebuie să fie prezente și mai târziu, la liceu, la facultate, în viața de adult.
Și mă bucur că, începând de anul acesta, începem să discutăm despre planul anual de lectură la școală, pentru că este foarte important, în opinia mea, să promovăm cu intenție timpul acordat lecturii la toate vârstele. Așa cum introducem în rutina noastră sportul, pentru a fi sănătoși, așa cred că, pentru sănătatea noastră mentală, psihologică, avem nevoie de lectură la toate vârstele. Insula de lectură, așa cum spuneam, este un centru de activitate în creșe și grădinițe. La fel, activitățile de lectură în învățământul primar sunt tot așa importante și cred că ar trebui să fie desfășurate nu doar de cei care, în mod tipic, sunt așteptați să facă acest lucru, de învățători.
Putem să exersăm lectura indiferent de disciplină, indiferent de context. Și cred că știm cu toții și vedem, inclusiv luând în calcul examenele naționale sau testările PISA, că este esențial ca fiecare copil să citească și mai ales să înțeleagă ce citește până la sfârșitul clasei a IV-a.
Anul acesta vă invit să depășiți granițele a ceea ce faceți în mod obișnuit și să integrați lectura în cele mai neașteptate moduri în activitatea copiilor. Cred că, prin măiestria profesorilor, arta, știința, cultura, abilitățile practice se pot întâlni cu lectura, iar copiii au ocazia să descopere că textul scris este o sursă inepuizabilă de comori. (…)”.
Informații de context
Sorin Hagiu, directorul Şcolii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, a spus că „spre rușinea noastră, avem în continuare copii care ajung în clasele a IV-a, a V-a fără să știe să citească fluent, să-și scrie numele”. Declarațiile au fost făcute la lansarea „Planului de încurajare a lecturii”.
„Soluția nu este sancționarea școlilor cu rezultate slabe, ci sprijinul suplimentar pe care îl acordăm comunităților școlare și fiecărui elev în parte”, a spus ministrul Educației, Ligia Deca, la întâlnirea cu inspectorii școlari generali care a avut loc la Poiana Brașov. Declarațiile au fost făcute în contextul îmbunătățirii rezultatelor de la examenele naționale.
Dacă la nivel OCDE 16,4% dintre elevi au înregistrat în medie rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii, deci se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional, în România ponderea acestora este de 33,2%.