Ligia Deca, despre subiectele de tip grilă de la Evaluarea Națională și BAC 2024: Se va adăuga un mecanism de siguranță. În momentul în care al doilea corector intră pe lucrare și introduce o variantă diferită de răspuns decât primul, acesta primește o avertizare să reanalizeze

15.949 de vizualizări
Foto: Silviu Matei / Agerpres Foto
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, miercuri, 17 aprilie, la TVR Info, referitor la subiectele de tip grilă de la Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat 2024, că „se va adăuga un mecanism de siguranță”. „În momentul în care al doilea corector intră pe lucrare și introduce o variantă diferită de răspuns decât primul, acesta primește o avertizare să reanalizeze”, a spus Deca.

Întrebată dacă au fost remediate situațiile în care profesorii evaluatori au acordat punctaje diferite la subiectele de tip grilă (simulare Evaluare Națională și simulare BAC 2024), ministrul Educației a precizat că „această chestiune și-a găsit o rezolvare”: „Am rezolvat tehnic, în sensul în care, atunci când se întâmplă, se va genera o avertizare către corectori pentru a reverifica acele puncte în care cei doi colectori au introdus variante diferite”.

„Da, în momentul în care al doilea corector intră pe lucrare și introduce o variantă diferită de răspuns decât primul, acesta primește o avertizare să reanalizeze. Dacă își păstrează punctul de vedere, lucrarea se reîntoarce la primul corector pentru a reverifica. Deci, avem acest pas care, cred eu, ar trebui să ne rezolve imensa majoritate a unor astfel de situații”, a completat Ligia Deca.

Redăm declarațiile Ligiei Deca pe tema subiectelor grilă de la examenele naționale:

Moderatoare: Să pornim de la problemele apărute în platformă la simularea Evaluării Naționale și la simularea examenului de Bacalaureat. Au fost corectate acele situații în care la subiectele de tip grilă profesorii colectori au punctat diferit?

Ligia Deca: Da, am primit această observație, că pe același item, profesorii au introdus variante de răspuns diferite, pentru că ei introduc varianta de răspuns, platforma automat calculează punctajul. Această chestiune și-a găsit o rezolvare. Am rezolvat tehnic, în sensul în care, atunci când se întâmplă, se va genera o avertizare către corectori pentru a reverifica acele puncte în care cei doi colectori au introdus variante diferite.

Deci, pentru examenele naționale, această chestiune va fi remediată. Se va adăuga un mecanism de siguranță pentru aceste subiecte cu răspuns de tip grilă. Aș vrea să subliniez însă că corectura digitalizată, în primul rând, debirocratizează și crește obiectivitatea prin distribuire aleatorie către colectori a lucrărilor. Ele se anonimizează, se scanează, ulterior se poate face analiză cu privire la gradul de răspuns pe fiecare item, ceea ce ne ajută și în proiectarea experienței educaționale ulterior. În plus, feedbackul primit de la profesorii corectori este că nu crește timpul de evaluare, din contră, el se reduce. Lucruri care înainte se făceau manual, cum ar fi completarea borderourilor, acum se fac automat de către platformă. Deci avem un avantaj.

Și sigur că da, lecțiile învățate la simulări vor însemna îmbunătățiri în desfășurarea examenelor propriu-zise. Și bacalaureatul de toamnă de anul trecut a fost desfășurat online, fără probleme deosebite. Ne așteptăm ca beneficiile corecturii digitalizate să devină și mai evidente după sesiunea de vară de Evaluare Națională și de Bacalaureat.

Moderatoare: Însă acum e prima dată când avem acest sistem la ambele examene naționale, la un număr atât de mare de elevi. Vedem câți se vor înscrie. Probabil vor fi aproximativ 300.000.

Ligia Deca: Așa este. Este prima aplicare generalizată pe ambele examene naționale. Suntem pregătiți pentru asta. Am pilotat timp de 2 ani, le-am utilizat și la simulări, tocmai pentru a vedea ce înseamnă utilizarea platformei pentru un număr atât de mare de utilizatori. Am configurat și resursele. Lucrăm cu partenerii noștri care au dezvoltat platforma, cu partenerii care ne asigură siguranța, cei de la STS, și avem toată încrederea că acest pas va fi o reală îmbunătățire a sistemului de Evaluare Națională.

Moderatoare: Vom avea în continuare acel timp de așteptare la finalul examenului pentru scanarea lucrărilor, în cazul în care sunt mulți cei care termină la aceeași oră examenul?

Ligia Deca: Avem un timp de așteptare pentru scanare. El ne asigură siguranța procesului și faptul că elevul vede că lucrarea lui este reflectată fidel în fișierul electronic. Nu mă aștept la întârzieri semnificative. Nu am întâlnit astfel de întârzieri în procesul de simulare, cu o singură excepție. În prima zi, când a fost o ușoară întârziere a platformei, atunci am putut să și reconfigurăm resursele informatice, în așa fel încât platforma să răspundă unui număr foarte mare de solicitări în același timp. Deci, întregul exercițiu de simulare, cred eu, ne asigură toate premisele pentru ca tot ce am observat și tot ce putea fi îmbunătățit să fie îmbunătățit.

Moderatoare: Ca să închidem subiectul acesta cu modificarea operată în platforma, există garanția în acest moment că la vară, pentru cerințele de tip grilă, nu mai e posibilă punctare dublă, diferită?

Ligia Deca: Da, în momentul în care al doilea corector intră pe lucrare și introduce o variantă diferită de răspuns decât primul, acesta primește o avertizare să reanalizeze. Dacă își păstrează punctul de vedere, lucrarea se reîntoarce la primul corector pentru a reverifica. Deci, avem acest pas care, cred eu, ar trebui să ne rezolve imensa majoritate a unor astfel de situații. Oricum, ceea ce ne asigură o siguranță sporită este faptul că toți colectorii vor fi în centre de evaluare. Ei vor participa la ședințe de instruire cu subiectele în față, cu baremul în față, pentru a asigura și o coerență a abordării de corectură.

Deci nu mă aștept să avem problemele pe care le-am întâmpinat uneori la simulare. Simularea a ajutat și pentru recapitulare, și pentru consolidare, dar și pentru rodarea sistemului.

Informații de context

Anul acesta, în premieră, lucrările absolvenților de clasa a VIII-a sunt „corectate” digitizat la nivel național. Ministerul Educației a decis însă ca platforma în care sunt urcate lucrările scanate ale elevilor și prin care profesorii evaluatori din examen acordă apoi notele să funcționeze cu aceeași problemă sesizată în metodologie încă de acum doi ani, când corectarea digitizată a lucrărilor a fost pilotată de fostul ministru Sorin Cîmpeanu: să permită înregistrarea de punctaje diferite date de către cei doi profesori la același subiect de tip grilă.

Un profesor poate spune că elevul a răspuns greșit, celălalt că elevul a răspuns corect. Anul acesta, sub conducerea Ligiei Deca și a acelorași secretari de stat ca în urmă cu doi ani, metodologia a rămas neschimbată în acest aspect, deci platforma funcționează la fel. Concret, acceptă o diferență de 1 punct în notarea celor doi profesori corectori la toate subiectele, indiferent că sunt grilă sau nu, și în cazul în care elevul primește punctaje diferite la subiectele grilă de la cei doi corectori, platforma informatică face media celor două punctaje.

Amintim că în iunie 2022 a avut loc pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, care s-a făcut în județele Călărași și Dâmbovița. Autoritățile aveau în plan generalizarea acestei măsuri din iunie 2023, dar lipsa de formare a profesorilor și greva generală din învățământ au fost printre motivele care au menținut evaluarea digitalizată în aceleași două județe ca în anul precedent (Sursa și detalii).

Citește și:
ULTIMA ORĂ Ministrul Deca susține că „încearcă” o modificare a platformei de corectare digitizată de la Evaluarea Națională 2024, astfel încât greșelile de notare de la subiectele grilă să se întoarcă „la aceiași corectori, cu rugămintea să se mai uite o dată, să nu fie o eroare umană”
EXCLUSIV Ministerul Educației organizează Evaluarea Națională cu aceeași greșeală identificată la simulare: profesorii evaluatori vor putea acorda note diferite la subiectele grilă / Ligia Deca, acum două săptămâni: „De aceea am utilizat oportunitatea simulărilor, tocmai pentru a testa sistemul și pentru a aduce toate îmbunătățirile“

9 comments
  1. Cîta prostie eu cred că doamna aceasta sau cine pune legile în educație cred că ce visează noaptea aplica ziua o căruță cu prosti că dacă aș pune sa rezolve ex cu care se confruntă copii ar lua punctul din oficiu.

  2. Si cum se revolva problema punctajului diferit acordat la respectarea numarului de cuvinte folosite in eseuri? Oare unii prof nu stiu sa numere si altii da?

  3. N-ai obosit , duamna Deca ,de atata sucit și rasucit invatamantul asta ?
    În mâinilii lu’ matali educația arată ca o frunzî di varzî muratî ghinii di tăt ..

  4. Și de unde se știe care a greșit?Cine sta sa ii verifice pe cei care greșesc de fapt?Dacă persista în greșeală corectorul,hm?

  5. Deci se poate. Daca vor.

    Ce nu înțeleg este de ce trebuie să intervină mereu corpul profesoral să corecteze Ministerul.

    Același tip de eroare se petrece de câte ori NU există nicio consultare prealabilă sau o pilotare/simulare a noilor tehnologii.

    Vor digitalizare dar sunt pietrificați in masuri inepte.

    Se dezmorțesc doar dacă se scandalizează societatea civilă.

    1. Aceasta este o întrebare pertinentă. Sper că nu și retorică… Această situație s-a întâmplat, anul acesta, (și) la Olimpiada de engleză: două variante corecte de răspuns, la același item, doar o variantă trecută în barem. Ghinion, dacă nu ai răspuns cu varianta din barem.

      1. S-a intamplat si anul acesta la simularea evaluarii nationale: problema la matematica rezolvata corect dar nu ca in barem, un corector a dat maximul de puncte si unul a dat zero puncte. Din pacate la aceasta problema ministerul nu are inca o solutie si elevii pierd puncte care ii poate costa accesul la scoala dorita

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul pe care vor să îl urmeze sau se consultă cu prietenii, în egală măsură / Familia este în continuare cel mai important factor de decizie, iar consultantul școlar, ultimul – raport CMBRAE

Un număr semnificativ de elevi de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul sau se consultă cu prietenii, arată studiul anual privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor…
Vezi articolul

Accesul gratuit sau cu plată pe terenurile de sport din curtea școlii în afara programului școlar, prevăzut într-un nou proiect de lege. Inițiatorii: S-au făcut pași în unele orașe, dar mulți primari evită să ia măsuri invocând lipsa unor norme clare

Accesul gratuit sau cu plată al copiilor și adulților pe terenurile de sport ale școlilor după terminarea programului școlar, acces blocat în unitățile de învățământ din multe localități din țară,…
Vezi articolul