Ligia Deca a declarat, imediat după anunțul rezultatelor la testarea PISA 2022, că vrea să convoace mai mulți specialiști și instituții pentru ca „să înțelegem ce din pedagogia matematicii în România trebuie adaptat la cerințele testelor de tip PISA“. Declarația a fost făcută marți, pe 5 decembrie, la Biblioteca Centrală Universitară, unde a fost organizat de Ministerul Educației evenimentul de lansare a rezultatelor testării internaționale standardizate. La Matematică, PISA 2022 a arătat că 49% dintre elevii de 15 ani din România sunt sub nivelul de bază în privința competențelor, adică analfabeți funcțional.
Întrebată de Edupedu.ro ce plan de măsuri are ministrul Educației pentru profesorii de Matematică, în condițiile în care scorul obținut la testele PISA 2022 și la testele PISA în general, la acest domeniu, este din ce în ce mai mic, Ligia Deca a vorbit despre adaptarea pedagogiei matematicii care se predă în România corelată cu ceea ce testează PISA.
„Ne-am pus și noi problema asta, inclusiv în elaborarea legilor educației. De aceea, de exemplu, nu mai avem programe care formează și educatori, și învățători, ci avem programe dedicate pentru educație timpuri și pentru învățământ primar, tocmai pentru că ni s-a semnalat că importanța formării raționamentului matematic din școala primară influențează performanța pe mai departe. Asta nu înseamnă că nu trebuie să avem discuții cu universitățile, cu facultățile de matematică, cu societatea de matematică și cu pedagogi, adică inclusiv facultățile de știință ale educației să înțelegem ce din pedagogia matematicii în România trebuie adaptat la cerințele testelor de tip PISA, pentru că este clar că avem o discrepanță. Avem olimpici internaționali de top, o performanță absolut impresionantă a României, dar în același timp avem un nivel al aalfabetismului funcțional în zona matematicii, deci a raționamentului matematic, nepermis de mare. Deci ceva nu funcționează când vine vorba de ridicarea nivelului întreg“, a declarat Ligia Deca.
În mesajul transmis public, Ligia Deca a fost, însă, optimistă: „Avem un sistem de educație rezilient și țara noastră a reușit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei“, a spus aceasta, după care a precizat că acest lucru se datoreaza profesorilor, elevilor și părinților.
„Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor. Asta după 2 ani de pandemie, 2 ani marcați de pauze în procesul educațional clasic. Aceasta demonstrează că avem un sistem de educație rezilient și că țara noastră a reușit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei. Meritul principal pentru aceasta le revine profesorilor, elevilor și părinților care în acea perioadă au depus toate eforturile necesare pentru ca elevii să-și continue învățarea“, a declarat Ligia Deca la evenimentul din 5 decembrie 2023.
- Edupedu.ro a scris că România se clasează pe penultimul loc în rândul țărilor UE participante la această evaluare, înaintea Bulgariei, care a înregistrat regrese semnificative, iar la nivel general apare pe locul 45 din totalul de 81 de țări și teritorii, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decât media OCDE.
PISA – Programme for International Student Assessment – este principalul studiu comparativ internațional organizat în domeniul educației de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), la care România este în proces de aderare. Evaluarea măsorară competențele de bază ale elevilor în vârstă de 15 ani în trei domenii – citire, matematică și științe. Ediția de anul acesta s-a concentrat pe evaluarea competențelor la matematică. În plus, a existat și un test de gândire creativă.
La Matematică, România a fost penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate.